Засоби сонористики у циклі Ганни Гаврилець «Фортепіанні п’єси для юних піаністів»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(42).2019.160728

Ключові слова:

творчість Ганни Гаврилець, цикл «Фортепіанні п’єси для юних піаністів», сонорна техніка

Анотація

Проаналізовано цикл Ганни Гаврилець «Фортепіанні п’єси для юних піаністів», який містить три різнохарактерні твори: «Відлуння» (1996), «Елегію» на тему української народної пісні «Гаю, гаю, зелен розмаю...» (1998) та «Експромт» (1979), написані у простих формах. У музичній мові першого твору композитор дотримується класико-романтичних традицій, удаючись до жанру фортепіанної обробки народної пісні; другий має наскрізну будову, у ньому розвинено один психо-емоційний стан; третій – це віртуозна тричастинна токата, у крайніх розділах якої переважає один інтонаційний зворот у рівномірній ритмічній пульсації. Виявлено сонористичні прийоми, сонорну техніку: смуга (або потовщена лінія), крапка, лінія, потік, утілені відповідними гармонічними, мелодичними й ритмічними елементами. Визначено рівень сонорності п’єс, більшу її концентрацію в останніх п’єсах, наголошено, що у циклі композиторка використовує усталені засоби сонорної техніки. Для аналізу цієї складової застосовано систему О. Маклигіна, охарактеризовано ознаки, за якими ці п’єси поєднані в один цикл, роботу композиторки з народнопісенним матеріалом, техніку композиції, особливості музичної мови. Здійснено огляд музикознавчих праць із теми, охарактеризовано головні питання, які порушують дослідники. Розкрито шлях становлення Г. Гаврилець як сучасної фортепіанної композиторки, яка своєю творчістю пропагує сучасні композиторські техніки.

Біографія автора

Olena Prokopova, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Прокопова Олена Володимирівна – аспірант кафедри історії української музики та музичної фольклористики Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського

Посилання

Bench, O. (2009). Folklore archetypes in choral art of Anna Havrylets [Folklorni arkhetypy u khorovii tvorchosti Hanny Havrylets]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 75: Composer and contemporary socio-cultural environment [Kompozytor i suchasne sotsiokulturne seredovyshche], Kyiv, pp. 57–70 [in Ukrainian].

Dubinchenko, Ye. A. and Hnatiuk, L. V. (2017). Choral arrangements of folk songs in the creativity of Anna Havrylets [Khorovi obrobky narodnykh pisen v tvorchosti Hanny Havrylets]. Young scientist [Molodyi vchenyi], 9 (49), pp. 200–203 [in Ukrainian].

Kjuregjan, T. (1998). Form in the music of the XVII–XX centuries [Forma v muzyke XVII–XX vekov]. Moscow: Kompozitor, 312 p. [in Russian].

Kokhanyk, I. M. (2006). About the Determinants of an Individual Style of Anna Havrylets [Pro determinanty indyvidualnoho styliu Anny Havrylets]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 44: Music of the 20th century: a view from the 21st: a collection of scientific works devoted to the anniversary of prof. T. Hnativ [Muzyka XX stolittia: pohliad iz XXI: zbirnyk naukovykh prats, prysviachenykh yuvileiu prof. T. Hnativ]. Kyiv, pp. 167–179 [in Ukrainian].

Kolotylenko, T. (1995). Anna Havrylets: “I think that writing songs will not be considered a lost time” [Anna Gavrilec: «Dumaju, chto napisanie pesen ne budu schitat’ poterjannym vremenem»]. Available at: https://zn.ua/CULTURE/anna_gavrilets_dumayu,_chto_napisanie_pesen_ne_budu_schitat_poteryannym_vremenem.html [accessed: 15.01.2018] [in Russian].

Kolotylenko, T. (2003). Profession is a musician [Professija – muzykant]. Available at: http://www.2000.ua/v-nomere/aspekty/ekspertiza_aspekty/professija--muzykant_arhiv_art.htm [accessed: 15.01.2018] [in Russian].

Korchova, O. O. (2008). Music written by heart [Muzyka, napysana sertsem]. Music [Muzyka], 2. Kyiv, pp. 10–12 [in Ukrainian].

Kyianovska, L. O. (1990). From sources of native land [Z dzherel ridnoho kraiu]. Music [Muzyka], 3. Kyiv, p. 9 [in Ukrainian].

Lunina, A. E. (2015). Anna Havrylets. Authenticity: deep soil, mental characteristic, national originality ... – an attempt to understand the “limit of semantic boundlessness”? [Anna Gavrilec. Autentika: glubinnaja pochvennost’, mental’naja harakternost’, nacional’naja svoeobychnost’... – popytka ponjat’ «predel smyslovoj bespredel’nosti»?]. Lunina, A. E. Composer in the mirror of the present [Kompozitor v zerkale sovremennosti]: in 2 vols, vol. 1. Kyiv: Dukh i litera, pp. 85–166 [in Russian].

Maklygin, A. L. (2005). Sonorism [Sonorika]. The Theory of Modern Composition [Teorija sovremennoj kompozicii]. Moscow: Muzyka, pp. 382–411 [in Russian].

Maskovych, T. M. (2013). Canonical genre layer in the work of Anna Havrylets: “Cherubikon” [Kanonichnyi zhanrovyi plast u tvorchosti Hanny Havrylets: «Kheruvymska»]. Art studies studios [Studii mystetstvoznavchi], 3–4, pp. 84–90 [in Ukrainian].

Maskovych, T. M. (2013). Choral works by Anna Havrylets on the texts of Ukrainian poets: national manifestations of the sacred space [Khorovi tvory Hanny Havrylets na teksty ukrainskykh poetiv: natsionalni proiavy sakralnoho prostoru]. Choral Arts in high school: problems and prospects of training [Khorove mystetstvo u vyshchii shkoli: problemy i perspektyvy profesiinoi pidhotovky]. Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, pp. 73–77 [in Ukrainian].

Maskovych, T. M. (2018). Anna Havrylets’ choral creativity in the context of “new sacredness” [Khorova tvorchist Hanny Havrylets v rusli «novoi sakralnosti»]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Odesa national A. V. Nezhdanova academy of music. Odesa. 223 p. [in Ukrainian].

Nyskohuz, I. (2013). “Golden Stone We Grow” A. Havrylets in the Contemporary Compositional Context of Folklore [«Zolotyi kamin posiiemo» H. Havrylets v aspekti suchasnoho kompozytorskoho traktuvannia folkloru]. Kyiv Musicology [Kyivske muzykoznavstvo]. R. Glier Kyiv Institute of Music; Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, vol. 46, pp. 121–128 [in Ukrainian].

Nyskohuz, I. (2014). Features of the interpretation of Ukrainian folklore in the oratory “Barbie carol” by Anna Havrylets [Osoblyvosti traktuvannia ukrainskoho folkloru v oratorii «Barbivska koliada» Hanny Havrylets]. Scientific collections of the Lviv National Music Academy named after M. V. Lysenko. Music Studies Studios. [Naukovi zbirky Lvivskoi natsionalnoi muzychnoi akademii imeni M. V. Lysenka. Muzykoznavchi studii], vol. 32. Lviv, pp. 183–191 [in Ukrainian].

Severynova, M. Yu. (2011). Archetype of sophia as the basis of musical and dramatic potential (on the example of creativity A. Havrylets) [Arkhetyp sofiinosti yak osnova muzychno-dramatychnoho potentsialu (na prykladi tvorchosti H. Havrylets)]. Kyiv Musicology [Kyivske muzykoznavstvo]. R. Glier Kyiv Institute of Music; Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, vol. 38. Kyiv, pp. 230–238 [in Ukrainian].

Shkol’nikova, A. (2010). Memories of the Beloved Master – Emile Kobulei! [Vospominanija o Ljubimom Uchitele – Jemile Kobulee!]. Available at: http://h.ua/story/255671/ [accessed: 15.01.2018] [in Russian].

Stepanchenko, H. V. (2009). Anna Havrylets – modern Ukrainian composer [Hanna Havrylets – suchasnyi ukrainskyi kompozytor]. Available at: http://orpheusmusic.ru/publ/ganna_gavrilec_suchasnij_ukrajinskij_kompozitor/115-1-0-458 [accessed: 16.05.2016] [in Ukrainian].

Sukhomlinova, T. P. (2016). Anna Havrylets’ choral work in the context of the Contemporary Renaissance of the National Musical Art [Khorova tvorchist Hanny Havrylets u konteksti Novitnoho Vidrodzhennia natsionalnoho muzychnoho mystetstva]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Kharkiv National Kotlyarevsky University of Arts. Kharkiv, 259 p. [in Ukrainian].

Sydor, M. and Chaplin, Kh. (2003). The present structure of the special piano chairs [Teperishnii sklad kafedr spetsialnoho fortepiano]. Pages of history of the Lviv State Musical Academy named after. M. V. Lysenko [Storinky istorii Lvivskoi derzhavnoi muzychnoi akademii im. M. V. Lysenka]. Lviv: Spolom, pp. 127–136 [in Ukrainian].

Volchok, A. (2011). «...And your touch gives birth to the roses from the thorns» [«...I dotyk tvii iz ternia rozhi rodyt»]. Music [Muzyka], 3. Kyiv, pp. 4–5 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-02-27

Як цитувати

Prokopova, O. (2019). Засоби сонористики у циклі Ганни Гаврилець «Фортепіанні п’єси для юних піаністів». Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (1(42), 89–102. https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(42).2019.160728

Номер

Розділ

Мистецтвознавство: Актуальні питання сучасного мистецтвознавства