Скрипковий концерт ор. 22 Сергія Борткевича як перший зразок жанру в історії української музики

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(42).2019.160658

Ключові слова:

творчість Сергія Борткевича, український скрипковий концерт, романтичний концерт, історія жанрового канону, історія скрипкового виконавства

Анотація

Розкрито історію створення та виконання Концерту для скрипки з оркестром ор. 22 Сергія Борткевича. Залучено раніше невідомі первинні джерела (епістолярій, анонси та рецензії з архівних газет), які дають змогу спростувати хибну інформацію, що побутує в українських та зарубіжних матеріалах. Досліджено обставини написання концерту та його сценічне життя протягом першої половини ХХ століття. Проаналізовано концерт, визначено його форму, наскрізний тематизм і теми, які композитор згодом використає як цитати в інших творах. Здійснено стислий екскурс в історію формування жанру. Скрипковий концерт С. Борткевича розглянуто у світовому контексті. У ньому продовжено традиції великого романтичного «симфонізованого» концерту (масштабне тричастинне полотно у супроводі потрійного складу симфонічного оркестру). Написаний у Харкові 1916 року, імовірно, він став першим зразком жанру в історії української музики. Його створено у період співпраці з чеським скрипалем Ф. Смітом, під впливом виконавської манери останнього. Концерт мав широку географію виконання: у Празі, Берліні, Гаазі, Відні, Сан-Паулу та Ріо-де-Жанейро, він був у репертуарі багатьох європейських виконавців. Вплив твору на українську скрипкову традицію досить обмежений, адже його українська прем’єра відбулася лише 2002 року.

Біографія автора

Temur Yakubov, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Якубов Темур Азимович – аспірант кафедри історії української музики та музичної фольклористики Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського.

Посилання

Akhmedkhodzhaeva, N. M. (1985). Theoretical problems of concertness and concertizing in Music Art [Teoreticheskie problemy kontsertnosti i kontsertirovaniya v muzykalnom iskusstve]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by speciality 17.00.02 Music Art. M. Ashrafi Tashkent State Conservatoire. Uzbekistan, 199 p. [in Russian].

Alcock, D. (2015). The reception of Sergei Bortkiewicz (1877–1952) and the rediscovery of his music as a “lost narrative”. Dissertation work for gaining the degree of the Master of Arts (Music). Rhodes University. Grahamstown, South Africa, 83 p. [in English].

Art and Literature. Concert Haagsche Kunstkring [Kunst en Letteren. Concert Haagsche Kunstkring] (1923). The Fatherland [Het Vaderland]. February 04, p. 3 [in Deutch].

Bortkiewicz, S. (1922). Concerto for violin. Edition for Violin and Piano [Concerto pour Violon op. 22. Edition pour Violon et Piano]. Leipzig: Daniel Rahter Verlag, 52 p. [Piano score].

Bortkiewicz, S. (1923). Concerto for Violin with accompaniment of orchestra or piano op. 22. [Concerto pour Violon avec accompagnement d’orchestre ou de piano op. 22 : Partition pour Orchestre]. Leipzig, Germany: Daniel Rahter Verlag, 118 [Orchestral score].

Bortkiewicz, S. (1952). List of works [Das Werkverzeichnis], scan-copy of manuscript. Personal private archive of Nils Franke (London, UK), 3 p. [in German].

Bortkiewicz, S. (1971). Recollections [Erinnerungen]. Music of the East, in 6 vols. [Musik des Ostens]. Kassel, Germany: Bärenreiter Verlag, Vol. 6, pp. 136–169 [in German].

Bortkiewicz, S. (2007). Autobiography. Recollections, letters and documents, translated from the German and annotated by B. Thadani. Winnipeg: Cantext publications, pp. 36–40 [in English].

Bortkiewicz, S. (2007). Recollections. Recollections, letters and documents, translated from the German and annotated by B. Thadani. Winnipeg, Canada: Cantext publications, pp. 1–35 [in English].

Cherednychenko, O. V. (2008). Piano creativity of Sergei Bortkiewicz in the light of classical-romantic tradition [Fortepiannoe tvorchestvo S. Bortkevicha v svete klassiko-romanticheskoy traditsii]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by speciality 17.00.02 Music Art. Kharkiv National Kotliarevsky University of Arts. Kharkiv, 297 p. [in Russian].

Concert of compositions by Sergei Bortkiewicz [Kompositionskonzert Bortkiewicz] (1927). The Morning [Der Morgen]. May 9, p. 4 [in German].

Concert of Sergei Bortkiewicz and Frank Smit [Konzert von Sergei Bortkiewicz und Frank Smit] (1923). Berlin Daily. Morning issue [Berliner Tageblatt. Morgen Ausgabe]. January 28, P. 15. [in German].

Concerts [Konzerte] (1923). Berlin Daily. Evening issue [Berliner Tageblatt. Abend Ausgabe]. February 03, P. 4 [in German].

Concerts [Konzerte] (1923). Berlin Daily. Evening issue [Berliner Tageblatt. Abend Ausgabe]. September 29, P. 2 [in German].

Dukov, Ye. V. (2003). Concerto in the history of West-Europian Art [Kontsert v istorii zapadnoevropeyskoy kultury]. Moscow: Klassika-XXI, 254 p. [in Russian].

Frank Smit (1928). National Daily [Diário Nacional], October 23, p. 8. [in Portuguese].

Grigorev, V. Yu. (1982). Sevcik Otakar [Shevchik Otakar]. Music Encyclopedia in 6 vols. Moscow, Russia: Soviet Encyclopedia, vol. 6, p. 315 [in Russian].

Hiller, F. (1904). David Ferdinand. Grove’s Dictionary of Music and Musicians, in 5 vols., vol. 1. London: Macmillan & Co., Ltd., pp. 666–667 [in English].

Hutchings, A., Talbot, M., Eisen, C., Botstein, L. and Griffiths, P. (2001). Concerto. The New Grove Dictionary of Music & Musicians. Oxford: Oxford University Press, vol. 6, pp. 240–260. [in English].

Johnson, J. (2016). Echoes of the past: stylistic and compositional influences in the music of Sergei Bortkiewicz. Doctoral Document in partial fulfillment of requirements for the degree of Doctor of Musical Arts. University of Nebraska. Lincoln, Nebraska, 103 p. [in English].

Kalkman, W. Sergei Bortkiewicz. First Austrian Period (1922–1929). Available at: https://sergeibortkiewicz.com/first-austrian-period-1922-1928/ (accessed: 21.01.2019) [in English].

Kirillina, L. V. (2007). Classical style in music of the 18th – early 19th centuries [Klassicheskiy stil v muzyke XVIII – nachala XIX veka]. Part III: Poetics and stylistics [Poetika i stilistika]. Moscow: Kompozitor, 376 p. [in Russian].

Kornii, L. P. and Siuta, B. O. (2014). Ukrainian music culture. A view through the ages [Ukrainska muzychna kultura. Pohliad kriz viky]. Kyiv: Muzychna Ukraina, 592 p. [in Ukrainian].

Koscielak-Nadolska, A. (2016). Life and creativity of Sergei Bortkiewicz (1877–1952). Part II: Typology of works inspired by dance [Życie i twórczość Sergiusza Bortkiewicza (1877–1952). Część II: Typologia utworów inspirowanych tańcem]. Musical notes [Notes Muzyczny]. Lodz, Poland, vol. 2 (6), pp. 127–155 [in Polish].

Levkulych, Ye. O. (2018). Piano heritage by Sergei Bortkiewicz in the performance space of the first half of 20th century [Fortepianna spadshchyna Serhiia Bortkevycha u vykonavskomu prostori pershoi polovyny XX stolittia]. Journal of the Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho], 4 (41), P. 88–103 [in Ukrainian]. DOI: 10.31318/2414-052x.4(41).2018.152166.

Liebiedieva, K. A. (2005). Creativity of Sergei Bortkiewicz in the context of the historical and cultural epoch of the first half of the 20th century [Tvorchist Serhiia Bortkevycha v koneksti istoryko-kulturnoi epokhy pershoi polovyny XX stolittia]. Scientific Herald Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho]. Kyiv, 43, 2, P. 35–41. [in Ukrainian].

Lindeman, S. (2006). The Concerto: A Research and Information Guide. New York: Routledge, 320 p. 10.4324/9780203961476 [in English].

Rapper, H. (1927). Concerts [Konzerte]. Viennese Sun- and Monday newspaper [Wiener Sonn- und Montags-Zeitung]. No.19, Mai 9, P. 8 [in German].

Reznik A. L. (2017). Creative path and Piano Heritage of S. E. Bortkiewicz [Tvorcheskiy put i fortepiannoe nasledie S. E. Bortkevicha]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by speciality 17.00.02 Music Art. Glinka Nizhny Novgorod State Conservatoire. Nizhny Novgorod, 241 p. [in Russian].

Rickards, G. (2016). Sergei Bortkiewicz. Violin Concerto & Symphonic poem Othello: CD booklet, CDLX 7323 (SACD). Dutton Epoch, pp. 2–5 [in English].

Second violin recital of Frank Smit [Segundo recital de violino de Frank Smit] (1927). Morning Mail [Correio da Manhã]. November 9, p. 6 [in Portuguese].

Serge Bortkiewicz [Sergei Bortkiewicz] (1928). National Daily [Diário Nacional]. October 17, p. 7 [in Portuguese].

Sergei Bortkiewicz to Hugo van Dalen, August 07. 1922. Letter [Brief Sergei Bortkiewicz zu Hugo van Dalen 07. August 1922], scan-copy of manuscript. Personal private archive of Wouter Kalkman (Leiden, Netherlands), 2 p. [in German].

Sergei Bortkiewicz’s Night at October 30, 1943 in Brahms Hall of Musikverein [Sergei Bortkiewicz-Abend in Brahms-Saal, Musikverein, 30. Oktober 1943]. Concert Archive of Viennese Musikverein. Available at: https://www.musikverein.at/konzert/eventid/39150 (accessed: 21.01.2019) [in German].

Small announcements [Kleinere Mitteilungen] (1923). Signals for Musical World [Signale für die Musikalische Welt]. Leipzig: Bartholf Senff, vol. 39, pp. 9–12 (1387–1390) [in German].

Stage and Art. Concerts. [Bühne und Kunst. Konzerte] (1922). Prague Daily [Prager Tagblatt], December 19, p. 6. [in German].

Sukach, M. V. (2002). Sergei Bortkiewicz – the last Romantic. On 125th anniversary of birth [Serhii Bortkevych – ostannii romantyk. Do 125-richchia vid dnia narodzhennia]. Concert booklet (Feb. 28, 2002) of National Philharmonic of Ukraine. Kyiv: Mriia, 8 p. [in Ukrainian].

Talbot, M. (2001). Ritornello. The New Grove Dictionary of Music & Musicians, in 29 vols. Oxford University Press, Vol. 21, pp. 446-447 [in English].

Yampolskiy, I. M. (1976). Mogilevskiy Aleksandr Yakovlevich. Music Encyclopedia [Muzykal’naya entsiklopediya], in 6 vols. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya, vol. 3, p. 618 [in Russian].

Zaranskyi, V. I. (2001). Ukrainian violin concerto. Trends in genre-style dynamics [Ukrainskyi skrypkovyi kontsert. Tendentsii zhanrovo-stylovoi dynamiky]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by speciality 17.00.03 Music Art. Lviv State Music Academy. Lviv, 211 p. [in Ukrainian].

Zaranskyi, V. I. (2003). Ukrainian violin concerto [Ukrainskyi skrypkovyi kontsert]. Lviv, 222 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-02-27

Номер

Розділ

Мистецтвознавство: Актуальні питання сучасного мистецтвознавства