Сонатна форма в інструментальних творах Максима Березовського

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(46).2020.198489

Ключові слова:

творчість Максима Березовського, світська інструментальна музика, ранньокласичний період, соната, симфонія, старовинна сонатна форма

Анотація

Розглянуто світські інструментальні твори видатного українського композитора другої половини ХVІІІ століття М. Березовського. Визначено особливості будови перших частин Симфонії до мажор і Сонати для скрипки й чембало, що мають ознаки старовинної сонатної форми. Зазначено, що сонатну форму у М. Березовського ще не можна вважати класичною, але вона вже не є старовинною, і важлива тим, що в ній відбились процеси переходу від однієї структурної моделі до іншої: від барокової структурної моделі до класичної. Безумовним особистим проривом композитора у засвоєнні тогочасної сонатної форми є інтонаційно-тематичне наповнення структурного каркасу добре відомої композиційної схеми, воно вже не пов'язане з узагальненим поліфонічним викладом. В інтонаційній будові перших частин світських інструментальних творів відображено перехід до гомофонно-гармонічної манери письма з яскравою індивідуальністю провідного мелодичного голосу і помітним впливом жанрових витоків тематизму. Залучено основні положення наукової концепції Н. Горюхіної щодо еволюції сонатної форми. Стосовно Симфонії М. Березовського, зазначено, що її перша частина за своєю стилістикою й оркестровкою, за наявністю в музичних темах численних інтонаційних утворень, за драматизацією музичних образів у розвитковому розділі, а також за інтенсивністю руху і яскравою театральністю надзвичайно нагадує початкові Аllеgro в інструментальних творах для оркестру В. А. Моцарта. Це можна пояснити і спільною школою — і В. А. Моцарт, і М. Березовський одночасно перебували в Болоньї і брали уроки композиції у відомого італійського музиканта Дж. Б. Мартіні, і тісними зв’язками ранньокласичної симфонії з театральною музикою, зокрема з оперною увертюрою. Не виключено, що тричастинна Симфонія М. Березовського була увертюрою до опери «Демофонт», а не самостійним твором для оркестру.

Біографія автора

Olha Shumilina, Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка

Шуміліна Ольга Анатоліївна, доктор мистецтвознавства, доцент, професор кафедри теорії музики

Посилання

Aleshina, M. N. (2015). Russian-Italian style dialogues in the symphony of C-dur Maxim Berezovsky [Russko-ital'janskie stilevye dialogi v simfonii C-dur Maksima Berezovskogo]. Bulletin of Kemerovo State University of Culture and Arts [Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta kul'tury i iskusstv], vol. 33, pp. 114–119. Available at: https://cyberleninka.ru/article/v/russko-italyanskie-stilevye-dialogi-v-simfonii-s-dur-maksimaberezovskogo (accessed: 21.01.2019) [in Russian].

Berezovs’ky, M. (1983). Sonata for violin and chembalo [Sonata dlya skrypky i chembalo]. Kyiv: Muzychna Ukraina, 51 p. [in Ukrainian].

Vytvycz’kyj, V. (1974). Maxim Berezovsky. Life and creativity [Maksym Berezovs’ky. Zhyttya i tvorchist’]. Jersey City: M. P. Kots, 95 p. [in Ukrainian].

Goryukhina, N. A. (1970). The evolution of the sonata form [Evolyucy’ya sonatnoj formy]. Kyiv: Muzychna Ukraina, 316 p. [in Russian].

The disappeared symphony of composer Maxim Berezovsky will sound for the first time in Ukraine [Znykla symfoniya kompozytora Maksyma Berezovs’kogo vpershe prozvuchyt’ v Ukraini]. (2016). Video story. URL: https://tsn.ua/video/video-novini/znikla-simfoniya-kompozitora-maksimaberezovskogo-vpershe-prozvuchit-v-ukrayini.html (accessed: 21.01.2019). [in Ukrainian].

Kornij, L. (1998). The history of Ukrainian music [Istoriia ukrainskoi muzyky]. In 3 vol. Vol. 2: The second half of the eighteenth century [Druga polovyna XVIII stolittya]. Kyiv; Kharkiv; New York: Publishing House M. P. Kots, 387 p. [in Ukrainian].

Pryanishnikova, M. (2003). Maxim Berezovsky and his secular compositions [Maksim Berezovskiy i ego svetskie sochineniya]. Maxim Berezovsky (early 1740s –1777). Secular Music. Pratum Integrum orchestra. Booklet disc Moscow. Available at: http://www.caromitis.com/catalogue/booklets/cm0022003.html (accessed: 21.01.2019) [in Russian].

Rakochi, V. (2018). The manuscripts do not burn, or Symphony C major Maxim Berezovsky [Rukopysy ne goryat’, abo Symfoniya Do-mazhor Maksyma Berezovs’kogo]. Art studios, [Studii mystecztvoznavchi]. No. 1, pp. 45–54 [in Ukrainian].

Stepanenko, M. (1995). Sonata for violin and chembalo of Maxim Berezovsky [Sonata dlya skrypky i chembalo Maksyma Berezovs’kogo]. Ukrainian Music Archive [Ukrainskyi muzychnyj arkhiv]. Vol. 1. Kyiv: Centrmuzinform, pp. 6–8 [in Ukrainian].

A symphony by Maxim Berezovsky will be heard in Lviv, which was found in Vatican archives [U L’vovi zazvuchy’t’ symfoniya Maksyma Berezovs’kogo, yaku vidshukaly v arkhivax Vatykanu]. (2017). Video story. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=GpCfHea_YzM (accessed: 21.01.2019) [in Ukrainian].

Shumilina, O. (2018). Reconstruction of the biographical scenario of Maxim Berezovsky's life-creativity in the light of the basic provisions of the concept of age-old musicology N. Savitskaya [Rekonstruktsiia biohrafichnoho stsenariiu zhyttietvorchosti Maksyma Berezovskoho u svitli osnovnykh polozhen kontseptsii vikovogo muzykoznavstva N. Savytskoi]. Ukrainian music [Ukrainska muzyka]. Issue 3 (29). Lviv, pp. 21–28 [in Ukrainian].

Shumilina, O. (2018). Symphony for Maxim Berezovsky's Chamber Orchestra in the context of the new biographical scenario of the artist's life-creation [Symfoniya dlya kamernogo orkestru Maksyma Berezovs’kogo u konteksti novogo biografichnogo scenariyu zhyttyetvorchosti mytcya]. Chamber Orchestra: Faces and Facts. [Kamernyi orkestr Lvivshchyny: postati ta fakty]. Abstracts of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference. Lviv National Musical Academy named after Mykola Lysenko. Lviv, pp. 34–35 [in Ukrainian].

Shumilina, O. (2018). Sonata for violin and cembalo by Maxim Berezovsky: the Issues of the Performance Staff [Sonata dlia skrypky i chembalo Maksyma Berezovskoho: pytannia vykonavskoho skladu]. Artistic culture and artistic education: traditions and modernity. [Khudozhnia kultura i mystetska osvita: tradytsii i suchasnist]. Materials of the Seventh International ScientificCreative Conference. Kyiv, pp. 73–75 [in Ukrainian].

Maxim Berezovsky. Secular music. Pratum integrum orchestra. (2003). Moscow. Available at: http://www.caromitis.com/catalogue/cm0022003.html (accessed: 21.01.2019). [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-25

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО