Релігійно-філософський підтекст опери Джейка Хеггі «Мобі Дік»

Автор(и)

  • Anhelina Anhelova Київський національний університет театру, кiно і телебачення ім. І. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0001-7909-6292

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.2-3(47-48).2020.213409

Ключові слова:

оперне мистецтво, творчість композитора Джейка Хеггі, сценічна адаптація класичних літературних творів, опера «Мобі Дік»

Анотація

Зазначено, що інтерпретація класичних літературних творів у мистецтві XXI століття є проблемою, з якою все частіше стикаються дослідники. З цього погляду сценічна адаптація роману Г. Мелвіла «Мобі Дік» американського композитора Джейка Хеггі є прикладом ретельного збереження позачасового філософсько-релігійного змісту літературної першооснови. Тому предметом детального наукового аналізу стали робота авторів опери над текстом роману, полістилістичні особливості музичного мислення Дж. Хеггі, майстерність композитора в побудові системи персонажів. Основна мета дослідження полягала у виявленні художніх методів відображення філософської проблематики в опері Дж. Хеггі «Мобі Дік». Наголошено, що композитор Дж. Хеггі та лібретист Дж. Шер майстерно переосмислили найважливіші театральні елементи роману Г. Мелвілла. Увага до драматичних аспектів оповіді та чітке розуміння психологічних особливостей персонажів перетворили всесвітньо відомий літературний текст на яскраву музичну історію. Опера зберігає та відтворює архетипічну символіку роману «Мобі Дік»: поклоніння, паломництво, ініціацію, жертвоприношення тощо. Язичницькі мотиви полювання, вбивства, розчленування плоті, ритуального освячення кров’ю протиставляються суто християнському розумінню ідей спасіння і воскресіння. Показано, що твір композитора Дж. Хеггі відображає один із перспективних шляхів розвитку сучасного оперного мистецтва. «Мобі Дік» розсуває межі свого жанру: творці цієї неоромантичної опери відкидають застарілі стереотипи, додаючи елементів кінематографічності й, певним чином, долаючи бар’єр між глядачем та сценою. Разом із тим, опера має підкреслено класичний характер (добре написане лібрето, номерну структуру, бездоганне голосоведіння та оркестрування); вона поєднує в собі надзвичайний ліризм і різноманітність філософсько-релігійного змісту. На прикладі опери Дж. Хеггі «Мобі Дік» показані можливості сучасного сценічного втілення складних літературних творів письменників-класиків минулого. Зроблено висновок, що музика композитора Дж. Хеггі в певному сенсі виконує роль метамови, адже вона висловлює ті закладені в тексті роману глибинні філософські смисли, які формально залишилися поза лібрето.

Біографія автора

Anhelina Anhelova, Київський національний університет театру, кiно і телебачення ім. І. Карпенка-Карого

АНГЕЛІНА АНГЕЛОВА

доктор філософських наук, доцент кафедри театрознавства

Посилання

Belikova, E. V., 2004. Mythopoetics of G. Melville's novel “Moby Dick, or the White Whale”. Ph.D. in Philological Sciences. Abstract of Thesis. Omsk State Pedagogical University.

Zverev, A. M., 2013. Lektsii, stat’i [Lectures. Articles]. Moskva: RSHU.

Melvill, H., 2005. Mobi Dik, ili Belyy Kit [Moby Dick, or White Whale]. Translate from English by I. Bernshteyn. Moskva: Azbuka-klassika.

Shogentsukova, N. A., 1995. Opyt ontologicheskoy poetiki: E. Po, G. Melvill, Dzh. Gardner [Experience of ontological poetics: E. Poe, H. Melville, J. Gardner]. Moskva: Naslediye.

Button, C., 2014. Whales, Legs, Harpoons, and Other Things, [online]. Available at: https://digitalcommons.salemstate.edu/graduate_theses/1 [accessed: 25 May 2020].

Ebright, R., 2014. Moby-Dick by Jake Heggie (review). Notes, [online]. Available at: https://muse.jhu.edu/article/552718 [accessed: 25 May 2020].

Heggie, J., 2014. Composing Opera, [online]. Available at: https://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780195335538.001.0001/oxfordhb9780195335538 [accessed: 25 May 2020].

Herbert, W., 2011. Leviathan. Awakening a Global Spirituality: The Opera Moby-Dick as a Meditative Quest. Wiley Online Library [online]. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1750-1849.2011.01488.x [accessed: 25 May 2020].

Keenan, A., 2009. A performer's guide to Jake Heggie's “The Deepest Desire: Four Meditations on Love”. Ph.D. Thesis. Louisiana State University and Agricultural and Mechanical Colleges, [online]. Available at: https://digitalcommons.lsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=3535&context=gradschool_dissertations [accessed: 25 May 2020].

Mcknight, L., 2014. Jake Heggie’s “Another Sunrise”: Krystyna Żywulska and the nature of survival, [online]. Аvailable at: https://uh-ir.tdl.org/handle/10657/2634 [accessed: 25 May 2020].

Smith, S., 2010. A Role for the Roiling Sea as Ahab Hunts His Whale. New York Times, [online]. Available at: http://www.nytimes.com/2010/05/03/arts/music/03moby.html [accessed: 25 May 2020].

Wallace, R. K., 2011. The Ache of Longing and the Song of Redemption: An Interview with Jake Heggie, Composer of the Opera Moby-Dick. Leviathan, [online]. Available at: http://muse.jhu.edu/article/493041 [accessed: 25 May 2020].

Wallace, R. K., 2013. Wallace Heggie and Scheer's Moby-Dick: A Grand Opera for the 21st Century. Texas: University of North Texas Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-08-20

Як цитувати

Anhelova, A. (2020). Релігійно-філософський підтекст опери Джейка Хеггі «Мобі Дік». Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (2-3(47-48), 194–208. https://doi.org/10.31318/2414-052x.2-3(47-48).2020.213409

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ