DOI: https://doi.org/10.31318/2414-052x.2(39).2018.137101

Співвідношення слова і музики у вокальному творі за умови перекладу поетичного тексту

Nadiia Yuriivna Shcherbakova

Анотація


Розглянуто романс Б. Лятошинського на вірш І. Северяніна щодо взаємодії музики і слова в умовах перекладу поетичного тексту українською мовою. Незважаючи на максимальну коректність перекладу, збереження основних структурних і метроритмічних складових вербального ряду, романс зазнав суттєвих змін, зумовлених кардинальною трансформацією фонічного рівня вірша, адже фоніка поезії – це не тільки складова стилістики поета, а й основа для подальшого його музичного втілення. Методика виявлення особливостей фонетичного рівня вірша і його взаємодії з музичним звуком потребує подальшої розробки, адже у багатьох зразках сучасної вокальної музики цей рівень виходить на перший план і впливає на всі параметри музичного явища. Вокальний твір є синкретичним за своєю природою, а оскільки музична інтонація невіддільна від поетичної, то зміна одного з компонентів зумовлює видозміну властивостей цілого, тому переклад поетичного тексту видозмінює всю вокальну мініатюру. Перекладач зводить нанівець витончену роботу композитора, перетворюючи музичну перлину на просту вокальну мініатюру, руйнуючи цілісність музичної інтонації і поетичної. Вокальний твір, у якому перекладено поетичний текст, слід розглядати вже як інший твір.


Ключові слова


романс Б. М. Лятошинського; вірш І. Северяніна; вокальна музика; переклад

Повний текст:

PDF

Посилання


Analysis of vocal works [train aid] (1988). [Analiz vokalnyih proizvedeniy]. Leningrad: Muzyika, 349 p. [in Russian].

Boulez, P. (2004). Landmarks I. [Orientiryi I] Boulez, P. Selected articles [Izbrannyie stati]. Ecce homo. Moscow: Logos-altera, pp. 173–195 [in Russian].

Denisov, E. On the compositional process [O kompozitsionnom protsesse]. Available at: http://www.opentextnn.ru/music/Perception/?id=1925&txt=1 [Accessed: 30.03.2017] [in Russian].

Holopova, V. (2001). Forms of musical works, schoolbook. [Formyi muzyikalnyih proizvedeniy, uchebnoe posobie]. Edition 2nd. Saint Petersburg, 485 p. [in Russian].

Lavrenteva, I. (1977). On the interaction of two contrasting principles of shape formation in vocal music [O vzaimodeystvii dvuh kontrastnyih printsipov formoobrazovaniya v vokalnoy muzyike] Questions of musical form [Voprosyi muzyikalnoy formyi], edition 3, Moscow: Muzyika, pp. 254–169 [in Russian].

Lavrenteva, I. (1978). Vocal forms in the course of analysis of musical works [Vokalnyie formyi v kurse analiza muzyikalnyih proizvedeniy]. Moscow” Muzyika, 78 p. [in Russian].

Liatoshynskyi, B. author of the compiler Savchuk, I. (2015). Romanche of the 1920s, [Romansy 1920kh]edition 2nd, rewor. and corr. Institute for Modern Art Problems NAA Ukraine. Kyiv, Nizhyn: PP Lysenko M. M.,292 p. [in Ukrainian].

Ohanezova-Hryhorenko, O. (2015). Genesis and development of vocal methodology: transformation and synthesis,tutorial manual. [Henezys i rozvytok vokalnoi metodolohii:transformatsii ta syntez navchalno-metodychnyi posibnyk], Odessa: Astroprynt, 84 p. [in Ukrainian].

Prykhodko, O. Choral music a cappella of the second half of the 20th – the beginning of the 21st century: theoretical comprehension and performance approaches [Khorova muzyka a cappella druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia: teoretychne osmyslennia i vykonavski pidkhody]: dissertation. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kyiv, 225 p. [in Ukrainian].

Severyanin, I. Ambiguous Glory [Dvusmyislennaya Slava]. Available at: https://poems.net.ua/poet/ [Accessed: 30.03.2017] [in Russian].

Terehina, V., Shubnikova-Guseva, N. (2017). Igor Severyanin. The series “The Life of Remarkable People”. [Igor Severyanin. Seriya: «Zhizn zamechatelnyih lyudey»]. Moscow: Molodaya gvardiya, 400 p. [in Russian].

Vasina-Grossman, V. (1978). Music and poetic word [Muzyika i poeticheskoe slovo] in 3 vol., vol. 2–3. Moscow: Muzyika, 365 p. [in Russian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Анализ вокальных произведений : учеб. пособ. Ленинград : Музыка, 1988. 349 с.

Булез П. Ориентиры І // Булез П. Избранные статьи. Москва : Ecce homo ; Logos-altera, 2004. С. 173–195.

Васина-Гроссман В. А. Музыка и поэтическое слово : в 3 ч. Ч. 1. Москва : Музыка, 1972. 149 c.; Ч. 2–3. Москва : Музыка, 1978. 365 с.

Денисов Э. О композиционном процессе. URL: http://www.opentextnn.ru/music
/Perception/?id=1925&txt=1
(дата обращения: 12.12.2017).

Лаврентьева И. В. Вокальные формы в курсе анализа музыкальных произведений. Москва : Музыка, 1978. 78 с.

Лаврентьева И. В. О взаимодействии двух контрастных принципов формообразования в вокальной музыке // Вопросы музыкальной формы. Москва : Музыка, 1977. Вып. 3. С. 254–169.

Лятошинський Б. М. Романси 1920х / упоряд. І. Б. Савчук ; Інт проблем сучас. мистецтва НАМ України. Вид. 2е, перероб. і виправ. Київ ; Ніжин : Лисенко М. М., 2015. 292 с.

Оганезова-Григоренко О. В. Генезис і розвиток вокальної методології: трансформації та синтез : навч.-метод. посіб. Одеса : Астропринт, 2015. 84 с.

Приходько О. В. Хорова музика a cappella другої половини ХХ – початку ХХІ століття: теоретичне осмислення і виконавські підходи : дис. … канд. мистецтвознавства : спец.: 17.00.03 Музичне мистецтво / Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковского, 2017. 225 с.

Северянин Игорь. Двусмысленная Слава. URL: https://poems.net.ua/poet/ (дата звернення: 12.12.2017).

Терехина В. Н., Шубникова-Гусева Н. И. Игорь Северянин. Москва : Молодая гвардия, 2017. 400 с. (Серия: «Жизнь замечательных людей»).

Холопова В. Н. Формы музыкальных произведений : учеб. пособ. / 2е изд. Санкт-Петербург, 2001. 485 с.