Опера Ернеста Рейєра «Сігурд»: французька версія «вагнерівського» сюжету
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(38).2018.135909Ключові слова:
вагнеризм, оперна творчість, лібрето, «Пісня про нібелунгів», легендарний сюжет, система лейтмотивів, музична драмаАнотація
Розглянуто творчість французького оперного композитора та критика Ернеста Рейєра (1823–1909), автора опери «Сігурд», стисло викладено біографію митця, підкреслено його масштабні культурні зв’язки з видатними сучасниками, зокрема з Г. Берліозом, Г. Флобером, Т. Готьє. Здійснено огляд спадщини композитора, охарактеризовано основні його оперні, балетні та симфонічні твори. Окреслений творчий шлях Е. Рейєра як провідного французького критика. Порушено проблему приналежності Е. Рейєра до всесвітнього вагнеристського руху, головним зовнішнім аргументом на користь чого є створення ним опери на сюжет «Старшої Едди» та «Пісні про нібелунгів». Детально проаналізовано літературні витоки лібрето «Сігурда» (автори – М. Карре, А. Бло та К. Дю Локль). Розглянуто питання про необхідність поєднання німецького легендарного сюжету з традиціями французького музичного театру. Доведено вірність Е. Рейєра національним оперним традиціям, що не дає підстав вважати «Сігурда» цілком «вагнеристською» оперою. Наголошено на використанні лейтмотивів і лейттем у музичній драматургії «Сігурда», що цілком відповідало вимогам часу. Здійснено стислий огляд сучасних постановок і записів цієї опери.
Завантаження
Посилання
Gurevich, A. (1975). Medieval heroic epic of the Germanic peoples. Beowulf. The eldest Edda. The song about the nibelungs [Srednevekovyiy geroicheskiy epos germanskih narodov. Beovulf. Starshaya Edda. Pesnya o nibelungah]. Moscow: Khudozhestvennaya literatura, pp. 5–26 [in Russian].
Tashtamirov, L. (2013). Wagner and France. Wagner's influence on the French culture of the second half of the 19th century [Vagner i Frantsiya. Vliyanie Vagnera na frantsuzskuyu kulturu vtoroy polovinyi XIX veka]. Moscow: Academy of Natural Sciences, 103 p. [in Russian].
Chouquet, G. (1883). “Reyer, Ernest”. In: G. Grove, ed. A dictionary of music and musicians (A. D. 1450–1863) by eminent writers, English and foreign. With illustrations and woodcuts, in 4 vol., vol. 3. London: Macmillan and Co, рр. 122.
Fuller, N. (2016). Ernest Reyer: Disciple of Berlioz. Available at: http://www.musicwebinternational.com/classrev/2016/Sep/Reyer_article.htm (Accessed: 24.12.2017).
Heubner, S. (1999) French Opera at the Fin De Siecle. Wagnerism, Nationalism, and Style. New York, Oxford: Oxford University press, XVIII, 526 p.
Loewenberg, A. (1978). Annals of Opera (1597–1940). London: Jonh Calder Ltd, 1756 р.
Macdonald, H. (1992). Reyer [Rey], (Louis-Etienne-) Ernest. The New Grove Dictionary of Opera : in 4 vol, vol. 1. London: Macmillan, рp. 769–771.
Mucci, J. (2010). Siegfried vs. Sigurd: The French Approach to Teutonic Legends. Available at: http://www.jmucci.com/critic/sigurdfried.html (Accessed: 24.12.2017)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.