Харків’яни і вагнерівський фестиваль у Байройті: культурні зв’язки
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(38).2018.135884Ключові слова:
родина Рубінштейнів, Байройт, взаємини Р. Вагнера і Й. Рубінштейна, діяльність М. Бааг-Попової, Вагнерівське товариство в ХарковіАнотація
Розглянуто особливості зародження й розвитку культурних контактів між харківськими діячами культури і Р. Вагнером та його нащадками, з Вагнерівським оперним фестивалем у Байройті, Вагнерівським товариством в Харкові. Показано роль харківських стипендіатів Вагнерівського фестивалю в Байройті у вивченні й популяризації творчої спадщини німецького майстра. Особливу увагу звернено на невідомі факти творчої біографії харківського музиканта Й. Рубінштейна. На основі архівних матеріалів розкрито особливості його творчого шляху, пов’язані зі складними взаєминами з Р. Вагнером і його оточенням. Підкреслено причетність харківського музиканта не тільки до зародження, а й до безпосереднього втілення театральних проектів німецького майстра. Відзначено роль в організації Вагнерівського товариства і М. БаагПопової, причетної до відродження оперного фестивалю в Байройті після Другої світової війни. Її робота в секретаріаті оркестру й у прес-бюро фестивалю тривала протягом 12 років. Після відвідання нею Харкова (1996) було організовано два вагнерівські товариства – у Харкові й Києві, які очолили відповідно – Г. Вєркіна і М. Черкашина-Губаренко. Підбито підсумки двадцятирічної діяльності Вагнерівського товариства в Харкові, охарактеризовано основні напрями його роботи: науково-просвітницької (різноманітні проекти, доповіді, дискусії, олімпіади, які стосуються музичного театру Вагнера, творчості його сучасників і послідовників, під час яких розглядаються різноманітні музично-театральні інтерпретації вагнерівських текстів); концертної (концерти-лекції за участю учнів Середньої спеціальної школи-десятирічки, студентів Музичного училища й Університету мистецтв, артистів Філармонії та Оперного театру); ініціювання створення музичних присвят на честь Р. Вагнера і їх виконання в меморіальних концертах.
Завантаження
Посилання
Aldanov, M. Istoki [Sources], [online]. Available at: goo.gl/6HFVdP [Accessed: 04.10.2017] [in Russian].
Bagaley, D. I. and Miller, D. P. (1912). City history of Kharkov for 250 years of its existence (1655–1905). The historical monography [Istoriya goroda Harkova za 250 let ego suschestvovaniya (1655–1905). Istoricheskaya monnografiya], in 2 vol, vol. 2. Xarkiv: Tip. i Litografiya M. Zilberberg’ i S-vya, 982 p. [in Russian].
In Kharkov will stage Wagner. (2017). [V Harkove postavyat Vagnera]. Status quo, [e-journal] 11 January. Available at: http://www.sq.com.ua/rus/news/novosti/11.01.2017 /v_harkove_postavyat_vagnera/ [Accessed: 04.10.2017] [in Russian].
Levik, B. V. (1978). Richard Wagner. Moscow: Muzyika, 447 p. [in Russian].
Morozova, N. Ida Rubinshteyn [Ida Rubinshtejn], [online] Available at: http://clubs.ya.ru/4611686018427397615/replies. xml?item_no=4818 [Accessed: 04.10.2017] [in Russian].
Nayda, G. The theatre is full, boxes shine… [Teatr polon, lozhi bleschut…], [online] Available at: http://timeua.info/080911/46698.html [Accessed: 04.11.2017] [in Russian].
Streets and the areas of Kharkov. The historical information directory [Ulitsyi i ploschadi Harkova. Istoriko-informatsionnyiy spravochnik], [online] Available at: http://streets-kharkiv.info/search/node/улица+Вагнера [Accessed: 04.01.2018] [in Russian].
Cherkashyna-Hubarenko, M. (2017). Innovation and heritage. Kyiv Wagner’s society – 20 years [Novatorstvo i spadshchyna. Kyivskomu vahnerivskomu tova-rystvu – 20 rokiv]. Day [Den]. 30 June, No. 110–111 [in Ukrainian].
Baedeker P. All pains the end. Joseph Rubinstajn. Joseph Rubinstein. 1847–1883 [manuscript] [Aller Schmerzen Ende. Joseph Rubinstein. 1847–1883. Dieser Fassung liegt ein Vortragstext von Peer Baedeker zugrunde, der für Druck redigiert und erweitert wurde. O.G.B]. Archive of the Kharkov Wagner Society. 14 p.
Evening at Richard Wagner (1876). [Ein Abend bei Richard Wagner] Round the world. The general Illustrated newspaper [Über Land und Meer. Allgemeine Illustrierte Zeitung]. No. 47. Stuttgart, p. 933.
Wagner C. (1976). Die Tagebücher [Diaries]. R. Piper & Co. Verlag, München, 1976. Vol. 1, 2. 1270 p., vol. 3, 4. 1334 p.
Westernhagen C., von. (1956). Richard Wagner. Work, being, its World [Richard Wagner. Sein Werk, sein Wesen, seine Welt]. Zürich: Atlantis Verlag, 559 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.