DOI: https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(46).2020.198520

Австрійський «образ світу» і духовні настанови творчості Антона Брукнера

Anzhelika Tatarnikova

Анотація


Узагальнено найбільш показові ознаки-концепти австрійського культурного світу, серед яких виділяються «рівновага», «компроміс», «музичність», «оптимізм», «почуття порядку». Їх ґенеза укорінена в настановах світського не тільки життя, а й духовно-релігійного, що у сукупності утворює показову для австрійської імперської державності єдність «трону та вівтаря», яка сходить до ранньохристиянського (візантійського) першоджерела. Позначений «образ світу» зумовлює типологічні якості бідермаєра як одного з найбільш показових стилів культури і музики Австрії XIX століття та зразка «патріархально-ортодоксального типу культури» Європи загалом. Відзначено, що духовні та світоглядні настанови А. Брукнера є співвідносними із зазначеними якостями австрійського «образу світу», а також склали підґрунтя не тільки для його «соборного» світобачення, а й для творчості. Остання характеризується єдністю церковного та світського начал творчого самовираження (сакралізація симфонії, симфонізація меси), спрямованого на служіння «Божій славі».


Ключові слова


творчість і духовно-релігійний світогляд А. Брукнера; культура Австрії; бідермаєр; романтизм

Повний текст:

PDF

Посилання


Antonova, S. E. (2007). The historicism of musical thinking and its manifestation in the symphonic works of J. Brahms and A. Bruckner. [Istorizm muzykal'nogo myshleniya i yego proyavleniye v simfonicheskom tvorchestve I. Bramsa i A. Bruknera]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Glinka Nizhny Novgorod State Conservatoire. Nizhny Novgorod, 27 p. [in Russian].

Beletskiy, I. V. (1979). Anton Bruckner. 1824–1896. The brief outline of life and work [Anton Brukner. 1824–1896. Kratkiy ocherk zhizni i tvorchestva]. Leningrad: Muzyka, 88 p. [in Russian].

Bibikova, A. A. (2008). On the compositional model of Mess. Anton Bruckner [O kompozitsionnoy modeli mess Antona Bruknera]. Saint Tikhon's Orthodox Humanitarian University Review. Series V: The musical art of the Christian world [Vestnik Pravoslavnogo SvyatoTikhonovskogo gumanitarnogo universiteta. Seriya V: Muzykal'noye iskusstvo khristianskogo mira]. 2 (3). Moscow, pp. 113–136 [in Russian].

Votselka, K. (2007). History of Austria. Culture, society, politics [Istoriya Avstrii. Kul'tura, obshchestvo, politika]. Moscow: Ves' mir, 512 p. [in Russian].

Dzhonston, U. (2004). Austrian renaissance [Avstriyskiy renessans]. Moscow: Moskovskaya shkola politicheskikh issledovaniy, 640 p. [in Russian].

Drobysh, A. A. (2016). Religious outlook as the basis of Anton Brockner's work [Relihiynyy svitohlyad yak osnova tvorchosti Antona Bruknera]. Journal of the Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho]. Issue 1 (30). Kyiv, pp. 65–73 [in Ukrainian].

Drobysh, A. A. (2015). Implementation of Anton Bruckner's canonical text “Te Deum” [Utilennya kanonichnoho tekstu «Te Deum» Antona Bruknera]. Journal of the Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho]. Issue 1 (26). Kyiv, pp. 27–33 [in Ukrainian].

Zabolotskykh, L. V. (2018). National conceptual sphere as a factor in shaping the cultural picture of the world (on the example of Austria) [Natsional'naya kontseptosfera kak faktor formirovaniya kul'turnoy kartiny mira (na primere Avstrii)]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Cultural Studies: 24.00.01 Theory and History of Culture. Lomonosov Moscow State University. Moscow, 172 p. [in Russian].

Zenkin, K. V. (2015). Music — Eidos — Time. A. Losev and the horizons of modern music science [Muzyka — Eydos — Vremya. A. F. Losev i gorizonty sovremennoy nauki o muzyke]. Moscow: Pamyatniki istoricheskoy mysli, 464 p. [in Russian].

Zusman, V. G. (2010). Key concepts of the Austrian cultural world. Formulation of the problem [Klyuchevyye kontsepty avstriyskogo kul'turnogo mira. Postanovka problemy]. Nizhny Novgorod Linguistics University Bulletin [Вестник Нижегородского государственного лингвистического университета]. Issue 10. Nizhny Novgorod, pp. 152–158 [in Russian].

Ivanova, Ye. V. (1997). Text and music in the masses of Bruckner: some observations [Tekst i muzyka v messakh Bruknera: nekotoryye nablyudeniya]. Music Academi [Muzykal’naja akademiya]. Issue 2. Moscow, pp. 170–172 [in Russian].

Konnov, V. (2006). Anton Bruckner and Vienna at the turn of the 19–20 centuries [Anton Brukner i Vena na rubezhe XIX–XX vekov]. Music Academi [Muzykal’naja akademiya]. Issue 4. Moscow, pp. 172–181 [in Russian].

Lokot'yanova, D. Ye. (2018). Church music by Anton Bruckner: to the problem of historical connections [Tserkovnaya muzyka Antona Bruknera: k probleme istoricheskikh svyazey]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art. Tchaikovsky Moscow State Conservatory. Moscow, 321 p. [in Russian].

Loshakova, G. A. (2016). Formation of the Austrian phenomenon: Josef Schreifogel [Stanovleniye fenomena “avstriyskosti”: Yozef Shreyfogel']. National Codes in European Literature of the 19th–21st Centuries [Natsional'nyye kody v yevropeyskoy literature XIX–XXI vekov]. A Collective Monograph. Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod. Nizhny Novgorod, pp. 317–326 [in Russian].

Loshakova, G. A. (2014). Fiction of Biedermeier in Austria: genres and poetics [Khudozhestvennaya proza bidermeyyera v Avstrii: zhanry i poetika]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Doctor of philological sciences: 10.01.03 Literature of the peoples of foreign countries (Austrian literature). Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod. Nizhny Novgorod. Nizhny Novgorod, 426 p. [in Russian].

Mikhailov, A. V. (2009). From the source of great culture [Iz istochnika velikoy kul'tury]. Mikhailov, A. V. Phenomenology of Austrian culture [Izbrannoye: Fenomenologiya avstriyskoy kul'tury]. Moscow; Saint Petersburg: Tsentr gumanitarnykh initsiativ. Universitetskaya kniga, 392 p. [in Russian].

Muravs’ka, O. V. (2017). Eastern christian paradigm of european culture and music of the XVIII–XX centuries [Skhidnokhrystyianska paradyhma yevropeiskoi kultury i muzyka XVIII– XX stolit]. Odessa: Astroprint, 564 p. [in Ukrainian].

Novak, L. (1997). The concept of “vastness” in the music of Anton Bruckner [Ponyatiye «obshirnosti» v muzyke Antona Bruknera]. Music Academi [Muzykal’naja akademiya]. Issue 2, pp. 167–169 [in Russian].

Novak, L. (1997). Symphonic style and church style [Stil' simfonicheskiy i stil' tserkovnyy]. Music Academi [Muzykal’naja akademiya]. Issue 2, pp. 159–166 [in Russian].

Pavlova, N. S. (2005). The nature of reality in Austrian literature [Priroda real'nosti v avstriyskoy literature]. Moscow: Yаzyki slavyanskoy kul'tury, 312 p. [in Russian].

Reshetilo, N. S. (2011). Sobornost as the ideal of the life and work of Anton Bruckner (social and philosophical analysis) [Sobornost' kak ideal zhizni i tvorchestva Antona Bruknera (sotsial'no-filosofskiy analiz)]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Philosophical Sciences: 09.00.11 Social Philosophy. Krasnodar State University of Culture and the Arts. Krasnodar, 23 p. [in Russian].

Filimonova, M. N. (2003). Anton Bruckner [Anton Brukner]. Music of Austria and Germany of the 19th century [Muzyka Avstrii i Germanii XIX veka]. Vol. 3, pp. 332–449 [in Russian].

Tsareva, E. (1997). Brukner and Bruknerians [Brukner i brukneriantsy]. Music Academi [Muzykal’naja akademiya]. Issue 2, pp. 155–158 [in Russian].

Tsypin, V. prot. (2019). Iosefinism. Available at: www.pravenc.ru/text/иозефинизм.html (accessed: 06.02. 2019) [in Russian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Антонова С. Е. Историзм музыкального мышления и его проявление в симфоническом творчестве И. Брамса и А. Брукнера : автореф. дис. … канд. искусствоведения: 17.00.02 Музыкальное искусство / Нижегородская гос. консерватория (академия) им. М. И. Глинки. Нижний Новгород, 2007. 27 с.

Белецкий И. В. Антон Брукнер. 1824–1896. Краткий очерк жизни и творчества. Ленинград : Музыка, 1979. 88 с.

Бибикова А. А. О композиционной модели месс Антона Брукнера // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия V : Музыкальное искусство христианского мира. Москва, 2008. Вып. 2 (3). С. 113–136.

Воцелка К. История Австрии. Культура, общество, политика. Москва : Весь мир, 2007. 512 с.

Джонстон У. Австрийский ренессанс. Москва : Московская школа политических исследований, 2004. 640 с.

Дробиш А. А. Релігійний світогляд як основа творчості Антона Брукнера // Часопис національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2016. № 1 (30). С. 65–73.

Дробиш А. А. Утілення канонічного тексту «Te Deum» Антона Брукнера // Часопис національної музичної академії імені П. І. Чайковського. 2015. № 1 (26). С. 27–33.

Заболотских Л. В. Национальная концептосфера как фактор формирования культурной картины мира (на примере Австрии) : дис. … канд. культурологии: 24.00.01 Теория и история культуры / Московский гос. ун-т им. М. В. Ломоносова. Москва, 2018. 172 с.

Зенкин К. В. Музыка — Эйдос — Время: А. Ф. Лосев и горизонты современной науки о музыке. Москва : Памятники исторической мысли, 2015. 464 с.

Зусман В. Г. Ключевые концепты австрийского культурного мира. Постановка проблемы // Вестник Нижегородского государственного лингвистического университета. Нижний-Новгород, 2010. Вып. 10. С. 152–158.

Иванова Е. В. Текст и музыка в мессах Брукнера: некоторые наблюдения // Музыкальная академия. 1997. № 2. С. 170–172.

Коннов В. П. Антон Брукнер и Вена на рубеже XIX–XX веков // Музыкальная академия. 2006. № 4. С. 172–181.

Локотьянова Д. Е. Церковная музыка Антона Брукнера: к проблеме исторических связей : дис. … канд. искусствоведения : спец. 17.00.02 Музыкальное искусство / Московская гос. консерватория им. П. И. Чайковского. Москва, 2018. 321 с.

Лошакова Г. А. Становление феномена «австрийскости»: Йозеф Шрейфогель // Национальные коды в европейской литературе XIX–XXI веков : коллективная монография / Нижегородский гос. ун-т им. Н. И. Лобачевского. Нижний Новгород, 2016. С. 317–326.

Лошакова Г. А. Художественная проза бидермейера в Австрии: жанры и поэтика : дис. … доктора филологических наук : 10.01.03 Литература народов стран зарубежья (австрийская литература) / Нижегородский гос. ун-т им. Н. И. Лобачевского. Нижний Новгород, 2014. 426 с.

Михайлов А. В. Из источника великой культуры // Михайлов А. В. Избранное: феноменология австрийской культуры. Москва ; Санкт-Петербург : Центр гуманитарных инициатив. Университетская книга, 2009. С. 7–33.

Муравська О. В. Східнохристиянська парадигма європейської культури і музика XVIII–XX століть. Одеса : Астропринт, 2017. 564 с.

Новак Л. Понятие «обширности» в музыке Антона Брукнера // Музыкальная академия. 1997. № 2. С. 167–169.

Новак Л. Стиль симфонический и стиль церковный // Музыкальная академия. 1997. № 2. С. 159–166.

Павлова Н. С. Природа реальности в австрийской литературе. Москва : Языки славянской культуры, 2005. 312 с.

Решетило Н. С. Соборность как идеал жизни и творчества Антона Брукнера (социально-философский анализ) : автореф. дис. … канд. философских наук : спец. 09.00.11 Социальная философия / Краснодарский гос. ун-т культуры и искусств. Краснодар, 2011. 23 с.

Филимонова М. Н. Антон Брукнер // Музыка Австрии и Германии XIX века : в 3 кн. К. 3. Москва : Композитор, 2003. С. 332–449.

Царева Е. М. Брукнер и брукнерианцы // Музыкальная академия. 1997. № 2. С. 155–158. 24. Цыпин В., прот. Иозефинизм. URL: www.pravenc.ru/text/иозефинизм.html (дата обращения: 06.02. 2019).