DOI: https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(42).2019.160650

Оперна творчість Андрія Тихомирова

Alexander Matusevich

Анотація


Розглянуто творчість сучасного російського композитора Андрія Тихомирова, зокрема його оперні опуси. Проаналізовано музичні й драматургічні компоненти камерної опери «Останні дні» та оперу великого формату «Дракула». Автор спирається на музичний контекст епохи, на музику, яка «звучить навколо» (рок-, поп-музика, бардівська пісня, джаз, масова пісня тощо). Композитор творить у нерозривному зв’язку з класичними традиціями європейського і російського оперного театру. Музикознавці і музичні критики підкреслюють, з одного боку, безсумнівну оригінальність творчого методу А. Тихомирова, з іншого, його живий зв’язок із класичною спадщиною і методологією композиції. Досліджено композиційну будову опер, драматургічний розвиток і логіку, виявлено їх літературні витоки, а також поєднання дії та композиторських музичних форм і засобів музично-драматургічної виразності. Розкрито тісний зв’язок оперних опусів А. Тихомирова з традиціями російської класичної музики і російської та європейської класичної літератури. Процитовано програмні установки композитора теоретичного характеру, його філософські й естетичні погляди на природу опери, музичного театру, академічної музики, на шляхи її подальшого розвитку, на кризу оперного жанру. Наведено важливі біографічні відомості про композитора, охарактеризовано його творчість, основні етапи її розвитку.


Ключові слова


творчість Андрія Тихомирова; опера; музичний театр; сучасна класична музика; мелодійна музика

Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Andrei Tikhomirov: “Contemporary music should be clear to contemporaries” (2015). [Andrej Tihomirov: «Sovremennaja muzyka dolzhna byt’ ponjatna sovremennikam»]. Interview to Alexander Matusevich. Treble clef [Skripichnyj kljuch], 2 (52), pp. 16–19 [in Russian].

Gladkova, O. (1991). “Last days” by Andrei Tikhomirov [«Poslednie dni» Andreja Tihomirova]. Change [Smena]. February 28 [in Russian].

Matusevich, A. P. (2015) Interview before the failed premiere [Interv’ju pered nesostojavshejsja prem’eroj]. Da capo al fine [Igraem s nachala], 6, p. 3 [in Russian].

Zadneprovskaja, G. V. (2015). «Dracula» by Andrei Tikhomirov: Revival of an opera genre in the 21st century? [«Drakula» Andreja Tihomirova: Vozrozhdenie opernogo zhanra v XXI veke?]. Actual problems of world art culture [Aktual’nye problemy mirovoj hudozhestvennoj kul’tury]. Proceedings of the International Scientific Conference dedicated to the memory of U. D. Rosenfeld. Yanka Kupala State University of Grodno. Grodno, pp. 208–213 [in Russian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Андрей Тихомиров: «Современная музыка должна быть понятна современникам». Интервью Александру Матусевичу // Скрипичный ключ. 2015. No 2 (52). С. 16–19.

Гладкова О. «Последние дни» Андрея Тихомирова // Смена. 1991. 28 февраля.

Заднепровская Г. В. «Дракула» Андрея Тихомирова: Возрождение оперного жанра в XXI веке? // Актуальные проблемы мировой художественной культуры : мат-лы VII Междунар. науч. конф., посвящённой памяти проф. У. Д. Розенфельда : в 2 ч. Ч. 1 / Гродненский гос. ун-т им. Янки Купалы. Гродно, 2015. С. 208–213.

Матусевич А. П. Интервью перед несостоявшейся премьерой // Da capo al fine. Играем с начала 2015. No 6 (133). С. 3.