DOI: https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(41).2018.152171

Богородична традиція у творчості сучасних українських композиторів: метакультурний вимір

Maryna Savenko

Анотація


Образ Богоматері – один із найбільш улюблених, а тому й часто втілюваних у християнській художній культурі. Його можна вважати унікальним явищем, поширеним поза межами національного, часового і навіть конфесійного буття. Мета статті – в контексті Богородичної традиції українського музичного мистецтва розглянути особливості образу Богоматері, завдяки яким його вважають метаобразом у сучасній метакультурі. Методологією дослідження передбачено узагальнення знань із культурознавства й мистецтвознавства щодо обраної теми, а також аналіз сучасних мистецьких творів «Ave Maria» з використанням метакультурного наукового методу. Наукова новизна – розгляд Богородичної традиції в сучасному музичному мистецтві. Образ Богородиці, поширений у світовій культурі, привертає увагу й сучасних митців. Молитва «Ave Maria», утілена у численних музичних композиціях, і сьогодні становить особливе мистецьке явище як символ християнської культури. Образ Богородиці – це здобуток не тільки національної культури, а й сучасної метакультури, адже його універсальні аспекти надають можливість митцям рефлективно використовувати досягнення інших культур. Богородична традиція – це універсальне явище в сучасному християнському метакультурному просторі


Ключові слова


образ Богородиці; музичне мистецтво; Ave Maria; метакультура; Богородична традиція

Повний текст:

PDF

Посилання


Andreev, D. L. (1999). Rose of the World [Roza Mira]. Moscow: Mir Uranii, 606 p. [in Russian].

Gafarova, Y. (2009). Multiculturalism, transculturalism and the “new” notion of culture [Mul’tikul’turalizm, transkul’turnost’ i «novoe» ponjatie kul’tury]. Fundamental Problems of Culturology: Cultural Diversity: Theories and Strategies [Fundamental’nye problemy kul’turologii: Kul’turnoe mnogoobrazie: teorii i strategii], in 7 vol, vol. 7, Moscow, Saint Petersburg: Novyj hronograf, pp. 29–37 [in Russian].

Gobdych, M. (2012). Spiritual music by Valentin Silvestrov [Duhovnaja muzyka Valentina Sil’vestrova]. Symposion. Meetings with Valentin Sylvestrov [Symposion. Vstrechi s Valentinom Sil’vestrovym], Kiev: Dukh i litera, pp. 294–299 [in Russian].

Goblik, O. V. (2016). Musical works “Ave Maria”: genre-style aspect [Muzychni tvory «Ave Maria»: zhanrovo-stylovyi aspekt]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art / Lviv National Musical Academy named after Mykola Lysenko. Lviv, 2016, 227 p. [in Ukrainian].

Hansburg, G. I. (2002). Three Generations of Romantic Composers and Their Relation to Semantic Genres [Tri pokolenija kompozitorov-romantikov i ih otnoshenie k semanticheskim zhanram] Ferenc List and problems of the synthesis of arts: collection of scientific works [Ferenc List i problemy sinteza iskusstv: sb. nauch. trudov]. Kharkiv: RA-Karavella, pp. 12–25 [in Ukrainian].

Jachin, S. E., Popovkin, A. V. and Bulanenko, M. E. (2013). Metacultural effect on the boundaries of cultural media [Metakul’turnyj jeffekt na granicah kul’turnyh sred]. Metaparadigma: Theology, Philosophy, Natural Science [Metaparadigma: bogoslovie, filosofija, estestvoznanie: al’manah], an Almanac. vol. 1. Saint Petersburg, 128 p. [in Russian].

Klochkova, E. Alemdar Karamanov: “Exactly in the music was revealed my faith…” [Alemdar Karamanov: «Imenno v muzyke projavilas’ moja vera…»]. Available at: http://www.karamanov.ru/articles/1 (accessed: 01.11.2018) [in Russian].

Lebedev, S. and Pospelova, R. (2000). Musica Latina: Latin texts in music and music sciences [Musica Latina: Latinskie teksty v muzyke i muzykal’noj nauke]. Saint Petersburg: Kompozitor, 256 p. [in Russian].

Lihachev, D. S. (2015). Culture as a holistic environment [Kul’tura kak celostnaja sreda]. Selected works on Russian and world culture [Izbrannye trudy po russkoj i mirovoj kul’ture], SaintPetersburg: Sankt-Peterburgskij Gumanitarnyj universitet profsojuzov, pp. 21–33 [in Russian].

Nemkova, O. (2002). Ave Maria: image of the Virgin in European musical art [Ave Maria: obraz Bogomateri v evropejskom muzykal’nom iskusstve]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art / Tambov State Musical Pedagogical Institute. Rachmaninov. Rostov-na-Donu, 254 p. [in Russian].

Pol’djaeva, E. (2005). Apocrypha or Message [Apokrif ili poslanie] Alemdar Karamanov. Music, life, fate. [Alemdar Karamanov. Muzyka, zhizn’, sud’ba]. Memoirs, articles, interviews, studies, radio broadcasts. Moscow: Klassika-XXI, 364 p. [in Russian].

Ponomarenko, E. (2003). The reading of an evangelical literary source in the piano concert “Ave Maria” by A. Karamanov [Prochtenie evangel’skogo literaturnogo istochnika v fortepiannom koncerte «Ave Maria» A. Karamanova]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Academy of Music [Naukovij visnyk Nacional’noi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 28: Semantic aspects and words in musical art [Semantichnі aspekti slova v muzichnomu tvorі], articles. Kyiv, pp. 155–162 [in Russian].

Ship, S. (2009). Modern theoretical musicology in the experience of the crisis [Sovremennoe teoreticheskoe muzykoznanie v perezhivanii krizisa]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Academy of Music [Naukovij visnyk Nacional’noi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 80: Science about the music of the year: problems and prospects [Nauka pro muzyku sohodni: problemy ta perspektyvy]. Kyiv, pp. 71–95 [in Ukrainian].

Sirotins’ka, N. (2017). Mother of God hymnography in the spirituality of the spiritual culture of Ukraine 11–17 century [Bohorodychna hymnohrafiia u vymirakh dukhovnoi kultury Ukrainy XI–XVII stolit]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Doctor of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art / National Academy of Government Managerial Staff of Culture and Arts. Kyiv, 450 p. [in Ukrainian].

Woodford, P. (1999). Schubert [Shubert]. Chelyabinsk: Ural LTD, 191 р. [in Russian].

Yachin, S. (2010). The state of metaculture [Sostojanie metakul’tury]. Vladivostok: Dal’nauka, 268 p. [in Russian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Андреев Д. Л. Роза Мира. Москва : Мир Урании, 1999. 606 с.

Вудфорд П. Шуберт / пер. с англ. Е. А. Розовской. Челябинск : Урал LTD, 1999. 191 с.

Ганзбург Г. И. Три поколения композиторов-романтиков и их отношение к семантическим жанрам // Ференц Лист и проблемы синтеза искусств: сб. науч. трудов / сост. Г. И. Ганзбург; общ. ред. Т. Веркина. Харьков : РА-Каравелла, 2002. С. 12–25.

Гафарова Ю. Ю. Мультикультурализм, транскультурность и «новое» понятие культуры // Фундаментальные проблемы культурологии : в 7 т. Т. 7 : Культурное многообразие: теории и стратегии / отв. редактор Д. Л. Спивак. Москва ; Санкт-Петербург : Новый хронограф, Эйдос, 2009. С. 29–37.

Гобдич Н. Н. Духовная музыка Валентина Сильвестрова // SYMPOSION. Встречи с Валентином Сильвестровым. Киев : Дух і літера, 2012. С. 294–299.

Гоблик О. В. Музичні твори «Ave Maria»: жанрово-стильовий аспект : дис. … канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 Музичне мистецтво / Львів. нац. муз. акад. ім. М. В. Лисенка. Львів, 2016. 227 с.

Клочкова Е. В. Алемдар Караманов: «Именно в музыке проявилась моя вера…» URL: http://www.karamanov.ru/articles/1.html (дата звернення: 01.11.2018).

Лебедев С. Н., Поспелова Р. Л. Musica Latina: Латинские тексты в музыке и музыкальной науке. Санкт-Петербург : Композитор, 2000. 256 с.

Лихачев Д. С. Культура как целостная среда // Избранные труды по русской и мировой культуре. 2-е изд., перераб. и доп. / сост. и науч. ред. А. С. Запесоцкий. СанктПетербург : СПбГУП, 2015. С. 21–33.

Немкова О. В. Ave Maria: образ Богоматери в европейском музыкальном искусстве : дис. … канд. искусствоведения : спец. 17.00.02 Музыкальное искусство / Тамбовский гос. муз.-пед. ин-т им. С. В. Рахманинова. Ростов-на-Дону, 2002. 254 с.

Польдяева Е. Г. Апокриф или послание // Алемдар Караманов. Музыка, жизнь, судьба. Воспоминания, статьи, беседы, исследования, радиопередачи / ред.-сост. С. С. Крылатова. Москва : Классика-ХХІ, 2005. 364 с.

Пономаренко Е. Ю. Прочтение евангельского литературного источника в фортепианном концерте «Ave Maria» А. Караманова // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Вип. 28 : Семантичні аспекти слова в музичному творі : зб. ст. / упоряд. В. Г. Москаленко. Київ, 2003. С. 155–162.

Сиротинська Н. І. Богородична гимнографія у вимірах духовної культури України XI–XVII століть : дис. … доктора мистецтвознавства : спец. 26.00.01 Теорія та історія культури / Нац. акад. керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2017. 450 с.

Шип С. В. Современное теоретическое музыкознание в переживании кризиса // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського : зб. ст. Вип. 80 : Наука про музику сьогодні: проблеми та перспективи. Київ, 2009. С. 71–95.

Ячин С. Е. Состояние метакультуры. Владивосток : Дальнаука, 2010. 268 с.

Ячин С. Е., Поповкин А. В., Буланенко М. Е. Метакультурный эффект на границах культурных сред // Метапарадигма: богословие, философия, естествознание : альманах. Санкт-Петербург : НП-Принт, 2013. Вып. 1. 128 с.