Вокальний цикл Віталія Губаренка «Простягни долоні» в сучасному виконавському проекті

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.2-3(47-48).2020.213405

Ключові слова:

камерно-вокальна творчість, виконавська інтерпретація, ансамбль, трактування, засоби виразності, образність

Анотація

Розглянуто індивідуальний виконавський проект, присвячений ювілейним датам родини Черкашиних-Губаренко, який складався з серії концертів, передачі «Сімейний альбом» та студійного запису аудіодиску під назвою «Поезія і музика» (виконавці Валерія Туліс (вокал) та Олена Щьоголева (фортепіано). Зроблено ретельний аналіз апробації цієї концертної програми, що об’єднала в собі яскраві зразки камерно-вокальної музики Віталія Губаренка та Ірини Губаренко, а також Михайла Шуха (на вірші Ірини Губаренко). Зорієнтовано думку на сприйняття нової хвилі зацікавленості творчістю батька та доньки. Описано інші концертні програми в Україні та за кордоном за участі різних виконавців. Спрямовано увагу на один із творів представленої програми — вокальний цикл В. Губаренка «Простягни долоні» на слова В. Сосюри ор. 26. Проаналізовано останні наукові дослідження, присвячені життю та творчості В. Губаренка в цілому та обраному твору зокрема. Доведено, що вокальний цикл «Простягни долоні» вже має свою виконавську історію, тому згадано неодноразові виконання минулих років, де він звучав в рамках ювілейних авторських концертів за життя композитора. Найбільш відомим інтерпретатором циклу, виконавцем, якого В. Губаренко особливо цінував, став Олександр Востряков. Підкреслено найважливіші особливості його виконавської версії у супроводі оркестру, зокрема, тяжіння до оперної манери співу, масштабність, драматизм висловлювання. У новому виконавському аспекті проаналізовано вокальний цикл «Простягни долоні» В. Губаренка, написаний в оригіналі для тенора та фортепіано. Здійснено редакцію поетичного тексту, що надала можливість виконувати теноровий цикл у жіночому варіанті та зумовила його індивідуальне творче осмислення. Виявлено нові підходи в інтерпретації цього циклу, а саме: створення зворушливого жіночого образу, підкреслення пісенно-камерного, інтимно-ліричного тону цієї музики. Доведено, що всі засоби музичної виразності підпорядковані власному сприйняттю та розумінню композитором поетичного першоджерела. Зроблено акцент на важливості фортепіанної партії у розкритті широкої палітри почуттів та емоційних станів, наданні більшої метроритмічної свободи солістові. Визначено роль ансамблевого мислення в концертній реалізації нової виконавської версії вокального циклу В. Губаренка «Простягни долоні» на слова В. Сосюри ор. 26.

Біографія автора

Olena Shchoholieva, Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського

ОЛЕНА ЩЬОГОЛЄВА

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри концертмейстерства

Посилання

Drach, I. S., 1999. Vokalna liryka Vitaliia Hubarenka [Vocal lyrics by Vitaliy Hubarenko]. Naukovi zapysky Ternopilskoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: mystetstvoznavstvo, 1(2), pp.37–40.

Drach, I. S., 2002. Kompozytor Vitalii Hubarenko: Formula indyvidualnosti [Composer Vitalii Hubarenko: Formula of personality]. Sumy: Sumskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet im. A. S. Makarenka.

Kyianovska, L. O., 2002. Ukrainska muzychna kultura [Ukrainian Music Culture]. Kyiv: DMTsNZKM.

Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 2003, Issue 32, Volume 4 : Vitalii Hubarenko: Storinky tvorchosti. Statti, doslidzhennia, spohady [Vitalii Hubarenko: Creativity pages. Articles, research, memories].

Polianska, H. M., 2017. Zhanrovyi poshuk u baletnii muzytsi Vitaliia Hubarenka [Genre search in ballet music of Vitalii Hubarenko]. Nizhyn: Lysenko M. M.

Chasopys Natsionalnoii muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho [Magazine of the National Music Academy of Ukraine named after P. I. Tchaikovsky], 2014, 2.

Shmeleva, N. V., 2009. Muzykal'nye metamorfozy ljubovnoi poezii V. Sosyury v vokal'nom tsikle Vitaliya Gubarenka «Prostiahny doloni» [Musical metamorphoses of V. Sosyura's love poetry in Vitaly Gubarenko's vocal cycle "Prostyagni Dolony"]. Teoretychni problemy mystetstvoznavstva u dzerkali kulturolohii, 30, pp.164–173.

Shchoholieva, O. V., 2019. «Storinky simeinoho albomu» v ramkakh festu «Arte da camera» ["Pages of the family album" as part of the festival "Arte da camera"], [online]. Available at: http://mus.art.co.ua/storinky-simeynoho-al-bomu-v-ramkakh-festuarte-da-camera [accessed: 04 December 2019].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-08-20

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО