Спонтанний порядок функціонування мистецтва в артринку другої половини ХХ – початку ХХІ століття
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(49).2020.220850Ключові слова:
арт-ринок, спонтанний порядок, мистецтво, творчість, актуалізація, художні цінності, смисловий простірАнотація
Досліджено арт-ринок як ціннісно-смисловий простір актуалізації мистецтва, визначальні засади якого розглянуто крізь призму теорії спонтанного порядку. Ця концепція була запропонована лавреатом Нобелівської премії з економіки Фрідріхом Гаєком в контексті розробки потенціалу ринкової системи, яка суттєво вплинула й на способи презентації та обіг арт-творів у другій половині ХХ – початку ХХІ століть. Упроваджено базову концепцію філософії економіки для культурологічного дослідження арт-ринку. В якості джерел використано українські та іноземні наукові, оглядово-аналітичні статті, які сприяють новому розумінню сутності сучасного мистецтва та мистецтва загалом. Концепція спонтанного порядку мистецтва розглянута на основі дослідження Пола Кантора і Стівена Кокса, а також наукової розвідки Троя Кемпліна. Проаналізовано арт-ринок як простір циркуляції ідей та смислів і функціонування мистецтва для задоволення інтересів численних суб’єктів (художні галереї, художні ярмарки, бієнале, митці, експерти, колекціонери, артдилери). Виявлено причину зростання ролі арт-ринку у ХХ–ХХІ століттях, яка зумовлена особливістю сучасного мистецтва і потребою нового простору його функціонування. Сучасний арт-ринок відповідає ідеї спонтанного порядку як організаційними умовами, так і природою сучасного мистецтва. Виявлено необхідність поступової переорієнтації зі «свідомого порядку», в рамках якого творча діяльність регулювалась через гільдії, художні академії, офіційні галереї, до спонтанного порядку. Обґрунтовано потенціал застосування концепції спонтанного порядку в контексті вивчення арт-ринку як ціннісно-смислового простору. Такий підхід дає змогу нової інтерпретації арт-ринку, який розглядається у вітчизняній науковій думці в контексті економічної науки (наприклад, ціноутворення), в першу чергу, з урахуванням смислів і цінностей, що виникають під час актуалізації мистецтва завдяки можливостям арт-ринку. Тому одним з призначенням сучасного артринку визначено демонстрацію, обговорення і надання сенсу творам мистецтва. Доведено, що наразі ці процеси здійснюються без втручання і централізованого регулювання (як це було б в рамках концепції «свідомого порядку»), адже однією з основ арт-ринку можна розглядати спонтанний порядок, який є суттєвою силою ринкового потенціалу і певним чином відповідає природі мистецтва. Саме це заперечує будь-яке навмисне втручання
Завантаження
Посилання
Hayek, F., 2000. Pravo, zakonodavstvo i svoboda. Nove vyznachennia liberalnykh pryntsypiv spravedlyvosti i politychnoi ekonomii [Law, legislation and freedom. A new definition of liberal principles of justice and political economy]. Kyiv: Aquilon-Press.
Lysakova, A. A., 2011. Paradoksy sovremennogo art-rynka kak global'nogo instituta [Paradoxes of the modern art market as a global institution]. Izvestija Ural'skogo federal'nogo universiteta. Ser. 1: Problemy obrazovanija, nauki i kul'tury, 4, pp.246–255.
Puchko-Kolesnyk, Yu. V., 2019. Fenomen uchytelia: khorova shkola Oleha Tymoshenka [The phenomenon of the teacher: Oleg Timoshenko's choral school]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaykovskoho, 1(42), pp. 103–112.
Libertarico, 2019. Spontaneous order in the legal system. Medium, [online]. Available at: [accessed: 02 April 2020].
Hayek, F., 2000. Individualism and the Economic Order. Gumanitarnyi portal, [online]. Available at: [accessed: 11 April 2020]
Kharchenko, P., 2008. Oleh Tymoshenko [Oleh Tymoshenko]. Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky: Mystetski obrii, 1(10), pp .47–52.
Chernyaeva, I. V., 2016. Rynok proizvedeniy iskusstva v Rossii: klyuchevyye ponyatiya issledovaniya [Art market in Russia: key research concepts]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Kul'turologija i iskusstvovedenie, 4 (24), pp. 76–84.
Shekhter, T. E., 2004. Khudozhestvennyy rynok kak ob"yekt gumanitarnogo znaniya [Art market as an object of humanitarian knowledge]. Saint Petersburg: SPgUP.
Camplin, T., 2010. The Spontaneous Orders of the Arts. Studies in Emergent Order, 3, pp. 195–211.
Cantor, P. & Cox, S., 2010. Literature and the Economics of Liberty: Spontaneous Order in Culture. Auburn: Ludwig von Mises Institute.
Scorsese, M., 2019. I Said Marvel Movies Aren’t Cinema. Let Me Explain, The New York Times, [online]. Available at: [accessed: 06 April 2020].
Szafruga, P., 2018. Spontaniczny porządek a polityka. Zastosowanie teorii spontanicznego porządku w naukach politycznych. Krakуw, AT Wydawnictwo.
Walker, B., 2010. Can Culture Generate Spontaneous Order? [online]. Available at: [accessed: 10 April 2020].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.