Видатний педагог-концертмейстер класу камерного співу Зоя Юхимівна Ліхтман
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(42).2019.160752Ключові слова:
камерний спів, мистецтво акомпанементу, діяльність педагога-концертмейстера Зої ЛіхтманАнотація
Однією з основних ознак української вокальної школи є тісна партнерська співпраця концертмейстера і співака-соліста, їх спільна участь у створенні нових виконавських зразків музичного мистецтва. У статті розкрито вагомі творчо-педагогічні й науково-методичні здобутки педагога-концертмейстера класу камерного співу Зої Юхимівни Ліхтман (1919–2002). Визначено, що пошуки критеріїв інтелектуального впливу на вокалістів піаністів-концертмейстерів – надзвичайно результативні, тому заслуговують на вивчення. Визначено професійні критерії піаністів-концертмейстерів вокалістів: уміння перекласти оркестрову партитуру в клавір, підкреслити й донести до слухачів індивідуальну красу голосу соліста, забезпечити живу пульсацію музичної тканини, подати в ансамблі диригентську і суфлерську ініціативи. У мистецтві акомпанементу співакам особливо виявляються такі важливі альтруїстичні якості творчої особистості музиканта-інструменталіста, як безкорисливість і самозречення в ім’я голосу соліста. Хороший концертмейстер має бути музикальним, артистичним, із добре розвиненими слухом, увагою, творчою уявою, здатним охоплювати образну сутність і форму твору, образно й натхненно втілювати задум автора в концертному виконанні. Усім цим вповні володіла З. Ліхтман, яка своєю 60-річною творчо-педагогічною діяльністю у НМАУ ім. П. І. Чайковського заклала основи унікальної авторської школи камерного співу.
Завантаження
Посилання
Antonyuk, V. G. (2001). How to educate a Star... (For the 60-th anniversary of artist and pedagogical activity Z. Yu. Likhman) [Vykhovaty zirku... (Do 60 richchia tvorcho-pedahohichnoi diialnosti Z. Yu. Likhman)]. Tribune [Trybuna]. Kyiv, 5/6, pp. 30–31 [in Ukrainian].
Averbukh, L. A. (1972) Dates of life and activity [Daty zhizni i dejatel’nosti]. Yavorskiy B. L. Articles. Memories. Correspondence [Stat’i. Vospominanija. Perepiska], in 2 vols., vol. 1: Articles and Memories [Stat’i i vospominanija], I. S. Rabinovich and D. D. Shostakovich (ed.). Moscow: Sovetskij kompozitor, pp. 611–672 [in Russian].
Chachava, V. N. (1987). Accompanist-artist [Akkompaniator-hudozhnik]. Moore G. Singer and accompanist. Memories Reflections on music [Pevets i akkompaniator. Vospominaniya. Razmyshleniya o muzyke], V. N. Chachavy (translation from English, preface). Moscow: Raduga, pp. 3–10 [in Russian].
Lichtman, Z. E. From memories [Iz vospominanij]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 101: From heritage masters [Zi spadshchyny maystriv], K. I. Shamayeva (ed.), 2. Kyiv, 2013, pp. 275–305 [in Russian].
Lichtman Z. Yu. (1970) Selected Romances of Ukrainian Soviet Composers (Attempt of Performing Analysis) [Vybrani romansy ukrainskykh radianskykh kompozytoriv (cproba vykonavskoho analizu)]. Kyiv: Muzychna Ukrayina, 48 p. [in Ukrainian].
Likhtman, Z. E. (2003). On working in the chamber singing classes at the Conservatory. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 30: From heritage masters [Zi spadshchyny maystriv], K. I. Shamayeva (ed.), 1. Kyiv, pp. 127–143 [in Russian].
Shenderovich, E. M. (1996). In the accompanist class: reflections of the teacher [V koncertmejsterskom klasse: razmyshlenija pedagoga]. Moscow: Muzyka, 224 p. [in Russian].
Yavorsky, B. L. (1972). Brief autobiography [Kratkaja avtobiografija]. Yavorsky, B. L. Articles. Memories. Correspondence. [Stat’i. Vospominanija. Perepiska], in 2 vols., vol. 1: Articles and Memories [Stat’i i vospominanija], I. S. Rabinovich and D. D. Shostakovich (ed.). Moscow: Sovetskij kompozitor, pp. 31–35 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

