«Case Carmen» Максима Шалигіна: особливості характеристики героїні у ретроспективній композиції балету
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.2(43).2019.171473Ключові слова:
сучасний балет, творчість М. Шалигіна, електроакустичний музичний ряд, образно-інтонаційна характеристика Кармен, ретроспективна композиціяАнотація
Розглянуто сучасний римейк відомого сюжету, втіленого у танцювальній виставі «Case Carmen» (2017, Гаага) голландської хореографині Лоннеке ван Лет, що репрезентує оригінальний погляд на одну з найяскравіших героїнь в історії світової літератури і мистецтва. Проаналізовано електроакустичний музичний ряд балету (для інструментального ансамблю, жіночого хору та електронного запису) українсько-голландського композитора Максима Шалигіна. Виявлено важливі зв’язки «танцювального трилера» з новелою П. Меріме, що простежуються на рівні побудови цілого (ретроспективна композиція, зумовлена специфічною організацією часу), а також на рівні характеристики Кармен («портретизація» героїні з окремих спогадів-уявлень про неї). Розкрито суперечливість, складність і неоднозначність образу Кармен (непередбачуваність, загадковість, демонізм, прагнення смертельної небезпеки, поєднання непоєднуваних рис – чистоти і розбещеності), а також його відповідне музичне втілення (поєднання різноманітних жанрово-інтонаційних витоків – піднесеної хоральності і клубного дабстепу, натхненної гнучкої кантилени і бездушної механістичної моторики). На основі аналізу номерів-сцен балету розглянуто взаємодію Кармен з іншими героями драми (Хозе, Мікаелою), зокрема її вплив на розвиток образно-інтонаційної характеристики Хозе. Розкрито значення образу Детектива (драматична роль), нового персонажа, який проживає справу Кармен у ретроспективній рефлексії, реконструює історію її зв’язку з Хозе, постаючи провідником між минулим і теперішнім. Підкреслено важливість у музичній тканині балету широкого спектру шумів, які «цементують» усю побудову, посилюючи водночас відчуття нелінійного часу, проживання подій у спогадах, частково стертих, розмитих чи викривлених свідомістю.
Завантаження
Посилання
Alfeevskaja, G. (2008). «Composer’s plot» in the opera «Carmen». [«Kompozytorskyj sjuzhet» v opere «Karmen»]. Music Academy [Muzyikalnaya akademiya], 1, pp. 70–77 [in Russian].
Chygovskaja-Nazarova, Ja. (2009). Text-forming categories of prospectus and retrospection in a scientific text (compared to fiction) [Tekstoobrazujushhie kategorii prospekcii i retrospekcii v nauchnom tekste (sravnitel’no s hudozhestvennym)]. Reporter of the Perm University [Vestnyk Permskogo unyversyteta], 6, рр. 31–33.
Dzhabrailovа-Kushnir, E. (2017). Musical time in the electroacoustic composition «Two hours in reservoir» on a poem by J. Brodsky with the same name by M. Shalygin. Kyiv Musicology [Kyivske muzykoznavstvo]. R. Glier Kyiv Institute of Music; Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 56, рр. 84–90 [in Russian].
Gerasymova-Persydska, N. (2017). The experience of reasoning about the features of comprehension of modern music [Opyt rassuzhdenij ob osobennostjah postizhenija sovremennoj muzyki] Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 119: Scientific dialogs with N. Gerasymova-Persydska [Naukovi dialohy z N. O. Herasymovoiu-Persydskoiu], Kyiv, рр. 57–64 [in Russian].
Halperin, I. (1981). Text as an object of linguistic [Tekst kak obъekt lyngvystycheskogo yssledovanyja]. Moscow: Vysshaja shkola, 139 р. [in Russian].
Ignatenko, V. (2014). Novella P. Merimee «Carmen» in the choreographic interpretation of Mats Eck: on the synthesis of the arts. Topical issues of philological science of the 21 century [Aktual’nye voprosy filologicheskoj nauki XXI veka], рр. 362–366 [in Russian].
De Zaak Carmen [online] Lonneke van Leth Dans, (n.d.). Available at: https://www.lonnekevanleth.nl/voorstellingen/307521_de-zaak-carmen (Accessed 10.10.2018) [in Dutch].
Works [online] Maxim Shalygin (n.d.). Available at: http://maximshalygin.com/home-2/works/ (accessed 10.10.2018) [in English].
Maxim Shalygin’s Letter to Tetiana Kohut [Lyst M. Shalyhina do T. Kohut] 22.10.2018. Private archive of T. Kohut [Osobystyi arkhiv T. Kohut] [in Russian].
Merimee, P. (1982). Carmen [Karmen]. Merimee Р. ed., Novels [Novelly]. Moscow: Рravda, рр. 144–199 [in Russian].
Smirnov, A. (2005). Acusmatic [Elektroakusticheskaja muzyka. Akusmatika]. V. Tsenova, ed., The theory of modern composition [Teorija sovremennoj kompozicii]. Moscow: Muzyka, pp. 515–527 [in Russian].
Tukova, I. (2018). The Development of Western European Trends in the Kyiv Composition School (2010–2017). Lithuanian Musicology [Lietuvos muzikologija]. Vilnius, 19, рр. 52–61 [in English].
Zahaikevych, A. L. (2015). Ukrainian electroacoustic music: history and modern times [Ukrainska elektroakustychna muzyka: istoriia i suchasnist] Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho], 4 (29), pp. 75–86 [in Ukrainian].
Zubko, J. (2011). Geometry of the canon (Arvo Pyart, Sviatoslav Lunev, Maxim Shalygin) [Heometriia kanonu (Arvo Piart, Sviatoslav Lunov, Maksym Shalyhin)] Kyiv Musicology [Kyivske muzykoznavstvo]. R. Glier Kyiv Institute of Music; Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 39. рр. 3–13 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.