Православна духовна музика у творчості сучасних українських композиторів: традиції і трансформації

Автор(и)

  • Margarita Antonenko Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-2438-5657

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(46).2020.198518

Ключові слова:

духовна музика православної традиції, церковний композитор, світський композитор, літургійний напрям, паралітургійний напрям, позалітургійний напрям

Анотація

Розглянуто стилістичні особливості хорових творів митрополита Іонафана (Єлецьких), І. Сахна, В. Файнера, Л. Дичко, В. Степурка, М. Шуха, написаних на канонічні тексти, які належать до літургійного, паралітургійного, позалітургійного напрямів православної духовної музики. Застосування культурологічного, історичного і порівняльного методів дало можливість виявити у духовних творах українських композиторів використання традиційних і поставангардних технік, розкрити значення їх творчості у відродженні духовної музики православної традиції наприкінці ХХ — на початку ХХІ століть. Запропоновано розрізняти творчість композиторів, які працюють у жанрах православної богослужбової музики, на церковну (митрополит Іонафан, І. Сахно, В. Файнер) і світську (Л. Дичко, В. Степурко, М. Шух). Церковні композитори створюють літургійну музику, це переважно піснеспіви, які виконуються під час богослужіння і потребують від автора дотримуватися всіх канонічних вимог як поетичних, так і музично-стилістичних. Світські композитори пишуть переважно паралітургійну або позалітургійну музику, значно оновлену й жанрово трансформовану. Це піснеспіви, які не є обов’язковими у православному богослужінні, не підпорядковуються канонам, вони призначені для концертного виконання під час святкових служб (зокрема хоровий концерт). Серед жанрів паралітургійної музики в українській православній традиції вирізняється духовна пісня. Духовні пісні історично побутували на межі паралітургійної й позалітургійної музики, адже їх традиційно виконують під час святкових церковних служб — колядки, щедрівки, великодні тропарі, пісні про святих. До позалітургійної музики належать твори на релігійні тексти, які побутують за межами церковного богослужіння. У них утілені індивідуальні композиторські задуми, співзвучні з канонами і традиціями православної духовної музики, зокрема: твори на канонічні тексти з інструментальним супроводом, твори, у яких канонічний текст змінено або він не підпорядковується поетиці богослужбових текстів. Їх виконують під час концертів і фестивалів духовної музики тощо.

Біографія автора

Margarita Antonenko, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Антоненко Маргарита Муратівна — аспірант кафедри теорії і методики музичної освіти та хореографії Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, учитель мистецтва та художньої культури Мелітопольського ліцею No 9

Посилання

Angelovska, S. D. (2017). The eastern and western vectors in the formation of the composer's style of Vladimir Fainer [Skhidnyi i zakhidnyi vektory u formuvanni kompozytorskoho styliu Volodymyra Fainera]. International journal: Culturology. Philology. Musicology [Mizhnarodnyi visnyk: Kulturolohiia. Filolohiia. Muzykoznavstvo]. Issue 2 (9). Kyiv: Milenium, рр. 148–154 [in Ukrainian].

Bardashevskа, Ya. M. (2017). Figurative and Semantic Principles of Victor Stepurko’s Choral Creative Activity (on the Material of the a Cappella Choir) [Obrazno-semantychni zasady khorovoi tvorchosti Viktora Stepurka (na materiali khoriv a cappella)]. Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Odessa National A. V. Nezhdanova Academy of Music. Ivano-Frankivsk, 224 p. [in Ukrainian].

Vladimir Fainer Music Workshop. [Vladimir Fayner. Muzykal’naja masterskaya]. (2014). Website. Available at: http://www. fainer.in.ua. (accessed: 21.01.2019) [in Ukrainian].

Kameneva, A. S. (2016). Liturgical praises of John Chrysostom on the canonical texts by M. Shukh: genre-stylistic and executive aspects [«Liturhichni slavoslivia Ioanna Zlatousta na kanonichni teksty» M. Shukha: zhanrovo-stylistychnyi ta vykonavskyi aspekty]. Culture of Ukraine [Kultura Ukrainy]. Series: Culturology. Kharkiv State Academy of Culture. Issue 54. Kharkiv, рр. 87–95 [in Ukrainian].

Konovalova, I. Yu. (2014). Personal-style eterminants of choral works L. V. Dychko [Osobystisno-stylovi determinanty khorovoi tvorchosti L. V. Dychko]. Culture of Ukraine [Kultura Ukrainy]. Series: Art Criticism. Kharkiv State Academy of Culture. Issue 47. Kharkiv, pp. 220–230 [in Ukrainian].

Pysmenna, O. В. (2004). Musical language of choral works by Lesia Dichko [Muzychna mova khorovykh tvoriv Lesi Dychko]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Lviv State Musical Academy named after Mykola Lysenko. Lviv, 16 p. [in Ukrainian].

Sakhno, I. L. (2013). Byzantine divine service singing at the present stage: the ratio of oral and written traditions [Vizantiiskyi bohosluzhebnyi spiv na suchasnomu etapi: spivvidnoshennia usnoi ta pysmovoi tradytsii]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Kharkiv National Kotlyarevsky University of Arts. Kharkiv, 14 p. [in Ukrainian].

Tishchenko, O. V. (2011). Liturgy in Ukrainian music of the end of the 20 — beginning of the 21 centuries (to the problem of the relationship of ritual and genre) [Liturhiia v ukrainskii muzytsi kintsia XX — pochatku XXI stolit (do problemy spivvidnoshennia obriadu i zhanru)]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Tkachenko, A. I. (2016). Ukrainian sacred monody in modern composer's creativity [Ukrainska sakralna monodiia v suchasnii kompozytorskii tvorchosti]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Lviv State Musical Academy named after Mykola Lysenko. Lviv, 250 p. [in Ukrainian].

Khvatovа, S. I. (2012). Compositions according to the rules of the canon [Sochineniya v usloviyakh kanona]. Bulletin of Adyghe State University [Vestnik Adygeyskogo gosudarstvennogo universiteta]. Series 2: Philology and Art History. Maykop, рр. 208–214 [in Russian].

Khvatova, S. I. About modern church creativity of composers [O sovremennom tserkovnom kompozitorskom tvorchestve]. Maikop and Adygea Diocese [Maykopskaya i adygeyskaya yeparkhiya]. Website. Available at: https://adygeya-orthodoxia.ru/publikaczii/zhizn-prihodov-v-licah/osovremennom-cerkovnom-kompozitorskom-tvorchestve.htm (accessed: 21.01.2019).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-25

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ