Музика Ріхарда Вагнера у Польщі з кінця ХІХ століття до нинішніх часів

Автор(и)

  • Magdalen Dzyadak Інститут музикознавства Ягеллонського університету у Кракові, Poland http://orcid.org/0000-0002-1409-7902
  • D. O. Poliachok

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(38).2018.135898

Ключові слова:

творчість Р. Вагнера, польська публіка, постановки опер, критичні публікації

Анотація

Здійснено огляд рецепції творчості Ріхарда Вагнера у Польщі протягом ХІХ століття і до 2016 року. Охарактеризовано постановки опер, розглянуто критичні рецензії, монографічні дослідження різних років, виставки, переклади. Підкреслено зв’язок між сприйняттям музики Р. Вагнера і мистецьким та суспільно-політичним контекстом. Розкрито складний шлях музики композитора до польської публіки наприкінці ХІХ століття, зумовлений неприйняттям її провідними польськими композиторами того часу (С. Монюшком, З. Носковським, В. Желенським), а також загостренням національного питання. Показано зміни, які відбулися на початку ХХ століття, зокрема йдеться про позитивне ставлення до музики Р. Вагнера літераторів і композиторів генерації «Молодої Польщі». Розглянуто складний шлях її поступового повернення в польське культурне життя після Другої світової війни в умовах, коли серед широкої публіки панувала відраза до німецької культури, а комуністична влада свідомо гальмувала процес поширення творів композитора. Охарактеризовано різні підходи до постановки опер Р. Вагнера наприкінці ХХ – початку ХХІ століть в умовах переважання постмодерністської «режисерської опери». Зазначено, що в більшості критичних публікацій, присвячених постановкам вагнерівських опер, повторюється думка, що музика композитора в Польщі досі вкрай мало відома, а його твори виконуються вкрай рідко. Наголошено, що останніми роками у Польщі відбулися значні досягнення в дослідженні творчості Р. Вагнера, зокрема названо роботи К. Козловського, М. Гмиса, Р. Д. Голянека, Р. Окуліч-Козарина, М. Дзядек.

Біографії авторів

Magdalen Dzyadak, Інститут музикознавства Ягеллонського університету у Кракові

Дзядек Магдалена – доктор мистецтвознавства, професор Інституту музикознавства Ягеллонського університету у Кракові (Польща)

D. O. Poliachok

перекладач

Посилання

Brumer, W. (1933). Wyspianski’s Theatre. Warsaw: Księgarnia F. Hoesicka, 80 p. [in Polish].

Dębowska, A. S. (2013). “Parsifal” in Poznan. Wagner which is difficult to enjoy. Gazeta Wyborcza: daily. 23 października. Available at: http://wyborcza.pl/1,113768,14826145,_Parsifal__ w_Poznaniu__Wagner__z_ktorego_trudno_sie.html (Accessed: 15 January 2017) [in Polish].

Dziadek, M. (2000). The Young-Polish Cult of the Bards as being adopted to rendering Wagner’s Output. A Contribution to the History of “Wagnerians Craze” in Polish. In: T. Brodniewicz, M. Jabłoński, J. Stęszewski, eds. Mickiewicz and Music. Words – Sounds – Contexts. Poznan: AM, pp. 83–91 [in Polish].

Dziadek, М. (2013). Polish Reception of Wagner and Mahler in the Context of the Renaissance of Romantic Attitudes among Polish Critics and Composers. Annales Universitas Mariae Curie-Skłodowska. Section L, Arts. vol. 9. No. 2. Lublin: UMCS, pp. 143–154 [in Polish].

Dziadek, М. The Reception if Wagner’s Music and Ideas in Polish during the Communist Years (1945–1989). In: S. Muir, A. Belina-Johnson, eds. Wagner in Russia, Poland and the Czech Lands: musical, literary and cultural perspectives. Surrey / GB: Ashgate Publishing Limited, 2013, pp. 159–184.

Dziadek, М. (2001). Wagner and Young Poland. Music. No. 4, pp. 27–45 [in Polish].

Erhardt, L. (1963). The Beginning or Continuation? Musical Movement. No. 10, p. 17 [in Polish].

Golianek, R. D. (1996). Zdzisław Jachimecki’s Monograph on Wagner and the Polish Discussion about the Position of Composer’s. In: P. Macek, ed. Colloquium Richard Wagner – Nationalkulturen – Zeitgeschichte. Brno: Masarykova univerzita, pp. 176–187.

Golianek, R. D. (2002). Towards Last Things… The Contemplation as the Feature of Late Style in Music (on the Examples from Liszt, Wagner and Shostakowitsh). In: W. Kalaga and E. Knapik, eds. Late Style in Music, Literature and Culture. Katowice: Wydawnictwo Śląsk, pp. 107–117 [in Polish].

Gostomski, W. (1904). The Theatre in Bayreuth and its Meaning, Wagner’s Drama, The Artist’s Tragedy. From Past and Present. Warsaw: Gebethner i Wolff, 1904, pp. 194–204 [in Polish].

Gostomski, W. (1899) Wagner’s Drama. Warsaw Library. Vol. 3, pp. 472–499. [in Polish].

Gostomski, W. (1904) The Artist’s Tragedy. Warsaw Library. Vol. 3, pp. 280–321 [in Polish].

Horowicz, B. (1963). Operatic Theatre: The History of Opera, Stagings, Perspectives. Warsaw: Państ. Instytut Wydawniczy, 233 p. [in Polish].

Jabłonowski, W. (1904). Introduction. In: Schuré E. Musical Drama. R. Wagner, His Oeuvre and Ideals. Translated by E. Węsławska. Warsaw, 336 p. Сontemporary Edition: Schuré E. Richard Wagner and his Musical Drama. Wadowice: V.I.D.I. 2004. 240 p. [in Polish].

Jabłonowski W. (1898). Richard Wagner. Poet and Thinker. Weekly Illustrated [Tygodnik Ilustrowany]. No. 44, pp. 865–868. [in Polish].

Jellenta, C. [Napoleon Hirszband]. (1894). Prometheans. Jellenta C. The Universal Poem and Its Most Recent History. Warsaw: G. Centnerszwer; Cracow: S. A. Krzyżanowski, pp. 17–47 [in Polish].

Jellenta, C. [Napoleon Hirszband]. (1913). Will of Power and Ring of the Rings. Rydwan. No. 11, pp. 67–78 [in Polish].

Kozłowski, K. (2004). Theatre and Religion of Art. Wagner’s “Parsifal”. Poznan : Wydawnictwo Naukowe UAM. 288 p. (“Seria Polish Philology”. Nr 82) [in Polish].

Kozłowski, K. (2006). Opera and Music Drama. Sketches. Poznan: PTPN. 192 p. [in Polish].

Kołaczkowski, S. (1931). Richard Wagner as Composer and Theoretician of Music Drama. Warsaw: Drukarnia Zakładów Graficznych M. Arct. 209 p. [in Polish].

Komorowska, M. (2003). The Chronicle of Music Theatres in People’s Republic of Poland. July 1944 – June 1989. Poznan : PTPN, 2003. 335 s. (Poznan Operatic Studies, 1640–5803. Vol. 3) [in Polish].

Matuszewski, I. (1902). Słowacki and the New Arts (Modernism): Słowacki’s Oeuvre in the Light of Modern Aesthetics: Comparative Study. Warsaw: Gebethner i Wolff. 400 p. [in Polish].

Okulicz-Kozaryn, R. (2013). Where the King Spirit Manifests Himself… Stanisław Wyspiański in Search of the Polish Equivalent to Bayreuth. In: S. Muir and A. Belina, eds. Richard Wagner in Central and Eastern Europe. Foreword R. Taruskin. London: Ashgate, pp. 137–158.

Piniński, L. (1883). About Modern Opera and Richard Wagner’s Importance and about Wagner’s “Parsifal”. Lvov: Drukarnia Władysława Łozińskiego, 1883. 106 p. [in Polish].

Pociej, B. (1978) From the Author. Sketches from Late Romanticism. Kraków: PWM, pp. 5–6 [in Polish].

Pociej, B. (1978). Sketches from Late Romanticism. Cracow : PWM, 1978. 243 p. [in Polish].

Pociej, B. (1969). “Tristan and Isolde” at Poznan Opera. Tygodnik Powszechny. No. 2, p. 11.

Saturna, A. (1969). Wagner Chord. Nurt. No. 3, p. 20 [in Polish]. 29.Sławińska, I. (1966). Introduction. The Ideas of Theatre of Young Poland. Warsaw: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, pp. 1–10 [in Polish].

Stromenger, K. (ca 1938). Wagner’s Theatre. Lvov: Państwowe Wydawnictwo Książek Szkolnych, 87 p. [in Polish].

Teodorowicz, K. (2014). At Last Lohengrin [online]. Available at: http://teatralny.pl/recenzje/nareszcie-lohengrin,484.html (Accessed: 17 January 2017) [in Polish].

Wagner, R. (2009). Dramaturgy of Opera. Selected Issues from the Years 1871–1879. Transl. M. Kasprzyk, ed. by E. Voss, ed. for Polish edition A. Igielska, K. Kozłowski. Gdansk: Słowo / obraz terytoria, 2009. 303 p. [in Polish].

Waydel-Dmochowska, J. (1958). Warsaw of the Olden Times. Warsaw: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1958. 499 p. [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-02-28

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО