Австрійський «образ світу» і духовні настанови творчості Антона Брукнера
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(46).2020.198520Ключові слова:
творчість і духовно-релігійний світогляд А. Брукнера, культура Австрії, бідермаєр, романтизмАнотація
Узагальнено найбільш показові ознаки-концепти австрійського культурного світу, серед яких виділяються «рівновага», «компроміс», «музичність», «оптимізм», «почуття порядку». Їх ґенеза укорінена в настановах світського не тільки життя, а й духовно-релігійного, що у сукупності утворює показову для австрійської імперської державності єдність «трону та вівтаря», яка сходить до ранньохристиянського (візантійського) першоджерела. Позначений «образ світу» зумовлює типологічні якості бідермаєра як одного з найбільш показових стилів культури і музики Австрії XIX століття та зразка «патріархально-ортодоксального типу культури» Європи загалом. Відзначено, що духовні та світоглядні настанови А. Брукнера є співвідносними із зазначеними якостями австрійського «образу світу», а також склали підґрунтя не тільки для його «соборного» світобачення, а й для творчості. Остання характеризується єдністю церковного та світського начал творчого самовираження (сакралізація симфонії, симфонізація меси), спрямованого на служіння «Божій славі».
Посилання
Antonova, S. E. (2007). The historicism of musical thinking and its manifestation in the symphonic works of J. Brahms and A. Bruckner. [Istorizm muzykal'nogo myshleniya i yego proyavleniye v simfonicheskom tvorchestve I. Bramsa i A. Bruknera]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Glinka Nizhny Novgorod State Conservatoire. Nizhny Novgorod, 27 p. [in Russian].
Beletskiy, I. V. (1979). Anton Bruckner. 1824–1896. The brief outline of life and work [Anton Brukner. 1824–1896. Kratkiy ocherk zhizni i tvorchestva]. Leningrad: Muzyka, 88 p. [in Russian].
Bibikova, A. A. (2008). On the compositional model of Mess. Anton Bruckner [O kompozitsionnoy modeli mess Antona Bruknera]. Saint Tikhon's Orthodox Humanitarian University Review. Series V: The musical art of the Christian world [Vestnik Pravoslavnogo SvyatoTikhonovskogo gumanitarnogo universiteta. Seriya V: Muzykal'noye iskusstvo khristianskogo mira]. 2 (3). Moscow, pp. 113–136 [in Russian].
Votselka, K. (2007). History of Austria. Culture, society, politics [Istoriya Avstrii. Kul'tura, obshchestvo, politika]. Moscow: Ves' mir, 512 p. [in Russian].
Dzhonston, U. (2004). Austrian renaissance [Avstriyskiy renessans]. Moscow: Moskovskaya shkola politicheskikh issledovaniy, 640 p. [in Russian].
Drobysh, A. A. (2016). Religious outlook as the basis of Anton Brockner's work [Relihiynyy svitohlyad yak osnova tvorchosti Antona Bruknera]. Journal of the Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho]. Issue 1 (30). Kyiv, pp. 65–73 [in Ukrainian].
Drobysh, A. A. (2015). Implementation of Anton Bruckner's canonical text “Te Deum” [Utilennya kanonichnoho tekstu «Te Deum» Antona Bruknera]. Journal of the Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho]. Issue 1 (26). Kyiv, pp. 27–33 [in Ukrainian].
Zabolotskykh, L. V. (2018). National conceptual sphere as a factor in shaping the cultural picture of the world (on the example of Austria) [Natsional'naya kontseptosfera kak faktor formirovaniya kul'turnoy kartiny mira (na primere Avstrii)]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Cultural Studies: 24.00.01 Theory and History of Culture. Lomonosov Moscow State University. Moscow, 172 p. [in Russian].
Zenkin, K. V. (2015). Music — Eidos — Time. A. Losev and the horizons of modern music science [Muzyka — Eydos — Vremya. A. F. Losev i gorizonty sovremennoy nauki o muzyke]. Moscow: Pamyatniki istoricheskoy mysli, 464 p. [in Russian].
Zusman, V. G. (2010). Key concepts of the Austrian cultural world. Formulation of the problem [Klyuchevyye kontsepty avstriyskogo kul'turnogo mira. Postanovka problemy]. Nizhny Novgorod Linguistics University Bulletin [Вестник Нижегородского государственного лингвистического университета]. Issue 10. Nizhny Novgorod, pp. 152–158 [in Russian].
Ivanova, Ye. V. (1997). Text and music in the masses of Bruckner: some observations [Tekst i muzyka v messakh Bruknera: nekotoryye nablyudeniya]. Music Academi [Muzykal’naja akademiya]. Issue 2. Moscow, pp. 170–172 [in Russian].
Konnov, V. (2006). Anton Bruckner and Vienna at the turn of the 19–20 centuries [Anton Brukner i Vena na rubezhe XIX–XX vekov]. Music Academi [Muzykal’naja akademiya]. Issue 4. Moscow, pp. 172–181 [in Russian].
Lokot'yanova, D. Ye. (2018). Church music by Anton Bruckner: to the problem of historical connections [Tserkovnaya muzyka Antona Bruknera: k probleme istoricheskikh svyazey]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art. Tchaikovsky Moscow State Conservatory. Moscow, 321 p. [in Russian].
Loshakova, G. A. (2016). Formation of the Austrian phenomenon: Josef Schreifogel [Stanovleniye fenomena “avstriyskosti”: Yozef Shreyfogel']. National Codes in European Literature of the 19th–21st Centuries [Natsional'nyye kody v yevropeyskoy literature XIX–XXI vekov]. A Collective Monograph. Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod. Nizhny Novgorod, pp. 317–326 [in Russian].
Loshakova, G. A. (2014). Fiction of Biedermeier in Austria: genres and poetics [Khudozhestvennaya proza bidermeyyera v Avstrii: zhanry i poetika]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Doctor of philological sciences: 10.01.03 Literature of the peoples of foreign countries (Austrian literature). Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod. Nizhny Novgorod. Nizhny Novgorod, 426 p. [in Russian].
Mikhailov, A. V. (2009). From the source of great culture [Iz istochnika velikoy kul'tury]. Mikhailov, A. V. Phenomenology of Austrian culture [Izbrannoye: Fenomenologiya avstriyskoy kul'tury]. Moscow; Saint Petersburg: Tsentr gumanitarnykh initsiativ. Universitetskaya kniga, 392 p. [in Russian].
Muravs’ka, O. V. (2017). Eastern christian paradigm of european culture and music of the XVIII–XX centuries [Skhidnokhrystyianska paradyhma yevropeiskoi kultury i muzyka XVIII– XX stolit]. Odessa: Astroprint, 564 p. [in Ukrainian].
Novak, L. (1997). The concept of “vastness” in the music of Anton Bruckner [Ponyatiye «obshirnosti» v muzyke Antona Bruknera]. Music Academi [Muzykal’naja akademiya]. Issue 2, pp. 167–169 [in Russian].
Novak, L. (1997). Symphonic style and church style [Stil' simfonicheskiy i stil' tserkovnyy]. Music Academi [Muzykal’naja akademiya]. Issue 2, pp. 159–166 [in Russian].
Pavlova, N. S. (2005). The nature of reality in Austrian literature [Priroda real'nosti v avstriyskoy literature]. Moscow: Yаzyki slavyanskoy kul'tury, 312 p. [in Russian].
Reshetilo, N. S. (2011). Sobornost as the ideal of the life and work of Anton Bruckner (social and philosophical analysis) [Sobornost' kak ideal zhizni i tvorchestva Antona Bruknera (sotsial'no-filosofskiy analiz)]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Philosophical Sciences: 09.00.11 Social Philosophy. Krasnodar State University of Culture and the Arts. Krasnodar, 23 p. [in Russian].
Filimonova, M. N. (2003). Anton Bruckner [Anton Brukner]. Music of Austria and Germany of the 19th century [Muzyka Avstrii i Germanii XIX veka]. Vol. 3, pp. 332–449 [in Russian].
Tsareva, E. (1997). Brukner and Bruknerians [Brukner i brukneriantsy]. Music Academi [Muzykal’naja akademiya]. Issue 2, pp. 155–158 [in Russian].
Tsypin, V. prot. (2019). Iosefinism. Available at: www.pravenc.ru/text/иозефинизм.html (accessed: 06.02. 2019) [in Russian].