Автентичний голос Дмитра Бортнянського: музичний звук і теологічне значення у його духовних хорових концертах
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(41).2018.152155Ключові слова:
хоровий концерт, риторика в музиці, Концерт № 32 Д. БортнянськогоАнотація
У 2016 році у видавництві «Carus Verlag» вийшла друком нова редакція концертів Д. Бортнянського. У ній відтворено всі особливості нотації, узяті з архівних джерел 1780 – 1830-х років, які були пропущені або змінені в редакції П. Чайковського 1880-х років. Автор статті й редактор видання висловлює свої зауваження, які допоможуть хормейстерам і музикознавцям збагнути автентичний голос Д. Бортнянського. Усупереч думці деяких критиків композитора, які вважали його музику поверховою, у статті запропоновано нове осмислення його хорових творів. Доведено, що ідіосинкратичні позначки в ранніх джерелах, які редактори попередніх видань вважали помилковими, є суттєвими і важливими. У статті подано нотні приклади, більшість із Концерту № 32, які віддзеркалюють практичність Д. Бортнянського щодо потреб співаків чи акустики, а також виявляють його наміри підкреслити значення духовних слів. Зазначено, що у Д. Бортнянського і дрібні музичні деталі, і загальна форма твору, і жанр хорового концерту відповідають риторичним завданням. Контрасти фактури, динаміки і темпу, характерні для жанру, не розраховані лише на поверховий звуковий ефект. Жанр хорового концерту, який Д. Бортнянський (за загальним визнанням) розвинув до найвищого рівня, надзвичайно «підходить» до Псалмів Давида й до відображення Іудео-Християнського Бога. Митець явно і уявно передає суперечливий характер величного Бога, влада якого полягає, як не парадоксально, у співчутті. Автор статті як співак, диригент і редактор розкриває свій процес дослідження музики Д. Бортнянського – з дитинства до сьогодні, чим визначається певною мірою автобіографічний тон статті. Він стверджує, що поняття «автентичний голос» Д. Бортнянського охоплює і ноти на сторінці, і звучання його музики, і зв’язок слів із музикою, і наміри композитора передати теологічне розуміння святого письма співакам і слухачам його концертів.
Завантаження
Посилання
Asaf’ev, B. V. (1930). Russian music from the beginning of the 19th Century [Russkaia muzyka ot nachala XIX stoletiya], Moscow, Leningrad: Academia, 319 p. [in Russian].
Berlioz, H. (1895). The orchestra evenings [Les soirées de l’orchestre]. Paris: CalmannLevy, 436 p. [in French].
Chaikovskii, P. I. (1934). Corresondence with N. F. von Mekk [Perepiska s N. F. von Mekk], ed. by V. A. Zhdanov and N. T. Zhegin, vol. 1: 1876–1878. Moscow: Akademiia, 642 p.
Keldysh, Yu. V. (1978). Essays and Research in the History of Russian Music [Ocherky I issledovaniia po istorii russkoi muzyki], Moscow: Sovetskij kompozitor, 514 p. [in Russian].
Kompaneiskii, N. I. (1908). Is Bortniansky an Italian? [Italianets li Bortnianskii?], Saint Petersburg [in Russian].
Kuzma, M. (1999). Do we know the true Bortniansky? [Chy znaiemo my pravdyvoho Bortnianskoho]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo], vol. 6: Musicae Ars et Scientia: Collection at the 70th birthday of N. O. Herasymova-Persydska [Musicae Ars et Scientia: Knyha na chest’ 70-richchia N. O. Herasymovoî-Persydskoî], Kyiv, pp. 89–99 [in Ukrainian].
Kuzma, М. (1981). Glasom moim: The voice of a forgotten composer, Dmitrii Bortnianskii (1751–1825), Undergraduate honors thesis: University of North Carolina, Chapel Hill, 54 p. [in English].
Kuzma, М. (1992). Dmitrii Stepanovich Bortnianskii (1751–1825): An introduction to the composer through an edition of his Choral Concertos. Priidite, vospoim and Glasom moim. D. M. diss., Indiana University, 245 s. [in English].
Lvov, А. (1855). Biography of Bortniansky: Current State Counselor and Director of the Imperial Chapel of the Russian Court Singers [Biographie de Bortniansky: Conseiller d’état actuel, et directeur de la Chapelle Impériale des Chantres de la cour de Russie]. The musical world [Le monde musical], VIII, August [in French].
Neumann, F. (1986). Ornamentation and Improvisation in Mozart. Princeton: Princeton University Press, 301 p. [in English].
Preobrezhenskii, D. V. (1900). D. S. Bortniansky, at the 75th anniversary of his death [D. S. Bortnianskii. K 75-letiiu so dnia ego smerti] Russian Newspaper [Russkaia gazeta], No. 40, pp. 909–916 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.