DOI: https://doi.org/10.31318/2414-052x.2(39).2018.137105

Образ людини в ранніх симфоніях Валентина Сильвестрова: онтологічний підхід

Svitlana Oleksandrivna Shelkanova

Анотація


Виявлено онтологічні засади докорінної трансформації жанрового інваріанта симфонії шляхом аналізу концепції людини в контексті історико-стильової ґенези симфонічної творчості В. Сильвестрова. Наукова новизна полягає в апробації нового підходу до наукової інтерпретації ранньої симфонічної творчості композитора. Виявлено онтосемантичну неоднорідність композиційно-драматургічних моделей Другої, Третьої і Четвертої симфоній як свідчення відходу від типологічної нормативності. Так, концепція людини у Другій симфонії характеризує буття як звукову реальність (de natura sonoris), декларує простір контонації і відмову від антропоцентричної моделі симфонії. У Третій симфонії «Есхатофонії» образ людини увиразнює історизм як тип свідомості (homo historicus), як категорію часу, вирішальну для розуміння твору. Розкрито особливості трактування образу людини у Четвертій симфонії як ключові ознаки рефлексивної монодрами, зумовлені зміною природи драматичного конфлікту, який ґрунтується на іманентному розвитку ліричної самосвідомості музики. Онтологічні відмінності ранніх симфоній В. Сильвестрова зумовлені внутрішньою авторською мовою й увиразнені в самобутніх композиційно-драматургічних моделях. Визначення структурно-семантичних особливостей досліджуваних симфоній надає можливість осмислити філософію музики В. Сильвестрова.


Ключові слова


ранні симфонії В. Сильвестрова; образ людини; онтологічні засади жанру симфонії; контонація; алеаторно-сонорна композиція; «Есхатофонія»; рефлексійна монодрама

Повний текст:

PDF

Посилання


Aranovskiy, M. (1979). The Symphonic search. The Problem of genre of symphony in the soviet music 1960’s – 1975’s [Simfonicheskie iskanija. Problema janra sinfoniji v sovetskoj muzike 19601070h godov]. Leningrad: Sov. kompozitor, 288 p. [In Russian].

Berehova, O. M. (1999). The Meditative concepts of V. Sylvestrov and O. Shchetinskij [Medytatyvni kontseptsii V. Sylvestrova i O. Shchetynskoho]. Beregova O. M. Postmodernism in the chamber art of Ukrainian composers of the twentieth century [Medytatyvni kontzepziji V. Sylvestrova i O. Shchetynskogo]. Kyiv: NMAU im. P. I. Chajkovskogo, pp. 108–116 [In Ukrainian].

Frumkis, T. I. (2008). The spirit of risky Freedom: to the portrait of V. Sylvestrov [Duh riskovannoj svobody: k portretu V. Sylvestrova]. Musikalnaja academia, No. 5, pp. 23–35 [In Russian].

Gerasimova-Persidskaya, N. O. (2012). About discrete linearity in modern music [O diskretnoy linearnosti v sovremennoy muzyike]. Gerasimova-Persidskaya, N. Music. Time. Space [Muzika. Vremia. Prostranstvo]. Kiev: Dukh i litera, pp. 108–116 [In Russian].

Griffiths, P. (2010). Modern Music and After. New York: Oxford University Press, 456 p.

Iljina, A. V. (2004). Outside style and individual style in the creative works of Valentin Sylvestrov [Vnestylevoj i individualnyj stil v tvorchestve Valentina Sylvestrova]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Academy of Music[ Naukovij visnyk Nacional’noi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo]. Vol. 38 Musical style: theory, history, modernity [Muzychnyi styl: teoriia, istoriia, suchasnist]. Kyiv, pp. 236–242 [In Russian].

Kozarenko, O. (2000). The Phenomenon of Ukrainian national musical language [Fenomen ukrayinskoy i natsionalnoy i muzychnoyi movy]. L’viv: NTSh, 2000. 286 p. [In Ukrainian].

Matsievskij, I. V. (2002). Games and consonances [Igry i spivgolossia]. Ternopil: Aston 172 p. [In Ukrainian].

Mikhajlova, O. (1998). About the structural-semantic invariant of symphonies of V. Sylvestrov [Pro strukturno-senantychnij invariant simfonij V. Sylvestrova]. Ukrainian musicology [Ukrainske muzykoznavstvo]: scientific and methodical collection. Kyiv: NMAU im. P. I. Chajkovskogo, pp. 164–172 [In Ukrainian].

Pavlishin, S. (1989). Valentyn Sylvestrov. [Valentyn Sylvestrov]. Kyiv: Muzychna Ukraina, 88 p. [In Ukrainian].

Savenko, S. I. (1994) Man-made spase of Valentin Sylvestrov [Rukotvornyj kosmos Valentina Sylvestrova]. Music from the former USSR [Muzyka iz byvshego SSSR]. Moscow: Kompositor. Vol. 1, pp. 72–90 [In Russian].

Shapovalova, L. V. (1998). The Reflective artist [Refleksivnij hudognik]. Kharkov: Skorpion, 663 p. [In Russian].

Shapovalova, L. V. (2000). Signs and symbols of reflection in the music of Valentin Sylvestrov [Znaki i simvoly refleksiji v muzyke Valentina Sylvestrova] Journal of International Slavonic

University [Vestnik mezhdunarodnogo slavianskogo universiteta]. Serija iskusstvovedenie. Vol. 3, No. 6. Kharkov, pp. 74–77 [In Russian].

Spengler, O. (1998). The Decline of the West. Perspectives of World History [Zakat Evropy.Ocherki mirovoj istorii], in 2 vol. Vol. 1: Form and Actuality [Geshtal’t i dejstvitel’nost’]. Moscow: Mysl, 663 p. [In Russian].

Sylvestrov, V. (2010). Wait for the Music [Dozhdatsya muzyki]. Kiev: Dukh і lіtera, 368 p. [In Russian].

Vaysband, A., Sigov, K. (Comp.) (2012). ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ. Meetings with Valentin Sylvestrov [ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ. Vstrechi s Valentinom Sylvestrovym]. Kiev: Dukh і lіtera. 408 p. [In Russian].

Zaderatskiy, V. (2014). Century of the 20th. The Sound Contours of Time [Vek XX. Zvukovye kontury vremeni]. Moscow: Kompozitor, pp. 415–431 [In Russian].

Zhaleyko, D. M. (2016). Kitch and its transformation in the creative works of Valentin Sylvestrov [Kitch ta jogo transformazia u tvorchosti Valentina Sylvestrova]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Kharkiv National University of Arts named after I. P. Kotlyarevsky. Kharkiv, 19 p. [In Ukrainian].

Zinkevich, Ye. (1986). Update of Dynamics: Ukrainian symphony at the present stage in the light of the dialectic of tradition and innovation (70’s – early 80’s) [Dinamika obnovlenia: Ukrainskaja simfonia na sovremennom etape v svete dialektiki tradizii I novatorstva (1970-e – nachalo 80-h godov)]. Kiev: Muzychna Ukraina, 184 p. [In Russian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Арановский М. Симфонические искания. Проблема жанра симфонии в советской музыке 1960–1975 годов. Ленинград : Сов. композитор. 1979. 288 с.

Берегова О. М. Медитативні концепції В. Сильвестрова і О. Щетинського // Берегова О. М. Постмодернізм у камерній творчості українських композиторів ХХ сторіччя. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 1999. С. 108–116.

Герасимова-Персидская Н. О дискретной линеарности в современной музыке // Герасимова-Персидская Н. Музыка. Время. Пространство. Киев : Дух і літера, 2012. С. 305–312.

Жалєйко Д. М. Кітч та його трансформація у творчості Валентина Сильвестрова : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 Музичне мистецтво / Харківський нац. унт ім. І. П. Котляревського. Харків, 2016. 19 с.

Задерацкий В. В. Век ХХ. Звуковые контуры времени. Москва : Композитор, 2014. С. 415–431.

Зинькевич Е. С. Динамика обновления: украинская симфония на современном этапе в свете диалектики традиции и новаторства (1970е – нач. 80х годов). Київ : Муз. Україна, 1986. 184 с.

Ильина А. В. Внестилевой и индивидуальный стиль в творчестве Валентина Сильвестрова // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Вип. 38 : Музичний стиль: теорія, історія, сучасність. Київ, 2004. С. 236–242.

Козаренко О. В. Феномен української національної музичної мови. Львів : НТШ, 2000. 286 c.

Мацієвський І. В. Ігри і співголосся. Тернопіль : Астон, 2002. 172 с.

Михайлова О. Про структурно-семантичний інваріант симфоній В. Сильвестрова // Українське музикознавство : наук.-метод. зб. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 1998. Вип. 28. С. 164–172.

Павлишин С. С. Валентин Сильвестров. Київ : Муз. Україна, 1989. 88 с.

Савенко С. И. Рукотворный космос В. Сильвестрова // Музыка из бывшего СССР. Москва : Композитор, 1994. Вып. 1. С. 72–90.

Сильвестров В. В. Дождаться музыки. Лекции-беседы. Киев : Дух і літера, 2010. 368 с.

ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ. Встречи с Валентином Сильвестровым / сост. А. Вайсбанд, К. Сигов. Киев : Дух і літера, 2012. 408 с.

Фрумкис Т. И. Дух рискованной свободы: к портрету В. Сильвестрова // Музыкальная академия. 2008. № 5. С. 23–35.

Шаповалова Л. В. Знаки и символы рефлексии в музыке Валентина Сильвестрова // Вестник международного славянского университета: Серия искусствоведение. Харьков, 2000. Т. 3. № 6. С. 74–77.

Шаповалова Л. В. Рефлексивный художник. Проблемы рефлексии в музыкальном творчестве. Харьков : Скорпион. 2007. 291 с.

Шпенглер О. Закат Европы. Очерки мировой истории : в 2 т. Т. 1 : Гештальт и действительность. Москва : Мысль. 1998. 663 с.

Griffiths P. Modern Music and After. New York : Oxford University Press, 2010. 456 p.