Вірко Балей: музичний міст між світом і Україною
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.2(43).2019.171465Ключові слова:
презентація української музики у США, сюїта, симфонія, полістилістика, мелодизм, розширена тональність, атональність, поліфонія наративів, розширена інструментальна технікаАнотація
Розглянуто життєвий шлях, творчість і продюсерсько-організаційну роботу Вірка Балея. Проаналізовано спільні для всіх видів його діяльності світоглядні засади, виявлено провідну роль української складової в образній сфері Балея-композитора і в його організаційній роботі. Охарактеризовано основні проекти митця щодо поширення інформації про українську музику. Уперше в українському музикознавстві задокументовано й описано важливі для української культури події часів падіння «залізної завіси» – концерти української музики у США, композиторські замовлення, творчі контакти українських і американських митців тощо. Проаналізовано музичну мову творів В. Балея, виявлено особливості програмних заголовків і формотворення в контексті музичних стилів другої половини ХХ – початку ХХІ століть. Зазначено, що найпомітнішою ознакою музики В. Балея є її багатозначність. Вона виявляється не лише метафорично – у складності звукових образів, а й у музичній структурі, якій притаманна поліфонія наративів – особливий вид поліфонії, що відрізняється від її звичайних видів посиленою контрастністю і смисловою автономністю голосів. Показано, як цей прийом застосовується у творах різних жанрів – від опери до сольної п’єси. Підкреслено провідну роль у музиці В. Балея мелодичного чинника в комплексі виражальних засобів і його значення як об’єднавчого в умовах полістилістики. Вказано на типові для почерку В. Балея ритмічну техніку і прийоми сучасного камерного оркестрування у творах для симфонічного оркестру, а також на співвідношення тональності й атональності, на роль і види тематизму, різновиди нотації.
Завантаження
Посилання
Baley Virko (Viroslav Petrovych). Taras Shevchenko National Prize of Ukraine. Available at: http://knpu.gov.ua/content/balei-virko-viroslav-petrovich [accessed: 16.04.2019] [in Ukrainian].
Baley, V. (1974). The Kiev Avant Garde: A Retrospective in Midstream. Parts 1 and 2 // Numus-West, 6, pp. 8–20 [in English]. In German translation: Baley, V. (1976) Die Avantgarde von Kiew. Ein Retrospektive auf halbem Weg. Melos. New Journal of Music [Melos Neue Zeit-schrift für Musik]. July-August, pp. 185–192 [in German].
Baley, V. (1975) The Return of a Native. [Manuscript]1 Personal archiv of V. Baley [in English].
Baley, V. (1980). Volodymyr Zahortsev in New York Philharmonic [Volodymyr Zahortsev u Niu-Yorkskii filarmonii]. Our Time [Suchasnist’], 4, pp. 38–42 [in Ukrainian].
Baley, V. (1990). Orpheus Unleashed [Orfei bez prypony]. Transl. from Ukrainian by O. Solovei. Our Time [Suchasnist’]. Newark, New Jersey, 11, pp. 60–66; 12, pp. 55–68 [in Ukrainian]. Reprinted: Baley, V. (1994). Orpheus Unleashed [Orfei rozkutyi]. Our Time [Suchasnist’]. Kyiv, 2, pp. 122–128; 3, pp. 137–147 [in Ukrainian]. In English: Orpheus Unleashed. Parts 1 & 2 (1988). Soviet Ukrainian Affairs II, 3, Autumn, pp. 5–11; 4, Winter, pp. 13–20 [in English].
Bonenfant, T. (2005). Virko Baley: an examination of his works that feature clarinet. Lecture-recital document for D.M.A. University of Nevada, Las Vegas, 141 p. [in English].
Brickley, A. S. (2012). The Emily Dickinson songbooks I and II by Virko Baley: a critical examination and guide for performance. Lecture document for a reading and discussion at the Peabody Institute of the Johns Hopkins University. Baltimore, 281 p. [in English].
Briukhovetska, L. (2014). “Swan Lake. The Zone” – a harbinger of the Donbas tragedy [“Lebedyne Ozero. Zona” – provisnyk trahedii Donbasu]. Cinema-Theatre [Kino-Teatr], 6. Available at: http://www.ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1686 [accessed: 16.04.2019] [in Ukrainian].
Harmel O. (2003). Dreamtime and virtual realities in the symphony “Sacred Monuments” by Virko Baley. [Dreamtime i virtualnyie realnosti v simfonii «Svyashchennyie pamyatniki» Virko Baleia]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 25: Time. Spase. Music [Chas. Prostir. Muzyka]. Kyiv, pp. 134–142 [in Russian].
Harmel O. (2018). Phenomenon of diaspora in the aspect of the memory of culture (on the example of Virko Baley’s music) [Fenomen diaspory v aspekti pamiati kultury (na prykladi tvorchosti Virka Baleia]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 121. Kyiv, pp. 7–18 [in Ukrainian].
Harmel O. V. (2005). Phenomenon of “foreign” text in contemporary music. Aspect of neomithological intentions of the artistic mentality [Fenomen chuzhogo teksta v sovremennoi muzyke. Aspekt neomifologicheskikh intentsii khudozhestvennogo myshleniia]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kyiv, 200 p. [in Russian].
Hrabovsky V. (2012). Virko Baley – “Ukrainian Orpheus of Amerika” [Virko Baley – «Ukrainsky Orfey Ameryky»]. Ukrainian Music [Ukrainska muzyka], 2, pp. 168–170 [in Ukrainian].
Hrabovsky, V. (2009). Ukrainian Orpheus of Amerika. Why the USA citizen Virko Baley is consider one of the key figures of our cultural space of the 1990s [Ukrainsky Orfey Ameryky. Chomu hromadianyna SShA Virka Baleia vvazhaiut’ odnieiu z kluchovykh fihur nashoho kulturnoho prostoru 1990-kh]. Day [Den], August 1 [in Ukrainian].
Lytvynova, O. (2009). Baley Virko (Viroslav) [Balei Virko (Viroslav)]. Lytvynova, O. Music in the Cinematograph of Ukraine [Muzyka v kinematohrafi Ukrainy]. Catalogue, in 2 vols, vol. 1: The Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology. Kyiv, pp. 85–86 [in Ukrainian].
Mukha, A. I. (2004). Baley Virko (Viroslav) Petrovych [Balei Virko (Viroslav) Petrovych]. Mukha, A. I. Composers of Ukraine and Ukrainian diaspora [Kompozytory Ukrainy ta ukrainskoii diaspory]. Reference book. Kyiv, p. 21 [in Ukrainian].
Page T. (1987). Music: Continuum’s New Ukrainians. The New York Times. April 13 [in English].
Pollack, S. (2009). Dreamtime by Virko Baley: A Discussion and Analysis. Submitted to Manhattan School of Music in partial fulfillment of the requirements for the degree Doctor of Musical Arts. Manhattan School of Music, 282 p. [in English].
Prokopovych, T. (1999). Neoromantic stylistic of the Violin Concertos of Virko Baley. [Neoromantychna stylistyka skrypkovykh kontsertiv Virka Valeia]. Scientific notes of the Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University [Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka]. Specialisation: Art Studies, 2. Ternopil, pp. 46–51 [in Ukrainian].
Shchetynsky, O. (2012). Man, Woman and Eternity [Muzhchyna, Zhinka I Vichnist’]. Day [Den], November 2 [in Ukrainian].
Shchetynsky, O. (2018). Virko Baley: Reflections on the Occasion of His 80th Anniversary [Virko Balei: yuvileini pidsumky (do 80 richchia vid dnia narodzhennia]. Critique [Krytyka], December, 11–12 (253–254), pp. 30–35 [in Ukrainian].
Shevchuk, Yu. (2005) “Prayer for Hetman Mazepa” in Harvard [“Molytva za hetmana Mazepu” v Harvardi]. Cinema-Theatre [Kino-Teatr], 1. Available at: http://ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=383 [accessed: 16.04.2019] [in Ukrainian].
Sozansky Yo. Yo. (2011). National traditions in symphonic music of composers of Ukrainian diaspora of the 20th century. [Natsionalni tradytsii v symfonichnii muzytsi kompozytoriv ukrainskoii diaspory XX stolittia]. Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University [Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka]. Specialisation: Art Studies, 2. Ternopil, 2011, pp. 37–44 [in Ukrainian].
The versatility of Yuri Illenko’s creativity and his contribution to world cinema [Bahatohrannist’ tvorchosti Yuriia Illenka i yoho vnesok u svitove kino]. (2011). “Round Table”, held by the Centre of Cinematographic Studies of the National University “Kyiv-Mohyla Academy”, Cinema-Theatre [Kino-Teatr], 2. Available at: November 9, 2010. http://www.ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1118 [accessed: 16.04.2019] [in Ukrainian].
Virko Baley. Sacred Monuments: Symphony No. 1 (2002). Booklet to the CD, TNC Recordings. – Las Vegas, 16 p. [in English].
Yusypey, R. (2009). Truth and falsehood. Virko Baley on Amerian life experience and lost Ukrainian illusions [Pravda i kryvda. Virko Baley pro dosvid amerykanskoho zhyttia y utracheni ukrainski iliuzii]. The Ukrainian Week [Ukrainskyi Tyzhden’], [Tyzhden’], April 10 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.