Український родовід Володимира Пухальського

Автор(и)

  • Anastasiia Romanenko Інститут мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-3406-8797

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.3(44).2019.189723

Ключові слова:

культурна пам’ять, автобіографія, рефлексія, український слід, генезис роду митця, міста-топоси, міжособистісні комунікації, кліматичне та ландшафтне середовище

Анотація

Розкрито український родовід піаніста, композитора, педагога, культуртрегера, засновника київської фортепіанної школи В. Пухальського. Питання про вивчення малодосліджених сторінок життєтворчості особистості дискусійне в сучасній культурології, адже забезпечити автентичне розуміння особистості, мовою культури текстуально її ідентифікувати не просто. Ця наукова проблема важлива з погляду біографічної реконструкції життєпису митця й осмислення загального розвитку музичної культури певної епохи. Застосовано методи меморіальної культурології, яка вивчає культурну пам’ять в усіх її проявах (меморіальна психоаналітика, теорія культури активної пам’яті). Розкрито українське коріння митця, генеалогічні зв’язки з Україною; поїздку у справі про спадщину в Ботвинівку; творчі контакти з Г. Мороз-Ходоровським і М. Лисенком; кліматогеографічні умови. На основі автобіографічних мемуарів «Записки о моей жизни» В. Пухальського розглянуто історію роду митця, місця проживання його представників (Київ — Улоговата — Чайківка — Ботвинівка — Гранів); міста-топоси (Київ — «край сонця і теплого клімату», Умань — «симпатичний куточок», у якому можливе мирне проживання, «неспокійний Петербург з його безвідрадною шириною»); спілкування В. Пухальського із сучасниками, вихідцями з України; сприйняття ним клімату і ландшафту України. Потреба глибше пізнати культурне життя Києва і бажання жити у сприятливому кліматі спонукали В. Пухальського пристати на запрошення Л. Альбрехта, директора музичної школи при Київському відділенні Імператорського російського музичного товариства, викладати тут гру на фортепіано (спеціальний курс). Отже, В. Пухальський переїхав із Петербурга до Києва не випадково. Він мав глибинні зв’язки з Україною. У мемуарах митця відбилося найбільш вагоме з минулого — культурна пам’ять.

Біографія автора

Anastasiia Romanenko, Інститут мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка

Романенко Анастасія Романівна — кандидат культурології, доцент кафедри інструментально-виконавської майстерності

Посилання

Alschwang A. A. Vladimir Vyacheslavovych Pukhalsky and his Notes [Vladimir Vyacheslavovich Pukhal'skiy i yego zapiski]. Manuscript. Pukhalsky, V. V. Excerpts from memoirs [Pukhalsky, V. V. Otryvki iz vospominanij]. A. A. Alschwang (introductory article), G. M. Kogan (editor). Manuscript. P. I. Tchaikovsky State Memorial Music Museum Reserve [Gosudarstvennyy memorial'nyy muzykal'nyy muzey-zapovednik P. I. Chaykovskogo]. Klin, No 75/2, pp. 2–7 [in Russian].

Bakhtin, M. M. (1975). Forms of Time and of the Chronotope in the Novel. Notes towards a Historical Poetic [Formy vremeni i hronotopa v romane. Ocherki po istoricheskoj pojetike]. Questions of Literature and Aesthetics [Voprosy literatury i jestetiki]. Moscow: Hudozhestvennaja literatura, pp. 234–407 [in Russian].

Goethe, Jo. W., von (2016). Poetry and truth; from my life: [Pojezija i pravda: iz moej zhizni]. Transl. from German. Moscow: RIPOL klassik, 332 p. [in Russian].

Husarchuk, T. (2013) Volodymyr Pukhalsky: the phenomenon of a creative person [Volodymyr Pukhalskyi: fenomen tvorchoi osobystosti]. Journal of the Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho]. Kyiv, 4 (21), pp. 60–77.

Husarchuk, T. V. and Khmara, H. M. Vladimir Pukhalsky's Piano Works as an Embodiment of the Nineteenth-Century European Musical Art Traditions [Fortepianna tvorchist Volodymyra Pukhalskoho yak vtilennia tradytsii yevropeiskoho muzychnoho mystetstva XX stolittia]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 112: Composers and Musicologists of the Kiev Conservatory (1913–1922). [Kompozytory i muzykoznavtsi Kyivskoi konservatorii (1913–1922 roky)]. Kyiv, 2014, pp. 33–51 [in Ukrainian].

Notes by Mikhail Ivanovich Glinka. 1804–1854 [Zapiski Mikhaila Ivanovicha Glinki. 1804–1854]. (1870): in 4 parts. Russian Antiquity [Russkaya Starina]: history journal published monthly. Saint-Petersburg, part. 1: From May 20, 1804 to April 25, 1830 [Ot 20 maya 1804 goda do 25 aprelya 1830 goda], vol. 1, pp. 313–356; part. 2: From April 25, 1830 to the and of November and the beginning of December 1936 [Ot 25 aprelya 1830 goda do kontsa noyabrya i nachala dekabrya 1936 goda], vol. 1, pp. 357–389, vol. 2, pp. 56–73; part. 3: From December 1836 to 1844 [Ot dekabrya 1836 do 1844 goda], vol. 2, pp. 266–293, 372–397; part. 4: From 1845 to 1854 [Ot 1845 goda do 1854 goda], vol. 2, pp. 419–462.

Zaretskiy, Yu. (2011). Historians and Autobiographies [Istoriki i avtobiografii]. Russian State University for the Humanities. Educational and Research Center of Visual Anthropology and Ego-History [Rossijskij gosudarstvennyj gumanitarnyj universitet. Uchebno-nauchnyj centr vizual’noj antropologii i jegoistorii], sajt. Available at: http://visantrop.rsuh.ru/article.html?id=1167090 (accessed: 16.01.2019) [in Russian].

Zaretskiy, Yu. (2012). The history of subjectivity and the history of autobiography: important updates [Istoriya sub’yektivnosti i istoriya avtobiografii: vazhnyye obnovleniya]. Inviolable stock. Debates about politics and culture [Neprikosnovennyj zapas. Debaty o politike i kul’ture]. Moscow : Novoe literaturnoe obozrenie, 3(83), pp. 218–232 [in Russian].

Zaretskiy, Yu. (2011). Evidences about themselves of the “small” people: new research by Holland historians [Svidetel’stva o sebe «malen’kih» ljudej: novye issledovanija gollandskih istorikov]. Russian State University for the Humanities. Educational and Research Center of Visual Anthropology and Ego-History [Rossijskij gosudarstvennyj gumanitarnyj universitet. Uchebno-nauchnyj centr vizual’noj antropologii i jegoistorii], sajt. Available at: http://visantrop.rsuh.ru/article.html?id=1167089 (accessed: 16.01.2019) [in Russian].

Kysliuk, K. V. (2009). An Ukrainian Historiosophy as a Cultural Memory Phenomena [Ukrainska istoriosofiia yak fenomen kulturnoi pamiati]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Doctor of Cultural Studies by specialty 26.00.04 Ukrainian Culture. Kharkiv State Academy of Culture. Kharkiv, 38 p. [in Ukrainian].

Kogan G. M. From the editor [Ot redaktora]. Pukhalsky V. V. Excerpts from memoirs [Otryvki iz vospominanij]. A. A. Alschwang (introductory article), G. M. Kogan (editor). P. I. Tchaikovsky State Memorial Music Museum Reserve [Gosudarstvennyy memorial'nyy muzykal'nyy muzey-zapovednik P. I. Chaykovskogo]. Klin, No 75/2, s. 8 [in Russian].

Kurkovsky, G. V. (1957). V. V. Pukhalsky and G. N. Beklemishev [V. V. Puhal’skij i G. N. Beklemishev]. Scientific and methodological notes of P. I. Tchaikovsky Kiev State Conservatory. Collection 1956 [Nauchno-metodicheskie zapiski Kievskoj gosudarstvennoj konservatorii imeni P. I. Chajkovskogo. Sbornik 1956 goda]. Kiev, pp. 161–197 [in Russian].

Malozomova, O. I. and Husarchuk, T. V. (2004). The path to discovery. [Shlyakh do vidkryttya]. Academy of Music Elite of Ukraine. History and modernity [Akademiia muzychnoi elity Ukrainy. Istoriia ta suchasnist]. The 90th Anniversary Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kyiv: Muzychna Ukrayina, pp. 19–45 [in Ukrainian].

Mamaeva, K. (2017). Biography of artist. Theme and Variations. (On an example of E. M. Kuzmin’s articles) [Biografija hudozhnika. Tema s variacijami. (Na primere statej E. M. Kuz’mina)]. AHMT: Art, history, modernity, theory [MIST: Mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia]: collection of scientific works. Modern Art Research Institute of the National Academy of Arts of Ukraine, editorial board V. D. Sydorenko (editor in chief), O. O. Rohotchenko, A. O. Puchkov et al. Kyiv, 12–13, pp. 179–200 [in Russian].

Pohilevich, L. (1864). Tales of the inhabited areas of the Kiev province or Statistical, historical and church notes on all countries, villages, county towns and cities within the province located [Skazanija o naselennyh mestnostjah Kievskoj gubernii ili Statisticheskie, istoricheskie i cerkovnye zametki o vseh derevnjah, selah, mestechkah i gorodah, v predelah gubernii nahodjashhihsja]. Kiev: Tipografija Kievo-Pecherskoj Lavry, 771 p. [in Russian].

Pukhalsky, V. V. Notes on my Life [Zapiski o moej zhizni]. Manuscript. P. I. Tchaikovsky State Memorial Music Museum Reserve [Gosudarstvennyy memorial'nyy muzykal'nyy muzey-zapovednik P. I. Chaykovskogo]. Klin. No 208 s.; 129 s. [in Russian].

Pukhalsky, V. V. (2003). Nikolai Vitalyevich Lysenko [Nikolaj Vital’evich Lysenko]. R. Ya. Pylypchuk (compiler of texts, preface, comments). Mykola Lysenko in the reminiscences of his contemporaries [Mykola Lysenko u spohadakh suchasnykiv], in 2 vols, vol. 1. Kyiv: Muzychna Ukraina, pp. 225–227 [in Russian].

Pukhalsky, V. V. Excerpts from memoirs [Otryvki iz vospominanij]. A. A. Alschwang (introductory article), G. M. Kogan (editor). Manuscript. P. I. Tchaikovsky State Memorial Music Museum Reserve [Gosudarstvennyy memorial'nyy muzykal'nyy muzey-zapovednik P. I. Chaykovskogo]. Klin, No 75/2. [in Russian].

Rousseau, Je.-Ja. (1901). The Confessions [Ispoved’]. Transl. from French, ed. by S. S. Trubachev. Saint-Petersburg: Tipografija brat’ev Panteleevyh, 512 p. [in Russian].

Savchuk, I. B. The memoirs of Olgerd Strashynsky regarding reconstruction of the polish component of the biography of Boris Lyatoshynsky [Spohady Olherda Strashynskoho u rekonstruktsii polskoho komponenta zhyttiepysu Borysa Liatoshynskoho]. Art Studies of Ukraine [Mystetstvoznavstvo Ukrainy]. Scientific Electronic Journal. National Ukrainian Academy of Arts Kyiv, 18, pp. 133–142. DOI: https://doi.org/10.31500/2309-8155.18.2018.152382 [in Ukrainian].

Tyshko, S. V. and Mamaev, S. G. (2000). Wanderings of Glinka. Commentary to «Notes» [Stranstvija Glinki. Kommentarij k «Zapiskam»], in 4 parts. Part 1: Ukraine [Ukraina]. Kiev: Zadruga. 221 p. Part 2: Glinka in Germany, or Apology of Romantic Consciousness [Glinka v Germanii ili Apologija romanticheskogo soznanija]. Kiev: Zadruga. 510 p. Tyshko, S. V. and Kukol’, G. V. (2011). Wanderings of Glinka. Commentary to «Notes» [Stranstvija Glinki. Kommentarij k «Zapiskam»]. Part 3: Journey to the Pyrenees, or Spanish Arabesques [Puteshestvie na Pirenei ili Ispanskie arabeski]. Kiev: Kljaksa. 544 p. Tyshko, S. V. (2015). Wanderings of Glinka. Commentary to «Notes» [Stranstvija Glinki. Kommentarij k «Zapiskam»]. Part 4: Caucasus [Kavkaz]. Kiev: LAT&K. 244 p. [in Russian].

Shamaeva, K (2005). To the biography of V. V. Puhalsky (on archival materials) [K biografii V. V. Pukhal'skogo (po arkhivnym materialam)]. Research. Experience. Memoirs. Scientific and methodical publication [Doslidzhennya. Dosvid. Spohady], collection of scientific works, issue. 6. Kyiv Specialized Secondary Music boarding school named after M. V. Lysenko. Kiev, pp. 214–220.

Niesiecki, K. (1839–1845). Polish armorial of Kasper Niesiecki, S. J. enlarged by additions of later authors, manuscripts, official proofs [Herbarz polski Kaspra Niesieckiego S. J. powiększony dodatkami późniejszych autorów, rękopismów, dowodów urzędowych]: classical genealogical and heraldic reference, in 10 vols, vol. 7, pp. 571–572; vol. 8, pp. 397–399. Leipzig: Wydanie Jana Nepomucena Bobrowicza [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-17

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ