«Беатріче Ді Тенда» Вінченцо Белліні: жанрово-стильові пошуки в контексті розвитку італійського музичного театру першої половини XIX століття

Автор(и)

  • Lai Yuеge Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, Ukraine http://orcid.org/0000-0002-8634-532X

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.2-3(47-48).2020.213408

Ключові слова:

оперна творчість Вінченцо Белліні, «Беатріче ді Тенда», італійський музичний театр, бельканто, романтична драма бельканто, опера-seria, лірична трагедія

Анотація

Узагальнено найбільш показові ознаки італійського музичного театру першої половини XIX століття, синтетичну жанрову природу якого відображено в поетиці «романтичної драми бельканто» (термін С. Бархатової). Виявлено фактори впливу на формування жанрово-стильових аспектів італійської опери та італійського музичного театру першої половини ХІХ століття. Встановлено, що перехідний характер драми бельканто обумовлює різноманітність її жанрових найменувань і відсутність усталеної термінології. Обґрунтовано змістове наповнення понять «історична мелодрама», «операсеріа», «лірична трагедія», «трагічна драма» або «мелодрама» тощо, кожне з яких, по суті, являє собою модифікації одного жанру музичної драми. Визначено суттєву роль В. Белліні у розвитку італійської опери названого періоду та творчо-виконавських традицій мистецтва бельканто. Досліджено історію створення опери «Беатріче ді Тенда», її образно-змістовну та драматургічну специфіку, обумовлену подвійною жанровою природою твору, який визначався і як «опера-серіа», і як «лірична трагедія». Презентовано поетику останньої, яка проявляється у звертанні до історичного сюжету з конкретикою епохи та місця дії, в той час як типологічні ознаки італійської опери є очевидними в домінуванні традицій бельканто, номерної структури, що визначили драматургічні показники твору В. Белліні. Доведено, що до витоків ранньої італійської музично-театральної традиції сходить: очевидна духовноморалізуюча спрямованість у розвитку образу Беатріче; музично-риторичне наповнення її інтонаційної характеристики, котра тяжіє до фігур «сходження» (anabasis) і «кола», пов’язаних зі сферою ідеального, досконалого, в той час як характеристика її чоловіка-тирана Філіппо відзначена апелюванням до типологічних ознак помпезного маршу-ходи, символу неподільної жорстокої влади. Привернуто увагу до акцентування духовно-етичної «домінанти» у сюжетному розгортанні дії та образу головної героїні, яка виявляється суголосною і з релігійними шуканнями епохи Рісорджименто, що прагнула до національного єднання, в тому числі, на засадах духовного оновлення суспільства

Біографія автора

Lai Yuеge, Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського

ЛАЙ ЮЕГЕ

аспірантка

Посилання

Barkhatova, S., 2003. Romanticheskaya muzykal'naya drama bel canto [Romantic music drama bel canto]. Muzykal'naya akademiya, 1, pp.111–117.

Bronfin, E., 1960. Vinchentso Bellini [Vincenzo Bellini]. Sovetskaya muzyka, 9, pp.79–87.

Vetlitsina, I., 2020. Vinchentso Bellini [Vincenzo Bellini], [online]. Available at: http://www.belcanto.ru/bellini.html [accessed: 23 March 2020].

De Sanktis, F., 1964. Istoriya ital'yanskoy literatury: v dvukh tomakh [History of Italian Literature: in two volumes]. Volume 2. Moskva: Progress.

Drach, I. S., 1990. Opera Bellini and G. Donizetti in Italian Music-Theater Culture of the Romantic Age. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Kiev State Conservatory named after P. I. Tchaikovsky.

Kenigsberg, A. K., 2012. Rossini, Bellini, Donitsetti: 24 ital'yanskikh opery pervoi poloviny XIX veka. Istoriya sozdaniya, syuzhet, muzyka [Rossini, Bellini, Donizetti: 24 Italian operas of the first half of the 19th century. History of creation, plot, music: Textbook]. Sankt Peterburg: SPbGPU.

Kruntyaeva, T. S., 1984. Vinchentso Bellini (1801–1835). Populyarnaya monografiya [Vincenzo Bellini (1801–1835). Popular monograph]. Leningrad: Muzyka.

Kubkina, O. L., 2019. Istoricheskiye aspekty dramaturgii v opere V. Bellini «Puritane» [Historical aspects of dramaturgy in V. Bellini's opera «Puritans»]. Yuzhno-Rossiiskii muzykal'nyi al'manakh, 1 (34), pp.38–44.

Muginshtein, M., 2005. Khronika mirovoi opery. 1600–1850 [Chronicle of the world opera. 1600–1850]. Ekaterinburg: U-Faktoriya (pri uchastii izdatel'stva Gumanitarnogo universiteta).

Pastura, F., 1989. Bellini [Bellini]. Translated from Italian by I. Konstantinova. Moskva: Molodaya gvardiya.

Khokhlovkina, A., 1962. Zapadnoevropeiskaya opera: konets XVIII — pervaya polovina XIX veka: ocherki [Western European Opera: late 18th — first half of the 19th century: essays]. Moskva: Gosmuzizdat.

Cherkashina, M. R., 1986. Istoricheskaya opera epokhi romantizma: opyt issledovaniya [Historical Opera of the Romanticism Era: Research Experience]. Kiev: Muzychna Ukraina.

Yazʹkova, V. E., 2009. Church and State in Italy in the Political Concept of K. B. Cavour. Ph.D. in History. Abstract of Thesis. Institute of World History of Russian Academy of Sciences. LAI YU

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-08-20

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО