Образ людини в ранніх симфоніях Валентина Сильвестрова: онтологічний підхід

Автор(и)

  • Svitlana Oleksandrivna Shelkanova Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, Ukraine http://orcid.org/0000-0001-7951-7499

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.2(39).2018.137105

Ключові слова:

ранні симфонії В. Сильвестрова, образ людини, онтологічні засади жанру симфонії, контонація, алеаторно-сонорна композиція, «Есхатофонія», рефлексійна монодрама

Анотація

Виявлено онтологічні засади докорінної трансформації жанрового інваріанта симфонії шляхом аналізу концепції людини в контексті історико-стильової ґенези симфонічної творчості В. Сильвестрова. Наукова новизна полягає в апробації нового підходу до наукової інтерпретації ранньої симфонічної творчості композитора. Виявлено онтосемантичну неоднорідність композиційно-драматургічних моделей Другої, Третьої і Четвертої симфоній як свідчення відходу від типологічної нормативності. Так, концепція людини у Другій симфонії характеризує буття як звукову реальність (de natura sonoris), декларує простір контонації і відмову від антропоцентричної моделі симфонії. У Третій симфонії «Есхатофонії» образ людини увиразнює історизм як тип свідомості (homo historicus), як категорію часу, вирішальну для розуміння твору. Розкрито особливості трактування образу людини у Четвертій симфонії як ключові ознаки рефлексивної монодрами, зумовлені зміною природи драматичного конфлікту, який ґрунтується на іманентному розвитку ліричної самосвідомості музики. Онтологічні відмінності ранніх симфоній В. Сильвестрова зумовлені внутрішньою авторською мовою й увиразнені в самобутніх композиційно-драматургічних моделях. Визначення структурно-семантичних особливостей досліджуваних симфоній надає можливість осмислити філософію музики В. Сильвестрова.

Біографія автора

Svitlana Oleksandrivna Shelkanova, Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського

Щелканова Світлана Олександрівна – аспірант кафедри інтерпретології та аналізу музики Харківського національного університету мистецтв імені І. П. Котляревського

Посилання

Aranovskiy, M. (1979). The Symphonic search. The Problem of genre of symphony in the soviet music 1960’s – 1975’s [Simfonicheskie iskanija. Problema janra sinfoniji v sovetskoj muzike 19601070h godov]. Leningrad: Sov. kompozitor, 288 p. [In Russian].

Berehova, O. M. (1999). The Meditative concepts of V. Sylvestrov and O. Shchetinskij [Medytatyvni kontseptsii V. Sylvestrova i O. Shchetynskoho]. Beregova O. M. Postmodernism in the chamber art of Ukrainian composers of the twentieth century [Medytatyvni kontzepziji V. Sylvestrova i O. Shchetynskogo]. Kyiv: NMAU im. P. I. Chajkovskogo, pp. 108–116 [In Ukrainian].

Frumkis, T. I. (2008). The spirit of risky Freedom: to the portrait of V. Sylvestrov [Duh riskovannoj svobody: k portretu V. Sylvestrova]. Musikalnaja academia, No. 5, pp. 23–35 [In Russian].

Gerasimova-Persidskaya, N. O. (2012). About discrete linearity in modern music [O diskretnoy linearnosti v sovremennoy muzyike]. Gerasimova-Persidskaya, N. Music. Time. Space [Muzika. Vremia. Prostranstvo]. Kiev: Dukh i litera, pp. 108–116 [In Russian].

Griffiths, P. (2010). Modern Music and After. New York: Oxford University Press, 456 p.

Iljina, A. V. (2004). Outside style and individual style in the creative works of Valentin Sylvestrov [Vnestylevoj i individualnyj stil v tvorchestve Valentina Sylvestrova]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Academy of Music[ Naukovij visnyk Nacional’noi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo]. Vol. 38 Musical style: theory, history, modernity [Muzychnyi styl: teoriia, istoriia, suchasnist]. Kyiv, pp. 236–242 [In Russian].

Kozarenko, O. (2000). The Phenomenon of Ukrainian national musical language [Fenomen ukrayinskoy i natsionalnoy i muzychnoyi movy]. L’viv: NTSh, 2000. 286 p. [In Ukrainian].

Matsievskij, I. V. (2002). Games and consonances [Igry i spivgolossia]. Ternopil: Aston 172 p. [In Ukrainian].

Mikhajlova, O. (1998). About the structural-semantic invariant of symphonies of V. Sylvestrov [Pro strukturno-senantychnij invariant simfonij V. Sylvestrova]. Ukrainian musicology [Ukrainske muzykoznavstvo]: scientific and methodical collection. Kyiv: NMAU im. P. I. Chajkovskogo, pp. 164–172 [In Ukrainian].

Pavlishin, S. (1989). Valentyn Sylvestrov. [Valentyn Sylvestrov]. Kyiv: Muzychna Ukraina, 88 p. [In Ukrainian].

Savenko, S. I. (1994) Man-made spase of Valentin Sylvestrov [Rukotvornyj kosmos Valentina Sylvestrova]. Music from the former USSR [Muzyka iz byvshego SSSR]. Moscow: Kompositor. Vol. 1, pp. 72–90 [In Russian].

Shapovalova, L. V. (1998). The Reflective artist [Refleksivnij hudognik]. Kharkov: Skorpion, 663 p. [In Russian].

Shapovalova, L. V. (2000). Signs and symbols of reflection in the music of Valentin Sylvestrov [Znaki i simvoly refleksiji v muzyke Valentina Sylvestrova] Journal of International Slavonic

University [Vestnik mezhdunarodnogo slavianskogo universiteta]. Serija iskusstvovedenie. Vol. 3, No. 6. Kharkov, pp. 74–77 [In Russian].

Spengler, O. (1998). The Decline of the West. Perspectives of World History [Zakat Evropy.Ocherki mirovoj istorii], in 2 vol. Vol. 1: Form and Actuality [Geshtal’t i dejstvitel’nost’]. Moscow: Mysl, 663 p. [In Russian].

Sylvestrov, V. (2010). Wait for the Music [Dozhdatsya muzyki]. Kiev: Dukh і lіtera, 368 p. [In Russian].

Vaysband, A., Sigov, K. (Comp.) (2012). ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ. Meetings with Valentin Sylvestrov [ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ. Vstrechi s Valentinom Sylvestrovym]. Kiev: Dukh і lіtera. 408 p. [In Russian].

Zaderatskiy, V. (2014). Century of the 20th. The Sound Contours of Time [Vek XX. Zvukovye kontury vremeni]. Moscow: Kompozitor, pp. 415–431 [In Russian].

Zhaleyko, D. M. (2016). Kitch and its transformation in the creative works of Valentin Sylvestrov [Kitch ta jogo transformazia u tvorchosti Valentina Sylvestrova]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Kharkiv National University of Arts named after I. P. Kotlyarevsky. Kharkiv, 19 p. [In Ukrainian].

Zinkevich, Ye. (1986). Update of Dynamics: Ukrainian symphony at the present stage in the light of the dialectic of tradition and innovation (70’s – early 80’s) [Dinamika obnovlenia: Ukrainskaja simfonia na sovremennom etape v svete dialektiki tradizii I novatorstva (1970-e – nachalo 80-h godov)]. Kiev: Muzychna Ukraina, 184 p. [In Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-01

Номер

Розділ

Мистецтвознавство. Актуальні питання українського музикознавства