Соціокультурна зумовленість новаторства Франсуа-Жозефа Госсека у Великій симфонії до мажор
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(41).2018.152150Ключові слова:
французька симфонія, симфонічна творчість Ф.-Ж. Госсека, класична симфоніяАнотація
Розглянуто особливості композиційної побудови та інтонаційної драматургії Великої симфонії до мажор Франсуа-Жозефа Госсека, вплив соціокультурних умов на творчий процес композитора. Нові умови в часи Французької революції вплинули й на жанрову систему музичного мистецтва. Ідеологічна парадигма актуалізувала найпопулярніші жанри масової культури, зокрема пісні і марші, загальні соціокультурні процеси коригували розвиток академічної культури. Прикладом такого впливу є Велика симфонія до мажор Ф.-Ж. Госсека, у якій типовий склад симфонічного оркестру замінено військовим. Особливий інструментарій значно вплинув на характер звучання симфонії та на тематизм, який «мілітаризується» і додатково підкреслює маршову природу багатьох елементів симфонії. Замість типового зіставлення героїки й лірики у головній та побічній партіях відповідно та з легким згладжуванням контрасту, завдяки тональній драматургії, композитор намагається розмити цей розподіл, надаючи твору нетипового драматургічного вирішення. У головній і побічній партіях утворюються теми нового порядку, у яких діалектично поєднуються протилежні начала як унікальний зразок інтерпретації сонатно-симфонічного жанру. Ф.-Ж. Госсек вибудовує твір, спираючись на сонатну форму, проте надає йому іншого тематичного наповнення. Незвичне поєднання інтонаційних комплексів, їх взаємодія в партитурі замість утвердження впевненої маршовості й урочистості, характерних для опусів революційної епохи, виявляють ставлення композитора до подій, під час яких створювалась симфонія.
Завантаження
Посилання
Brook, B (2001). François-Joseph Gossec. The new Grove dictionary of music and musicians: in 22 vol. Vol. 10: Glinka to Harp. New York: Grove, pp. 96–99 [in English].
Brown, H. (2001). Symphonia (I, II). The new Grove dictionary of music and musicians in 22 vol. Vol. 24: Sources of instrumental ensemble music to Tait. New York: Grove, pp. 165–173 [in English].
Glenn, R. W. (1961). A practical edition of six symphonies, opus 12 by François-Joseph Gossec. Eastman School of Music of the University of Rochester, 123 p. [in English].
Goldman, R. (1961). The Wind Band: Its Literature and Technique. Boston: Allyn and Bacon. Inc, 286 p. [in English].
Kehl, A. G. (2014). Critical Editions and Comparative Analysis of Three Representative Wind Band Words from the French Revolution. Doctoral dissertation, University of South Carolina, Columbia, 157 p. [in English].
Kirillina, L. V. (2007). Classical style in 17th – beginning of 19th centuries’ music [Klassicheskiy stil v muzyike XVIII – nachala XIX veka]. Moscow: Kompozitor. Part 2: Music language and basis of music composition [Muzyikalnyiy yazyik i printsipyi muzyikalnoy kompozitsii], 224 p. Part 3: Poetics and style [Poetika i stilistika], 367 p. [In Russian].
Music of the French Revolution. 18th century. Beethoven. (1967). [Muzyika frantsuzskoy revolyutsii. XVIII v. Bethoven]. Moscow: Tchaikovsky Moscow State Conservatory, 443 p. [In Russian].
Radige, A. (1977). French musicians of the French revolution epoch [Frantsuzskie muzyikantyi epohi velikoy frantsuzskoy revolyutsii]. Moscow: Gosmuzgiz, 224 p. [In Russian].
Ryitsarev, S. (1975). At the beginning of French symphony [U istokov frantsuzskogo simfonizma]. Music life [Muzyikalnaya zhizn], No. 11, pp. 16–17 [In Russian].
Ryitsarev, S. (1977). Symphony in France before Berlioz [Simfoniya vo Frantsii do Berlioza]. Moscow: Muzyka, 104 p. [In Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.