Інструментальний концерт у творчості Франсіса Пуленка: проекції жанру
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(46).2020.198505Ключові слова:
творчість Ф. Пуленка, інструментальний концерт, структурно-семантичний інваріант жанру, ідея солювання, принцип діалогічності, ігрове началоАнотація
Розглянуто інструментальні концерти Ф. Пуленка з точки зору проекції в них зовнішніх та внутрішніх ознак жанру. Охарактеризовано тембровий склад кожного з концертів та виявлено мотивацію вибору композитором інструментів-солістів і типу оркестру. Окреслено образно-змістовні межі концертної музики Ф. Пуленка, позначено вектори їх розширення відносно усталеного інваріанту. Проаналізовано перетворення структурних та семантичних ознак інструментального концерту в пуленківських творах. Зазначено, що, поряд із традиційною тричастинністю циклічної композиції з темповим контрастом частин, композитор використовує індивідуалізовані форми, детерміновані синтезом концертного жанру з хореографічним («Ранкова серенада») або впливом імпровізаційної барокової фантазії (органний концерт). Простежено реалізацію ідеї солювання в концертах Ф. Пуленка, наголошено на індивідуалізації способів її втілення в кожному з творів. Розглянуто дію діалогічного принципу, що функціонує на різних рівнях художнього цілого: темброво-інструментальному — у подвійному та органному концертах, жанровому — у «Ранковій серенаді», стильовому — у «Сільському концерті», образному — у концерті для фортепіано. Виявлено модуси втілення ігрового начала в кожному з п’яти опусів. Гра як змагання визначає взаємодію двох солістів у подвійному концерті й співвідношення органної та оркестрової партій у концерті для органа і струнного оркестру. Гра як містифікація дає про себе знати в «Сільському концерті» та в «Ранковій серенаді»: у першому випадку йдеться про балансування між класицистичною і сучасною стилістикою, у другому — про жанрову амбівалентність, зумовлену режисуючою роллю сценічного задуму. Ігрова модель мозаїки втілена у фортепіанному концерті, у якому контрастні образно-тематичні елементи тексту постійно комбінуються, утворюючи нові структури. Зроблено висновок про те, що інструментальні концерти Ф. Пуленка, незважаючи на їх розосередженість у часі, становлять своєрідний жанровий цикл. Разом вони демонструють переконливе втілення сутності жанру та, водночас, відчутну зміну акцентів у його трактуванні, зумовлену постійним пошуком неосвоєних ресурсів.
Завантаження
Посилання
Aranovskiy, M. (1987). The structure of the music genre and the current situation in music [Struktura muzykalnogo zhanra i sovremennaya situatsiya v muzyke]. Musical contemporary [Muzykal'nyj sovremennik]. Moscow: Sovetskij kompozitor, vol. 6, pp. 5–44 [in Russian].
Asafev, B. (1971). Musical form as a process [Muzykalnaya forma kak protsess]. Leningrad: Muzyka, 376 p. [in Russian].
Dyumenil, R. (1964). Modern French composers of the Six [Sovremennye francuzskie kompozitory gruppy «Shesti»]. Leningrad: Muzyka, 132 p. [in Russian].
Zhurdan-Moranzh, E. (1966). My friends are musicians [Moi druzya — Muzykantyi]. Moscow: Muzyka, 266 p. [in Russian].
Zhukova, O. (2009). Frances Poulenc's piano work in the context of French clavier traditions [Fortepianna tvorchist Fransisa Pulenka v konteksti frantsuzkykh klavirnykh tradytsii]: manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Tchaikovsky National Academy of Music. Kyiv, 218 p. [in Ukrainian].
Klymenko, V. B. (1999). Gaming structures in music: aesthetics, typology, artistic practice [Ihrovi struktury v muzytsi: estetyka, typolohiia, khudozhnia praktyka]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Tchaikovsky National Academy of Music. Kyiv, 16 p. [in Ukrainian].
Krivitskaya, E. (2010). History of French organ music [Istoriya frantsuzskoy organnoy muzyki]. Moscow: Kompozitor, 335 p. [in Russian].
Landovskaya, V. (1970). Letter to Francis Pulenk of 02.02.1928. Pulenk, F. Letters [Pisma]. Leningrad; Moscow: Sovetskij kompozitor, p. 94 [in Russian].
Landovskaya, V. (1970). Letter to Francis Pulenk of 08.24.1928. Pulenk, F. Letters [Pisma]. Leningrad; Moscow: Sovetskij kompozitor, p. 100 [in Russian].
Medvedeva, I. (1969). Fransis Poulenc [Fransis Pulenk]. Moscow: Sovetskij kompozitor, 240 p. [in Russian].
Mendelenko, D. (2017). Chamber-instrumental music by Francis Poulenc: features of temporal organization [Kamerno-instrumentalna muzyka Fransisa Pulenka: osoblyvosti chasovoi orhanizatsii]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Tchaikovsky National Academy of Music. Kyiv, 219 p. [in Ukrainian].
Pulenk, F. (2005). Diary of my songs. Me and my friends [Dnevnik moih pesen. Ya i moi druzya]. Moscow: Kompozitor, 160 p. [in Russian].
Pulenk, F. (1970). Letters [Pisma]. Leningrad; Moscow: Sovetskij kompozitor, 309 p. [in Russian]. Письмо Артуру Голду и Роберту Фицдейлю от 17 сентября 1955 г.
Pulenk, F. (1970). Letter Letter to Arthur Gold and Robert Fitzdale of 17.09.1955. Pulenk, F. Letters [Pisma]. Leningrad; Moscow: Sovetskij kompozitor, p. 226 [in Russian].
Pulenk, F. (1970). Letter to Princess Edmond de Polignac of 05.11.1936. Pulenk, F. Letters [Pisma]. Leningrad; Moscow: Sovetskij kompozitor, p. 111–112 [in Russian].
Fialko. O. (2017). Harpsichord music of the 20 century: historical stages and main directions of development [Klavesinnaya Muzyka XX veka: istoricheskie etapy i osnovnye napravleniya razvitiya]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Kazan State Conservatory. Kazan, 309 p. [in Russian].
Filenko, G. (1983). French music of the first half of the twentieth century [Frantsuzskaya Muzyka pervoy poloviny XX veka]. Leningrad: Muzyka, 231 p. [in Russian].
Clifton, K. M. (2002). Poulenc's ambivalence: a study in tonality, musical style, and sexuality. Dissertation for the Degree of PhD. Austin: University of Texas at Austin, 159 p. [in English].
Ferraty, Fr. (2016). Harmonic language and harmony of languages in Aubade by Francis Poulenc: between agreement and disagreement [Langage harmonique et harmonie des langages dans Aubade de Francis Poulenc: entre accord et désaccord]. From language to style singularities by Francis Poulenc [Du langage au style singularités de Francis Poulenc]. Paris: Societe francaise de musicologie, pp. 107–119 [in French].
Lacombe, H. (2013). Francis Pulenk [Francis Poulenc]. Paris: Fayard, 1102 p. [in French].
Schneider, H. (2016). How to locate the Country Concert? [Comment situer le Concert champêtre?]. From language to style singularities by Francis Poulenc [Du langage au style: singularités de Francis Poulenc]. Paris: Societe francaise de musicologie, pp. 203–222 [in French].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

