Феномен креативного диригента Олега Семеновича Тимошенка
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(49).2020.220857Ключові слова:
креативність, духовність, диригент Олег Семенович Тимошенко, культуротворче буття, світогляд, свободаАнотація
Досліджено креативну складову творчості диригента Олега Семеновича Тимошенко, для якого творчість — це життя, самотворення, де він прагнув наблизитися до трансцендентного, божественного, вважаючи, що це можливо лише у творчому зльоті, ототожненні своєї майстерності зі своїм життям. Доведено, що без творчості його життя було б позбавлене всякого сенсу, адже саме у творчому акті — глибинне призначення людини, яке підносить її над буденністю. Креативність трактується як трансформація енергії людських інстинктів до трансформації принципу задоволення в принцип реальності на рівні суспільства. З’ясовано, що для Олега Семеновича найвищим проявом креативності була творчість і любов до людей. Акцентовано увагу на специфічних рисах музичного мислення диригента, яке полягало у гармонійному сполученні декількох засобів повідомлення: музичного, вербального та рухового. Визначено основні творчі компоненти музично-виконавського мислення Олега Семеновича, які проявлялися у побіжності (швидкості реакції диригента, швидкості переключення його реакції) та гнучкості (вмінні перебудовувати план роботи). Обґрунтовано, що обидві ці якості лягли в основу його артистизму як здатності до перевтілення. Визначено оригінальні риси Олега Семеновича Тимошенка як диригента, які проявлялися в інтерпретації музичного твору, а також у створенні індивідуального диригентського стилю студента. Акцентовано увагу на спробі вивчення та переосмислення креативної складової в різноманітних її проявах. Зроблено висновок, що диригент сформував свої особистісні самобутні світоглядні орієнтири. Креативність Олега Семеновича пояснюється як воля та натхнення; кордоцентричність та здатність її пробудження в інших; як патріотизм і виживання в надзвичайних умовах; як морально-етична домінанта (етика відповідальності); свобода і любов; самореалізація та актуалізація. Проаналізовано новий етап у розвитку української музики, її функціонального призначення, яке, перш за все, має свій прояв у співвідношенні духовного начала з елементами концертності в сакральномузичному творі, що призводить до певної відокремленості драматичних творів від хорового мистецтва, їх відносної самостійності, художньої самоцінності та дозволяє визначити нове жанрове утворення — концертних творів. Характер Майстра проявлявся в устремлінні до так званої демократизації музичної мови, не обтяженні будь-якими складними музичнотехнічними прийомами. Музичні твори сучасних українських композиторів відкривали диригенту Олегу Семеновичу Тимошенку великі можливості для прояву особистісного творчого начала у сфері сакрального.
Завантаження
Посилання
Yemelianova, L. P., ed, 2012. Rodyna Tymoshenkiv [Tymoshenko family]. Kyiv: w.p.
Lashchenko, A. P., 2004. Akademiia muzychnoi elity Ukrainy. Istoriia ta suchasnist: Do 90-richchia Natsionalnoi muzychnoi kultury Ukrainy imeni P. I. Tchaikovskoho [Academy of the musical elite of Ukraine: History and modernity: To the 90th anniversary of the P. I. Tchaikovsky National Academy of Music of Ukraine]. Kyiv: Musychna Ukraina.
Malozomova, O. I. & Husarchuk, T. V., 2002. Poklykannia. Zhyttia i tvorcha diialnist O. S. Tymoshenka. [Calling. Life and creative activity of O. S. Tymoshenko]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Puchko-Kolesnyk, Yu. V., 2019. Fenomen uchytelia: khorova shkola OlehaTymoshenka [Teacher's phenomenon: Oleg Timoshenko's choral]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1 (42), pp. 103–112.
Tymoshenko, O. S., 1986. Vokalizatsiia yak zasib vyraznosti: vykonavstvo [Vocalization as a means of expression: performance]. Muzyka, 2, pp. 18–19
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.