Фелікс Мендельсон. Концерт для фортепіано зі струнним оркестром ля мінор: романтичні принципи оновлення традиційного жанру

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(45).2019.189785

Ключові слова:

Концерт для фортепіано зі струнним оркестром, творчість Ф. Мендельсона, конфлікт, інтонаційно-образна драматургія

Анотація

Проаналізовано Концерт для фортепіано зі струнним оркестром ля мінор Ф. Мендельсона (1822), розглянуто історичний і біографічний контекст його створення, особливості втілення конфлікту інтонаційно-образної драматургії, зв’язок із жанровими моделями епохи класицизму і перетворення їх на естетичних засадах романтизму, охарактеризовано деякі аспекти композиторського мислення митця. Твір Ф. Мендельсона порівняно з оркестровими нестандартними композиціями для сольного фортепіано його сучасників: Концертштюк (1821, ор. 79) для фортепіано з оркестром К. М. Вебера; Концертштюк «Introduction und Allegro appassionato» (1849, ор. 92) для фортепіано з оркестром та «Concert allegro mit Introduction» (1853, ор. 134) для фортепіано з оркестром Р. Шумана; «Malediction» (1827) для фортепіано і струнного оркестру Ф. Ліста. Композитор спирається на традиції, започатковані у творчості Л. ван Бетховена, проте у нього драматургічний конфлікт має романтичне прочитання, у якому філософсько-узагальнене начало змінюється особистісно-індивідуалізованим, над об’єктивним началом починає переважати світ душі. Наголошено, що послідовники Ф. Мендельсона продовжили започатковану ним тенденцію до втілення камерності концертного жанру, зокрема до його загальної, драматургічної, інструментальної і композиційної мініатюризації. Окремі зразки камерних творів для фортепіано з оркестром у творчості Ф. Ліста, Ф. Шопена і Ф. Мендельсона — це перші партитури композиторів, на яких вони набували відповідного досвіду, а отже, про камернізацію в цей період можна говорити тільки як про тенденцію, що розвивається, а у ХХ столітті вона переважатиме у композиторській творчості.

Біографія автора

Bohdan Reshetilov, Національна музична академія імені П. І. Чайковського

Решетілов Богдан Юрійович — аспірант кафедри історії світової музики; артист оркестру Київського Національного академічного театру оперети

Посилання

Vorbs, G. H. (1966). Felix Mendelssohn-Bartholdy [Feliks Mendelson-Bartoldi]. Moscow: Muzyka, 320 p. [in Russian].

Zhytomirskii, D. V. (1964). Robert Schumann [Robert Shuman]. Moscow: Muzyka, 880 p. [in Russian].

Meilih, E. I. (1973) Felix Mendelssohn-Bartholdy [Feliks Mendelson-Bartoldi]. Moscow: Muzyka, 104 p. [in Russian].

Milshtein, Ya. I. (1971) F. Liszt (1811–1886). [F. List (1811–1886)]. Second edition extended and augmented. Moscow: Muzyka, 600 p. [in Russian].

Shveitser, A. (1965) J. S. Bach [I. S. Bah]. Moscow: Muzyka, 728 p. [in Russian].

Lindeman, S. D. (1999). Structural novelty and tradition in the Early Romantic Piano Concerto. New York. 348 p.

Walshaw, G. (2017). Felix Mendelssohn and Sonata Form in the Nineteenth Century. A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree in Doctor of Philosophy. The University Western Ontario, 2017. 242 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-26

Як цитувати

Reshetilov, B. (2019). Фелікс Мендельсон. Концерт для фортепіано зі струнним оркестром ля мінор: романтичні принципи оновлення традиційного жанру. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (4(45), 32–44. https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(45).2019.189785

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО