Семантика смерті та переродження у весільній традиції Потур’я: на прикладі обрядів переходу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(45).2019.189805

Ключові слова:

лімінальність, весільний обряд, смерть, переродження, Потур’я, Західна Волинь

Анотація

Висвітлено проблему лімінальності на прикладі весільної традиції Потур’я, одного з етнічних регіонів західної Волині, розглянуто форму, функціональне навантаження кожного з етапів лімінального періоду, символи смерті й переродження як психофізіологічних аспектів переходу в новий соціальний статус. Застосовано міждисциплінарний, інтегративний, порівняльний, системно-структурний та емпіричний методи. В українській науці проблема лімінального переходу висвітлена на матеріалі обрядів родинного циклу, зокрема його охарактеризовано як один зі структурно-обрядових аспектів весілля на центральному Поліссі. Питання семантики смерті й переродження у весільній обрядовості окремих локальних територій ще потребує докладного наукового осмислення. У весільному обряді Потур’я представлено три етапи: прелімінальний, лімінальний і постлімінальний. Відповідно для кожної «транзитної» особи вони мають різні часово-просторові маркери. Зокрема, ритуали переходу впливають на особистісно-психологічний стан молодої, оскільки, на відміну від молодого, найбільше весільних ритуалів стосуються її особистості. Перехідний період нареченого є менш важливим у символічному значенні смерті, проте більш багатоетапним у ритуального процесі. Символи смерті й переродження мають свою специфіку, функціональне навантаження і втілюються за допомогою різних форм обрядового переходу. Невід’ємною складовою лімінального процесу є елімінативно-інтегративна функція, яка найбільш яскраво виражена у нареченої. З одного боку, лімінальний період у традиційному весіллі є багатоетапним випробувальним терміном, а з іншого, — набуттям іншого соціального статусу.

Біографія автора

Inna Shvorak, Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв

Шворак Інна Юріївна — здобувач кафедри культурології та інформаційних комунікацій

Посилання

Bayburin, A. (1993). Ritual in traditional culture. Structural and semantic analysis of East Slavic rites [Ritual v tradicionnoj kul'ture. Strukturno-semanticheskij analiz vostochnoslavjanskih obrjadov]. Saint Petersburg: Nauka, 253 p. [in Russian].

Bayburin, A. and Levinton G. A. (1978). The description of the organization of locality in the East Slavic wedding [K opisaniju organizacii prostranstva v vostochnoslavjanskoj svad'be]. Russian folk wedding rite [Russkij narodnyj svadebnyj obrjad]. Leningrad: Nauka, pp. 89–195 [in Russian].

Balushok, V. (2016). Initiatives of Ukrainians and ancient Slavs [Initsiatsii ukraintsiv ta davnikh slovian]. Kyiv: Heneza, 263 p. [in Ukrainian].

Bosyk, Z. (2010). Archetypal motifs of the wedding ritual of the Middle Dnieper region: their specificity and evolution [Arkhetypovi motyvy vesilnoi obriadovosti Serednoi Naddniprianshchyny: yikh spetsyfika ta evoliutsiia]. The dissertation author's abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 26.00.01 Theory and History of Culture. Kyiv National University of Culture and Arts. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Voitovych, V. (2002). Ukrainian mythology [Ukrainska mifolohiia]. Kyiv: Lybid, 665 p. [in Ukrainian].

Gennep, A. (1999). Rites of passage (systematic study of rites) [Obrjady perehoda (sistematicheskoe izuchenie obrjadov)], trans. from french Yu. Ivanova, A. Pokrovskaya. Russian Academy of Sciences. Moscow: Vostochnaja literatura, 297 p. [in Russian].

Eliade, M. (2000). Images and Symbols: An Essay on Magico-Religious Symbolism [Obrazy i simvoly: jesse o magiko-religioznoj simvolike]. Eliade, M. The Myth of Eternal Return [Mif o vechnom vozvrashhenii]: Works. Moscow: Ladomir, 414 p. [in Russian].

Efimenkova, B. (2008). East Slavic wedding and its musical content [Vostochnoslavjanskaja svad'ba i ee muzykal'noe napolnenie]. Gnessin State Musical College. Moscow, 62 p. [in Russian].

Hilarion (Ogienko I.; Metropolitan). (1992). Pre-Christian Beliefs of the Ukrainian People [Dokhrystyianski viruvannia ukrainskoho narodu: istorychno-relihiina monohrafiia]. A Historical and Religious Monograph. Kyiv: Oberehy, 424 p. [in Ukrainian].

Tulchinsky G. L. and Epstein M. N. (compl.) (2003). Liminality [Liminal'nost']. Projective philosophical dictionary. New terms and concepts [Proektivnyj filosofskij slovar'. Novye terminy i ponjatija]. Saint Petersburg: Aletejja, 512 p. [in Russian].

Lich, E. (2001). Culture and Communication. The logic of the relationship of characters [Kul'tura i kommunikacija. Logika vzaimosvjazi simvolov]. Russian Academy of Sciences. Moscow: Vostochnaja literatura, 2001, 125 p. [in Russian].

Mayerchyk, M. (2002). Ukrainian family rituals cycle through the prism models transfer [Ukrainski obriady rodynnoho tsyklu kriz pryzmu modeli perekhodu]. The thesis for the academic degree of Candidate of History Sciences by specialty: 07.00.05 Ethnology. Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology. National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Mayerchyk, M. (2011). Ritual and body [Rytual i tilo]. Kyiv: Krytyka, 327 p.

Moss, M. (2005). Societies. Exchange. Personality [Obshhestva. Obmen. Lichnost']. Moscow: KDU. 416 p.

Nesen, I. (2005). The Wedding Ritual of Central Polesie: Traditional Structure and Relic Forms (mid ХІХ — ХХ sen.) [Vesilnyi rytual Tsentralnoho Polissia: tradytsiina struktura ta reliktovi formy (seredyna ХІХ — ХХ st.)]. Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology. National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv, 278 p.

Potebnya, A. (1868). Crossing through water as a representation of marriage [Pereprava cherez vodu, kak predstavlenie braka]. Antiquities. Archaeological Bulletin [Drevnosti. Arheologicheskij Vestnik], vol. 1. Moscow, pp. 254–266 [in Russian].

Tjerner, V. (1983). The ritual process. Structure and anti-structure [Ritual'nyj process. Struktura i antistruktura]. Symbol and ritual [Simvol i ritual]. Moscow: Nauka, pp. 104–264 [in Russian].

Freud, Z. (1997). Totem and Taboo. Psychology of primitive culture and religion [Totem i tabu. Psihologija pervobytnoj kul'tury i religii]. Saint Petersburg: Aletejja, 222 p. [in Russian].

Shvorak, I. (2017). Mythological structures in the wedding ceremony of Western Volyn: vectors of research [Mifolohichni struktury u vesilnomu obriadi Zakhidnoi Volyni: vektory doslidzhennia]. East European Scientific Journal [Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe]. Warsaw. No. 6 (22), pp. 30–34 [in Ukrainian].

Buchowski, M. (1985). The ethnological interpretation of rites of passage [Etnologiczna interpretacja obrzędów przejścia]. Lud, vol. 69, pp. 63–73. [in Poland].

Durkheim, E. (2008). The Elementary Forms of Religious Life. Oxford University Press, 416 p. [in English].

Gluckman, M. (1962). Rites of passage [Les rites de passage] Essays on the Ritual of Social Relations. Manchester: Manchester University Press, pp. 1–52. [in English].

Kolberg, O. 1907. Wolyn: Rites, melodye, songs [Wolyn: Obrzędy, melodie, piesni]. Vol. 36. Cracow, 450 p. [in Poland].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-26

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ