Харків’яни і вагнерівський фестиваль у Байройті: культурні зв’язки

Автор(и)

  • Oleksandr Vitaliiovych Serdiuk Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого (Харків), Ukraine https://orcid.org/0000-0003-2684-8467

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(38).2018.135884

Ключові слова:

родина Рубінштейнів, Байройт, взаємини Р. Вагнера і Й. Рубінштейна, діяльність М. Бааг-Попової, Вагнерівське товариство в Харкові

Анотація

Розглянуто особливості зародження й розвитку культурних контактів між харківськими діячами культури і Р. Вагнером та його нащадками, з Вагнерівським оперним фестивалем у Байройті, Вагнерівським товариством в Харкові. Показано роль харківських стипендіатів Вагнерівського фестивалю в Байройті у вивченні й популяризації творчої спадщини німецького майстра. Особливу увагу звернено на невідомі факти творчої біографії харківського музиканта Й. Рубінштейна. На основі архівних матеріалів розкрито особливості його творчого шляху, пов’язані зі складними взаєминами з Р. Вагнером і його оточенням. Підкреслено причетність харківського музиканта не тільки до зародження, а й до безпосереднього втілення театральних проектів німецького майстра. Відзначено роль в організації Вагнерівського товариства і М. БаагПопової, причетної до відродження оперного фестивалю в Байройті після Другої світової війни. Її робота в секретаріаті оркестру й у прес-бюро фестивалю тривала протягом 12 років. Після відвідання нею Харкова (1996) було організовано два вагнерівські товариства – у Харкові й Києві, які очолили відповідно – Г. Вєркіна і М. Черкашина-Губаренко. Підбито підсумки двадцятирічної діяльності Вагнерівського товариства в Харкові, охарактеризовано основні напрями його роботи: науково-просвітницької (різноманітні проекти, доповіді, дискусії, олімпіади, які стосуються музичного театру Вагнера, творчості його сучасників і послідовників, під час яких розглядаються різноманітні музично-театральні інтерпретації вагнерівських текстів); концертної (концерти-лекції за участю учнів Середньої спеціальної школи-десятирічки, студентів Музичного училища й Університету мистецтв, артистів Філармонії та Оперного театру); ініціювання створення музичних присвят на честь Р. Вагнера і їх виконання в меморіальних концертах.

Біографія автора

Oleksandr Vitaliiovych Serdiuk, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого (Харків)

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри культурології Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого (Харків)

Посилання

Aldanov, M. Istoki [Sources], [online]. Available at: goo.gl/6HFVdP [Accessed: 04.10.2017] [in Russian].

Bagaley, D. I. and Miller, D. P. (1912). City history of Kharkov for 250 years of its existence (1655–1905). The historical monography [Istoriya goroda Harkova za 250 let ego suschestvovaniya (1655–1905). Istoricheskaya monnografiya], in 2 vol, vol. 2. Xarkiv: Tip. i Litografiya M. Zilberberg’ i S-vya, 982 p. [in Russian].

In Kharkov will stage Wagner. (2017). [V Harkove postavyat Vagnera]. Status quo, [e-journal] 11 January. Available at: http://www.sq.com.ua/rus/news/novosti/11.01.2017 /v_harkove_postavyat_vagnera/ [Accessed: 04.10.2017] [in Russian].

Levik, B. V. (1978). Richard Wagner. Moscow: Muzyika, 447 p. [in Russian].

Morozova, N. Ida Rubinshteyn [Ida Rubinshtejn], [online] Available at: http://clubs.ya.ru/4611686018427397615/replies. xml?item_no=4818 [Accessed: 04.10.2017] [in Russian].

Nayda, G. The theatre is full, boxes shine… [Teatr polon, lozhi bleschut…], [online] Available at: http://timeua.info/080911/46698.html [Accessed: 04.11.2017] [in Russian].

Streets and the areas of Kharkov. The historical information directory [Ulitsyi i ploschadi Harkova. Istoriko-informatsionnyiy spravochnik], [online] Available at: http://streets-kharkiv.info/search/node/улица+Вагнера [Accessed: 04.01.2018] [in Russian].

Cherkashyna-Hubarenko, M. (2017). Innovation and heritage. Kyiv Wagner’s society – 20 years [Novatorstvo i spadshchyna. Kyivskomu vahnerivskomu tova-rystvu – 20 rokiv]. Day [Den]. 30 June, No. 110–111 [in Ukrainian].

Baedeker P. All pains the end. Joseph Rubinstajn. Joseph Rubinstein. 1847–1883 [manuscript] [Aller Schmerzen Ende. Joseph Rubinstein. 1847–1883. Dieser Fassung liegt ein Vortragstext von Peer Baedeker zugrunde, der für Druck redigiert und erweitert wurde. O.G.B]. Archive of the Kharkov Wagner Society. 14 p.

Evening at Richard Wagner (1876). [Ein Abend bei Richard Wagner] Round the world. The general Illustrated newspaper [Über Land und Meer. Allgemeine Illustrierte Zeitung]. No. 47. Stuttgart, p. 933.

Wagner C. (1976). Die Tagebücher [Diaries]. R. Piper & Co. Verlag, München, 1976. Vol. 1, 2. 1270 p., vol. 3, 4. 1334 p.

Westernhagen C., von. (1956). Richard Wagner. Work, being, its World [Richard Wagner. Sein Werk, sein Wesen, seine Welt]. Zürich: Atlantis Verlag, 559 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-02-28

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО