«Діалог-концертування» і комунікативна складова в культурі: концерти для двох фортепіано з оркестром Фелікса Мендельсона-Бартольді

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.3(40).2018.143811

Ключові слова:

діалог-концертування, комунікація, діалог у культурі, ансамблевість, ансамблева культура, концерт для двох фортепіано з оркестром, творчість Ф. Мендельсона

Анотація

Розглянуто своєрідність жанру концерту для двох фортепіано з оркестром із позиції зростання комунікативної складової в культурі, розкрито комунікативні й діалогічні особливості жанру. Окреслено основні етапи виникнення й актуалізації подвійного концерту в історії музичної культури: поява жанру мультиклавірного концерту в епоху Бароко та особливості подвійних клавірних концертів Й. С. Баха, створення В. А. Моцартом першого в історії музики концерту для двох фортепіано з оркестром, появу концертів романтичного типу у творчості Ф. Мендельсона, драматичну долю жанру у другій половині ХІХ століття. Виявлено причини повторної актуалізації жанру концерту для двох фортепіано з оркестром у ХХ столітті і в сучасній музичній культурі. Охарактеризовано сучасне бачення подвійного концерту як синтезу камерного ансамблю концертного типу і концертного музикування симфонічного типу. На прикладі концертів для двох фортепіано з оркестром Ф. Мендельсона-Бартольді проаналізовано жанрово-комунікативні, діалогічні, соціально-етичні і психологічні аспекти ансамблевої культури. Ансамблевість у музиці охарактеризовано як своєрідний шлях до «культурного світу» мовою мистецтва, що актуалізує життєво важливі проблеми – комунікації й діалогу культур, народів, національностей, соціальних груп та індивідів, а також глобальні проблеми діалогізму культур, гармонізації зв’язків між людиною і навколишнім світом, зрештою, – з людством і природою.

Біографія автора

Iryna Burhan, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Бурган Ірина Олександрівна – аспірант кафедри теорії та історії культури Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського

Посилання

Abert, H. (1980). W. A. Mozart [V. A. Mocart]: in 2 vol., 4 books. Translation from German, introduction, comments by K. K. Sakva, vol. 1, book 2: 1775–1782. Moscow: Musyka, 638 p. [in Russian].

Antonova, E. G. (1989). Genre features of an instrumental concerto and their implementation in the pre-classical period [Zhanrovye priznaki instrumental’nogo koncerta i ih pretvorenie v predklassicheskij period]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art. Tchaikovsky Kiev state conservatory. Kiev, 19 p. [in Russian].

Bakhtin, M. M. (1994). Problems of Dostoevsky’s creativity [Problemy tvorchestva Dostoevskogo], 5th ed, augumented. Kiev: Next, 508 p. [in Russian].

Biryukov, S. N. (1981). Improvisation in music and its style types [Improvizacionnost v muzyke i ejo stilevye tipy]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art. Tchaikovsky Moscow State Conservatory. Moscow, 24 p. [in Russian].

Bryantseva, V. N. (1973). Baroque [Barokko]. Musical encyclopedia [Muzykalnaja jenciklopedija], in 6 vol, vol. 1. Moscow: Sov. enciklopedija, pp. 330–331. [in Russian].

Filatova, O. O. (2005). Genre genesis of performing dialogue in music (evidence from chamber vocal works) [Zhanrovyy henezys vykonavskoho dialohu v muzytsi (na materiali kamernovokalnoyi tvorchosti)]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Odesa national A. V. Nezhdanova academy of music. Odesa, 15 p. [in Ukrainian].

Gnilov, B. G. (2007). What is the “sociable” genre silent about. Tonal-harmonic features of piano concerto [O chjom molchit “obshhitelnyj” zhanr. Tonalno-garmonicheskie osobennosti fortepiannogo koncerta]. Festschrift to Valentina Holopova [Festschrift Valentine Nikolaevne Holopovoy] Scientific works of Tchaikovsky Moscow State Conservatory, vol. 63. Moscow, pp. 59–67. [in Russian].

Kalitskiy, V. V (2014). Dialogue in musical communication as a phenomenon of culture (philosophical-culturological analysis) [Dialog v muzykalnoj kommunikacii kak fenomen kultury (filosofsko-kulturologicheskij analiz)]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of philosophical sciences by specialty 24.00.01 Theory and history of culture. State university of management. Moscow, 27 p. [in Russian].

Katonova, N. Yu. (2002). Ensemble of two pianos in the 20st century. Typology of the genre [Ansambl dvuh fortepiano v XX veke. Tipologija zhanra]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art. Tchaikovsky Moscow State Conservatory. Moscow, 206 p. [in Russian].

Kuznetsov, I. K. (1980). Piano concerto. To the history and theory of genre [Fortepiannyj koncert. K istorii i teorii zhanra]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art. Tchaikovsky Moscow State Conservatory. Moscow, 25 p. [in Russian].

Mamutova, Kh. E. (2013). Modern communicative practices in culture: genre representations [Suchasni komunikatyvni praktyky v kulturi: zhanrovi reprezentatsiyi]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Culturology by specialty 26.00.01 Theory and history of culture V. I. Vernadsky Taurida National University. Simferopol, 20 p. [in Ukrainian].

Mendelssohn, Felix. (1999). Concerto for two pianos and orchestra in E Major (1823). Original version of the first movement. Edited by Lindeman, Stephen D. Madison: A-R Editions, Inc., 117 p.

Minkin, L. (1987). Concerning the dialogic nature of the genre of the concerto (on the example of the First and Third Piano Concertos by R. Shchedrin) [Shchodo dialohichnoyi pryrody zhanru kontsertu (na prykladi Pershoho ta Tretoho fortepiannykh kontsertiv R. Shchedrina)]. Ukrainian musicology [Ukrayinske muzykoznavstvo], vol. 22. Kyiv: Muz. Ukrayina, pp. 77–83 [in Ukrainian].

Mozheyko, M. A. (2003). Other [Drugoy]. The newest philosophical dictionary [Novejshij filosofskij slovar]: 3 rd ed., corr. Minsk: Knizhnyj Dom, p. 342 [in Russian].

Polskaya, I. I. (2001). Chamber Ensemble: History, Theory, Aesthetics [Kamernyj ansambl: istorija, teorija, jestetika]: monograph. Kharkov: HGAK, 396 p. [in Russian].

Romanova, A. V. (2011). Communicative role of improvisation in the field of activity of a modern pianist-performer [Komunikatyvna rol improvizatsiynosti u poli diyalnosti suchasnoho pianista-vykonavtsya]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Kharkiv National Kotlyarevsky University of Arts. Kharkiv, 20 p. [in Ukrainian].

Samoylenko, O. I. (2003). Dialogue as a musical-cultural phenomenon: methodological aspects of contemporary musicology [Dialoh yak muzychno-kulturolohichnyy fenomen: metodolohichni aspekty suchasnoho muzykoznavstva]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Doctor of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kyiv, 36 p. [in Ukrainian].

Shcherbakova, O. K. (2012). Program bases of the genre-stylistic form of the piano duet [Prohramni osnovy zhanrovo-stylovoyi formy fortepiannoho duetu]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Odesa national A. V. Nezhdanova academy of music. Odesa, 18 p. [in Ukrainian].

Skovrons’kyy, B. V. (2016). Semiotic dimensions of communication in modern artistic culture [Semiotychni vymiry komunikatsiyi v suchasniy khudozhniy kulturi]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of philosophical sciences by specialty 09.00.04 Philosophical Anthropology. National pedagogical Dragomanov university. Kyiv, 19 p. [in Ukrainian].

Skrypnik, L. M. (2009). Specificity of the manifestations of dialogue and play in the violin concerto (on the example of the works of the 20th century) [Spetsyfika proyaviv dialohu ta hry u skrypkovomu kontserti (na prykladi tvoriv 20 stolittya)]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kyiv, 17 p. [in Ukrainian].

Taymanov, I. M. (1982). Concerto for two pianos and orchestra. History of the genre [Koncert dlja dvuh fortepiano s orkestrom. Istorija zhanra]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art. N. A. Rimsky-Korsakov Leningrad State Conservatory. Leningrad, 20 p. [in Russian].

Worbs, H. Ch. (1966). Felix Mendelssohn-Bartholdy: Life and work reflected in own statements and messages of contemporaries [Feliks Mendelson-Bartoldi: Zhizn i dejatelnost v svete sobstvennyh vyskazyvanij i soobshhenij sovremennikov]. Translation from German, introduction, comments by A. K. Kenigsberg, Moscow: Musyka, 319 p. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-10-04

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ