Музика в житті і творчості Марії Башкірцевої (сторінками «Щоденника»)
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(41).2018.152176Ключові слова:
творчість М. Башкірцевої, «Щоденник», музика, живописАнотація
Актуальність дослідження зумовлена значенням багатогранної творчості Марії Башкірцевої (1858–1884), широко вписаної у світовий культурний і науковий контекст, а також недостатнім вивченням її художньої спадщини на батьківщині. «Щоденник» письменниці, виданий майже всіма європейськими мовами, який Симона де Бовуар назвала «зразком жанру», а також 150 картин, 200 малюнків, кілька скульптур, які прикрашають славетні музеї Франції, Англії, США, Сербії, Алжиру, України, Росії та ін., становлять унікальний феномен її короткого життя – 26 років. У статті вперше в національному і світовому музикознавстві досліджено цю тему. Виявлено роль музики в житті і творчості М. Башкірцевої, відображення її в літературній і художній творчості. Розглянуто перше повне видання «Щоденника» у Франції у 16 томах, що надало змогу розкрити синтез образних світів – літературного, музичного, художнього, виявлений у прийомах синестезії. Розкрито роль музики як невід’ємної складової внутрішнього світу і яскравої грані таланту Марії Башкірцевої та її відображення у «Щоденнику». Музика і живопис – два крила її натхнення, перебували у постійному діалозі в її житті і творчості. Музика як невід’ємна складова її внутрішнього світу в різних проявах супроводжувала її в буденному житті і в мріях про майбутню артистичну кар’єру, живила творчу фантазію і посилювала емоційне багатство та експресію її літературного й художнього висловлювання. Артистичне сприйняття життя сприяло асоціативним зв’язкам з музикою, ототожненню себе, своїх друзів, різних подій особистого життя і любовних захоплень з емоціями і переживаннями оперних героїв. Особлива роль належить Міньон, героїні однойменної опери А. Тома, з якою Марія часто ідентифікує себе в житті і в щоденникових записах. Її емоційні й точні судження про опери, які вона постійно слухає, свідчать не тільки про глибокі знання особливостей оперної музики, а й розкривають її естетичні погляди, художні пошуки правди і щирості емоцій в мистецтві. У паризький період життя Марія Башкірцева переносить музику на свої полотна відтворенням музичних подій та інструментів, та найбільше – нюансами кольорів, мелодійністю ліній. З цієї точки зору проаналізовано дві картини пізнього періоду – «Весна» і «Осінь»
Завантаження
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.