Богородична традиція у творчості сучасних українських композиторів: метакультурний вимір
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(41).2018.152171Ключові слова:
образ Богородиці, музичне мистецтво, Ave Maria, метакультура, Богородична традиціяАнотація
Образ Богоматері – один із найбільш улюблених, а тому й часто втілюваних у християнській художній культурі. Його можна вважати унікальним явищем, поширеним поза межами національного, часового і навіть конфесійного буття. Мета статті – в контексті Богородичної традиції українського музичного мистецтва розглянути особливості образу Богоматері, завдяки яким його вважають метаобразом у сучасній метакультурі. Методологією дослідження передбачено узагальнення знань із культурознавства й мистецтвознавства щодо обраної теми, а також аналіз сучасних мистецьких творів «Ave Maria» з використанням метакультурного наукового методу. Наукова новизна – розгляд Богородичної традиції в сучасному музичному мистецтві. Образ Богородиці, поширений у світовій культурі, привертає увагу й сучасних митців. Молитва «Ave Maria», утілена у численних музичних композиціях, і сьогодні становить особливе мистецьке явище як символ християнської культури. Образ Богородиці – це здобуток не тільки національної культури, а й сучасної метакультури, адже його універсальні аспекти надають можливість митцям рефлективно використовувати досягнення інших культур. Богородична традиція – це універсальне явище в сучасному християнському метакультурному просторі
Завантаження
Посилання
Andreev, D. L. (1999). Rose of the World [Roza Mira]. Moscow: Mir Uranii, 606 p. [in Russian].
Gafarova, Y. (2009). Multiculturalism, transculturalism and the “new” notion of culture [Mul’tikul’turalizm, transkul’turnost’ i «novoe» ponjatie kul’tury]. Fundamental Problems of Culturology: Cultural Diversity: Theories and Strategies [Fundamental’nye problemy kul’turologii: Kul’turnoe mnogoobrazie: teorii i strategii], in 7 vol, vol. 7, Moscow, Saint Petersburg: Novyj hronograf, pp. 29–37 [in Russian].
Gobdych, M. (2012). Spiritual music by Valentin Silvestrov [Duhovnaja muzyka Valentina Sil’vestrova]. Symposion. Meetings with Valentin Sylvestrov [Symposion. Vstrechi s Valentinom Sil’vestrovym], Kiev: Dukh i litera, pp. 294–299 [in Russian].
Goblik, O. V. (2016). Musical works “Ave Maria”: genre-style aspect [Muzychni tvory «Ave Maria»: zhanrovo-stylovyi aspekt]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art / Lviv National Musical Academy named after Mykola Lysenko. Lviv, 2016, 227 p. [in Ukrainian].
Hansburg, G. I. (2002). Three Generations of Romantic Composers and Their Relation to Semantic Genres [Tri pokolenija kompozitorov-romantikov i ih otnoshenie k semanticheskim zhanram] Ferenc List and problems of the synthesis of arts: collection of scientific works [Ferenc List i problemy sinteza iskusstv: sb. nauch. trudov]. Kharkiv: RA-Karavella, pp. 12–25 [in Ukrainian].
Jachin, S. E., Popovkin, A. V. and Bulanenko, M. E. (2013). Metacultural effect on the boundaries of cultural media [Metakul’turnyj jeffekt na granicah kul’turnyh sred]. Metaparadigma: Theology, Philosophy, Natural Science [Metaparadigma: bogoslovie, filosofija, estestvoznanie: al’manah], an Almanac. vol. 1. Saint Petersburg, 128 p. [in Russian].
Klochkova, E. Alemdar Karamanov: “Exactly in the music was revealed my faith…” [Alemdar Karamanov: «Imenno v muzyke projavilas’ moja vera…»]. Available at: http://www.karamanov.ru/articles/1.html (accessed: 01.11.2018) [in Russian].
Lebedev, S. and Pospelova, R. (2000). Musica Latina: Latin texts in music and music sciences [Musica Latina: Latinskie teksty v muzyke i muzykal’noj nauke]. Saint Petersburg: Kompozitor, 256 p. [in Russian].
Lihachev, D. S. (2015). Culture as a holistic environment [Kul’tura kak celostnaja sreda]. Selected works on Russian and world culture [Izbrannye trudy po russkoj i mirovoj kul’ture], SaintPetersburg: Sankt-Peterburgskij Gumanitarnyj universitet profsojuzov, pp. 21–33 [in Russian].
Nemkova, O. (2002). Ave Maria: image of the Virgin in European musical art [Ave Maria: obraz Bogomateri v evropejskom muzykal’nom iskusstve]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art / Tambov State Musical Pedagogical Institute. Rachmaninov. Rostov-na-Donu, 254 p. [in Russian].
Pol’djaeva, E. (2005). Apocrypha or Message [Apokrif ili poslanie] Alemdar Karamanov. Music, life, fate. [Alemdar Karamanov. Muzyka, zhizn’, sud’ba]. Memoirs, articles, interviews, studies, radio broadcasts. Moscow: Klassika-XXI, 364 p. [in Russian].
Ponomarenko, E. (2003). The reading of an evangelical literary source in the piano concert “Ave Maria” by A. Karamanov [Prochtenie evangel’skogo literaturnogo istochnika v fortepiannom koncerte «Ave Maria» A. Karamanova]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Academy of Music [Naukovij visnyk Nacional’noi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 28: Semantic aspects and words in musical art [Semantichnі aspekti slova v muzichnomu tvorі], articles. Kyiv, pp. 155–162 [in Russian].
Ship, S. (2009). Modern theoretical musicology in the experience of the crisis [Sovremennoe teoreticheskoe muzykoznanie v perezhivanii krizisa]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Academy of Music [Naukovij visnyk Nacional’noi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 80: Science about the music of the year: problems and prospects [Nauka pro muzyku sohodni: problemy ta perspektyvy]. Kyiv, pp. 71–95 [in Ukrainian].
Sirotins’ka, N. (2017). Mother of God hymnography in the spirituality of the spiritual culture of Ukraine 11–17 century [Bohorodychna hymnohrafiia u vymirakh dukhovnoi kultury Ukrainy XI–XVII stolit]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Doctor of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art / National Academy of Government Managerial Staff of Culture and Arts. Kyiv, 450 p. [in Ukrainian].
Woodford, P. (1999). Schubert [Shubert]. Chelyabinsk: Ural LTD, 191 р. [in Russian].
Yachin, S. (2010). The state of metaculture [Sostojanie metakul’tury]. Vladivostok: Dal’nauka, 268 p. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.