Маркери «сакральне» і «профанне» в культуротворчих вимірах фестивної моделі сучасності
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(41).2018.152162Ключові слова:
фестивація, карнавал, сакральне, профанне, прагматичне, культуротворчість, інверсіяАнотація
Досліджено культуротворчі виміри маркерів «сакрального» й «профанного» у фестивному просторі, який постає значною цариною сучасної культури. Успадкувавши окремі елементи традиційного свята, фестивація трансформувалась у феномен артизації повсякдення, віддзеркалюючи глобалізаційні та альтерглобалізаційні інтенції. Застосовано феноменологічний і діалектичний методи дослідження. Діалектику сакрального і профанного як перманентну сакралізацію реальності культури розглянуто паралельно з процесом десакралізації культурного простору. Амбівалентність «сакрального» і «профанного» розуміємо як природну, оскільки ключова її категорія «межовості» мігрує з людиною протягом усього її життя, постаючи світоглядним зіткненням, коли локус завершення одного автоматично створює простір зустрічі з іншим. Це своєрідна трансгресія, межа переходу між дозволеним і недозволеним, можливим і неможливим, включена в соціальне життя, водночас порушує межу не між світами людини і природи, а між сферами профанного і сакрального. Артизація культури повсякдення, як моделі сучасної фестивації, апропріює себе в новітніх ритуалах, формує інтенцію сакральності. Виникають світські релігії, політичні реалії Festive, які обіцяють надзвичайні перспективи, що згодом згортаються, залишаючи тільки симулякрові зліпки цих моделей. Фестивація має ознаки нової сакральності прагматичного типу, у якому традиційні сакроси девальвуються, орієнтуючись на природний код як ескалацію потреб, що тяжіють до побутово-орієнтованої вітальності.
Завантаження
Посилання
Bakhtin, M. M. (1990). Creativity Francois Rabelais and folk culture of the Middle Ages and the Renaissance [Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kultura srednevekovya i Renessansa]. Moscow: Hudozhestvennaja literatura, 543 p. [in Russian].
Berk, P. (2001). Popular culture in the early modern Europe [Populyarna kul’tura v rann’omodernij Yevropi]. Translated from English by T. Garashovich. Kyiv: UCKD, 376 p. [in Ukrainian].
Frazer, D. (1986). The Golden Branch [Zolotaya vetv]. Moscow: Politizdat, 703 p. [in Russian].
Freud, Z. (2012). Totem and Taboo [Totem i tabu]. Freud, Z. Beyond the Pleasure Principle. Totem and Taboo. The Ego and the Id. Civilization and Its Discontents [Po tu storonu printsipa naslazhdeniya. Totem i tabu. «Ya» i «Ono». Neudovletvorennost kulturoy]. Kharkov, Belgorod: Klub semeinogo dosuga, pp. 259–478 [in Russian].
Girard, R. (2000). Violence and the sacred [Nasilie i svyaschennoe]. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie, 400 p. [in Russian].
Guzman, D. S. (2004). Hero of everyday life: reflections of the philosopher [Geroj povsyakdennosti: rozdumy filosofa]. Translation from Spanish. Kyiv: Novyi Akropol, 117 p. [in Ukrainian].
Jenks, C. (2003). Transgression. Key Ideas. London: Routledge. 216 р. [in English].
Kanetti E. Masse und Macht [Massa i vlast’]. Translated from Deutsch L. Ionin. Moscow: Ad Marginem Press, 528 p. [in Russian].
Kashtanova, S. M. (2016). Transgression as a socio-philosophical concept [Transgressiya kak sotsialno-filosofskoe ponyatie]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of philosopher Sciences: special 09.00.11 Social Philosophy Saint Petersburg State University, 203 p. [in Russian].
Kayua, R. (2007). Simulation and dizziness [Simulyatsiya i golovokruzhenie] Games and People [Igry i ljudi], аrticles and essays on sociology of culture. Moscow: OGI, рр. 103–119 [in Russian].
Khoruzhii S. S. (2005) Essays on synergistic anthropology [Ocherki sinergiinoi antropologii]. Moscow: Institut filosofii, teologii i istorii sviatogo Fomy, 408 p. [in Russian].
Mey, K. (2007). Art and Obscenity. New York: I. B. Tauris & Co Ltd. 168 р. [in English].
Nietzsche, F. (2011). The birth of the tragedy of the spirit of music [Rozhdenie tragedii iz duha muzyiki]. Nietzsche, F. Collected Works [Sobranie sochinenii], in 5 vol. Vol. 1. Saint Petersburg: Azbuka, Azbuka-Attikus, pp. 29–157 [in Russian].
Timofeeva, O. V. (2009). Introduction to the erotic philosophy of Georges Bataille [Vvedenie v eroticheskuyu filosofiyu Zhorzha Bataya]. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie, 200 p. [in Russian].
Zabiako, A. P. (1998). Sacral [Sakralnoe] Culturology. 20 century [Kul’turologija. XX vek]. Encyclopedia, in 2 vol., vol. 1. Saint Petersburg: Universitetskaja kniga; Ateleya, p. 185 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.