Дванадцятий псалом у поетичній та музичній інтерпретаціях (Артемій Ведель, Тарас Шевченко, Мирослав Скорик)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.3(44).2019.189602

Ключові слова:

українське хорове мистецтво, псалом, інтерпретація, драматургія твору, творчість Т. Шевченка, А. Веделя, М. Скорика

Анотація

Розкрито особливості концепційної драматургії хору М. Скорика «Чи ти мене, милий Боже, на вік забуваєш» в її безпосередньому зв’язку з авторською версією псалма № 12 у переспіві Т. Шевченка. Розглянуто процес мікроінтонаційного розгортання, у якому різних змістовно-образних наповнень набувають передусім секундові, а також терцієві й секстові інтонації. Відзначено роль тональної драматургії, зокрема двох площин — бемольної та дієзної, пов’язаних з негативними і позитивними образами відповідно. Підкреслено витончене відчуття композитором структури шевченкового тексту й адекватне втілення її в композиційнодраматургічному плані музичного твору. Уперше застосовано компаративний метод для аналізу взаємодії слова й музики в музичних творах, написаних на різні вербальні версії псалма (прозовий церковнослов’янський — у концерті А. Веделя «Доколі, Господи, забудеши мя» і віршований переспів у хорі М. Скорика). Порівняння творів здійснено за жанровими ознаками, складом виконавців, мірою суб’єктивності й способом її вияву, провідним типом мислення композиторів (мелодичним чи гармонічним) тощо. Відзначено спільність у прочитанні Псалма як глибоко драматичного тексту, включно з шостим, славильним віршем. Водночас висловлено думку про більш трагічний характер інтерпретації М. Скорика порівняно з шевченковим переспівом. Відзначено більшу міру персоналізації та зображальності у концерті А. Веделя, а також притаманну сучасній людині динамічність у відчутті часу — у творі М. Скорика, що виявляється в афористичності вислову та стосується, зокрема, і втілення глибоких молитовних почуттів.

Біографії авторів

Tetjana Husarchuk, Національна музична академія імені П. І. Чайковського

Гусарчук Тетяна Володимирівна — доктор мистецтвознавства, доцент, професор кафедри історії української музики та музичної фольклористики

Svitlana Litvinova, Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського

Літвінова Світлана Анатоліївна — молодший науковий співробітник відділу музичних фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського

Посилання

Herasymenko, L. M. (2017). “Psalms of David” by T. Shevchenko in the Aspect of Genre Implementations (on the base of Ukrainian Choral music) [«Davydovi psalmy» T. Shevchenka v aspekti zhanrovykh vtilen (na prykladi ukrainskoi khoro-voi muzyky)] Problems of Interaction of Art, Pedagogy and Theory and Practice of Education [Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky osvity]. Kharkiv National Kotlyarevsky University of Arts. Kharkiv, No. 47. Kharkiv, pp. 15–30 [in Ukrainian].

Herasymenko, L. (2016) The Rhythmic-intonation Aspect of Shevchenko’s Poetry as a Factor of a Text-musical form of «The psalm of David» by M. Lysenko [Rytmointonatsiinyi aspekt Shevchenkovoi poezii yak chynnyk teksto-muzychnoi formy «Davydovoho psalma» M. Lysenka]. Musicology of Kyiv. Cultorology and art studу [Kyivske muzykoznavstvo]. R. Glier Kyiv Institute of Music. No. 53. Kyiv, pp. 35–43 [in Ukrainian].

Herasymenko, L. (2017) Three psalms by M. Skoryk: to the problem of interaction of the text and music [Try psalmy M. Skoryka: do problemy vzaiemodii tekstu y muzyky]. Music Science at the beginning of the Third Millennium [Muzychna nauka na pochatku tretoho tysiacholittia]. Available at: http://onmavisnyk.com.ua/uploads/editor/stud_issue/stud_4/4ce2fa6d3f8af097f3eeeaf61592d91b.pdf (accessed: 09.09.2019) [іn Ukrainian].

Husarchuk, T. (2017) Artemiy Vedel. The Figure of the Artist in the Context of the Epochs [Artemii Vedel. Postat myttsia u konteksti epokh]. Nizhyn: Lysenko M. M. 768 p. [in Ukrainian].

Husarchuk, T. (2018). The distance — two centuries: figurative-style parallels of the Artemiy Vedel's trio «Open to me the doors of repentance» and Igor Tylyk's spiritual concerto [Dystantsiia — dva stolittia: obrazno-stylovi paraleli trio Artemiia Vedelia «Pokaianiia otverzy mi dveri» ta dukhovnoho kontsertu Ihoria Tylyka]. Young Scientist [Molodyi vchenyi]. No 4 (56) April, pp. 244–249 [in Ukrainian].

Husarchuk, T. (2018). The features of musical interpretation of psalm’s text in two concertоs «Till when, o Lord, will you forget me» and the problem of an authorship. International [Osoblyvosti muzychnoi interpretatsii psalmovykh tekstiv u dvokh kontsertakh «Dokoli, Hospody, zabudeshy mia» ta problema avtorstva]. Notes on art criticism [Mystetstvoznavchi zapysky]. Kyiv : National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. No. 33. Kyiv: Milenium, pp. 192–200 [in Ukrainian].

Kutasevych, A. V. (2015). Style Differentiation of Sacred Music Heritages of Stepan Degtiarev and Artem Vedel: The Issues of the authorship in the Contradictive Attribution Works. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.03 Music Art. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kyiv, 2015. 18 p. [in Ukrainian].

Litvinova, S. A. (2017). «Psalms of David» by Taras Shevchenko in the Interpretations of Ukrainian Composers (Genre Palette) [«Psalmy Davydovi» Tarasa Shevchenka v interpretatiyakh ukrains’kykh kompozytoriv (zhanrova palitra)]. Library. Science. Communication. Strategic Tasks for the Development of Scientific Libraries [Biblioteka. Nauka. Komunikatsiia. Stratehichni zavdannia rozvytku naukovykh bibliotek]. Materials of International Scientific Conference. Vernadsky National Library of Ukraine. October. Kyiv, pp. 147–150 [in Ukrainian].

Litvinova S. (2012) Psalm № 136 “On the Rivers of Babylon” in Ukrainian Choral Art of the 18–21 centuries (Composer’s Creativity and Performance) [Psalom № 136 «Na rikakh Vavylonskykh» v ukrainskomu khorovomu mystetstvi XVIII–XXI stolit (kompozytorska tvorchist ta vykonavstvo)]. Ukrainian Musicology. No. 38: In Memory of Igor Pyaskovsky. The P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kyiv, pp. 236–249 [in Ukrainian].

Pivtorats’ka, L. (2018) Poetical Interpretation of Psalm 12 by T. Shevchenko in the Modern Composers «Readings»: to the Problem of Musicalization of the Sacred Poetry by Kobzar [Perespiv psalma 12 T. Shevchenka v suchasnykh kompozytorskykh prochytanniakh: do problemy omuzykalennia sakralnoi poezii Kobzaria]. International Journal: Culturology. Philology. Musicology. National Academy of Сulture and Arts Management [Mizhnarodnyi visnyk : kulturolohiia, filolohiia, muzykoznavstvo. Natsionalna akademiia kerivnykh kadriv kultury i mystetstva]. No. (11). Kyiv, pp. 249–259 [іn Ukrainian].

Explanatory Psalter by Eouphimiy Zigaben [Tolkovaia Psaltyr Evfymyia Zyhabena] Spiritual and educational issue. (2013). Moscow: Sintagma, 944 p. [in Russian].

Shevchenko, T. (2014). Kobzar. Collection of Poetic Works. Kyiv: Gloriya, 224 p. [in Ukrainian].

Shevchuk, Ol., Litvinova, S. (2018). Psalm [Psalom]. Ukrainian Music Encyclopedia [Ukrayinska Musichna Entsiklopediya]. The Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology. Vol. 5. Kyiv, pp. 488–500 [in Ukrainian].

Shumilina, O. (2010). On the two musical interpretations of the psalm text No. 68 (concerto of Artemiy Vedel No. 2 “God, save me” and it’s partes prototype [Pro dva muzychni tlumachennia tekstu 68-ho psalma (kontsert Artemiia Vedelia № 2 «Spasy mia, Bozhe» ta yoho partesnyi prototyp)]. Scientific reporter of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Cajkovs’kogo]. Issue 85: Spiritual culture of Ukraine: traditions and contemporary: scientific acrticles [Dukhovna kultura Ukrainy: tradytsii ta suchasnist]. Kyiv, pp. 210–226 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-15

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО