DOI: https://doi.org/10.31318/2414-052x.2(43).2019.171465

Вірко Балей: музичний міст між світом і Україною

Oleksandr Shchetynsky

Анотація


Розглянуто життєвий шлях, творчість і продюсерсько-організаційну роботу Вірка Балея. Проаналізовано спільні для всіх видів його діяльності світоглядні засади, виявлено провідну роль української складової в образній сфері Балея-композитора і в його організаційній роботі. Охарактеризовано основні проекти митця щодо поширення інформації про українську музику. Уперше в українському музикознавстві задокументовано й описано важливі для української культури події часів падіння «залізної завіси» – концерти української музики у США, композиторські замовлення, творчі контакти українських і американських митців тощо. Проаналізовано музичну мову творів В. Балея, виявлено особливості програмних заголовків і формотворення в контексті музичних стилів другої половини ХХ – початку ХХІ століть. Зазначено, що найпомітнішою ознакою музики В. Балея є її багатозначність. Вона виявляється не лише метафорично – у складності звукових образів, а й у музичній структурі, якій притаманна поліфонія наративів – особливий вид поліфонії, що відрізняється від її звичайних видів посиленою контрастністю і смисловою автономністю голосів. Показано, як цей прийом застосовується у творах різних жанрів – від опери до сольної п’єси. Підкреслено провідну роль у музиці В. Балея мелодичного чинника в комплексі виражальних засобів і його значення як об’єднавчого в умовах полістилістики. Вказано на типові для почерку В. Балея ритмічну техніку і прийоми сучасного камерного оркестрування у творах для симфонічного оркестру, а також на співвідношення тональності й атональності, на роль і види тематизму, різновиди нотації.


Ключові слова


презентація української музики у США; сюїта; симфонія; полістилістика; мелодизм; розширена тональність; атональність; поліфонія наративів; розширена інструментальна техніка

Повний текст:

PDF

Посилання


Baley Virko (Viroslav Petrovych). Taras Shevchenko National Prize of Ukraine. Available at: http://knpu.gov.ua/content/balei-virko-viroslav-petrovich [accessed: 16.04.2019] [in Ukrainian].

Baley, V. (1974). The Kiev Avant Garde: A Retrospective in Midstream. Parts 1 and 2 // Numus-West, 6, pp. 8–20 [in English]. In German translation: Baley, V. (1976) Die Avantgarde von Kiew. Ein Retrospektive auf halbem Weg. Melos. New Journal of Music [Melos Neue Zeit-schrift für Musik]. July-August, pp. 185–192 [in German].

Baley, V. (1975) The Return of a Native. [Manuscript]1 Personal archiv of V. Baley [in English].

Baley, V. (1980). Volodymyr Zahortsev in New York Philharmonic [Volodymyr Zahortsev u Niu-Yorkskii filarmonii]. Our Time [Suchasnist’], 4, pp. 38–42 [in Ukrainian].

Baley, V. (1990). Orpheus Unleashed [Orfei bez prypony]. Transl. from Ukrainian by O. Solovei. Our Time [Suchasnist’]. Newark, New Jersey, 11, pp. 60–66; 12, pp. 55–68 [in Ukrainian]. Reprinted: Baley, V. (1994). Orpheus Unleashed [Orfei rozkutyi]. Our Time [Suchasnist’]. Kyiv, 2, pp. 122–128; 3, pp. 137–147 [in Ukrainian]. In English: Orpheus Unleashed. Parts 1 & 2 (1988). Soviet Ukrainian Affairs II, 3, Autumn, pp. 5–11; 4, Winter, pp. 13–20 [in English].

Bonenfant, T. (2005). Virko Baley: an examination of his works that feature clarinet. Lecture-recital document for D.M.A. University of Nevada, Las Vegas, 141 p. [in English].

Brickley, A. S. (2012). The Emily Dickinson songbooks I and II by Virko Baley: a critical examination and guide for performance. Lecture document for a reading and discussion at the Peabody Institute of the Johns Hopkins University. Baltimore, 281 p. [in English].

Briukhovetska, L. (2014). “Swan Lake. The Zone” – a harbinger of the Donbas tragedy [“Lebedyne Ozero. Zona” – provisnyk trahedii Donbasu]. Cinema-Theatre [Kino-Teatr], 6. Available at: http://www.ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1686 [accessed: 16.04.2019] [in Ukrainian].

Harmel O. (2003). Dreamtime and virtual realities in the symphony “Sacred Monuments” by Virko Baley. [Dreamtime i virtualnyie realnosti v simfonii «Svyashchennyie pamyatniki» Virko Baleia]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 25: Time. Spase. Music [Chas. Prostir. Muzyka]. Kyiv, pp. 134–142 [in Russian].

Harmel O. (2018). Phenomenon of diaspora in the aspect of the memory of culture (on the example of Virko Baley’s music) [Fenomen diaspory v aspekti pamiati kultury (na prykladi tvorchosti Virka Baleia]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 121. Kyiv, pp. 7–18 [in Ukrainian].

Harmel O. V. (2005). Phenomenon of “foreign” text in contemporary music. Aspect of neomithological intentions of the artistic mentality [Fenomen chuzhogo teksta v sovremennoi muzyke. Aspekt neomifologicheskikh intentsii khudozhestvennogo myshleniia]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kyiv, 200 p. [in Russian].

Hrabovsky V. (2012). Virko Baley – “Ukrainian Orpheus of Amerika” [Virko Baley – «Ukrainsky Orfey Ameryky»]. Ukrainian Music [Ukrainska muzyka], 2, pp. 168–170 [in Ukrainian].

Hrabovsky, V. (2009). Ukrainian Orpheus of Amerika. Why the USA citizen Virko Baley is consider one of the key figures of our cultural space of the 1990s [Ukrainsky Orfey Ameryky. Chomu hromadianyna SShA Virka Baleia vvazhaiut’ odnieiu z kluchovykh fihur nashoho kulturnoho prostoru 1990-kh]. Day [Den], August 1 [in Ukrainian].

Lytvynova, O. (2009). Baley Virko (Viroslav) [Balei Virko (Viroslav)]. Lytvynova, O. Music in the Cinematograph of Ukraine [Muzyka v kinematohrafi Ukrainy]. Catalogue, in 2 vols, vol. 1: The Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology. Kyiv, pp. 85–86 [in Ukrainian].

Mukha, A. I. (2004). Baley Virko (Viroslav) Petrovych [Balei Virko (Viroslav) Petrovych]. Mukha, A. I. Composers of Ukraine and Ukrainian diaspora [Kompozytory Ukrainy ta ukrainskoii diaspory]. Reference book. Kyiv, p. 21 [in Ukrainian].

Page T. (1987). Music: Continuum’s New Ukrainians. The New York Times. April 13 [in English].

Pollack, S. (2009). Dreamtime by Virko Baley: A Discussion and Analysis. Submitted to Manhattan School of Music in partial fulfillment of the requirements for the degree Doctor of Musical Arts. Manhattan School of Music, 282 p. [in English].

Prokopovych, T. (1999). Neoromantic stylistic of the Violin Concertos of Virko Baley. [Neoromantychna stylistyka skrypkovykh kontsertiv Virka Valeia]. Scientific notes of the Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University [Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka]. Specialisation: Art Studies, 2. Ternopil, pp. 46–51 [in Ukrainian].

Shchetynsky, O. (2012). Man, Woman and Eternity [Muzhchyna, Zhinka I Vichnist’]. Day [Den], November 2 [in Ukrainian].

Shchetynsky, O. (2018). Virko Baley: Reflections on the Occasion of His 80th Anniversary [Virko Balei: yuvileini pidsumky (do 80 richchia vid dnia narodzhennia]. Critique [Krytyka], December, 11–12 (253–254), pp. 30–35 [in Ukrainian].

Shevchuk, Yu. (2005) “Prayer for Hetman Mazepa” in Harvard [“Molytva za hetmana Mazepu” v Harvardi]. Cinema-Theatre [Kino-Teatr], 1. Available at: http://ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=383 [accessed: 16.04.2019] [in Ukrainian].

Sozansky Yo. Yo. (2011). National traditions in symphonic music of composers of Ukrainian diaspora of the 20th century. [Natsionalni tradytsii v symfonichnii muzytsi kompozytoriv ukrainskoii diaspory XX stolittia]. Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University [Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka]. Specialisation: Art Studies, 2. Ternopil, 2011, pp. 37–44 [in Ukrainian].

The versatility of Yuri Illenko’s creativity and his contribution to world cinema [Bahatohrannist’ tvorchosti Yuriia Illenka i yoho vnesok u svitove kino]. (2011). “Round Table”, held by the Centre of Cinematographic Studies of the National University “Kyiv-Mohyla Academy”, Cinema-Theatre [Kino-Teatr], 2. Available at: November 9, 2010. http://www.ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1118 [accessed: 16.04.2019] [in Ukrainian].

Virko Baley. Sacred Monuments: Symphony No. 1 (2002). Booklet to the CD, TNC Recordings. – Las Vegas, 16 p. [in English].

Yusypey, R. (2009). Truth and falsehood. Virko Baley on Amerian life experience and lost Ukrainian illusions [Pravda i kryvda. Virko Baley pro dosvid amerykanskoho zhyttia y utracheni ukrainski iliuzii]. The Ukrainian Week [Ukrainskyi Tyzhden’], [Tyzhden’], April 10 [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Багатогранність творчості Юрія Іллєнка і його внесок у світове кіно. «Круглий стіл», проведений Центром кінематографічних студій Національного університету «Києво-Могилянська академія» 9 листопада 2010 року. // Кіно-Театр, 2011, No 2. URL: http://www.ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1118 (дата звернення: 16.04.2019).

Балей В. Орфей без припони / пер. з англ. О. Соловей // Сучасність. Ньюарк, Нью-Джерзі, 1990. Ч. 11 (355). С. 60–66; Ч. 12 (356). С. 55–68. Передрук: Балей В. Орфей розкутий // Сучасність. Київ, 1994. Ч. 2. С. 122–128; Ч. 3. С. 137–147. Англійською мовою: Orpheus Unleashed. Parts 1 & 2. Soviet Ukrainian Affairs II. 1988. No. 3, Autumn. P. 5–11; 1988. No. 4, Winter. P. 13–20.

Балей В. Володимир Загорцев у Нью-Йоркській філармонії // Сучасність. 1980. Ч. 4. С. 38–42.

Балей Вірко (Вірослав Петрович) // Комітет з Національної премії України імені Тараса Шевченка. URL: http://knpu.gov.ua/content/balei-virko-viroslav-petrovich (дата звернення: 16.04.2019).

Брюховецька Л. «Лебедине озеро. Зона» – провісник трагедії Донбасу // Кіно-Театр, 2014, No 6. URL: http://www.ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1686 (дата звернення: 16.04.2019).

Гармель О. В. Феномен «чужого» текста в современной музыке. Аспект неомифологических интенций художественного мышления : дис. ... канд. искусствоведения : спец. 17.00.03 Музыкальное искусство / Нац. муз. акад. им. П. И. Чайковского. Киев, 2005. 200 с.

Гармель О. В. Dreamtime и виртуальные реальности в симфонии «Священные памятники» Вирко Балея // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Вип. 25 : Час. Простір. Музика. Київ, 2003. С. 134–142.

Гармель О. В. Феномен діаспори в аспекті пам’яті культури (на прикладі творчості Вірка Балея) // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Вип. 121. Київ, 2018. С. 7–18.

Грабовський В. Вірко Балей – «український Орфей Америки» // Українська музика. 2012. Число 2. С. 168–170.

Грабовський В. Український Орфей Америки. Чому громадянина США Вірка Балея вважають однією з ключових фігур нашого культурного простору 1990-х? // День. 2009. 1 серпня. 11. Литвинова О. У. Балей Вірко (Вірослав) // Литвинова О. Музика в кінематографі України : каталог : у 2 ч. Ч. I : Автори музики художньо-ігрових фільмів, які створювалися на кіностудіях України. Київ, 2009. С. 85–86.

Муха А. І. Балей Вірко (Вірослав) Петрович // Муха А. І. Композитори України та української діаспори : довідник. Київ : Муз. Україна, 2004. С. 21.

Прокопович Т. Ю. Неоромантична стилістика скрипкових концертів Вірка Балея // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. No 2. Тернопіль, 1999. С. 46–51.

Созанський Й. Й. Національні традиції в симфонічній музиці композиторів української діаспори ХХ століття // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. No 2. Тернопіль, 2011. С. 37–44.

Шевчук Ю. «Молитва за гетьмана Мазепу» в Гарварді // Кіно-Театр, 2005. No 1. URL: http://ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=383 (дата звернення: 16.04.2019).

Щетинський О. С. Мужчина, Жінка і Вічність // День. 2012. 2 листопада.

Щетинський О. С. Вірко Балей: ювілейні підсумки (до 80-річчя від дня народження) // Критика. 2018. Грудень, число 11–12 (253–254). С. 30–35.

Юсипей Р. Правда і кривда. Вірко Балей про досвід американського життя й утрачені українські ілюзії // Український тиждень. 2009. 10 квітня.

Baley V. The Kiev Avant Garde: A Retrospective in Midstream. Parts 1 and 2 // Numus-West. 1974. No. 6. P. 8–20. Німецькою мовою: Baley V. Die Avantgarde von Kiew. Ein Retrospektive auf halbem Weg // Melos, Neue Zeitschrift für Musik. 1976. July-August. S. 185–192.

Baley V. The Return of a Native [Manuscript]1. 1875. Personal archiv of V. Baley. 21. Bonenfant T. Virko Baley: an examination of his works that feature clarinet. Lecturerecital document for D.M.A. / University of Nevada. Las Vegas, 2005. 141 p.

Brickley A. S. The Emily Dickinson songbooks I and II by Virko Baley: a critical examination and guide for performance. Lecture document for a reading and discussion at the Peabody Institute of the Johns Hopkins University. Baltimore, 2012. 281 p.

Page T. Music: Continuum’s New Ukrainians. // The New York Times. 1987. April 13.

Pollack S. Dreamtime by Virko Baley: A Discussion and Analysis. Submitted to Manhattan School of Music in partial fulfillment of the requirements for the degree Doctor of Musical Arts / Manhattan School of Music. Manhattan, 2009. 282 p.

Virko Baley. Sacred Monuments: Symphony No. 1 : Буклет до компакт-диску: TNC Recordings. Las Vegas, 2002. 16 p.