«Case Carmen» Максима Шалигіна: особливості характеристики героїні у ретроспективній композиції балету
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.2(43).2019.171473Ключові слова:
сучасний балет, творчість М. Шалигіна, електроакустичний музичний ряд, образно-інтонаційна характеристика Кармен, ретроспективна композиціяАнотація
Розглянуто сучасний римейк відомого сюжету, втіленого у танцювальній виставі «Case Carmen» (2017, Гаага) голландської хореографині Лоннеке ван Лет, що репрезентує оригінальний погляд на одну з найяскравіших героїнь в історії світової літератури і мистецтва. Проаналізовано електроакустичний музичний ряд балету (для інструментального ансамблю, жіночого хору та електронного запису) українсько-голландського композитора Максима Шалигіна. Виявлено важливі зв’язки «танцювального трилера» з новелою П. Меріме, що простежуються на рівні побудови цілого (ретроспективна композиція, зумовлена специфічною організацією часу), а також на рівні характеристики Кармен («портретизація» героїні з окремих спогадів-уявлень про неї). Розкрито суперечливість, складність і неоднозначність образу Кармен (непередбачуваність, загадковість, демонізм, прагнення смертельної небезпеки, поєднання непоєднуваних рис – чистоти і розбещеності), а також його відповідне музичне втілення (поєднання різноманітних жанрово-інтонаційних витоків – піднесеної хоральності і клубного дабстепу, натхненної гнучкої кантилени і бездушної механістичної моторики). На основі аналізу номерів-сцен балету розглянуто взаємодію Кармен з іншими героями драми (Хозе, Мікаелою), зокрема її вплив на розвиток образно-інтонаційної характеристики Хозе. Розкрито значення образу Детектива (драматична роль), нового персонажа, який проживає справу Кармен у ретроспективній рефлексії, реконструює історію її зв’язку з Хозе, постаючи провідником між минулим і теперішнім. Підкреслено важливість у музичній тканині балету широкого спектру шумів, які «цементують» усю побудову, посилюючи водночас відчуття нелінійного часу, проживання подій у спогадах, частково стертих, розмитих чи викривлених свідомістю.
Посилання
Alfeevskaja, G. (2008). «Composer’s plot» in the opera «Carmen». [«Kompozytorskyj sjuzhet» v opere «Karmen»]. Music Academy [Muzyikalnaya akademiya], 1, pp. 70–77 [in Russian].
Chygovskaja-Nazarova, Ja. (2009). Text-forming categories of prospectus and retrospection in a scientific text (compared to fiction) [Tekstoobrazujushhie kategorii prospekcii i retrospekcii v nauchnom tekste (sravnitel’no s hudozhestvennym)]. Reporter of the Perm University [Vestnyk Permskogo unyversyteta], 6, рр. 31–33.
Dzhabrailovа-Kushnir, E. (2017). Musical time in the electroacoustic composition «Two hours in reservoir» on a poem by J. Brodsky with the same name by M. Shalygin. Kyiv Musicology [Kyivske muzykoznavstvo]. R. Glier Kyiv Institute of Music; Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 56, рр. 84–90 [in Russian].
Gerasymova-Persydska, N. (2017). The experience of reasoning about the features of comprehension of modern music [Opyt rassuzhdenij ob osobennostjah postizhenija sovremennoj muzyki] Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 119: Scientific dialogs with N. Gerasymova-Persydska [Naukovi dialohy z N. O. Herasymovoiu-Persydskoiu], Kyiv, рр. 57–64 [in Russian].
Halperin, I. (1981). Text as an object of linguistic [Tekst kak obъekt lyngvystycheskogo yssledovanyja]. Moscow: Vysshaja shkola, 139 р. [in Russian].
Ignatenko, V. (2014). Novella P. Merimee «Carmen» in the choreographic interpretation of Mats Eck: on the synthesis of the arts. Topical issues of philological science of the 21 century [Aktual’nye voprosy filologicheskoj nauki XXI veka], рр. 362–366 [in Russian].
De Zaak Carmen [online] Lonneke van Leth Dans, (n.d.). Available at: https://www.lonnekevanleth.nl/voorstellingen/307521_de-zaak-carmen (Accessed 10.10.2018) [in Dutch].
Works [online] Maxim Shalygin (n.d.). Available at: http://maximshalygin.com/home-2/works/ (accessed 10.10.2018) [in English].
Maxim Shalygin’s Letter to Tetiana Kohut [Lyst M. Shalyhina do T. Kohut] 22.10.2018. Private archive of T. Kohut [Osobystyi arkhiv T. Kohut] [in Russian].
Merimee, P. (1982). Carmen [Karmen]. Merimee Р. ed., Novels [Novelly]. Moscow: Рravda, рр. 144–199 [in Russian].
Smirnov, A. (2005). Acusmatic [Elektroakusticheskaja muzyka. Akusmatika]. V. Tsenova, ed., The theory of modern composition [Teorija sovremennoj kompozicii]. Moscow: Muzyka, pp. 515–527 [in Russian].
Tukova, I. (2018). The Development of Western European Trends in the Kyiv Composition School (2010–2017). Lithuanian Musicology [Lietuvos muzikologija]. Vilnius, 19, рр. 52–61 [in English].
Zahaikevych, A. L. (2015). Ukrainian electroacoustic music: history and modern times [Ukrainska elektroakustychna muzyka: istoriia i suchasnist] Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho], 4 (29), pp. 75–86 [in Ukrainian].
Zubko, J. (2011). Geometry of the canon (Arvo Pyart, Sviatoslav Lunev, Maxim Shalygin) [Heometriia kanonu (Arvo Piart, Sviatoslav Lunov, Maksym Shalyhin)] Kyiv Musicology [Kyivske muzykoznavstvo]. R. Glier Kyiv Institute of Music; Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 39. рр. 3–13 [in Ukrainian].