Танець як ключовий елемент придворної маски королівського двора Англії періоду правління Якова І
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.2-3(47-48).2020.213418Ключові слова:
Маска, королівський двір, епоха правління Якова І, специфічні особливості, танець, АнтимаскаАнотація
Розглянуто історичний аспект становлення і розквіту жанру англійської придворної Маски, який пов'язують із періодом правління королів Стюартів. Вистави Масок періоду правління Якова І Англійського були фінансово затратними, вимагали спільних зусиль кращих сценаристів, декораторів, композиторів, музикантів і хореографів. З’ясовано, що придворна Маска епохи Якова І починалася з Антимаски, яка була винаходом провідного придворного поета і драматурга Б. Джонсона. Антимаска — своєрідне дзеркало, яке відображало кращі традиції давньогрецької пантоміми. Антимаска не припускала наявності акторських ремарок. Функція Антимаски полягала в контрастності, протиставленні вищої чесноти, якою, безсумнівно, володіли король і аристократія, та всіляких людських пороків. Антимаска виглядала як аматорська вистава з непристойними танцями, уїдливим гумором, химерними танцювальними фігурами, потворними костюмами і масками. Протистояння Маски і Антимаски набувало морально-соціального аспекту. Описано, що французькі та італійські майстри танців мали значний вплив на хореографічні постановки англійських Масок, а італійські танці домінували і культивувалися при дворі Якова І. Визначено функції танцю в Масці, який становив ядро вистави і виконував цементуючу властивість, оскільки у постановках танців брали участь члени королівської сім'ї та двору. Встановлено послідовність танців у Масках — від спокійних і розмірених (межер) до швидких і легких: гальярда, лаволти, бранлі, мориски. Виявлено, що витрати на розкішні костюми, маски, декорації та сценічні ефекти, послуги іноземних хореографів наближалися до астрономічних цифр. Доведено, що епілог придворної Маски ознаменовувався спільним танцем з глядачами — саме це підкреслювало світсько-духовне, сакрально-ритуальне значення Маски, хоча вистави Масок не виходили за рамки загальноприйнятих норм суспільства з патріархальними цінностями. Обґрунтовано функції Масок, які, в основному, зводилися до демонстрації багатства і могутності Англії та затвердження статусу короля-помазаника Божого. Маски Якова І розглядаються як динамічне яскраве видовище, феномен епохи Стюартів. В подальшому, хореографічні елементи в Масках стають передумовою для розвитку англійського балету, а музичнотеатралізовані елементи Масок — прообразом англійської опери.
Завантаження
Посилання
Ashbee, A., Lasocki, D. & Kisby, F., 1998. A Biographical Dictionary of English Court Musicians from 1485–1714. Vol. I. Abingdon: Routledge, p.1282.
De Bériot, Ch. A., 1986. Scene de Ballet, Op. 100 for Violin and Piano. London: Peters Edition.
Blanks, K., 1969. The Masque, a courtly entertainment. London: Master-Thesis.
Bowen, C., 2001. Francis Bacon: The Temper of a Man. Fordham: Fordham University Press.
Butler, M., 2008. The Stuart court Masque and political culture. New York: New York & Cambridge University Press.
Charles, W. D. & McColgan, K. P., 1994. Spokesperson Milton: Voices in Contemporary Criticism. Selinsgrove: Susquehanna University Press.
Craig, H., 1998. Jonson, the antimasque and the “rules of flattery in the Politics of the Stuart Court Masque”. In: D. Bevington & P. Holbrook, ed. Politics of the Stuart Court Masque. Cambridge: Press Cambridge University, pp.186–195.
Creaser, J., 1984. The present aid of this occasion: the setting of Comus. The Court Masque. London: Butler & Tanner Ltd.
Daye, A., 1996. Youthful Revels, Masks, and Courtly Sights: An introductory study of the revels within the Stuart Masque. Historical Dance, 3, No. 4, pp.7–22.
Jones, A. R. & Stallybrass, P., 2001. Renaissance Clothing and the Materials of Memory. Series: Cambridge Studies in Renaissance Literature and Culture, p.132.
Ravelhofer, B., 1909. The Early Stuart Masque Dance, Costume and Music. Oxford: OUP Oxford.
Schelling, F. E., 1908. Elizabethan Drama, 1558–1642: A History of the Drama in England from the Accession of Queen Elizabeth to the Closing of the Theaters. Vol. ІІ. Houghton: Houghton Mifflin Company.
Welsford, E., 1966. The Court Masque. Cambridge: Press Cambridge University.
Winn, J. A., 2014. Queen Anne: Patroness of Arts. Oxford: Oxford University Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.