Моделі конструювання біографії в контексті неокласичного дискурсу
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(49).2020.220825Ключові слова:
біографія, біографістика, біографічний дискурс, біографічна свідомість доби, неокласична біографістика, біографічний схематизм, візуальна біографістикаАнотація
Розглянуто тезаурус актуальних принципів та концептів для конструювання біографічної нарації певної культурно-історичної доби. Проаналізовано причини формулювання предметного поля неокласичної біографістики на принципах соціокультурної детермінації. Визначено стратегії впливу кризи метанаративів на розповіді та кризи історичного пізнання на осмислення оповідей. Виявлено, що принципу біографічної дискурсивності надається провідного значення у сучасних дослідженнях біографій, оскільки він впливає на моделі запам’ятовування та репрезентації теперішнього (мемуари, автобіографії, розповіді, спогади тощо). З’ясовано відмінні ознаки біографічного дискурсу від біографічного наративу, які є визначальними у моделях конструювання біографій у контексті неокласичного дискурсу. Доведено, що моделі конструювання біографії залежать від належності дослідника до певної оповідної групи, яка визначається соціокультурною та психологічною обумовленістю. Проведено ревізію основних стратегій біографічного дискурсу в контексті сучасних філософсько-культурологічних теорій. Виокремлено домінуючі концепти, що змінюють класичний вектор біографістики й актуалізують біографічні пошуки, маркуючи актуальні параметри «біографічної свідомості епохи». Доведено, що примножуючи варіативність оповідей та можливість нескінченної кількості переказів, біографічна нарація завжди корелює з культурною традицією, яка формує параметри збереження та фіксації оповідей з огляду на особистісні чинники та поліваріативні контексти їх інтерпретацій. Розроблено теоретичне підґрунтя неокласичної біографістики засобами герменевтичної методології Поля Рікера для інтерпретації творчих біографій митців в моделях біографічної дискурсивності. Окреслено міждисциплінарні параметри біографістики на перетинах дискурсивності мистецтва, антропології, естетики, історії та спогадів. Обґрунтовано специфіку формування моделей конструювання біографії у контексті неокласичного дискурсу. Доведено, що врахування нарації певної культурно-історичної доби створює умови для перетворення біографічної розповіді на джерело знань про культуру в різних її проявах та аспектах, а способів «промовляння» або фіксації — на механізми конструювання наративу про життя.
Завантаження
Посилання
Briukner, P., 2009. Tiraniya pokayaniya. Esse o zapadnom mazokhizme [The tyranny of repentance. Essays on Western Masochism]. Sankt-Peterburh: Izdatelstvo Ivana Libbaha.
Holubovych, I., 2007. Biografiya: siluet na fone Humanities (Metodologiya analiza biografii v sotsiogumanitarnom znanii) [Biography: silhouette against the background of Humanities (Methodology for analyzing biography in socio-humanitarian knowledge)]. Odessa: SPD Fridman.
Konnerton, P., 2004. Yak suspilstva pamiataiut [As societies remember]. Translate from English by S. Shlipchenko. Kyiv: Nika-Tsentr.
Lishaev, S. A., 2009. Pomnit' fotografiei (k analizu fotograficheskoi konstruktsii pamyati) [Remember by photography (to the analysis of the photographic construction of memory)]. Vestnik Samarskoi gumanitarnoi akademii. Seriya Filosofiya. Filologiya, 1 (5), pp. S.12–36.
Petrenko, D., 2016. Vosproizvodit' i transversirovat'. Filosofskaya antropologiya media [Play and transverse. Philosophical Anthropology of Media]. Kharkov: KhNU imeni V. N. Karazina.
Rikеr, P., 1998. Vremya i rasskaz [Time and story]. Vol.1. Moskva; Sankt-Peterburh: Universitetskaya knyha.
Riker, P., 2004. Pamyat', istoriya, zabvenie [Memory, history, oblivion]. Translate from French by I. Blauberh & I. Vdovyna. Moskva: Izdatelstvo Humanitarnoy literatury.
Riker, P., 2001. Shcho take tekst? Poiasnennia ta rozuminnia. In: M. Zubryts, ed. Antolohiia svitovoi literaturno-krytychnoi dumky XX st. [Anthology of world literary and critical thought of the XX century]. 2rd ed. Lviv: Litopys, pp. 305–323.
Tome, D., Kaufmann, V. & Shmyd, U., 2017. Vtorzhenie zhizni. Teoriya kak tainaya avtobiografiya [Invasion of life. Theory as a secret autobiography]. Moskva: Vysshaya shkola ekonomiki.
Beck, J., 2015. Life's Stories. The Atlantic, [online]. Available at: https://www.theatlantic.com/health/archive/2015/08/life-stories-narrative-psychology-redemptionmental-health/400796/ [accessed: 02 December 2020].
Bourdieu, P., 1986. L`Illusion biographique. Actes de la recherche en science sociales, 6, pp. 69–72, [en ligne]. Mode d'accès : [date de la demande: 02 décembre 2020].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.