Опера Ернеста Рейєра «Сігурд»: французька версія «вагнерівського» сюжету

Автор(и)

  • Iryna Viktorivna Bohdanova-Dashak Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Ukraine http://orcid.org/0000-0002-9608-0169

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(38).2018.135909

Ключові слова:

вагнеризм, оперна творчість, лібрето, «Пісня про нібелунгів», легендарний сюжет, система лейтмотивів, музична драма

Анотація

Розглянуто творчість французького оперного композитора та критика Ернеста Рейєра (1823–1909), автора опери «Сігурд», стисло викладено біографію митця, підкреслено його масштабні культурні зв’язки з видатними сучасниками, зокрема з Г. Берліозом, Г. Флобером, Т. Готьє. Здійснено огляд спадщини композитора, охарактеризовано основні його оперні, балетні та симфонічні твори. Окреслений творчий шлях Е. Рейєра як провідного французького критика. Порушено проблему приналежності Е. Рейєра до всесвітнього вагнеристського руху, головним зовнішнім аргументом на користь чого є створення ним опери на сюжет «Старшої Едди» та «Пісні про нібелунгів». Детально проаналізовано літературні витоки лібрето «Сігурда» (автори – М. Карре, А. Бло та К. Дю Локль). Розглянуто питання про необхідність поєднання німецького легендарного сюжету з традиціями французького музичного театру. Доведено вірність Е. Рейєра національним оперним традиціям, що не дає підстав вважати «Сігурда» цілком «вагнеристською» оперою. Наголошено на використанні лейтмотивів і лейттем у музичній драматургії «Сігурда», що цілком відповідало вимогам часу. Здійснено стислий огляд сучасних постановок і записів цієї опери.

Біографія автора

Iryna Viktorivna Bohdanova-Dashak, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Богданова-Дашак Ірина Вікторівна – кандидат мистецтвознавства, старший лаборант кафедри історії світової музики Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського

Посилання

Gurevich, A. (1975). Medieval heroic epic of the Germanic peoples. Beowulf. The eldest Edda. The song about the nibelungs [Srednevekovyiy geroicheskiy epos germanskih narodov. Beovulf. Starshaya Edda. Pesnya o nibelungah]. Moscow: Khudozhestvennaya literatura, pp. 5–26 [in Russian].

Tashtamirov, L. (2013). Wagner and France. Wagner's influence on the French culture of the second half of the 19th century [Vagner i Frantsiya. Vliyanie Vagnera na frantsuzskuyu kulturu vtoroy polovinyi XIX veka]. Moscow: Academy of Natural Sciences, 103 p. [in Russian].

Chouquet, G. (1883). “Reyer, Ernest”. In: G. Grove, ed. A dictionary of music and musicians (A. D. 1450–1863) by eminent writers, English and foreign. With illustrations and woodcuts, in 4 vol., vol. 3. London: Macmillan and Co, рр. 122.

Fuller, N. (2016). Ernest Reyer: Disciple of Berlioz. Available at: http://www.musicwebinternational.com/classrev/2016/Sep/Reyer_article.htm (Accessed: 24.12.2017).

Heubner, S. (1999) French Opera at the Fin De Siecle. Wagnerism, Nationalism, and Style. New York, Oxford: Oxford University press, XVIII, 526 p.

Loewenberg, A. (1978). Annals of Opera (1597–1940). London: Jonh Calder Ltd, 1756 р.

Macdonald, H. (1992). Reyer [Rey], (Louis-Etienne-) Ernest. The New Grove Dictionary of Opera : in 4 vol, vol. 1. London: Macmillan, рp. 769–771.

Mucci, J. (2010). Siegfried vs. Sigurd: The French Approach to Teutonic Legends. Available at: http://www.jmucci.com/critic/sigurdfried.html (Accessed: 24.12.2017)

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-02-28

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО