DOI: https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(38).2018.135903

«Traité d’harmonie» Шарля Кателя і його відбиття у творчості Ріхарда Вагнера

Oleksii Serhiiovych Voytenko

Анотація


Наголошено, що «Трактат про гармонію» Шарля-Симона Кателя має особливе значення в історії європейського музикознавства як перший підручник гармонії, офіційно введений у навчальний процес Паризької консерваторії. Ця праця фактично є одним із наріжних каменів сучасних традицій викладання музично-теоретичних дисциплін, тому є всі підстави розглянути її як методологічне джерело для численних сучасних підручників з гармонії. Звернення до деяких зразків творчості Р. Вагнера у проекції на кателівську методику надало можливість актуалізувати кілька принципових питань гармонії як компонента композиторської практики, з одного боку, і як навчальної дисципліни, з іншого. Методичні принципи Кателя яскраво виявляються у сфері вагнерівського голосоведення, якому властива своєрідна функціональна перемінність оркестрових голосів. Загалом, спираючись на виклад основ акордових з’єднань, наведений у «Трактаті» Ш. Кателя, учень може оволодіти трьома видами гомофонно-гармонічного письма: фортепіанним, оркестровим і хоровим. Окрім того, спільні моменти між методичними принципами Ш. Кателя і вагнерівськими прийомами організації фактури дають змогу виявити історичну спадкоємність між кателівським ученням і естетикою музичного імпресіонізму на межі ХІХ–ХХ століть


Ключові слова


педагогіка Ш. Кателя; творчість Р. Вагнера; діяльність Б. Асаф’єва; Паризька консерваторія; гармонія; голосоведення; інструментовка; музична освіта; музичний імпресіонізм

Повний текст:

PDF

Посилання


Asafjev, B. (1978). M. I. Glinka [M. I. Glinka], Leningrad: Muzyika, 312 p. [in Russian].

Berkov, V. (1977). Concerning the question of functional theory in Russia (Stasov, Serov, Larosh, Taneev) [K voprosu o funktsionalnoy teorii v Rossii (Stasov, Serov, Larosh, Taneev)]. Berkov, V. O. Selected articles and researches [Berkov, V. Izbrannyie stati i issledovaniya]. Moscow: Sov. kompozitor, pp. 47–73 [in Russian].

Berkov, V. (1977) Harmony [Garmoniya]. V. Berkov, Selected articles and researches [Berkov, V. Izbrannyie stati i issledovaniya]. Moscow: Sov. kompozitor, pp. 195–236 [in Russian].

Bogoyavlenskiy, S. (1967). Soviet theoretical musicology (1941–1966) [Sovetskoe teoreticheskoe muzyikoznanie (1941–1966)]. Questions of music theory and aesthetic [Voprosyi teorii i estetika muzyiki], No. 6–7. Leningrad: Muzyika, pp. 164–194 [in Russian].

Wagner, R. (2003). My life [Moya zhizn], in 2 vol., vol. 1. Moscow: ACT; Astrel, 560 p. [in Russian].

Weber, K. (1982). Mr concertmaster Feski’s of Karsluhe composing manner [Sochinitelskaya manera g-na kontsertmeystera Feski v Karlsrue]. Music aestitic of Germany 19 century: antology [Muzyikalnaya estetika Germanii XIX veka: antologiya], in 2 vol., vol. 2. Moscow: Muzyika, pp. 75–76 [in Russian].

Voytenko, A. (2012). Style specifics of orchestral tone color functional interpretation in N. Yak. Myaskovsky’s compositions: dissertation. Tchaikovsky National Academy of Music [Stilevaya spetsifika funktsionalnoy traktovki orkestrovogo tembra v proizvedeniyah N. Ya. Myaskovskogo: dis. … kand. iskusstvovedeniya: spets. 17.00.03 Muzyikalnoe iskusstvo], Kyiv, 83 p. [in Russian].

Grischenko, S. (1974). Catel, Charles-Simon [Catel, Sharl-Simon]. Music encyclopedia [Muzyikalnaya entsiklopediya], in 6 vol., vol. 2. Moscow: Sov. kompozitor, p. 744 [in Russian].

Ischenko, Yu. (2012). My harmony. Scientific reporter of Tchaikovsky National Academy of Music No. 94, Yury Ishchenko and modern music space, No. 94 [Moya garmoniya. Naukoviy visnik Natsionalnoyi Muzichnoyi Akademiyi Ukrayini Imeni P. I. Chaykovskogo. Vyp. 94: Yuriy Ischenko ta suchasniy muzichniy prostir]. Kyiv, pp. 245–267 [in Russian].

Kotliarevskyi, I. (1974). Introduction to the classification of theoretical systems of music [Vstup do klasyfikatsii muzychno-teoretychnykh system]. Kyiv: Muz. Ukraina, 48 p. [in Ukrainian].

Kurth, E. (1975). Romantic harmony and its crises in Wagner’s “Tristan” [Romanticheskaya garmoniya i eyo krizis v “Tristane” Wagnera]. Moscow: Muzyika, 552 p. [in Russian].

Larosh, G. (1913). Thoughts on system of harmony and its relation to music pedagogics. Larosh, G. A. Collection of crytical articles on music [Myisli o sisteme garmonii i eyo primenenii k muzyikalnoy pedagogike. Larosh, G. A Sobranie muzyikalno-kriticheskih statey], in 2 vol, vol. 1. Moscow: Ob-vo “Muz.-teoret. b-ka v Moskve”, pp. 246–259 [in Russian].

Mazel, L. (1982). About some aspects of B. V. Asavjev’s theory. Mazel, L. Article on music theory and anlysis [O nekotoryih storonah kontseptsii B. V. Asafeva. Mazel, L. Statji po teorii i analizu muzyiki]. Moscow: Sov. kompozitor, pp. 277–307 [in Russian].

Mazel, L. and Ryizhkin, I. (1934, 1939). Essays on history of theoretical musicology [Ocherki po istorii teoreticheskogo muzyikoznaniya], in 2 vol., vol. 2. Moscow: Gos. muz. izd-vo, 180 p., 248 p. [in Russian].

Polotskaya, E. (2009). Tchajkovsky and genesis of composer’s education in Russia: dissertation [P. I. Chaykovskiy i stanovlenie kompozitorskogo obrazovaniya v Rossii: dis. … doktora iskusstvovedeniya: spets. 17.00.02 Muzyikalnoe iskusstvo]. Moscow, 690 p. [in Russian].

Radige, A. (1934) French musicians of Great French revolution epoch [Frantsuzskie muzyikantyi epohi Velikoy frantsuzskoy revolyutsii]. Moscow: Gos. muz. izd-vo [Gosudarstvennoe muzykalnoe izdatelstvo], 145 p. [in Russian].

Ryizhkin, I. (1934). Traditional school [Traditsionnaya shkola]. In: Mazel, L. and Ryizhkin, I. Essays on history of theoretical musicology [Ocherki po istorii teoreticheskogo muzyikoznaniya], in 2 vol., vol. 1. Moscow: Gos. muz. izd-vo, pp. 79–121 [in Russian].

Ryizhkin, I. (1939). Theory of polibasicity (N. Garbuzov) [Teoriya mnogoosnovnosti (N. Garbuzov)]. In: Mazel, L. and Ryizhkin, I. Essays on history of theoretical musicology [Ocherki po istorii teoreticheskogo muzyikoznaniya], in 2 vol., vol. 2. Moscow: Gos. muz. izd-vo, pp. 206–245 [in Russian].

Stepanov, A. (1984). Methodics of harmony teaching [Metodika prepodavaniya garmonii]. Moscow: Muzyika, 131 p. [in Russian].

Tyishko, S. and Mamaev, S. (2002) Glinka’s wanderings. Comments to “Notes” [Stranstviya Glinki. Kommentariy k “Zapiskam”], in 4 vol., vol. 2. Kyiv: Zadruga, 508 p. [in Ukrainian].

Harnonkurt, N. (2002). Music in our life [Muzika v nashomu zhitti]. Music as a tone language [Muzika yak mova zvukiv]. Sumy: Sobor, pp. 4–6 [in Ukrainian].

Harnonkurt, N. Understanding of music and music education [Rozuminnya muziki ta muzichna osvita]. Music as a tone language [Muzika yak mova zvukiv]. Sumy: Sobor, pp. 10–19 [in Ukrainian].

Holopov, Yu. (1972). On evolution of European tonal system [Ob evolyutsii evropeyskoy tonalnoy sistemyi]. Problems of mode [Problemy lada]. Moscow: Muzyika, pp. 35–76 [in Russian].

Tsukkerman, V. (1975). Theoretical essays and etudes on music [Muzyikalnoteoreticheskie ocherki i etyudy], in 2 vol., vol. 2, Moscow: Sov. kompozitor, 464 p. [in Russian].

Shevalje, L. (1932). History of harmony doctrine [Istoriya ucheniy o garmonii]. Moscow: Gos. muz. izd-vo, 184 p. [in Russian].

Schnitke, A. (2004) Functional variability of textural voices [Funktsionalnaya peremennost golosov faktury]. In: Schnitke, A. Articles on music [Statji o muzyike]. Moscow: Kompozitor pp. 92–93 [in Russian].

Catel, Ch. (1802). Traité d’harmonie. Paris: l’Imprimerie du Conservatoire de Musique, 73 p. 28.Catel, Ch. (1854). A Treatise on Harmony. London: J. Alfred Novello, 57 p.

Charleton, D. (1995) Logier, Johann Bernhard. The New Grove Dictonary of Musik and Musicians, in 20 vol., vol. 11. New York: Macmillan, pp. 132–133.

Education in music (1995). The New Grove Dictonary of Musiс and Musicians, in 20 vol., vol. 6. New York: Macmillan, pp. 1–58.

Fetis, F.-J. (2008). Complete Treatise on the Theory and Practice of Harmony. New York: Pendragon Press, 282 p.

Suskin, S. (1995). Catel, Charles-Simon. The New Grove Dictonary of Musik and Musicians. in 20 vol., vol. 4. New York: Macmillan, pp. 7–8.

Wason, R. (2008). Musica practica: music theory as pedagogy. The Cambridge History of Western Music Theory. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 46–77.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Асафьев Б. В. М. И. Глинка. Ленинград : Музыка, 1978. 312 с.

Берков В. О. Гармония // Берков В. О. Избранные статьи и исследования. Москва : Сов. композитор, 1977. С. 195–236.

Берков В. О. К вопросу о функциональной теории в России (Стасов, Серов, Ларош, Танеев) // Берков В. О. Избранные статьи и исследования. Москва : Сов. композитор, 1977. С. 47–73.

Богоявленский С. Н. Советское теоретическое музыкознание (1941–1966) // Вопросы теории и эстетика музыки. Вып. 6–7. Ленинград : Музыка, 1967. С. 164–194.

Вагнер Р. Моя жизнь : в 2 т. Т. 1. Москва : ACT ; Астрель, 2003. 560 с.

Вебер К. М. Сочинительская манера г-на концертмейстера Фески в Карлсруэ // Музыкальная эстетика Германии XIX века : антология : в 2 т. Т. 2 / сост. А. Михайлов, В. Шестаков. Москва : Музыка, 1982. С. 75–76.

Войтенко А. С. Стилевая специфика функциональной трактовки оркестрового тембра в произведениях Н. Я. Мясковского : дис. … канд. искусствоведения : спец. 17.00.03 Музыкальное искусство / Нац. муз. акад. Украины им. П. И. Чайковского. Киев, 2012. 183 с.

Грищенко С. М. Катель, Шарль-Симон // Музыкальная энциклопедия : в 6 т. / гл. ред. Ю. В. Келдыш. Т. 2 : Гондольера – Корсов. Москва : Сов. композитор, 1974. С. 744.

Ищенко Ю. Я. Моя гармония // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Вип. 94 : Юрій Іщенко та сучасний музичний простір. Київ, 2012. С. 245–267.

Котляревський І. А. Вступ до класифікації музично-теоретичних систем. Київ : Муз. Україна, 1974. 48 с.

Курт Э. Романтическая гармония и её кризис в «Тристане» Вагнера / пер. с нем.; предисл. и коммент. М. Этингера. Москва : Музыка, 1975. 552 с.

Ларош Г. А. Мысли о системе гармонии и её применении к музыкальной педагогике // Ларош Г. А. Собрание музыкально-критических статей / авт. вступ. ст. М. И. Чайковский, воспоминания Н. Д. Кашкина : в 2 т. Т. 1. Москва : Об-во «Муз-теорет. б-ка в Москве», 1913. С. 246–259.

Мазель Л. А. О некоторых сторонах концепции Б. В. Асафьева // Мазель Л. А. Статьи по теории и анализу музыки. Москва : Сов. композитор, 1982. С. 277–307.

Мазель Л. А., Рыжкин И. Я. Очерки по истории теоретического музыкознания : в 2 вып. Москва : Гос. муз. изд-во. Вып. 1. 1934. 180 с.; Вып. 2. 1939. 248 с.

Полоцкая Е. Е. П. И. Чайковский и становление композиторского образования в России: дис. … доктора искусствоведения : спец. 17.00.02 Музыкальное искусство / Рос. муз. акад. им. Гнесиных. Москва, 2009. 690 с.

Радиге А. Французские музыканты эпохи Великой французской революции / пер. с фр. Г. М. Ванькович и Н. И. Игнатовой ; под ред. М. В. Иванова-Борецкого. Москва : Гос. муз. изд-во, 1934. 145 с.

Рыжкин И. Я. Теория многоосновности (Н. Гарбузов) // Мазель Л. А., Рыжкин И. Я. Очерки по истории теоретического музыкознания : в 2 вып. Вып. 2. Москва ; Ленинград : Музгиз, 1939. С. 206–245.

Рыжкин И. Я. Традиционная школа // Рыжкин И. Я., Мазель Л. А. Очерки по истории теоретического музыкознания. Москва : Музгиз, 1934. Вып. 1. С. 79–121.

Степанов А. А. Методика преподавания гармонии Москва : Музыка, 1984. 131 с.

Тышко С. В., Мамаев С. Г. Странствия Глинки. Комментарий к «Запискам». Ч. 2 : Глинка в Германии, или Апология романтического сознания. Киев : Задруга, 2002. 508 с.

Харнонкурт Н. Музика в нашому житті // Музика як мова звуків / пер. Г. Курков. Суми : Собор, 2002. С. 4–6.

Харнонкурт Н. Розуміння музики та музична освіта // Музика як мова звуків / пер. Г. Курков. Суми : Собор, 2002. С. 10–19.

Холопов Ю. Н. Об эволюции европейской тональной системы // Проблемы лада : сб. ст. / сост. К. И. Южак. Москва : Музыка, 1972. С. 35–76.

Цуккерман В. А. Музыкально-теоретические очерки и этюды : в 2 вып. Вып. 2 : О музыкальной речи Н. А. Римского-Корсакова. Москва : Сов. композитор, 1975. 464 с.

Шевалье Л. История учений о гармонии / пер. с фр. З. Потаповой и В. Таранущенко ; под ред. М. В. Иванова-Борецкого. Москва : Гос. муз. изд-во, 1932. 184 с.

Шнитке А. Функциональная переменность голосов фактуры // Шнитке А. Статьи о музыке / ред.-сост. А. В. Ивашкин. Москва : Композитор, 2004. С. 92–93.

Catel Ch. A Treatise on Harmony / translated by C. Clarke. London : J. Alfred Novello, 1854. 57 p.

Catel Ch.-S. Traité d’harmonie. Paris : l’Imprimerie du Conservatoire de Musique, 1802. 73 p.

Charleton D. Logier, Johann Bernhard // The New Grove Dictionary of Music and Musicians : in 20 vol. New York : Macmillan, 1995. Vol. 11. P. 132–133.

Education in music // The New Grove Dictonary of Musiс and Musicians : in 20 vol. New York : Macmillan, 1995. Vol. 6. P. 1–58.

Fetis F.-J. Complete Treatise on the Theory and Practice of Harmony [Translated by P. Landey]. Hillsdale ; New York : Pendragon Press, 2008. 282 p.

Suskin S. Catel, Charles-Simon // The New Grove Dictionary of Music and Musi-cians : in 20 vol. New York : Macmillan, 1995. Vol. 4. P. 7–8.

Wason R. Musica practica: music theory as pedagogy // The Cambridge History of Western Music Theory. Cambridge : Cambridge University Press, 2008. P. 46–77.