Танець як ключовий елемент придворної маски королівського двора Англії періоду правління Якова І
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.2-3(47-48).2020.213418Ключові слова:
Маска, королівський двір, епоха правління Якова І, специфічні особливості, танець, АнтимаскаАнотація
Розглянуто історичний аспект становлення і розквіту жанру англійської придворної Маски, який пов'язують із періодом правління королів Стюартів. Вистави Масок періоду правління Якова І Англійського були фінансово затратними, вимагали спільних зусиль кращих сценаристів, декораторів, композиторів, музикантів і хореографів. З’ясовано, що придворна Маска епохи Якова І починалася з Антимаски, яка була винаходом провідного придворного поета і драматурга Б. Джонсона. Антимаска — своєрідне дзеркало, яке відображало кращі традиції давньогрецької пантоміми. Антимаска не припускала наявності акторських ремарок. Функція Антимаски полягала в контрастності, протиставленні вищої чесноти, якою, безсумнівно, володіли король і аристократія, та всіляких людських пороків. Антимаска виглядала як аматорська вистава з непристойними танцями, уїдливим гумором, химерними танцювальними фігурами, потворними костюмами і масками. Протистояння Маски і Антимаски набувало морально-соціального аспекту. Описано, що французькі та італійські майстри танців мали значний вплив на хореографічні постановки англійських Масок, а італійські танці домінували і культивувалися при дворі Якова І. Визначено функції танцю в Масці, який становив ядро вистави і виконував цементуючу властивість, оскільки у постановках танців брали участь члени королівської сім'ї та двору. Встановлено послідовність танців у Масках — від спокійних і розмірених (межер) до швидких і легких: гальярда, лаволти, бранлі, мориски. Виявлено, що витрати на розкішні костюми, маски, декорації та сценічні ефекти, послуги іноземних хореографів наближалися до астрономічних цифр. Доведено, що епілог придворної Маски ознаменовувався спільним танцем з глядачами — саме це підкреслювало світсько-духовне, сакрально-ритуальне значення Маски, хоча вистави Масок не виходили за рамки загальноприйнятих норм суспільства з патріархальними цінностями. Обґрунтовано функції Масок, які, в основному, зводилися до демонстрації багатства і могутності Англії та затвердження статусу короля-помазаника Божого. Маски Якова І розглядаються як динамічне яскраве видовище, феномен епохи Стюартів. В подальшому, хореографічні елементи в Масках стають передумовою для розвитку англійського балету, а музичнотеатралізовані елементи Масок — прообразом англійської опери.
Посилання
Ashbee, A., Lasocki, D. & Kisby, F., 1998. A Biographical Dictionary of English Court Musicians from 1485–1714. Vol. I. Abingdon: Routledge, p.1282.
De Bériot, Ch. A., 1986. Scene de Ballet, Op. 100 for Violin and Piano. London: Peters Edition.
Blanks, K., 1969. The Masque, a courtly entertainment. London: Master-Thesis.
Bowen, C., 2001. Francis Bacon: The Temper of a Man. Fordham: Fordham University Press.
Butler, M., 2008. The Stuart court Masque and political culture. New York: New York & Cambridge University Press.
Charles, W. D. & McColgan, K. P., 1994. Spokesperson Milton: Voices in Contemporary Criticism. Selinsgrove: Susquehanna University Press.
Craig, H., 1998. Jonson, the antimasque and the “rules of flattery in the Politics of the Stuart Court Masque”. In: D. Bevington & P. Holbrook, ed. Politics of the Stuart Court Masque. Cambridge: Press Cambridge University, pp.186–195.
Creaser, J., 1984. The present aid of this occasion: the setting of Comus. The Court Masque. London: Butler & Tanner Ltd.
Daye, A., 1996. Youthful Revels, Masks, and Courtly Sights: An introductory study of the revels within the Stuart Masque. Historical Dance, 3, No. 4, pp.7–22.
Jones, A. R. & Stallybrass, P., 2001. Renaissance Clothing and the Materials of Memory. Series: Cambridge Studies in Renaissance Literature and Culture, p.132.
Ravelhofer, B., 1909. The Early Stuart Masque Dance, Costume and Music. Oxford: OUP Oxford.
Schelling, F. E., 1908. Elizabethan Drama, 1558–1642: A History of the Drama in England from the Accession of Queen Elizabeth to the Closing of the Theaters. Vol. ІІ. Houghton: Houghton Mifflin Company.
Welsford, E., 1966. The Court Masque. Cambridge: Press Cambridge University.
Winn, J. A., 2014. Queen Anne: Patroness of Arts. Oxford: Oxford University Press.