Опера Антіна Рудницького «Анна Ярославна — королева Франції»: порівняльний аналіз американського і українського форматів утілення

Автор(и)

  • Ірина Суворова Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0009-0008-7365-2946

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(63).2024.310295

Ключові слова:

Антін Рудницький, опера «Анна Ярославна — королева Франції», особливості композиторського стилю, сценічні інтерпретації/трактування, американський та український формати опери

Анотація

Розглянуто феномен створення опери Антіна Рудницького «Анна Ярославна — королева Франції» на підґрунті історіографічних та іконографічних джерел, її мистецьких реалізацій в американському та українському форматах. Окреслено актуальність та необхідність звернення до історичної національної тематики загалом та означеної опери зокрема в соціокультурних реаліях сьогодення. З’ясовано роль і місце української діаспори у збережені національної ідентифікації культури і мистецтва в умовах перебування у різних країнах світу. Закцентовано увагу на повернення до скарбниці вітчизняної музичної культури невиправдано забутих імен і творів українських митців-емігрантів, одним із яскравих їх представників по праву вважається американський композитор галичанського походження Антін Рудницький. Проаналізовано й систематизовано літературне підґрунтя статті з особливостей історичного, соціокультурного розвитку Київської Русі і Франції кінця раннього середньовіччя; передумов створення опери з окресленням головних сюжетних ліній у розвитку її драматургії; спогадів, відгуків та рецензій на її вирішення в американському та українському форматах. Виявлено відмінності умов життєдіяльності, способу існування Київської Русі та Франції означеної доби, особливості їх тогочасної культури, побуту, традицій. Звернено увагу на обрання результативного вектору діяльності Ярослава Мудрого в політиці, дипломатії, міждержавних родинних зв’язках з провідними королівськими дворами Європи, що сприяло найвищому розвитку тогочасної Київської Русі, зміцненню княжої світської влади. Виявлено скромне становище середньовічної роздробленої Франції в геополітичному розвитку Європи з підпорядкуванням світської королівської влади Папі Римському. Визначено мотивацію звернення Антіна Рудницького до історичної тематики та передумови написання опери «Анна Ярославна — королева Франції» як «сердечної сповіді» Маестро-емігранта. Проаналізовано дві сюжетні лінії в оперній драматургії — соціально-історичну та побутово-психологічну з аргументацією їх концептуального вирішення. З’ясовано причини концертно-сценічного формату втілення опери силами української діаспори в Америці, неможливості її подальшого сценічного життя в країні. Досліджено концептуальне вирішення твору в Національній опері України у сценічному форматі, причини недоліків його мізансценічної розробки в зв’язку з помилками в режисерському аналізі і творчому задумі вистави. Доведено необхідність ґрунтовного підходу до трактування історичних опер національного тематизму із застосуванням масштабних монументальних масових сцен. Спрогнозовано перспективи подальших наукових досліджень означеної тематики в умовах сучасних можливостей музичного театру, досягнень режисерської оперної практики.

Біографія автора

Ірина Суворова, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

творча аспірантка кафедри оперної підготовки та музичної режисури

Посилання

Balandin, F., Liarosh, M. and Kraliuk, P., 2022. Anne de Kyiv / Anna Kyivska [Anne de Kyiv / Anna Kyivska]. Kyiv: Pinzel.

Varshavska, A., 2021. The figure of Antin Rudnytskyi in the historical paradigm of the Ukrainian diaspora in the USA in the middle of the 20th century. Master's scientific work on musical art. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.

Zharkova, V., 2018. Desyat' vzglyadov na istoriyu zapadnoevropeiskoi muzyki. Tainy i zhelaniya Homo Musicus [Ten views on the history of Western European music. Secrets and desires of Homo Musicus]. Vol. 1. Kiev: ArtHuss.

Zubanov, V. and Tolstoukhov, A., 2009. Ukraina – Yevropa: khronolohiia rozvytku (1000–1500) [Ukraine – Europe: chronology of development (1000–1500)]. Translated from Russian. Kyiv: KVITs.

Kraliuk, P., 2018. Yaroslav Mudryi [Yaroslav Mudry]. Kharkiv: FOLIO.

Kulyniak, N. I., 2017. Natsionalni i yevropeiski moderni etychni skladovi indyvidualnoho styliu Antona Rudnytskoho. In: World Science, International Scientific and Practical Conference, Warsaw, Poland, 8(24), Vol. 1. Warsaw: RS Global, pp.14–21.

Luniak, Ye., 2010. Anna Ruska – koroleva Frantsii v svitli istorychnykh dzherel: monohrafiia [Anna Ruska – Queen of France in the light of historical sources: a monograph]. Kyiv.

Rudnytskyi, A., 1980. Pro muzyku i muzyk [About music and the musician]. Niu-Iork, Paryzh, Sidnei, Toronto: Naukove Tovarystvo im. Shevchenka.

Stanishevskyi, Yu., 2002. Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy imeni Tarasa Shevchenka: istoriia i suchasnist: monohrafiia [National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine named after Taras Shevchenko: history and modernity: a monograph]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Tereshchenko, A., 1995. In the opera – "Anna Yaroslavna", [online]. Available at: <https://zn.ua/ART/v_opere__anna_yaroslavna.html> [accessed: 09 April 2024].

Tolochko, P. P. and Motsia, O. P., 2020. Rus v kintsi ІХ – na pochatku ХІІ st. In: A. Tolstoukhov, V. Zubanov, P. Tolochko and others. Ukraina: khronolohiia rozvytku u 6-ty tomakh [Ukraine: chronology of development in 6 volumes]. Vol. 2: Davni slov’iany. Kyivska Rus. Kyiv: KRION, pp.202–265.

Shvachko, T., 1996. Mriia, shcho zdiisnylasia [A dream that has come true]. Muzyka, 2(302), pp.6–7.

Eco, U. 1994. Arte e bellezza nell'estetica medievale. Milano: R.C.S. Libri & Grandi Opere S.p.A.

Le Goff, J., 1992. Medieval Civilization (400–1500). Translated by J. Barrow. Oxford: Blackwell Publishers.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-26

Як цитувати

Суворова, І. (2024). Опера Антіна Рудницького «Анна Ярославна — королева Франції»: порівняльний аналіз американського і українського форматів утілення. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (2(63), 116–135. https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(63).2024.310295

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО