Фортепіанний концерт у творчості Фердінанда Ріса
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.3(40).2018.143739Ключові слова:
австро-німецькі композитори-піаністи, фортепіанний концерт «перехідного» періоду, концертна спадщина Ф. РісаАнотація
Розглянуто питання жанрово-стильової еволюції фортепіанного концерту перехідного періоду від класицизму до романтизму. Наголошено на можливості вивчати цей жанр шляхом звернення до концертних творів австро-німецьких композиторів-піаністів першої третини ХІХ століття. Зазначено, що в українському музикознавстві недостатньо досліджено жанрово-стильову еволюцію фортепіанного концерту і концертну творчість австро-німецьких композиторів-піаністів цього періоду. Ці питання розглянуто на прикладі концертної творчості Ф. Ріса. Досліджено жанрові і стильові особливості його концертної спадщини, визначено її місце і роль у становленні жанру в романтичну добу. Розкрито історичні умови створення кожного із восьми фортепіанних концертів композитора. Проаналізовано композиційні принципи, технічні й тембральні прийоми, застосовані у процесі створення фортепіанних концертів. Відзначено, що структура концертів Ф. Ріса загалом відповідає класичним зразкам жанру, але за своєю внутрішньою музичною організацією, особливо тональним планом, вони різняться: діапазон тональних зіставлень гармонічного словника фортепіанних концертів Ф. Ріса значно розширився, а усталені у XVIII столітті функціональні тоніко-домінантові зв’язки ослабли. Виявлено, що зміст і співвідношення сольної та оркестрової партій загалом відповідають класичним нормам, але в оркестрі значно посилена роль духових і ударних інструментів. Наголошено, що Ф. Ріс впроваджує у фортепіанну фактуру інтонаційно-технічні «формули», які в подальшому стануть основою музичного висловлювання романтичного піанізму.
Завантаження
Посилання
Adaeva, E. S. (2010). The formation of a romantic piano concerto in the works of J. N. Hummel, J. Field, I. Moscheles [Stanovlenie romanticheskogo fortepiannogo koncerta v tvorchestve I. N. Hummelya, Dg. Filda, I. Moshelesa] Theory and practice of professional performing and pedagogical training in the higher musical school [Teoriia i praktika professionalnoi ispolnitelskoi i pedagogicheskoi podgotovki v vysshei muzykalnoi shkole]. Сompiler and scientific editor V. L. Iakoniuk. Belarusian State Academy of Music, 22, 5. Minsk, pp. 172–181 [in Russian].
Cherniavska, M. (2001). L. van Beethoven and piano culture of the late 18 – early 19 century [L. van Bethoven i fortepianna kultura kincya XVIII – pochatku XIX st.]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kiev, 19 p. [in Ukrainian].
Chynaiev, V. P. (1982). In search of romantic pianism [V poiskah romanticheskogo pianizma] Style features of performance interpretation [Stilevye osobennosti ispolnitelskoi interpretatcii]. Tchaikovsky Moscow State Conservatory. Moscow, pp. 58–81 [in Russian].
Gnilov, B. G. (2008). Musical composition for piano and orchestra as a genrecompositional phenomenon (Classical-romantic era) [Myzikalnoe proizvedenie dlya fortepiano s orkestrom kak janrovo-kompozicionnuy fenomen (Klassiko-romanticheskaya epoha)]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. State Institute of Art Studies. Moscow, 23 p. [in Russian].
Kuznecov, I. N. (1980). Piano concerto (for the history and theory of the genre) [Fortepiannuy koncert (k istorii i teorii janra)]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.02. Music Art. Tchaikovsky Moscow State Conservatory. Moscow, 20 p. [in Russian].
Memoir of Ferdinand Ries (1824). The Harmonicon, a journal of Music. Part 1, vol. 2, No. 15 of March. London : Published by Samuel Leigh, pp. 33–54 [in English].
Ries Journal. Biographical notes about Ludwig van Beethoven. Unpublished letters from Ferdinand Rice to the Bureau de Musique in Leipzig [Ries Journal Biographische Notizen über Ludwig van Beethoven. Unveröffentlichte Briefe von Ferdinand Ries an das Bureau de Musique in Leipzig]. (2012). Edition 2. Berlin: Hainholz Verlag, 40 p. [in German].
Ries Journal. Ferdinand Ries. His work in the new editions of Ries & Erler [Ries Journal. Ferdinand Ries. Seine Werke in neuen Editionen bei Ries & Erler]. (2011). Edition 1. Berlin: Ries & Erler, 36 p. [in German].
Riman, G. (1904). Ries [Ris] Riman, G. Music dictionary [Myzukalnuy slovar], in 3 vol., vol. 3, Moscow: Izdatelstvo P. Jurgensona, pp. 1116–1117 [in Russian].
Shuman, R. (1975). F. Ries. The Ninth concert [F. Ris. Deviatui concert] About music and musicians [O myzuke i myzukantah], in 2 vol., vol. 1. Moscow: Myzuka, pp. 251–252 [in Russian].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

