Міжнародний фестиваль і конгрес «Musica Antiqua Europae Orientalis» в оцінках радянської музичної преси
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(42).2019.160635Ключові слова:
старовинна музика, радянські музичні журнали, польський міжнародний фестиваль і конгрес МАЕОАнотація
Відродження старовинної музики – одна із провідних тенденцій в культурі XX століття, до якої музиканти Радянського Союзу, зокрема й України, долучилися після Другої світової війни. Митців об’єднав Міжнародний фестиваль і конгрес старовинної музики країн Центральної і Східної Європи Musica Antiqua Europae Orientalis (MAEO). Починаючи з 1966 року, він відбувався що три роки в польському місті Бидгощ. Зібрано і проаналізовано матеріали з радянської преси, присвячені цій події, зокрема статті Ю. Келдиша, К. Алексєєвої, Н. Герасимової-Персидської, опубліковані в журналах «Советская музыка», «Музыкальная жизнь», «Музика». Ці заходи не набули всебічного висвітлення в радянській пресі, крім першого форуму 1966 року. Згідно з офіційною версією, висловленою Ю. Келдишем, відродження старовинної музики не схвалювалося, а загальноєвропейські процеси і досягнення західноєвропейських музикантів у цій сфері вважалися проявом буржуазності в мистецтві. Радянська делегація на цих фестивалях і конгресах демонструвала давню музику народів СРСР у її найдосконаліших зразках, в інтерпретації найкращих музикантів, які, однак, не спеціалізувалися на виконанні докласичної музики. Зазвичай це були хорові колективи високого артистичного рівня, мобільні в опрацюванні різного репертуару, але не пов’язані зі старовинним інструментарієм.
Посилання
Alekseeva, E. (1966). Revived Music [Vozrozhdennaya muzyika]. Musical life, [Muzyikalnaya zhizn], 23, December, pp. 15–16 [in Russian].
Andrzej Szwalbe’s Letter to Andriy Shtoharenko [List A. Szwalbe do A. Sztogarenki] 26.09.1963. Archive of the Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Arkhiv Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo] [in Polish].
Gerasymova-Persydska, N. (1970). At the Festival and Congress in Poland [Na festyvali j kongresi v Pol’shhi]. Music [Muzyka], 1, January – February. Kyiv, pp. 35–36 [in Ukrainian].
Ignatenko, Ye. (2016). Onysiya Shreyer-Tkachenko’s Activities in the Context of Ukrainian and Polish Cultural Relations (1960s and early 1970s) [Diyal’nist’ Onysiyi Shreyer-Tkachenko u konteksti ukrayins’ko-pol’s’kyx kul’turnyx zv’yazkiv (1960-ti – pochatok 1970-x rokiv)]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], Kyiv, 114, pp. 227–254 [in Ukrainian].
Keldysh, Yu. (1967). Living past [Zhivoe proshloe]. Soviet music [Sovetskaya muzyika], 3, pp. 116–124 [in Russian].
Kłaput-Wiśniewska, A. (2006). The Great Philharmonic. Pomeranian Philharmonic in 1953–1990 [Wielka Filharmonia. Filharmonia Pomorska w latach 1953–1990]. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, 350 p. [in Polish].
Poland (1972). [Polsha]. Soviet music [Sovetskaya muzyika], 12, pp. 138–139 [in Russian].
Poland (1972). [Polsha]. Soviet music [Sovetskaya muzyika], 4, pp. 147 [in Russian].
Poland (1972). [Polsha]. Soviet music [Sovetskaya muzyika], 5, pp. 105–106 [in Russian].
Shreier-Tkachenko O. Ya. Information about the festival in Bydgoszcz [Manuscript] [Informacijne povidomlennya pro festyval’ u Bydgoshhi]. Central State Archives Museum of Literature and Arts of Ukraine. Shreier-Tkachenko’s Archive [Tsentralnyi derzhavnyi muzei-arkhiv literatury i mystetstv Ukrainy. Arkhiv Shreier-Tkachenko]. F. 1156 [in Ukrainian].
Zofia Lissa’s Letter to Andriy Shtoharenko [List Z. Lissy do A. Sztogarenki] 25.09.1963. Archive of the Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Arkhiv Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo] [in Polish].