Видатний педагог-концертмейстер класу камерного співу Зоя Юхимівна Ліхтман
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(42).2019.160752Ключові слова:
камерний спів, мистецтво акомпанементу, діяльність педагога-концертмейстера Зої ЛіхтманАнотація
Однією з основних ознак української вокальної школи є тісна партнерська співпраця концертмейстера і співака-соліста, їх спільна участь у створенні нових виконавських зразків музичного мистецтва. У статті розкрито вагомі творчо-педагогічні й науково-методичні здобутки педагога-концертмейстера класу камерного співу Зої Юхимівни Ліхтман (1919–2002). Визначено, що пошуки критеріїв інтелектуального впливу на вокалістів піаністів-концертмейстерів – надзвичайно результативні, тому заслуговують на вивчення. Визначено професійні критерії піаністів-концертмейстерів вокалістів: уміння перекласти оркестрову партитуру в клавір, підкреслити й донести до слухачів індивідуальну красу голосу соліста, забезпечити живу пульсацію музичної тканини, подати в ансамблі диригентську і суфлерську ініціативи. У мистецтві акомпанементу співакам особливо виявляються такі важливі альтруїстичні якості творчої особистості музиканта-інструменталіста, як безкорисливість і самозречення в ім’я голосу соліста. Хороший концертмейстер має бути музикальним, артистичним, із добре розвиненими слухом, увагою, творчою уявою, здатним охоплювати образну сутність і форму твору, образно й натхненно втілювати задум автора в концертному виконанні. Усім цим вповні володіла З. Ліхтман, яка своєю 60-річною творчо-педагогічною діяльністю у НМАУ ім. П. І. Чайковського заклала основи унікальної авторської школи камерного співу.
Посилання
Antonyuk, V. G. (2001). How to educate a Star... (For the 60-th anniversary of artist and pedagogical activity Z. Yu. Likhman) [Vykhovaty zirku... (Do 60 richchia tvorcho-pedahohichnoi diialnosti Z. Yu. Likhman)]. Tribune [Trybuna]. Kyiv, 5/6, pp. 30–31 [in Ukrainian].
Averbukh, L. A. (1972) Dates of life and activity [Daty zhizni i dejatel’nosti]. Yavorskiy B. L. Articles. Memories. Correspondence [Stat’i. Vospominanija. Perepiska], in 2 vols., vol. 1: Articles and Memories [Stat’i i vospominanija], I. S. Rabinovich and D. D. Shostakovich (ed.). Moscow: Sovetskij kompozitor, pp. 611–672 [in Russian].
Chachava, V. N. (1987). Accompanist-artist [Akkompaniator-hudozhnik]. Moore G. Singer and accompanist. Memories Reflections on music [Pevets i akkompaniator. Vospominaniya. Razmyshleniya o muzyke], V. N. Chachavy (translation from English, preface). Moscow: Raduga, pp. 3–10 [in Russian].
Lichtman, Z. E. From memories [Iz vospominanij]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 101: From heritage masters [Zi spadshchyny maystriv], K. I. Shamayeva (ed.), 2. Kyiv, 2013, pp. 275–305 [in Russian].
Lichtman Z. Yu. (1970) Selected Romances of Ukrainian Soviet Composers (Attempt of Performing Analysis) [Vybrani romansy ukrainskykh radianskykh kompozytoriv (cproba vykonavskoho analizu)]. Kyiv: Muzychna Ukrayina, 48 p. [in Ukrainian].
Likhtman, Z. E. (2003). On working in the chamber singing classes at the Conservatory. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 30: From heritage masters [Zi spadshchyny maystriv], K. I. Shamayeva (ed.), 1. Kyiv, pp. 127–143 [in Russian].
Shenderovich, E. M. (1996). In the accompanist class: reflections of the teacher [V koncertmejsterskom klasse: razmyshlenija pedagoga]. Moscow: Muzyka, 224 p. [in Russian].
Yavorsky, B. L. (1972). Brief autobiography [Kratkaja avtobiografija]. Yavorsky, B. L. Articles. Memories. Correspondence. [Stat’i. Vospominanija. Perepiska], in 2 vols., vol. 1: Articles and Memories [Stat’i i vospominanija], I. S. Rabinovich and D. D. Shostakovich (ed.). Moscow: Sovetskij kompozitor, pp. 31–35 [in Russian].