Сезони італійської опери в Одесі 1855–1857 років: репертуар, виконавці, реконструкція антрепризи
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(42).2019.160710Ключові слова:
італійська оперна антреприза, гастрольні виступи, закордонний ангажемент, оперний репертуар, одеський міський театр, оперна трупа Ф. БергераАнотація
Здійснено огляд репрезентації італійського оперного мистецтва на сцені одеського театру протягом 1855/1856 років в умовах тогочасної фінансової кризи. Брак достовірних відомостей про діяльність італійської оперної трупи у цей час спонукає з’ясувати умови організації її виступів, виявити склад учасників, відтворити оперний репертуар, охарактеризувати творчі біографії, вокальну і сценічну майстерність головних виконавців, вплив їх виступів на формування музично-театрального середовища в Одесі та в інших українських містах. У програмах концертів, які відбувалися в театрі й на міській біржі, звучала італійська інструментальна й вокальна музика у виконанні театрального оркестру, співаків другого плану та учасників хору, які залишилися в Одесі після тимчасового припинення оперної антрепризи. Наведено зміст оперного репертуару, відгуки місцевої преси про сценічні й вокальні особливості виступів солістів, а також невідомі факти їх творчих біографій. Відзначено антрепренерську діяльність Ф. Бергера з відновлення італійських оперних вистав на одеській сцені, апробацію в Одесі нової моделі оперної антрепризи, мобільної, адаптованої до гастрольних виступів у містах із мало розвиненою інфраструктурою дозвілля, виступи артистів одеської трупи Ф. Бергера у складі італійських гастрольних труп, які в наступні роки брали участь у театральних сезонах інших українських міст.
Завантаження
Посилання
A. C. (1856). Opera Italian. Lucrezia Borgia [Opéra Italien. Lucrezia Borgia]. Newspaper of Odessa [Journal d’Odessa], 92, August 13/25 [in French].
A. C. (1856). Fantastic nights of Mr. Gian Martini. Benefice of Mr. Placci [Soirées fantastuques de M. Gian Martini. Bénéfice de M. Placci...]. Newspaper of Odessa [Journal d’Odessa], 64, June 8/20 [in French].
A. C. (1856). Odessa Theatre [Theatre d’Odessa]. Newspaper of Odessa [Journal d’Odessa], 86, juillet 30 / August 11 [in French].
A. C. (1856). Odessa Theatre [Theatre d’Odessa]. Newspaper of Odessa [Journal d’Odessa], 95, August 22 / September 3 [in French].
Aksakov, I. S. (1994). Letters to people. 1849–1856 [Pis’ma k rodnym. 1849–1856]. Moskow: Nauka, 656 p. [in Russian].
Available artists [Artisti disponibili]. (1853). The fame [La Fama], 51, June 27 [in Italian].
Available artists [Artisti disponibili]. (1854). The fame [La Fama], 66, August 17 [in Italian].
Available artists [Artisti disponibili]. (1856). Musical Italy [La Fama], 8, January 26 [in Italian].
Batsak, K. (2015). Italian Opera Enterprise in Kyiv 1863–1866: pro et contra [Italiiska operna antrepryza u Kyievi 1863–1866 rokiv: pro et contra]. Ukrainian Musicology [Ukrainske muzykoznavstvo], 41, pp. 43–76 [in Ukrainian].
Batsak, K. (2018). Androsov’s & E. Kechribardzhi’s Italian Opera Entreprise at the OdesaCity Theatre (from April 1853 to March 1854) [Italiiska operna antrepryza V. Androsova –Ye. Kekhribardzhi v miskomu teatri Odesy (kviten 1853 – berezen 1854)]. Bulletin of Kharkiv StateAcademy of Design and Arts [Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv], 3,pp. 105–117 [in Ukrainian].
Budden, J. (1985). Verdi’s Works. Volume first. From Oberto to Rigoletto [Le Opere diVerdi. Volume primo. Da Oberto a Rigoletto]. Torino: E.D.T., 607 p. [in Italian].
Cherniayev, N. I. (2010). From Kharkiv theatrical antiquity [Iz Har’kovskoj teatral’nojstariny]. Kharkiv: Jekograf, 655 p. [in Russian].
Cominazzi, P. (1854). Milan. Teatro alla Scala [Milano. Teatro alla Scala]. The fame[La Fama], 19, March 6 [in Italian].
Cominazzi, P. (1856). Milan. Teatro alla Scala [Milano. Teatro alla Scala]. The fame[La Fama], 6, January 21 [in Italian].
Dzhervazi, L. (1870). Historical essay of the Italian Opera in Odessa from 1838 to February1870 [Istoricheskij ocherk ital’janskoj opery v Odesse s 1838 po fevral’ 1870 g.]. Novorossiysk Telegraph [Novorossijskij telegraf], 97. May 3 (15) [in Russian].
[F. Alopeus’s, the mayor of Odessa, explanatory note for the “His Imperial Majesty’sOffice” 3d division about the censorship regulations contravention reason in the performance ofG. Verdi’s “Macbeth”]. (1856). Russian State Historical Archive (Saint Petersburg). F. 780. Invetory 2.File 36, p. 76 [in Russian].
Florence [Firenze]. (1854). The fame [La Fama], 76, September 21 [in Italian].
García, J. A. O. (2012). El teatro lírico en Granada en el siglo XIX (1800–1868). Tesisdoctoral. University of Granada. Granada: Editorial of the University of Granada, 593 p.[in Spanish].
К. К. (1856). Odessa Theatre [Odesskij teatr]. Odessa Herald [Odesskij vestnik], 119,October 25 [in Russian].
Lerner, O. M. (1902). Odessa antiquity [Odesskaja starina]. Historical essays. Odessa:Tipografija Torgovogo doma G. M. Levinson, 36 p. [in Russian].
Nagonjaev (1858). Italian troupe in Kharkiv [Ital’janskaja truppa v Har’kove]. Kharkivprovincial Gazette [Har’kovskie gubernskie vedomosti], 43, November 1 [in Russian].
Notes and news [Zametki i vesti]. (1855). Odessa Herald [Odesskij vestnik], 104, September 13 [in Russian].
Notes and news [Zametki i vesti]. (1855). Odessa Herald [Odesskij vestnik], 135, November 24 [in Russian].
News (1851). The fame [La Fama], 100, December 15 [in Italian].
[Odesa mayor F. Alopeus’s report to Novorossiysk and Bessarabian governor-generalO. Strogonov on proposals for the Odesa city theatre transfer to a leasehold maintenance] (1860).State Archive of Odessa Region. F. 1. Inventory 193. File 206, pp. 29–35 rev. [in Russian].
[Odesa military governor M. Kruzenshtern’s response to the request of Novorossiyskand Bessarabian governor-general O. Strogonov on the possibility of retaining by the cost of the citymusicians and singers of the choir of the former Italian opera] (1856). State Archive of Odessa Region.F. 1. Inventory 194. File 622, pp. 2А–3 rev. [in Russian].
Odesa news [Odesskie vesti] (1855). Odessa Herald [Odesskij vestnik], 96, August 25[in Russian].
Odesa news [Odesskie vesti] (1857). Odessa Herald [Odesskij vestnik], 36, March 30[in Russian].
Odesa notes [Odesskie zametki] (1855). Odessa Herald [Odesskij vestnik], 91, August 11[in Russian].
Odesa notes [Odesskie zametki] (1856). Odessa Herald [Odesskij vestnik], 125, November 8 [in Russian].
Odesa notes and news [Odesskie zametki i vesti] (1855). Odessa Herald [Odesskij vestnik],69, June 18 [in Russian].
Odesa Theatre [Odesskij teatr] (1855). Odessa Herald [Odesskij vestnik], 73, June 28 [in Russian].
Odessa (1856). Musical Italy [L’Italia musicale], 94, November 22 [in Italian].
Odessa (1857). Musical Italy [L’Italia musicale], 17, February 28 [in Italian].
Odessa (1858). The fame [La Fama], 103, December 29 [in Italian].
Ostrouhova, N. V. (2013). Odesa Opera House in historical space and time [Odesskiy opernyiy teatr v istoricheskom prostranstve i vremeni]. The first book: 1804–1873. Odesa: Astroprint, 392 p. [in Russian].
[Poster of the opera “Macbeth” by G. Verdi, delivered by the Italian troupe in the citytheatre of Odessa on December 15, 1856] (1856). Russian State Historical Archive (Saint Petersburg).F. 780. Inventory 2. File. 36, pp. 3–3 rev. [in Russian].
Recent writings [Recenti scritture] (1851). The fame [La Fama], 36, May 5 [in Italian].
Recent writings [Recenti scritture] (1855). The fame [La Fama], 22, March 15[in Italian].
Recent writings [Recenti scritture] (1855). The fame [La Fama], 42, May 24 [in Italian].
Recent writings [Recenti scritture] (1856). The fame [La Fama], 35, May 1 [in Italian].
Rome. Valle Theater [Roma. Teatro Valle] (1845). The pirate [Il Pirata], 92, May 9 [in Italian].
Recent writings [Scritture recenti] (1856). Musical Italy [L’Italia musicale], 79, October 1 [in Italian].
Writings [Scritture] (1855). Theaters’ Newspapers [Gazzetta dei teatri], 36, July 21 [in Italian].
Writings [Scritture] (1856). Theaters’ Newspapers [Gazzetta dei teatri], 50, September 16 [in Italian].
They are available [Sono disponibili] (1856). Theaters’ Newspapers [Gazzetta dei teatri], 37, July 11 [in Italian].
Supplement [Supplemento] (1856). Theaters’ Newspapers [Gazzetta dei teatri], 5, January 24 [in Italian].
Theaters of foreign countries [Teatri dell’Estero] (1854). The fame [La Fama], 2, January 5 [in Italian].
Theaters and spectacles [Teatri e spettacoli] (1851). The fame [La Fama], 21, March 13 [in Italian].
They say that come to us soon... [Govorjat, chto skoro priedet k nam...]. (1859). Kharkiv provincial Gazette [Har’kovskie gubernskie vedomosti], 116, November 6 [in Russian].
Tiflis [Tiflis] (1854). The fame [La Fama], 50, June 22 [in Italian].
Valentino Sermattei. Available at: http://www.lacasadellamusica.it/Vetro/Pages/Dizionario.aspx?ini=S&tipologia=1&idoggetto=1384&idcontenuto=2683 (accessed: 15.11.2018) [in Italian].
Varvartsev, M. M. (2000). Italians in the cultural space of Ukraine (the end of 18th – 20-es 20 cent.) [Italijci v kul’turnomu prostori Ukrayiny’ (kinecz’ XVIII – 20-ti rr. XX st.)], historic-biographical investigation (Dictionary). Kyiv, 324 p. [in Ukrainian].
Venice [Venezia] (1856). The fame [La Fama], 58, July 21 [in Italian].
[Vitte, N. A.] (1886). Shirt historical note on the theatrical situation in Odessa from the beginning of the burned down theatre construction i.e. from 1808 [Kratkaya istoricheskayazapiska o polozhenii teatral’nogo dela v Odesse s nachala postroiki sgorevshego teatra, t. e.s 1808 goda]. Odessa: Tipografiya A. Shul’tse, 27 p. [in Russian].
X. X. (1856). Opera News [Nouvelles de l’Opéra]. Newspapre of Odessa [Journal d’Odessa], 17, October 15/27 [in French].
X. X. (1856). Italien Opera [Opera Italien]. Newspapre of Odessa [Journal d’Odessa], 132, November 19 / December 1 [in French].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

