Перетворення барокового жанрового інваріанту в Кантаті для сопрано і камерного оркестру Валентина Сильвестрова на вірші Федора Тютчева та Олександра Блока

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.3(44).2019.189704

Ключові слова:

жанр, сольна кантата, творчість В. Сильвестрова

Анотація

Розглянуто жанр сольної кантати, зародження і становлення якого відбулося в добу Бароко, у творчості українських композиторів. Зокрема, виявлено відповідності між інваріантом жанру сольної кантати, сформованого у ХVII ст., і Кантатою В. Сильвестрова для сопрано та камерного оркестру на вірші Ф. Тютчева та О. Блока. Застосовано аналітичний, компаративний та історичний методи, які дають можливість розкрити особливості перетворення жанрового інваріанту сольної кантати в музиці В. Сильвестрова. Виявлено жанрові ознаки сольної кантати, перевтілені в кантаті для сопрано та камерного оркестру композитора. Сольна кантата розвивається як один із камерно-вокальних жанрів XX століття, який набув значного поширення у вітчизняній музичній традиції. Тривалий шлях розвитку сольної кантати, як і багатьох інших жанрів, що виникли в добу Бароко, свідчить про його високу гнучкість й адаптивну властивість щодо естетичних смаків наступних епох. Пристосування до нової історико-стильової парадигми неодмінно пов’язане із внутрішніми перетвореннями жанру, виражених у збереженні чи змінах його ознак. Докладний аналіз твору виявляє багато спільних ознак із бароковим жанром — сольною кантатою. Жанровий зміст, представлений текстовою складовою кантати, відтворений в особливій сюжетності і втілює світоглядні філософсько-естетичні ідеї. Композиція представлена циклом, що складається із послідовності самостійних, однак пов’язаних між собою частин. Найбільшу увагу привертає виконавський склад — соліст, камерний оркестр із додаванням групи ударних інструментів, арфи і клавесина. Це є вирішальним у визначенні твору В. Сильвестрова як жанру сольної кантати.

Біографія автора

Galyna Omelchenko-Aghaie Koohi, Національна музична академія імені П. І. Чайковського

Омельченко-Агай Кухі Галина Сергіївна — здобувач кафедри старовинної музики

Посилання

Aranovsky, M. (1987). The structure of the genre and the current situation in music [Struktura zhanra i sovremennaja situacija v muzyke]. Musical contemporary [Muzykal'nyj sovremennik]. Vol. 6. Moscow: Sovetskiy kompozitor, pp. 5–44 [in Russian].

Berdennikova, Ye. (2006). “Choral” by V. Silvestrov: from words to the genre [«Horal» V. Sylvestrova: ot slov k zhanru]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo]. Vol. 59 The semantic basis of musical creativity [Smyslovi zasady muzychnoi tvorchosti]: a collection of articles. Kyiv, pp. 212–224 [in Russian].

Zinkevich, Ye. (2000). “The Mountain Peaks” of Goethe — Lermontov in musical translations (from Varlamov to Sylvestrov) [«Gornye vershiny» Gete — Lermontov, v muzykal'nyh perevodah (ot Varlamova do Sylvestrova)]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo]. Vol. 12 History of music in the past and present [Istoriia muzyky v mynulomu i suchasnosti]: a collection of articles. Kyiv, рр. 240–253 [in Russian].

Zinkevich, Ye. (2003). Singing the world about itself (V. Silvestrov) [Penie mira o samom sebe (V. Sylvestrov)]. Zinkevich, Ye. MUNDUS MUSICAE. Texts and contexts. Selected articles [MUNDUS MUSICAE. Teksty i konteksty. Izbrannye stat'i]. Kyiv: Zadruga, pp. 377–399 [in Russian].

Konkova, G. (1982). Some Trends in the Development of Soviet Music of the 60s–70s [Nekotorye tendencii razvitija sovetskoj muzyki 60–70-h godov]. The musical culture of the fraternal republics of the USSR. [Muzykal'naja kul'tura bratskih respublik SSSR], a collection of articles. Vol. 1. Kyiv: Muzychna Ukrayina, pp. 18–27 [in Russian].

Kokhanyk, I. (2003). The Word as a Factor of Style Formation in the Music of V. Silvestrov [Slovo kak faktor stileobrazovanija v muzyke V. Sylvestrova] Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo]. Vol. 27. Word, intonation, music [Slovo, intonatsiia, muzychnyi tvir]: a collection of articles. Kyiv, рр. 189–198 [in Russian].

Mykysha, M. (1985). Practical foundations of vocal art [Praktychni osnovy vokalnoho mystetstva]. Kyiv: Muzychna Ukrayina, 80 p. [in Ukrainian].

Nazaykinskiy, Ye. (2003). Style and genre in music [Stil' i zhanr v muzyke]. Moscow: VLADOS, 248 p. [in Russian].

Silvestrov V. V. (2004). Music is the Singing of the World About Itself... Intimate Conversations and Views from the Side. Conversations. Articles. Letters [Sylvestrov V. V. Muzyka — jeto penie mira o samom sebe... Sokrovennye razgovory i vzgljady so storony. Besedy, stat'i, pis'ma]. M. Nestyeva (ed.). Kyiv, 265 р. [in Russian].

Sylvestrov, V. V. (2010). Wait for the music. Lectures, conversations. Based on the materials of the meetings organized by Sergey Pilyutikov [Dozhdat'sja muzyki. Lekcii-besedy. Po materialam vstrech, organizovannyh Sergeem Piljutikovym]. Kyiv: Dukh i Litera, 368 p. [in Russian].

Solo cantata [Sol'naja kantata] (2001). Grove Music Dictionary [Muzykal'nyj slovar' Grouva]. L. Akopyan (ed. & trans). Moscow: Practice, pp. 378–379 [in Russian].

Tukova, I. H. (2009). Theory of the genre and musical practice of the 20 — early 21 centuries [Teorija zhanra i muzykal'naja praktika XX — nachala XXI stoletij]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo]. Vol. 81 Genre as a category of musical creativity [Zhanr yak katehoriia muzychnoi tvorchosti]. Kyiv, рр. 20–26 [in Russian].

Tukova, I. H. (2003). Functionalization of instrumental genre models of the West European baroque in Ukrainian music of the second half of the twentieth century [Funktsionuvannia instrumentalnykh zhanrovykh modelei zakhidnoievropeiskoho baroko v ukrainskii muzytsi druhoi polovyny ХХ st.]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kyiv, 19 p. [in Ukrainian].

ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ. (2012). Meetings with Valentin Selvestrov [Vstrechi s Valentinom Sylvestrovym], A. Vaysband and A. Sigov (ed.). Kyiv: Dukh i Litera, 408 p. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-17

Як цитувати

Omelchenko-Aghaie Koohi, G. (2019). Перетворення барокового жанрового інваріанту в Кантаті для сопрано і камерного оркестру Валентина Сильвестрова на вірші Федора Тютчева та Олександра Блока. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (3(44), 82–91. https://doi.org/10.31318/2414-052x.3(44).2019.189704

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО