Стильові особливості вокальних циклів Олександра Яковчука
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.2-3(47-48).2020.213397Ключові слова:
українська музика, камерно-вокальний цикл, солоспів, орієнталізм, музична драматургія, творчість Олександра ЯковчукаАнотація
Розглянуто вокальні цикли «Уривки з мого Кобзаря» на вірші І. Губаренко для мецосопрано і фортепіано та «Сливи цвіт» на вірші М. Басьо для сопрано і фортепіано (2017 рік) представника київської композиторської школи О. Яковчука з огляду своєрідності трактування концептуальних основ окресленого жанру. На основі застосування текстового, аналітичного, порівняльного, історичного методів, а також методу інтерв’ювання автора висвітлено втілення поезії в музиці, зокрема в жанрі вокального циклу як одного з цікавих напрямів творчості композитора. Історія музики, починаючи з епохи романтизму, накопичила значний досвід у цьому жанрі, що свідчить про її величезний художньо-естетичний потенціал як у вертикальному (хронологічному, стилістичному), так і в горизонтальному (географічному, національному) аспектах, стверджує оновлення композиторської техніки у трактуванні поезії. Доведено, що творчість О. Яковчука у цій галузі ще не стала предметом зацікавлення науковців. Вона актуалізує її вивчення у річищі розвитку вокального циклу на початку XXI століття. Проаналізовано художньо-стильові особливості у взаємозв’язку з образно-смисловим контекстом вербального ряду. Виявлено застосування музичної інтонації як найголовнішого виразника семантичного навантаження слова у послідовно впроваджену хроматизацію мелодичних ліній та гармонічних комплексів, що зумовлено експресивно-філософською основою поезій І. Губаренко. Простежено прояв орієнталізму у втіленні лірики споглядально-медитативного складу М. Басьо, використанні ідеї колористичності музичної мови, що перегукується зі здобутками імпресіоністів (паралелізм септакордів, принцип зіставлення співзвуч, звукозображальність, дослідження фонічних якостей фактури у напрямі просторових ефектів). Доведено, що цілісність драматургії в обох циклах ґрунтується на тематичних арках, сформованості кульмінаційних зон, продуманому тональному плані. Особливим джерелом виникнення емоцій є чергування вокального соло з фортепіанним у деяких частинах й інструментальних інтермедій — в обрамлюючих частинах.
Посилання
Vasina-Grossman, V. A., 1978. Muzyka i poeticheskoe slovo [Music and poetic word]. Moskva: Muzyka.
Govorukhina, N. O., 2009. Evolution of vocal cycle and regularities of cycle formation (exemplified by compositions of R. Schumann, H. Wolf, A. Schoenberg). Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. I. P. Kotlyarevsky Kharkiv State University of Arts.
Kuzyk, V., 2018. U poshuku odvichnoji tajiny [In search of eternal mystery]. Muzyka, 2, pp.13–16.
Kurysheva, T., 1968. Vocal cycle in modern Soviet music (the questions of genre, principles of dramaturgy and composition). Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Moscow State Conservatory named by P. I. Tchaikovsky.
Lytvynova, O., 1979. «Instrumentalizaciia» kamerno-vokaljnogho cyklu u tvorchosti ukraiinsjkykh radianskykh kompozytoriv 60–70-kh rokiv ["Instumentalization" of vocal cycle in works by Ukrainian Soviet composers of 1960–1970s]. Ukraiinske muzykoznavstvo, 14, pp.43–53.
Litvinova, O. U., 1982. Vocal cycle in the works by Ukrainian Soviet composers of 60– 70s (About the question of dramaturgy of genre). Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Institute of Art History, Folklore and Ethnography of Academy of Sciences of USSR.
Radkevich, Yu., 2015. Vokal'nyi tsikl i ego istoki v tvorchestve L. Van Betkhovena [Vocal cycle and its sources in the works by L. Van Beethoven]. Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky osvity, 45, pp.196–208.
Sikorska, I., 2018. «Liubov kriz viky» [Love through the ages]. Slovo Prosvity, 16, p.14.
Stojanova, A. D., 2019. New genre paradigmas of the works by Ukrainian composers of recent decades XXth – the beginnings of XXIth centuries Ph.D. in Art History. Thesis. Odessa National A. V. Nezhdanova Music Academy.
Cherkashyna-Hubarenko, M., 2019. Peredmova. In: A. Jacobchuk. «Uryvky z moho Kobzaria». Virshi I. Hubarenko. Vokalnyi cykl dlia metso-soprano i fortepiano [“Fragments from My Kobzar” by poem I. Hubarenko. Vocal cycle for mezzo soprano and piano]. Kyiv: Sprintservice, pp.4–5.
Shcherbakova, N. Yu., 2009. Osobennosti formirovaniya tselostnosti v kamernovokalnykh tsiklakh [The peculiarities of formation of integrity in vocal cycles]. Muzychne mystetstvo, 9, pp.98–105.