DOI: https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(41).2018.152162

Маркери «сакральне» і «профанне» в культуротворчих вимірах фестивної моделі сучасності

Larisa Babushka

Анотація


Досліджено культуротворчі виміри маркерів «сакрального» й «профанного» у фестивному просторі, який постає значною цариною сучасної культури. Успадкувавши окремі елементи традиційного свята, фестивація трансформувалась у феномен артизації повсякдення, віддзеркалюючи глобалізаційні та альтерглобалізаційні інтенції. Застосовано феноменологічний і діалектичний методи дослідження. Діалектику сакрального і профанного як перманентну сакралізацію реальності культури розглянуто паралельно з процесом десакралізації культурного простору. Амбівалентність «сакрального» і «профанного» розуміємо як природну, оскільки ключова її категорія «межовості» мігрує з людиною протягом усього її життя, постаючи світоглядним зіткненням, коли локус завершення одного автоматично створює простір зустрічі з іншим. Це своєрідна трансгресія, межа переходу між дозволеним і недозволеним, можливим і неможливим, включена в соціальне життя, водночас порушує межу не між світами людини і природи, а між сферами профанного і сакрального. Артизація культури повсякдення, як моделі сучасної фестивації, апропріює себе в новітніх ритуалах, формує інтенцію сакральності. Виникають світські релігії, політичні реалії Festive, які обіцяють надзвичайні перспективи, що згодом згортаються, залишаючи тільки симулякрові зліпки цих моделей. Фестивація має ознаки нової сакральності прагматичного типу, у якому традиційні сакроси девальвуються, орієнтуючись на природний код як ескалацію потреб, що тяжіють до побутово-орієнтованої вітальності.


Ключові слова


фестивація; карнавал; сакральне; профанне; прагматичне; культуротворчість; інверсія

Повний текст:

PDF

Посилання


Bakhtin, M. M. (1990). Creativity Francois Rabelais and folk culture of the Middle Ages and the Renaissance [Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kultura srednevekovya i Renessansa]. Moscow: Hudozhestvennaja literatura, 543 p. [in Russian].

Berk, P. (2001). Popular culture in the early modern Europe [Populyarna kul’tura v rann’omodernij Yevropi]. Translated from English by T. Garashovich. Kyiv: UCKD, 376 p. [in Ukrainian].

Frazer, D. (1986). The Golden Branch [Zolotaya vetv]. Moscow: Politizdat, 703 p. [in Russian].

Freud, Z. (2012). Totem and Taboo [Totem i tabu]. Freud, Z. Beyond the Pleasure Principle. Totem and Taboo. The Ego and the Id. Civilization and Its Discontents [Po tu storonu printsipa naslazhdeniya. Totem i tabu. «Ya» i «Ono». Neudovletvorennost kulturoy]. Kharkov, Belgorod: Klub semeinogo dosuga, pp. 259–478 [in Russian].

Girard, R. (2000). Violence and the sacred [Nasilie i svyaschennoe]. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie, 400 p. [in Russian].

Guzman, D. S. (2004). Hero of everyday life: reflections of the philosopher [Geroj povsyakdennosti: rozdumy filosofa]. Translation from Spanish. Kyiv: Novyi Akropol, 117 p. [in Ukrainian].

Jenks, C. (2003). Transgression. Key Ideas. London: Routledge. 216 р. [in English].

Kanetti E. Masse und Macht [Massa i vlast’]. Translated from Deutsch L. Ionin. Moscow: Ad Marginem Press, 528 p. [in Russian].

Kashtanova, S. M. (2016). Transgression as a socio-philosophical concept [Transgressiya kak sotsialno-filosofskoe ponyatie]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of philosopher Sciences: special 09.00.11 Social Philosophy Saint Petersburg State University, 203 p. [in Russian].

Kayua, R. (2007). Simulation and dizziness [Simulyatsiya i golovokruzhenie] Games and People [Igry i ljudi], аrticles and essays on sociology of culture. Moscow: OGI, рр. 103–119 [in Russian].

Khoruzhii S. S. (2005) Essays on synergistic anthropology [Ocherki sinergiinoi antropologii]. Moscow: Institut filosofii, teologii i istorii sviatogo Fomy, 408 p. [in Russian].

Mey, K. (2007). Art and Obscenity. New York: I. B. Tauris & Co Ltd. 168 р. [in English].

Nietzsche, F. (2011). The birth of the tragedy of the spirit of music [Rozhdenie tragedii iz duha muzyiki]. Nietzsche, F. Collected Works [Sobranie sochinenii], in 5 vol. Vol. 1. Saint Petersburg: Azbuka, Azbuka-Attikus, pp. 29–157 [in Russian].

Timofeeva, O. V. (2009). Introduction to the erotic philosophy of Georges Bataille [Vvedenie v eroticheskuyu filosofiyu Zhorzha Bataya]. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie, 200 p. [in Russian].

Zabiako, A. P. (1998). Sacral [Sakralnoe] Culturology. 20 century [Kul’turologija. XX vek]. Encyclopedia, in 2 vol., vol. 1. Saint Petersburg: Universitetskaja kniga; Ateleya, p. 185 [in Russian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Бахтин М. М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса. Москва : Худож. лит., 1990. 543 c.

Берк П. Популярна культура в ранньомодерній Європі / пер. з англ. Т. Гарастовича. Київ : УЦКД, 2001. 376 с.

Гусман Д. С. Герой повсякденності: роздуми філософа / пер. з ісп. Київ : Новий Акрополь, 2004. 117 с.

Жирар Р. Насилие и священное. Москва : НЛО, 2000. 400 с.

Забияко А. П. Сакральное // Культурология. XX век : энциклопедия : в 2 т. Т. 1. Санкт-Петербург : Университетская книга ; Алетейя, 1998. С. 185.

Кайуа Р. Симуляция и головокружение // Кайуа Р. Игры и люди : статьи и эссе по социологии культуры. Москва : ОГИ, 2007. С. 103–119.

Канетти Э. Масса и власть / пер. с нем. и предисл. Л. Ионина. Москва : Ad Marginem Пресс, 1997. 528 c.

Каштанова С. М. Трансгрессия как социально-философское понятие : дис. … канд. филос. наук : спец. 09.00.11 Социальная философия / С.-Петерб. гос. ун-т, Санкт-Петербург, 2016. 203 с.

Ницше Ф. Рождение трагедии из духа музыки // Ницше Ф. Собрание сочинений : в 5 т. Т. 1. Санкт-Петербург : Азбука, Азбука-Аттикус, 2011. С. 29–157.

Тимофеева О. В. Введение в эротическую философию Жоржа Батая. Москва : НЛО 2009. 200 с.

Фрейд З. Тотем и табу // Фрейд З. По ту сторону принципа наслаждения. Тотем и табу. «Я» и «Оно». Неудовлетворенность культурой. Харьков ; Белгород : Клуб семейного досуга, 2012. С. 259–478.

Фрэзер Д. Золотая ветвь. Москва : Политиздат, 1986. 703 с.

Хоружий С. С. Очерки синергийной антропологии. Москва : Ин-т философии, теологии и истории св. Фомы, 2005. 408 с.

Jenks C. Transgression. Key Ideas. London : Routledge, 2003. 216 p. 15. Mey K. Art and Obscenity. New York : I. B. Tauris & Co Ltd, 2007. 168 p.