Автентичний голос Дмитра Бортнянського: музичний звук і теологічне значення у його духовних хорових концертах

Автор(и)

  • Marika Kuzma Індіанський університет, United States

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(41).2018.152155

Ключові слова:

хоровий концерт, риторика в музиці, Концерт № 32 Д. Бортнянського

Анотація

У 2016 році у видавництві «Carus Verlag» вийшла друком нова редакція концертів Д. Бортнянського. У ній відтворено всі особливості нотації, узяті з архівних джерел 1780 – 1830-х років, які були пропущені або змінені в редакції П. Чайковського 1880-х років. Автор статті й редактор видання висловлює свої зауваження, які допоможуть хормейстерам і музикознавцям збагнути автентичний голос Д. Бортнянського. Усупереч думці деяких критиків композитора, які вважали його музику поверховою, у статті запропоновано нове осмислення його хорових творів. Доведено, що ідіосинкратичні позначки в ранніх джерелах, які редактори попередніх видань вважали помилковими, є суттєвими і важливими. У статті подано нотні приклади, більшість із Концерту № 32, які віддзеркалюють практичність Д. Бортнянського щодо потреб співаків чи акустики, а також виявляють його наміри підкреслити значення духовних слів. Зазначено, що у Д. Бортнянського і дрібні музичні деталі, і загальна форма твору, і жанр хорового концерту відповідають риторичним завданням. Контрасти фактури, динаміки і темпу, характерні для жанру, не розраховані лише на поверховий звуковий ефект. Жанр хорового концерту, який Д. Бортнянський (за загальним визнанням) розвинув до найвищого рівня, надзвичайно «підходить» до Псалмів Давида й до відображення Іудео-Християнського Бога. Митець явно і уявно передає суперечливий характер величного Бога, влада якого полягає, як не парадоксально, у співчутті. Автор статті як співак, диригент і редактор розкриває свій процес дослідження музики Д. Бортнянського – з дитинства до сьогодні, чим визначається певною мірою автобіографічний тон статті. Він стверджує, що поняття «автентичний голос» Д. Бортнянського охоплює і ноти на сторінці, і звучання його музики, і зв’язок слів із музикою, і наміри композитора передати теологічне розуміння святого письма співакам і слухачам його концертів.

Біографія автора

Marika Kuzma, Індіанський університет

Кузьма Маріка Христина – доктор філософії Індіанського університету (Indiana University), професор Університету Каліфорнії в Берклі (University of California, Berkeley, США).

Посилання

Asaf’ev, B. V. (1930). Russian music from the beginning of the 19th Century [Russkaia muzyka ot nachala XIX stoletiya], Moscow, Leningrad: Academia, 319 p. [in Russian].

Berlioz, H. (1895). The orchestra evenings [Les soirées de l’orchestre]. Paris: CalmannLevy, 436 p. [in French].

Chaikovskii, P. I. (1934). Corresondence with N. F. von Mekk [Perepiska s N. F. von Mekk], ed. by V. A. Zhdanov and N. T. Zhegin, vol. 1: 1876–1878. Moscow: Akademiia, 642 p.

Keldysh, Yu. V. (1978). Essays and Research in the History of Russian Music [Ocherky I issledovaniia po istorii russkoi muzyki], Moscow: Sovetskij kompozitor, 514 p. [in Russian].

Kompaneiskii, N. I. (1908). Is Bortniansky an Italian? [Italianets li Bortnianskii?], Saint Petersburg [in Russian].

Kuzma, M. (1999). Do we know the true Bortniansky? [Chy znaiemo my pravdyvoho Bortnianskoho]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 6: Musicae Ars et Scientia: Collection at the 70th birthday of N. O. Herasymova-Persydska [Musicae Ars et Scientia: Knyha na chest’ 70-richchia N. O. Herasymovoî-Persydskoî], Kyiv, pp. 89–99 [in Ukrainian].

Kuzma, М. (1981). Glasom moim: The voice of a forgotten composer, Dmitrii Bortnianskii (1751–1825), Undergraduate honors thesis: University of North Carolina, Chapel Hill, 54 p. [in English].

Kuzma, М. (1992). Dmitrii Stepanovich Bortnianskii (1751–1825): An introduction to the composer through an edition of his Choral Concertos. Priidite, vospoim and Glasom moim. D. M. diss., Indiana University, 245 s. [in English].

Lvov, А. (1855). Biography of Bortniansky: Current State Counselor and Director of the Imperial Chapel of the Russian Court Singers [Biographie de Bortniansky: Conseiller d’état actuel, et directeur de la Chapelle Impériale des Chantres de la cour de Russie]. The musical world [Le monde musical], VIII, August [in French].

Neumann, F. (1986). Ornamentation and Improvisation in Mozart. Princeton: Princeton University Press, 301 p. [in English].

Preobrezhenskii, D. V. (1900). D. S. Bortniansky, at the 75th anniversary of his death [D. S. Bortnianskii. K 75-letiiu so dnia ego smerti] Russian Newspaper [Russkaia gazeta], No. 40, pp. 909–916 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-21

Номер

Розділ

Мистецтвознавство: Із досвіду виконавця