Метаморфози ліричного тематизму Петра Чайковського: концептуальний вимір
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.2(43).2019.171459Ключові слова:
ліричний тематизм, інтонаційна концепція, метатекст, семантика, мімікрія, LiebestodАнотація
Аналітично доведено, що інтонаційна концепція П. І. Чайковського значною мірою продукується і підтримується ліричним тематизмом. Розглянуто концептуально-семантичну специфіку музики митця крізь призму ліричного тематизму, символічні інтенції лірики П. Чайковського як метатекст, динамічну специфіку ліричного тематизму в його коливаннях між «світлом» і «тінню» на різних етапах утілення (від ранніх до зрілих творів). Аналітично аргументовано, що ліричні теми композитора в будь-якій їх жанрово-інтонаційної проекції не автономні в кожному окремому опусі, вони системно організовані, а тому дефінуються як ліричний метатекст. Серед системних семантичних структур цього метатексту: а) часта наявність сходження, семантично зарядженого коду приреченості, яким забезпечується емоційна подвійність і можливість майбутнього «затемнення» ліричних тем; б) стабільна тонально-семантична програма (розглянута з акцентом на ре мажорі и ре-бемоль мажорі: перший символізує життєстверджуючу любов, другий – модус Liebestod, вічну любов, яка пережила смерть). Кожен із трьох «актів трагедії» (Четверта, П’ята, Шоста симфонії), маючи спільні прийоми обслуговування різних смислових функцій однією інтонаційною ідеєю, має свою програму й алгоритм реалізації. У Четвертій – це відкритий конфлікт Фатуму і Героя, у П’ятій – принцип інтонаційної мімікрії, у Шостій – остаточне зрощення тем Фатуму і Героя і, як результат, розворот лірики від світла до темряви. Доведено, що образно-інтонаційні ініціативи ліричного тематизму П. Чайковського дають підстави розглядати його як «актора першого плану», який не тільки відтіняє конфлікт і рефлектує інтонаційні події, а є важливим символічним інтерпретатором симфонічної концепції композитора.
Завантаження
Посилання
Al’shvang, A. (1970). P. I. Tchaikovsky [P. I. Chajkovskij]. Moscow: Muzyka, 816 p. [in Russian].
Asafyev, B. (1954). Composer-dramatist – Pyotr Ilyich Tchaikovsky [Kompozitor-dramaturg – Petr Il’ich Chajkovskij]. Asafyev, B. (1954). Selected Works [Izbrannye Trudy], in 7 vols., vol. 2. Moscow: AN SSSR, pp. 57–63 [in Russian].
Asafyev, B. (1972). About Tchaikovsky’s music [O muzyke Chajkovskogo]. Leningrad: Muzyka, 376 p. [in Russian].
Asafyev, B. (1981). About symphonism [O simfonizme]. Asafyev, B. (1981). About symphonic and chamber music [O simfonicheskoj i kamernoj muzyke]. Leningrad: Muzyka, 1981, pp. 96–101 [in Russian].
Brodie, R. (2002). Mental viruses [Psihicheskie virusy]. Methodological manual for students of the course “Modern psychotechnology” [Metodicheskoe posobie dlja slushatelej kursa “Sovremennye psihotehnologii”]. Moscow: IVC Marketing, 192 p. [in Russian].
Chekan, Ju. (1992). Historical and functional research of musical works (on the example of Tchaikovsky’s Sixth Symphony) [Istoriko-funkcional’noe issledovanie muzykal’nyh proizvedenij (na primere Shestoj simfonii Chajkovskogo)]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Tchaikovsky Kiev State Conservatory. Kiev, 25 p. [in Russian].
Cukkerman, V. (1971). Expressive Means of Tchaikovsky’s Lyrics [Vyrazitel’nye sredstva liriki Chajkovskogo]. Moscow: Muzyka, 245 p. [in Russian].
Diachkova, O. (2004). The ‘Directing’ Expanded Polimetaphority in the opera of P. Tchaikovsky “The Queen of Spades” [“Rezhysuiucha” rozghornuta polimetaforychnist v operi P.Chajkovskoho ‘Pikova dama’] // Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chajkovskoho], vol. 42: The History of Music: New Facts and Interpretations [Istoriia muzyky: novi fakty ta interpretatsii]. Kyiv, pp. 121–143 [in Ukrainian].
Dolzhanskij, A. N. (1981). Tchaikovsky’s Symphonic Music. [Simfonicheskaja muzyka Chajkovskogo], selected works [izbrannye proizvedenija]. 2nd edition. Leningrad: Muzyka, 208 p. [in Russian].
Dulova, E. (1989). Ballet “Sleeping Beauty” by P. I. Tchaikovsky in the context of the author’s style [Balet “Spjashhaja krasavica” P. I. Chajkovskogo v kontekste avtorskogo stilja]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art. N. A. Rimsky-Korsakov Leningrad State Conservatory. Leningrad, 200 p. [in Russian].
Jarustovskij, B. (1947). Opera dramaturgy of Tchaikovsky [Opernaja dramaturgija Chajkovskogo]. Moscow; Leningrad: Gosmuzizdat, 242 p. [in Russian].
Klimovickij, A. (1987). Notes on Tchaikovsky’s Sixth Symphony (on the problem: Tchaikovsky on the threshold of the 20th century) [Zametki o Shestoj simfonii Chajkovskogo (k probleme: Chajkovskij na poroge XX veka)]. Problems of Musical Romanticism [Problemy muzykal’nogo romantizma]. Leningrad: LGITMiK, pp. 109–129 [in Russian].
Klimovickij, A. (1994). “The Queen of Spades” by Tchaikovsky: cultural memory and cultural presentiments [“Pikovaja dama” Chajkovskogo: kul’turnaja pamjat’ i kul’turnye predchuvstvija]. Russia – Europe: contacts of musical cultures [Rossija – Evropa: kontakty muzykal’nyh kul’tur], a collection of scientific papers. Problems of musicology [Problemy muzykoznaniya], issue 7. Saint Petersburg: RIIA, pp. 221–274 [in Russian].
Lotman, Ju. (2000). Memory of culture [Pamjat’ kul’tury]. Lotman, Ju. (2000). The Semii sphere. Culture and explosion. Inside the thinking worlds [Semiosfera. Kul’tura i vzryv. Vnutri myslyaschih mirov]. Articles. Research. Notes. Saint-Petersburg: Iskusstvo-SPB, pp. 614–621 [in Russian].
Nikolaeva, N. (1958). Symphonies of P. I. Tchaikovsky [Simfonii P. I. Chajkovskogo]. Moscow: Gosmuzizdat, 297 p. [in Russian].
Orlova, E. (1980). Peter Ilyich Tchaikovsky [Pjotr Il’ich Chajkovskij]. Moscow: Muzyka, 271 p. [in Russian].
Poberezhnaja, G. (1994). P. I. Tchaikovsky [P. I. Chajkovskij]. Kiev: VIPOL, 358 p. [in Russian].
Ponomarjova, E. (2012). Mythopoetics and Intertextuality in the Later Works of P. I. Tchaikovsky [Mifopojetika i intertekstual’nost’ v pozdnem tvorchestve P. I. Chajkovskogo]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art. Saratov: L. V. Sobinov Saratov State Conservatory, 24 p. [in Russian].
Raku, M. (1999). “The Queen of Spades” by Tchaikovsky brothers: the experience of intertextual analysis [“Pikovaja dama” brat’ev Chajkovskih: opyt intertekstual’nogo analiza]. Musical Academy [Muzykal’naja akademija], 2, pp. 9–21 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.