Оперний режисер Армен Калоян: почерк у мистецтві

Автор(и)

  • Maryna Oleksiivna Derbas Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, Ukraine http://orcid.org/0000-0001-5838-8253

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.2(39).2018.137143

Ключові слова:

художня особистість, оперний режисер, постанова оперної вистави, дійовий театр, сенсація, театральна освіта

Анотація

Окреслено шлях становлення творчої особистості режисера і актора Армена Калояна, головного режисера Харківського національного академічного театру опери і балету (ХНАТОБ) імені М. В. Лисенка (з 2016). Зокрема, охарактеризовано період його навчання в університеті як актора і режисера, набуття досвіду акторської роботи в недержавних драматичних театрах, здобутки у музичній освіті, в Оперній студії Харківського національного університету мистецтв імені І. П. Котляревського. Виявлено вплив на його творче зростання таких оперних режисерів, як Ірина Ривіна, Володимир Лукашев, Станіслав Гаудасинський, Марк Кроне. Розглянуто кілька характерних режисерських прийомів у виставах ХНАТОБу («Кармен» Ж. Бізе, 2015 і «Мазепа» П. Чайковського, 2017), якими визначається творчий «почерк» митця. Опери у постановці А. Калояна досить популярні серед публіки, зокрема серед молодіжної аудиторії, особливо здійснені ним в оперному театрі такі авторські проекти, як «Ніч в опері», «Ніч студента, опера “Gaudeamus”», а також оперні вистави open air: «Тарас Бульба» М. Лисенка на площі перед будівлею оперного театру, опери «Мазепа» в селі Коломак у межах фестивалю. Вибір «Кармен» для свого «екзамену» на посаду головного режисера театру для А. Калояна був знаковим. Він хотів поставити найпопулярнішу у світі оперу і знайти свій образ, враховуючи нові, часом кардинально жорсткіші вимоги оперного театру. Творчі пошуки митця в контексті сучасних тенденцій розвитку сценічного мистецтва орієнтовані на якісно нові художні результати і сприяють оновленню оперного театру в Україні.

Біографія автора

Maryna Oleksiivna Derbas, Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського

Дербас Марина Олексіївна – редактор науково-видавничий відділ Харківського національного університету мистецтв імені І. П. Котляревського.

Посилання

Annichev, A. (2017) The first night of the opera: “Mazepa” as opera-anthem [Premyera: «Mazepa» kak opera-gimn] Time [Vremya]. 3 July [in Russian].

Marc Krone. 2017. 14 okt. Available at: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10213477308503403&id=1121629988 [Accessed: 07.03.2018].

Mezhenina, A. (2015) “I teach my students to love the theater”, – Armen Kaloyan [Ya priuchayu svoih studentov lyubit teatr, – Armen Kaloyan] Ebulliency [Nakipelo], 26 November. Available at: http://nakipelo.ua/ya-priuchayu-svoih-studentov-lyubit-teatr-armen-kaloyan-26/ [Accessed: 07.03.2018] [in Russian].

Morozova, L. (2017) Gold cage for Mazepa [Zolotaya klyetka dlya Mazepyi] Day [Dyen]. 11 July [in Russian].

Semenenko, Yu. (2017) Kharkiv’s Lysenko National Academic Theater of Opera and Ballet will presented the first night of the opera “Floriya Toska” on Friday [V pyatnitsu HNATOB predstavit premyeru operyi «Floriya Toska»] Media Group Objective [Media gruppa Obyektiv]. 3 February. Available at: http://archive.objectiv.tv/230217/139401.html [Accessed: 07.03.2018] [in Russian].

Shubina, O. (2016) Armen Kaloyan: Theatre does not answer questions, it specifies them [Armen Kaloyan: Teatr ne otvechayet na voprosyi, on ih zadayot]. Kharkov news [Harkovskiye izvestiya]. 3 June [in Russian].

The first night of the season. New statement “Karmen” is presented at the Kharkiv [Premyera goda. V Harkove prezentuyut novuyu postanovku «Karmen»] Media Group Objective [Media gruppa Obyektiv], 26 June. Available at: http://archive.objectiv.tv/260615/115498.html [Accessed: 07.03.2018] [in Russian].

Zelenskaya, D. They decided to rehabilitate Mazepa at Kharkiv Opera House [V Harkovskom opernom reshili reabilitirovat Mazepu] Evening Kharkov [Vecherniy Harkov] 18 July [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-01

Номер

Розділ

Мистецтвознавство. Сучасний оперний театр у соціокультурному просторі