«Діалог-концертування» і комунікативна складова в культурі: концерти для двох фортепіано з оркестром Фелікса Мендельсона-Бартольді
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.3(40).2018.143811Ключові слова:
діалог-концертування, комунікація, діалог у культурі, ансамблевість, ансамблева культура, концерт для двох фортепіано з оркестром, творчість Ф. МендельсонаАнотація
Розглянуто своєрідність жанру концерту для двох фортепіано з оркестром із позиції зростання комунікативної складової в культурі, розкрито комунікативні й діалогічні особливості жанру. Окреслено основні етапи виникнення й актуалізації подвійного концерту в історії музичної культури: поява жанру мультиклавірного концерту в епоху Бароко та особливості подвійних клавірних концертів Й. С. Баха, створення В. А. Моцартом першого в історії музики концерту для двох фортепіано з оркестром, появу концертів романтичного типу у творчості Ф. Мендельсона, драматичну долю жанру у другій половині ХІХ століття. Виявлено причини повторної актуалізації жанру концерту для двох фортепіано з оркестром у ХХ столітті і в сучасній музичній культурі. Охарактеризовано сучасне бачення подвійного концерту як синтезу камерного ансамблю концертного типу і концертного музикування симфонічного типу. На прикладі концертів для двох фортепіано з оркестром Ф. Мендельсона-Бартольді проаналізовано жанрово-комунікативні, діалогічні, соціально-етичні і психологічні аспекти ансамблевої культури. Ансамблевість у музиці охарактеризовано як своєрідний шлях до «культурного світу» мовою мистецтва, що актуалізує життєво важливі проблеми – комунікації й діалогу культур, народів, національностей, соціальних груп та індивідів, а також глобальні проблеми діалогізму культур, гармонізації зв’язків між людиною і навколишнім світом, зрештою, – з людством і природою.
Завантаження
Посилання
Abert, H. (1980). W. A. Mozart [V. A. Mocart]: in 2 vol., 4 books. Translation from German, introduction, comments by K. K. Sakva, vol. 1, book 2: 1775–1782. Moscow: Musyka, 638 p. [in Russian].
Antonova, E. G. (1989). Genre features of an instrumental concerto and their implementation in the pre-classical period [Zhanrovye priznaki instrumental’nogo koncerta i ih pretvorenie v predklassicheskij period]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art. Tchaikovsky Kiev state conservatory. Kiev, 19 p. [in Russian].
Bakhtin, M. M. (1994). Problems of Dostoevsky’s creativity [Problemy tvorchestva Dostoevskogo], 5th ed, augumented. Kiev: Next, 508 p. [in Russian].
Biryukov, S. N. (1981). Improvisation in music and its style types [Improvizacionnost v muzyke i ejo stilevye tipy]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art. Tchaikovsky Moscow State Conservatory. Moscow, 24 p. [in Russian].
Bryantseva, V. N. (1973). Baroque [Barokko]. Musical encyclopedia [Muzykalnaja jenciklopedija], in 6 vol, vol. 1. Moscow: Sov. enciklopedija, pp. 330–331. [in Russian].
Filatova, O. O. (2005). Genre genesis of performing dialogue in music (evidence from chamber vocal works) [Zhanrovyy henezys vykonavskoho dialohu v muzytsi (na materiali kamernovokalnoyi tvorchosti)]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Odesa national A. V. Nezhdanova academy of music. Odesa, 15 p. [in Ukrainian].
Gnilov, B. G. (2007). What is the “sociable” genre silent about. Tonal-harmonic features of piano concerto [O chjom molchit “obshhitelnyj” zhanr. Tonalno-garmonicheskie osobennosti fortepiannogo koncerta]. Festschrift to Valentina Holopova [Festschrift Valentine Nikolaevne Holopovoy] Scientific works of Tchaikovsky Moscow State Conservatory, vol. 63. Moscow, pp. 59–67. [in Russian].
Kalitskiy, V. V (2014). Dialogue in musical communication as a phenomenon of culture (philosophical-culturological analysis) [Dialog v muzykalnoj kommunikacii kak fenomen kultury (filosofsko-kulturologicheskij analiz)]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of philosophical sciences by specialty 24.00.01 Theory and history of culture. State university of management. Moscow, 27 p. [in Russian].
Katonova, N. Yu. (2002). Ensemble of two pianos in the 20st century. Typology of the genre [Ansambl dvuh fortepiano v XX veke. Tipologija zhanra]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art. Tchaikovsky Moscow State Conservatory. Moscow, 206 p. [in Russian].
Kuznetsov, I. K. (1980). Piano concerto. To the history and theory of genre [Fortepiannyj koncert. K istorii i teorii zhanra]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art. Tchaikovsky Moscow State Conservatory. Moscow, 25 p. [in Russian].
Mamutova, Kh. E. (2013). Modern communicative practices in culture: genre representations [Suchasni komunikatyvni praktyky v kulturi: zhanrovi reprezentatsiyi]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Culturology by specialty 26.00.01 Theory and history of culture V. I. Vernadsky Taurida National University. Simferopol, 20 p. [in Ukrainian].
Mendelssohn, Felix. (1999). Concerto for two pianos and orchestra in E Major (1823). Original version of the first movement. Edited by Lindeman, Stephen D. Madison: A-R Editions, Inc., 117 p.
Minkin, L. (1987). Concerning the dialogic nature of the genre of the concerto (on the example of the First and Third Piano Concertos by R. Shchedrin) [Shchodo dialohichnoyi pryrody zhanru kontsertu (na prykladi Pershoho ta Tretoho fortepiannykh kontsertiv R. Shchedrina)]. Ukrainian musicology [Ukrayinske muzykoznavstvo], vol. 22. Kyiv: Muz. Ukrayina, pp. 77–83 [in Ukrainian].
Mozheyko, M. A. (2003). Other [Drugoy]. The newest philosophical dictionary [Novejshij filosofskij slovar]: 3 rd ed., corr. Minsk: Knizhnyj Dom, p. 342 [in Russian].
Polskaya, I. I. (2001). Chamber Ensemble: History, Theory, Aesthetics [Kamernyj ansambl: istorija, teorija, jestetika]: monograph. Kharkov: HGAK, 396 p. [in Russian].
Romanova, A. V. (2011). Communicative role of improvisation in the field of activity of a modern pianist-performer [Komunikatyvna rol improvizatsiynosti u poli diyalnosti suchasnoho pianista-vykonavtsya]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Kharkiv National Kotlyarevsky University of Arts. Kharkiv, 20 p. [in Ukrainian].
Samoylenko, O. I. (2003). Dialogue as a musical-cultural phenomenon: methodological aspects of contemporary musicology [Dialoh yak muzychno-kulturolohichnyy fenomen: metodolohichni aspekty suchasnoho muzykoznavstva]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Doctor of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kyiv, 36 p. [in Ukrainian].
Shcherbakova, O. K. (2012). Program bases of the genre-stylistic form of the piano duet [Prohramni osnovy zhanrovo-stylovoyi formy fortepiannoho duetu]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Odesa national A. V. Nezhdanova academy of music. Odesa, 18 p. [in Ukrainian].
Skovrons’kyy, B. V. (2016). Semiotic dimensions of communication in modern artistic culture [Semiotychni vymiry komunikatsiyi v suchasniy khudozhniy kulturi]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of philosophical sciences by specialty 09.00.04 Philosophical Anthropology. National pedagogical Dragomanov university. Kyiv, 19 p. [in Ukrainian].
Skrypnik, L. M. (2009). Specificity of the manifestations of dialogue and play in the violin concerto (on the example of the works of the 20th century) [Spetsyfika proyaviv dialohu ta hry u skrypkovomu kontserti (na prykladi tvoriv 20 stolittya)]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kyiv, 17 p. [in Ukrainian].
Taymanov, I. M. (1982). Concerto for two pianos and orchestra. History of the genre [Koncert dlja dvuh fortepiano s orkestrom. Istorija zhanra]. Author’s abstract of Dissertation work for gaining the degree of Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.02 Music Art. N. A. Rimsky-Korsakov Leningrad State Conservatory. Leningrad, 20 p. [in Russian].
Worbs, H. Ch. (1966). Felix Mendelssohn-Bartholdy: Life and work reflected in own statements and messages of contemporaries [Feliks Mendelson-Bartoldi: Zhizn i dejatelnost v svete sobstvennyh vyskazyvanij i soobshhenij sovremennikov]. Translation from German, introduction, comments by A. K. Kenigsberg, Moscow: Musyka, 319 p. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

