Використання медіатехнологій у презентації концертних програм: між шоу та академізмом

Автор(и)

  • Inna Lisniak Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, Ukraine http://orcid.org/0000-0002-9079-0282

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.2-3(47-48).2020.213398

Ключові слова:

медіатехнології, концертна програма, медіа-арт, симулякр, академічна музика, популярна музика

Анотація

Розглянуто презентацію сучасних концертних програм із залученням медіатехнологій. Виявлено тісний взаємозв’язок розвитку технологій від індустріалізованого до постіндустріалізованого суспільства та їхній вплив на мистецтво. Відзначено, що інформаційно-комп’ютерні технології призвели до зміни ціннісних орієнтирів соціуму, зростання ролі суто матеріальних речей та формування відповідного погляду на твори мистецтва. Легкодоступна популяризація музичної творчості цифровими засобами сприяла засиллю мистецької сфери симулякрами. Розглянуто вплив технологічного процесу на всі сфери соціуму та пов’язані з цим трансформації, зокрема й в академічній музиці. Обґрунтовано доцільність використання медіатехнологій у сучасній академічній музиці. Доведено, що використання сучасних медіатехнологій у професійній музиці дозволяє митцям створювати проекти високого художнього рівня, цікаві широкій слухацькій/глядацькій аудиторії. Вперше проаналізовано прем’єрне виконання фентезі-шоу «Володарі Стихій». Показано, що у концертній програмі режисер-постановник використав елементи шоу: інтерактив із залом, гейміфікацію, сучасну хореографію. Разом з цим, містерія не «опустилася» до рівня пересічного шоу. Виявлено концептуальні ідеї щодо створення дійства, шоу програми, в якому музична складова домінує над видовищем. Зроблено висновок про те, що синтез медіатехнологій з цікавим драматургічним задумом, професійною музикою, високим виконавським рівнем, а також елементами шоу допомагають режисерам створювати якісний мистецький «продукт». Подібний формат надає нового змісту музичним творам та привертає увагу суспільства до професійної музичної творчості. Доведено, що медіатехнології відіграють роль засобів художної виразності, які допомагають розкрити задум. Поміж сучасних цифрових технологій у концертних програмах, зокрема фентезі-шоу «Володарі Стихій», було використано: відеопроекції, світлові ефекти, електронну обробку звука тощо.

Біографія автора

Inna Lisniak, Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України

ІННА ЛІСНЯК

кандидат мистецтвознавства, науковий співробітник

Посилання

Benjamin, W., 1996. Proizvedenie iskusstva v epokhu ego tekhnicheskoi vosproizvodimosti. In: W. Benjamin, Izbrannye esse [Selected Essays]. Moskva: Medium, pp.15–65.

Baudrillard, J., 2004. Symuliakry i symuliatsiya [Simulacra and Simulation]. Translated from French by Volodymyr Khovkhun. Kyiv: Vydavnytstvo Solomii Pavlychko “Osnovy”.

Dobronosova, Yu., 2019. Mediakomunikatsiynyi kontekst rozvytku suchasnoho ukrainskoho teatru v kulturi mediarozmayittia. In: S. Pyrozhkov, A. Zahorodnii & H. Skrypnyk, ed. IX Mizhnarodnyi konhres ukrayinistiv. Mystetstvoznavstvo. Kulturolohiya. Zbirnyk naukovykh statei (Do 100-richchia Natsionalnoi akademii nauk Ukrainy) [IXth International Congress of Ukrainian Studies. Art Criticism. Culture Studies. Collected Scientific Papers (On the Occasion of the National Academy of Sciences of Ukraine’s Centenary)]. Kyiv: IMFE, pp.552–564.

Korniyenko, N., 2013. Neliniine teatro(mystetstvo)znavstvo: postneklasychnyi landshaft. Vid Fausta do Proteya: Monohrafiia [Nonlinear Theatre (Art) Studies: A Post-Classical Landscape. From Faust to Proteus: A Monograph]. Kyiv: Alterpres.

Korniy, L. & Siuta, B., 2014. Ukrainska muzychna kultura. Pohliad kriz viky [The Ukrainian Musical Culture. A Look through the Ages]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Kastels, M., 2000. Informatsionnaya epokha: Ekonomika, obshchestvo i kul'tura [The Information Age: Economy, Society and Culture]. Translated from English and scientifically edited by Ovsey Shkaratan. Moskva: GU VShE.

Lisniak, I., 2019. Akademichne bandurne mystetstvo Ukrainy kintsia XX — pochatku XXI stolittia [Academic Bandura Art of Ukraine in the Late XXth to Early XXIst Century]. Kyiv: IMFE.

Paltsevych, Yu., 2020. «Lys Mykyta»: opera dlia vsikh. Muzyka: ukrainskyi internetzhurnal, [online]. Available at: http://mus.art.co.ua/lys-mykyta-opera-dlia-vsikh [accessed: 11 April 2020].

Paslavskyi, A., 2018. Problema vzaiemodii pop-kultury ta vtorynnoho vykonavstva v Ukraini (na prykladi rekonstruktsii kobzarskoho vykonavstva). In: K. P. Cheremskii, ed. Materialy naukovo-praktychnoi konferentsii «Aktualni pytannia suchasnoho vykonavstva na tradytsiinykh kobzarskykh instrumentakh, Kyiv, 26-27 chervnia 2018» [Proceedings of the Theoretical and Practical Conference «Current Issues of Modern Performance on Traditional Kobzar Instruments», Kyiv, 26–27 June 2018]. Kharkiv: Vydavets Oleksandr Savchuk, pp.132–144.

Skoryk, A., 2017. Mas-media yak viddzerkalennia sotsiokulturnykh transformatsii suspilstva [Mass Media as a Reflection of Socio-Cultural Transformations of Society]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 4, pp.37–41.

Yudova-Romanova, K., 2017. Tekhnichni zasoby oformlennia stsenichnoho prostoru: navchalnyi posibnyk [Technology of Stage Space Design: A Teaching Guide]. Kyiv: Vydavnychyi tsentr KNUKiM.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-08-20

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО