Український митець у просторі сучасної культури
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(49).2020.220841Ключові слова:
Олександр Тарасенко, традиція, хорове мистецтво, виконавство, духовна музика, організаційно-культурна діяльність, Товариство ім. М. ЛеонтовичаАнотація
Аналізується організаційно-культурна і художня діяльність регіонального диригентахормейстера О. Тарасенка. Досліджується його шлях у мистецтві, зокрема на посадах хормейстера в Рівненському музичному училищі Рівненського державного гуманітарного університету та Національній музичній академії України імені П. І. Чайковського, а також творчій діяльності на посаді хормейстера у Національній опері України імені М. Лисенка. Наголошується на важливості організаційно-культурної діяльності хормейстера в сучасних умовах загалом, провідні форми якого суттєво впливають на зміну культурної ситуації в Україні, а саме: відновлення діяльності Всеукраїнського хорового товариства ім. М. Леонтовича, члени якого вже сьогодні намагаються реставрувати практику його роботи кращих часів, розширивши її напрями; повернення до організації міжнародних хорових конкурсів, що стимулюватиме популяризацію хорового виконавства, акцентування уваги на спеціальній художній освіті в країні, поглиблення якої впливатиме на формування нових ціннісних орієнтацій населення; відновленні роботи дитячих хорових осередків та створення постійно-діючих творчих лабораторій, у яких би успадковувався художній досвід України в окресленому напрямі, що допоможе сформувати відповідний банк ідей та практичного досвіду. З’ясовано, що ефективність цієї діяльності допоможе ствердитися у думці про потрібність аналогічних структур у культурній практиці країни. Сюди віднесено й організаційно-культурну діяльність, спрямовану на підтримку хорових колективів регіонів, що культивують переважно духовну проблематику, оскільки ця діяльність сприятиме міжконфесійному примиренню населення, надзвичайно актуальному сьогодні для усієї країни. Виявлено відмінності у практиці роботи хормейстера з професійними та самодіяльними структурами на підставі аналізу роботи диригента з різними типами художніх колективів. Доведено, що зібраний, опрацьований та критично осмислений матеріал може лягти в основу підготовки аналогічних наукових та публіцистичних праць стосовно розкриття організаційно-культурної діяльності провідних діячів мистецтв України і формування своєрідної енциклопедії національного художнього досвіду.
Завантаження
Посилання
Vatsek, O. Tvorchist i orhanizatsiino-kulturna diialnist, [online]. Available at: [accessed: 10 December 2020].
Tarasenko, O. ed., 2011. «Voskresinnia»: khorova rodyna. Narysy z istorii khorovoho mystetstva. Rivne: O. Zen.
Vytkalov, S. V., 2012. Rivnenshchyna: kulturno-mystetskyi potentsial v paradyhmakh suchasnosti. Rivne: PP DM.
Vytkalov, S. V., 2020. Yevropeiskii kulturnii dosvid na rehionalnii stseni: rozdumy pislia cherhovoho kontsertu [European cultural experience on the regional stage: reflections after the next concert]. Volyn, 14 February.
Yemelianova, T. V., 2011. Biografizm yak zasib interpretatsii tvorchoi indyvidualnosti: Maks Dessuar [Biography as a means of interpreting creative individuality: Max Dessuar]. Visnyk Derzhavnoi akademii kerivnykh kadriv rultury i mystetstv, 1, pp. 24–28.
Interviews with O. Tarasenko, conducted by Vytkalov S. V. & Vytkalov V. G. 21– 22.07.2020. Private archive of S. V. Vytkalov & V. G. Vytkalov.
Ikonnykova, S. M., 2011. Biography as a sociocultural dimension of history. Kulturolohicheskii zhurnal, [online]. Available at: [accessed: 10 December 2020].
Lashchenko, A. P., 2004. Akademiia muzychnoi elity Ukrainy. Istoriia ta suchasnist: Do 90-richchia Natsionalnoi muzychnoi kultury Ukrainy imeni P. I. Tchaikovskoho [Academy of the musical elite of Ukraine: History and modernity: To the 90th anniversary of the P. I. Tchaikovsky National Academy of Music of Ukraine]. Kyiv: Musychna Ukraina.
Maloziomova, O. I. & Husarchuk, T. V., 2002. Poklykannia. Zhyttia i tvorcha diialnist O. S. Tymoshenka [Calling. Life and creative activity of O. S. Tymoshenko]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Mykulanynets, L. M., 2015. Biohrafiia myttsia yak zasib interpretatsii kultury [Biography of the artist as a means of interpreting culture]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku, 21, 2, pp. 45–51.
Popovych, O. V., 2011. Biohrafiia yak fenomen ta obiekt kultury [Biography as a phenomenon and an object of culture]. Humanitarnii chasopys, 2, pp. 96–103.
Protokol zasidannia Pravlinnia VKhT im. M. Leontovycha vid 3.02.2020; Zvit Asotsiatsii Natsionalnoi Vseukrainskoi muzychnoi Spilky «Vseukrainske khorove tovarystvo im. M. Leontovycha» za 2019 r.; Plan diialnosti Asotsiatsii NVMS «Vseukrainske khorove tovarystvo im. M. Leontovycha» na 2019 r.; Pres-konferentsiia na temu «Kulturna dyplomatiia Ukrainy: svitovyi triumf «Shchedryka»», m. Vinnytsia, 19.09.2018 r.; Zvit Kyivskoho oblasnoho viddilennia VKhT im. M. Leontovycha za 2019 r.; okremi dovidky (R. Tolmachova, P. Zubkovoi, O. Zasadnoi) ta vlasni proekty myttsia. Pryvatnyi arkhiv O. L. Tarasenka.
Suprun, N. O., 2010. Maister naipotaiemnishoi plastyky khorovoho spivu Oleksandr Tarasenko. In: Kafedri khorovoho dyryhuvannia RDHU — 40 rokiv [Department of Choral Conducting RDGU—- 40 years]. Rivne: O. Zen, pp. 94–111.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.