DOI: https://doi.org/10.31318/2414-052x.2-3(47-48).2020.213405

Вокальний цикл Віталія Губаренка «Простягни долоні» в сучасному виконавському проекті

Olena Shchoholieva

Анотація


Розглянуто індивідуальний виконавський проект, присвячений ювілейним датам родини Черкашиних-Губаренко, який складався з серії концертів, передачі «Сімейний альбом» та студійного запису аудіодиску під назвою «Поезія і музика» (виконавці Валерія Туліс (вокал) та Олена Щьоголева (фортепіано). Зроблено ретельний аналіз апробації цієї концертної програми, що об’єднала в собі яскраві зразки камерно-вокальної музики Віталія Губаренка та Ірини Губаренко, а також Михайла Шуха (на вірші Ірини Губаренко). Зорієнтовано думку на сприйняття нової хвилі зацікавленості творчістю батька та доньки. Описано інші концертні програми в Україні та за кордоном за участі різних виконавців. Спрямовано увагу на один із творів представленої програми — вокальний цикл В. Губаренка «Простягни долоні» на слова В. Сосюри ор. 26. Проаналізовано останні наукові дослідження, присвячені життю та творчості В. Губаренка в цілому та обраному твору зокрема. Доведено, що вокальний цикл «Простягни долоні» вже має свою виконавську історію, тому згадано неодноразові виконання минулих років, де він звучав в рамках ювілейних авторських концертів за життя композитора. Найбільш відомим інтерпретатором циклу, виконавцем, якого В. Губаренко особливо цінував, став Олександр Востряков. Підкреслено найважливіші особливості його виконавської версії у супроводі оркестру, зокрема, тяжіння до оперної манери співу, масштабність, драматизм висловлювання. У новому виконавському аспекті проаналізовано вокальний цикл «Простягни долоні» В. Губаренка, написаний в оригіналі для тенора та фортепіано. Здійснено редакцію поетичного тексту, що надала можливість виконувати теноровий цикл у жіночому варіанті та зумовила його індивідуальне творче осмислення. Виявлено нові підходи в інтерпретації цього циклу, а саме: створення зворушливого жіночого образу, підкреслення пісенно-камерного, інтимно-ліричного тону цієї музики. Доведено, що всі засоби музичної виразності підпорядковані власному сприйняттю та розумінню композитором поетичного першоджерела. Зроблено акцент на важливості фортепіанної партії у розкритті широкої палітри почуттів та емоційних станів, наданні більшої метроритмічної свободи солістові. Визначено роль ансамблевого мислення в концертній реалізації нової виконавської версії вокального циклу В. Губаренка «Простягни долоні» на слова В. Сосюри ор. 26.


Ключові слова


камерно-вокальна творчість; виконавська інтерпретація; ансамбль; трактування; засоби виразності; образність

Повний текст:

PDF

Посилання


Drach, I. S., 1999. Vokalna liryka Vitaliia Hubarenka [Vocal lyrics by Vitaliy Hubarenko]. Naukovi zapysky Ternopilskoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: mystetstvoznavstvo, 1(2), pp.37–40.

Drach, I. S., 2002. Kompozytor Vitalii Hubarenko: Formula indyvidualnosti [Composer Vitalii Hubarenko: Formula of personality]. Sumy: Sumskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet im. A. S. Makarenka.

Kyianovska, L. O., 2002. Ukrainska muzychna kultura [Ukrainian Music Culture]. Kyiv: DMTsNZKM.

Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 2003, Issue 32, Volume 4 : Vitalii Hubarenko: Storinky tvorchosti. Statti, doslidzhennia, spohady [Vitalii Hubarenko: Creativity pages. Articles, research, memories].

Polianska, H. M., 2017. Zhanrovyi poshuk u baletnii muzytsi Vitaliia Hubarenka [Genre search in ballet music of Vitalii Hubarenko]. Nizhyn: Lysenko M. M.

Chasopys Natsionalnoii muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho [Magazine of the National Music Academy of Ukraine named after P. I. Tchaikovsky], 2014, 2.

Shmeleva, N. V., 2009. Muzykal'nye metamorfozy ljubovnoi poezii V. Sosyury v vokal'nom tsikle Vitaliya Gubarenka «Prostiahny doloni» [Musical metamorphoses of V. Sosyura's love poetry in Vitaly Gubarenko's vocal cycle "Prostyagni Dolony"]. Teoretychni problemy mystetstvoznavstva u dzerkali kulturolohii, 30, pp.164–173.

Shchoholieva, O. V., 2019. «Storinky simeinoho albomu» v ramkakh festu «Arte da camera» ["Pages of the family album" as part of the festival "Arte da camera"], [online]. Available at: http://mus.art.co.ua/storinky-simeynoho-al-bomu-v-ramkakh-festuarte-da-camera [accessed: 04 December 2019].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Драч, І. С., 1999. Вокальна лірика Віталія Губаренка. Наукові записки Тернопільського педагогічного університету. Серія: мистецтвознавство, 1 (2), сс.37–40.

Драч, І. С., 2002. Композитор Віталій Губаренко: Формула індивідуальності. Суми: СДПУ ім. А. С. Макаренка.

Кияновська, Л. О., 2002. Українська музична культура. Київ: ДМЦНЗКМ.

Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, 2003, Випуск 32, книга 4 : Віталій Губаренко: Сторінки творчості. Статті, дослідження, спогади.

Полянська, Г. М., 2017. Жанровий пошук у балетній музиці Віталія Губаренка. Ніжин: Лисенко М. М.

Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського, 2014, 2.

Шмелева, Н. В., 2009. Музыкальные метаморфозы любовной поэзии В. Сосюры в вокальном цикле Виталия Губаренка «Простягни долоні». Теоретичні проблеми мистецтвознавства у дзеркалі культурології, 30, сс.164–173.

Щьоголєва, О. В., 2019. «Сторінки сімейного альбому» в рамках фесту «Arte da camera», [online]. Режим доступу: http://mus.art.co.ua/storinky-simeynoho-al-bomu-v-ramkakh-festuarte-da-camera [дата звернення: 04.12.2019].