Історія музики – вертикальний вимір і паралельні сюжети

Автор(и)

  • Maryna Romanivna Cherkashina-Gubarenko Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Ukraine http://orcid.org/0000-0002-7347-4309

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(38).2018.135882

Ключові слова:

опера, оперне лібрето, оперні школи, «опера спасіння», корабель-примара, оперна вистава

Анотація

Як паралельний сюжет розглянуто історію написання опери французького композитора П’єра-Луї Дітша, яка стала своєрідним двійником «Летючого голландця» Р. Вагнера. За основу лібрето цієї опери (написаної і поставленої в Парижі 1842 року, за два місяці до прем’єри у Дрездені «Летючого голландця») було взято сценарний план Р. Вагнера, який ґрунтувався на інтерпретації легенди про корабель-примару та його капітана. Цей сценарний план був проданий дирекції французької Опери, коли виявилися марними спроби композитора пробитися на головну паризьку сцену. Розглянуто різні версії легенди, один із варіантів якої відтворено в романі британського письменника Фредеріка Маррієта «Корабель-примара» (1839). Стисло охарактеризовано оперу П.-Л Дітша, простежено подальші контакти Р. Вагнера з композитором і диригентом, який готував скандально відому паризьку прем’єру «Тангайзера» (1861), розкрито приховані алюзії на цю історію, які містяться у романі сучасного німецького письменника Г.-У. Трайхеля «Трістан-акорд» (2000). У цьому творі надзвичайно колоритний образ Бергмана, цікаво розкрито суперництво двох сучасних композиторів, і це може викликати паралелі не лише з ревнивим і прискіпливим ставленням Р. Вагнера до Дж. Мейєрбера, а й із відомим твором Франца Верфеля «Верді. Роман опери» (1924).

Біографія автора

Maryna Romanivna Cherkashina-Gubarenko, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Черкашина-Губаренко Марина Романівна – доктор мистецтвознавства, заслужений діяч мистецтв України, академік Національної Академії мистецтв України, професор кафедри історії світової музики Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського

Посилання

Wagner, R. (2003). My Life [Moja zhyzn]. Sanct-Petersburg: Terra Fantastica, Moscow: EKSMO, 864 p. [in Russian].

Heine, H. (1956). From the memoirs of Mr. von Schnabelewopsky [Is memuarow gospodina fon Shchnabelevopskogo]. In: Heine, H. Selected works [Heine, H. Izbrannye proizvedenija], in 2 vol, vol. 2. Prose. Moscow: Gos.izdat khudozh. Lit, pp. 331–378 [in Russian].

Heine, H. (1956). Lutenzia [Lutenzia]. In: Heine, H. Selected works [Heine, H. Izbrannye

proizvedenija], in 2 vol., vol. 2. Prose. Moscow: Gos. izdat. khudozh. lit., pp. 434–477 [in Russian].

Marryat, F. (2011). The Fantom Ship [Korabel-phantom]. Moscow: Olma Media Group, 448 p. [in Russian].

Treichel, H.-Ul. (2002). Tristanakkord, novel. Translate from German by A. Shabarova [Tristan-akkord, roman, perervod s nem. A. Shabarovoj]. Sanct-Petersburg: Limbus Press, 160 p. [in Russian].

Zuker, A. (2010). Dramaturgy of Pushkin in the Russian opera classics [Dranatuegija Pushkina v russkoj opernoj klassike]. Moscow: Compositor, 280 p. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-02-28

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО