Музично-комунікативне середовище італійської опери в Одесі (досвід театрального сезону 1852–1853 років)

Автор(и)

  • Kostyantyn Yuriiovych Batsak Інститут мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка, Україна https://orcid.org/0000-0001-9687-093X

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.2(39).2018.137120

Ключові слова:

італійське оперне мистецтво, музично-комунікативне середовище, італійська закордонна антреприза, одеський театр, італійські артисти, оперний репертуар

Анотація

Досліджено сценічну діяльність італійської трупи в Одеському міському театрі протягом театрального сезону 1852–1853 років як складову музично-комунікативного простору опери (світу опери), у якому взаємодіють (у театрі і за його межами) різні учасники – артисти, глядачі, музичні критики, місцева влада, театральна дирекція, антрепренер, його кореспонденти, власники італійських театральних агенцій, журналісти й редактори театральних часописів тощо. Розкрито взаємовпливи вокально-сценічної діяльності і театральних комунікацій, які формують особливості музично-театрального життя. Аналіз цих взаємовпливів протягом оперного сезону 1852–1853 років надав можливість розглянути ситуативну модель італійської оперної антрепризи у музично-комунікаційному середовищі Одеси, міста, яке перебувало на перетині західноєвропейських та російсько-імперських культурних процесів. Виявлено взаємовпливи глядацьких уподобань, суджень критики і тенденцій театральної моди, описано поведінку одеських оперних італоманів, розкрито взаємозалежність економічного стану антрепризи і сценічних успіхів артистів. Опубліковані в тогочасних італійських часописах емоційні репортажі з Одеси про успішні виступи співаків-співвітчизників, детальні розповіді про вияви вдячності одеської публіки, щедрість імпресаріо, сприяння влади тощо заохочували і підтримували зацікавлення представників антрепренерсько-артистичного цеху Італії ангажементом в Одеський «італійський» театр. Наголошено, що діяльність одеського театру з популяризації італійського оперного мистецтва сприяла відтворенню європейських традицій в культурному житті міста.

Біографія автора

Kostyantyn Yuriiovych Batsak, Інститут мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка

Бацак Костянтин Юрійович – кандидат історичних наук, доцент, директор інституту мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка

Посилання

A Carolina Guarducci la cui maestria del canto prende…(1853). Teatri, arti e letteratura, 59, 1488, giugno 23 [in Italian].

A. C. (1852). Odessa. Gazzetta dei teatri, 71, dicembre 27 [in Italian].

A. C. (1852). Odessa. Teatri, arti e letteratura, 58, 1462, dicembre 23 [in Italian].

A. C. (1853). Odessa, 25 gennaio. Teatri, arti e letteratura. Supplimento, 59, 1472, marzo 3 [in Italian].

A. C. (1853). Odessa. Teatri, arti e letteratura, 58, 1475, marzo 24 [in Italian].

A. C. (1853). Théâtre Italien. Journal d’Odessa, 12, janvier 28 / ferrier 9 [in French].

A. C. (1853). Théâtre Italien. Journal d’Odessa, 17, ferrier 9/21 [in French].

A. C. (1853). Théâtre Italien. Journal d’Odessa, 37, avril 1/13 [in French].

A. C. (1853). Théâtre Italien. Mme Basseggio. Journal d’Odessa, 34, mars 23 / avril 4 [in French].

A. M. (1853). Odessa. Teatri, arti e letteratura, 58, 1466, gennaio 20 [in Italian].

About persons travelling abroad [O vyiezzhayuschih za granitsu] (1852). Odessa Gazette [Odesskiy vestnik], 15, February 20 [In Russian].

Annonces… (1853). Journal d’Odessa, 30, mars 13/25 [in French].

Annonces… (1853). Journal d’Odessa, 33, mars 20 / avril 1 [in French].

F. (1852). Odessa. Teatri, arti e letteratura, 57, 1434, giugno 12 [in Italian].

G. F. (1853). Odessa, 10 gennaio.Teatri, arti e letteratura, 58, 1468, febbraio 3 [in Italian].

Galmar-ben: Melodrama in 4 vol., muz. Verdi: (libretto) (1852). [Gal’mar-ben, melodrama v 4 ch., muz.Verdi: (libretto)]. Odessa: Tipographia A. Braun Publ., 24 p. [In Russian].

Golota, V. V. (1990). Theatrical Odessa[Teatralnaya Odessa]. Odessa: Mistetstvo Publ., 248 p. [In Russian].

[…y]. (1852). Odesa Theatre [Odesskiy teatr]. Odessa Gazette [Odesskiy vestnik], 89, November 8. [In Russian].

K. K. [Konstantin Kartamyishev]. (1852). Odesa news [Odesskie vesti]. Odessa Gazette [Odesskiy vestnik], 85, October 25 [In Russian].

K. K. [Konstantin Kartamyishev]. (1852). Odesa news [Odesskie vesti]. Odessa Gazette [Odesskiy vestnik], 99, December 13 [In Russian].

K. K. [Konstantin Kartamyishev]. (1852). Summer fauleton [Letniy feleton]. Odessa Gazette [Odesskiy vestnik], 60, July 30 [In Russian].

Katsanov, Ya. S. (1960). From the history of Odessa music culture (1794–1855) [Iz istorii muzyikalnoy kulturyi Odessyi (1794–1855)]. In: From musical past. Collection of essays [Iz muzyikalnogo proshlogo. Sbornik ocherkov]. Moskow: Gosudarstvennoe muzykal’noe izdatel’stvo Publ., pp. 393–459 [In Russian].

Maksimenko, V. S. (2001). Temple and an eternal art museum”. The pages of the two-hundred-year history of Odesa on the background of the city theatre[«Hram i vechnyiy muzey iskusstva»: Stranitsyi dvuhsotletney istorii kulturyi Odessyi na fone gorodskogo teatra]. Odessa: Yuridichna lIteratura Publ., 376 p. [In Russian].

Mrs. Bochenkova’s bespeak[Benefis g-zhi Bochenkovoy] (1852). Odessa Gazette [Odesskiy vestnik], 54, July 9. [In Russian].

Notizie Odessa. (1853). La Fama, 1, gennaio 3 [in Italian].

Notizie Odessa. (1853). La Fama, 13, febbraio 14 [in Italian].

Odesa theatre [Odesskiy teatr] (1852). Odessa Gazette [Odesskiy vestnik], 60, July 30. [In Russian].

Odesa theatre [Odesskiy teatr] (1852). Odessa Gazette [Odesskiy vestnik], 94, November 26 [In Russian].

Odesa theatre [Odesskiy teatr] (1852). Odessa Gazette [Odesskiy vestnik], 98, December 26. [In Russian].

Odesa theatre [Odesskiy teatr] (1853). Odessa Gazette [Odesskiy vestnik], 15, February 5. [In Russian].

Odessa (1852). L’Italia musicale, 25, marzo 27 [in Italian].

Odessa (1852). L’Italia musicale, 29, aprile 10 [in Italian].

Odessa (1852). L’Italia musicale, 47, giugno 12 [in Italian].

Odessa (1852). L’Italia musicale, 53, luglio 3 [in Italian].

Odessa (1852). L’Italia musicale, 94, novembre 24 [in Italian].

Odessa (1852). L’Osservatorio, 100, marzo 24 [in Italian].

Odessa (1852). L’Osservatorio, 85, gennaio 31 [in Italian].

Odessa (1852). La Fama, 23, marzo 18 [in Italian].

Odessa (1852). La Fama, 47, giugno 10 [in Italian].

Odessa (1852). La Fama, 49, giugno 17 [in Italian].

Odessa (1852). La Fama, 54, luglio 5 [in Italian].

Odessa (1852). La Fama, 82, ottobre 11 [in Italian].

Odessa (1852). Teatri, arti e letteratura, 57, 1440, luglio 22 [in Italian].

Odessa (1853). L’Italia musicale, 14, febbraio 16 [in Italian].

Odessa (1853). La Fama, 16, febbraio 24 [in Italian].

Odessa (1853). La Fama, 18, marzo 3 [in Italian].

Odessa (1853). La Fama, 19, marzo 7 [in Italian].

Odessa (1853). La Fama, 44, giugno 2 [in Italian].

Odessa (1853). Teatri, arti e letteratura, 58, 1469, febbraio 10 [in Italian].

Odessa Linda di Chamounix. Comparsa di madamigella Bregazzi (1852). Gazzetta dei teatri, 35, giugno 26 [in Italian].

On Sunday, 31 January… [V subbotu, 31 yanvarya…] (1853). Odessa Gazette [Odesskiy vestnik], 12, January 27. [In Russian].

Opera in last theatrical season [Opera v proshlom teatralnom godu] (1853). Odessa Gazette [Odesskiy vestnik], 37, April 2. [In Russian].

Ostrouhova, N. V. (2013). Odessa Opera House in historical space and time. The first book. 1804–1873 [Odesskiy opernyiy teatr v istoricheskom prostranstve i vremeni], vol. 1 1804–1873]. Odessa: Astroprint Publ., 392 p. [In Russian].

State archive of Odessa region (SAOR). F. 4. Op. 1. Spr. 1752. [About concluding with the merchant Semen Androsov a contract for the maintenance of the theatre and marquitancy in quarantine from 4.03.1850 for six years, as well as the extension of this contract by the son of Androsov, Vasil and the merchant Karuta part 1, 1849–1854] [In Russian].

T. Bl…i. (1852). Italian opera [Italyanskaya opera]. Odessa Gazette [Odesskiy vestnik], 51, June 28. [In Russian].

The Novorossiysk calendar for 1853, published by Richelieu lyceum [Novorossiyskiy kalendar na 1853 god, izdavaemyiy ot Rishelevskogo litseya] (1852). Odessa: Gorodskaya tipografiya. Publ., 419, 36, VII p. [In Russian].

Theatrical notes [Teatralnyie zametki] (1853). Odessa Gazette [Odesskiy vestnik], 8, January 20. [In Russian].

Varietà teatrali (1852). Teatri, arti e letteratura, 57, 1426, aprile 15 [in Italian].

Varvartsev, M. M. (2000). Italians in the cultural space of Ukraine (the end of 18th – 20es 20 cent.): historic-biographical investigation (Dictionary) [Italijci v kul’turnomu prostori Ukrayiny’ (kinecz’ XVIII – 20ti rr. XX st.): istory’ko-biografichne doslidzhennya (slovny’k)]. Kyiv, 324 p. [In Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-01

Як цитувати

Batsak, K. Y. (2018). Музично-комунікативне середовище італійської опери в Одесі (досвід театрального сезону 1852–1853 років). Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (2(39), 67–86. https://doi.org/10.31318/2414-052x.2(39).2018.137120

Номер

Розділ

Мистецтвознавство. Сучасний оперний театр у соціокультурному просторі