Львівська баянно-акордеонна школа як регіональний складник української музичної культури
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3(68).2025.343246Ключові слова:
регіональна українська музична культура, львівська баянно-акордеонна школа, організаційно-творча діяльність Г. Казакова, інноваційність М. Оберюхтіна, конкурсно-фестивальний рухАнотація
Розглянуто баянно-акордеонне виконавство України у контексті національного і регіонального аспектів культуротворення та активації культурної субʼєктності й ідентифікації у європейському музичному просторі. Висвітлено проблему регіоналістики баянно-акордеонної школи як динамічного історико-культурного феномену. Проаналізовано ціннісні аспекти львівської баянно-акордеонної школи у розвитку музичного мистецтва України. Прослідковано процеси становлення баянно-акордеонної школи на території львівського регіону. Визначено львівську баянно-акордеонну школу як інституційну самостійну установу із власною культурною спадщиною та традиціями. Констатовано, що львівська баянно-акордеонна школа, як соціокультурний і ціннісний феномен виконавських та педагогічних традицій постає вагомою частиною української музичної культури, є чинником її збереження та програмує величні досягнення у майбутньому. Описано постать Г. Казакова як основоположника професійної освіти з народно-інструментального мистецтва у регіоні, що започатковує фахові класи гри на народних інструментах у спеціалізованих навчальних закладах Львова. Підкреслено інноваційну роль М. Оберюхтіна у формуванні львівської академічної баянно-акордеонної школи, який заклав основи культуровідповідної педагогічної концепції. Вказано фундаментальні атрибути регіональної школи, а саме: наукова діяльність, організація різноманітних мистецьких практик, розбудова якісної фахово-освітньої інфраструктури, акумулювання методикопедагогічних розробок, які отримують стабільне застосування в межах регіону із перспективою трансляції на вітчизняний та міжнародний рівень. Обґрунтовано різновекторність досліджуваного феномену, що включає: науково-методичну базу; визначення понять «школа», «виконавська школа», «науково-педагогічна школа»; організацію всеукраїнських та міжнародних конкурсів, науково-творчих форумів, фестивалів; культуротворчий аспект.
Завантаження
Посилання
Bezuhla, R., 2004. Bayan art in the musical culture of Ukraine. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Kyiv National University of Culture and Arts.
Huralnyk, N., 2011. Naukovo-pedahohichna shkola pianistiv u teorii ta praktytsi muzychnoi osvity ta vykhovannia: navchalno-metodychnyi posibnyk [Scientific and pedagogical school of pianists in the theory and practice of musical education and upbringing: a teaching and methodological manual]. Kyiv: NPU imeni M. P. Drahomanova.
Davydov, M., 2010. Vykonavske muzykoznavstvo: entsyklopedychnyi dovidnyk [Performing musicology: encyclopedic reference book]. Lutsk: VAT "Volynska oblasna drukarnia".
Dushnyi, A. and Pyts, B., 2010. Lvivska shkola baianno-akordeonnoho mystetstva: dovidnyk [Lviv school of accordion and accordion art: a reference book]. Drohobych: Posvit.
Kremen. V. H., ed., 2008. Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education]. Kyiv: Yurynkom Inter.
Kundys, R., 2012. Lvivska baianna shkola v konteksti natsionalnoi akademichnoi shkoly hry na narodnykh instrumentakh [Lviv accordion school in the context of the national academic school of playing folk instruments]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 3, pp.99–108.
Kundys, R. Yu. and Dushnyi, A. I., 2016. Avtorska shkola Mykhaila Oberiukhtina v konteksti baiannoho mystetstva Lvivshchyny [Mykhailo Oberyukhtin's author's school in the context of accordion art of Lviv region]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia: Pedahohichni nauky, 2(299), pp.201–210.
Kundys, R. Yu., Dushnyi, A. I. and Zavialova, O. K., 2021. Osnovy formuvannia lvivskoi baiannoi shkoly v konteksti vykonavskoi tradytsii (terminolohiia, typolohiia, osoblyvosti rehionalistyky). In: Modern Ukrainian musicology: from musical artifacts to humanistic universals: collective monograph. Riga: Baltija Publishing, pp.294–316.
Pyts, B. and Dushnyi, A., 2011. Kafedra muzychnykh instrumentiv ta vokalu Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka: naukovoistorychnyi dovidnyk [Department of musical instruments and vocals of the Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University: scientific and historical reference book]. Drohobych: Posvit.
Filiak, R., 2024. Stanovlennia mystetskykh shkil v Ukraini (kinets ХХ – pochatok ХХI stolittia) [The formation of art schools in Ukraine (late 20th – early 21st century)]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, 4, pp.111–116.
Teufel, A., 2006. Die Schrammelharmonika Instrumentenkunde, Geschichte und Spielweise des chromatischen Wiener Knopfgriffakkordeons. Magisterarbeit in der Studienrichtung Klavier. Institut fur Volksmusikforschung und Ethnomusikologie Universi at fur Musik und Darstellende Kunst Wien.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Богдан Бойко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

