Василь Каменський як інтерпретатор концептуального простору футуристичної естетики

Автор(и)

  • Svitlana Kholodynska Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6746-135X

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.2(43).2019.171480

Ключові слова:

футуризм, естетика, персоналізація, «будетляни – будетлянство», словобудування, національні традиції

Анотація

Додано нові штрихи до життєвого і творчого шляху В. Каменського, засновника російського футуризму. Розкрито зацікавлення поета естетикою, зокрема футуристичною теорією, значення його книги «Путь энтузиаста». Почасти охарактеризовано художнє життя в Росії протягом перших десятиліть ХХ століття, визначено роль футуризму в європейському мистецькому процесі. Висвітлено творчу атмосферу в середовищі футуристів, їх захоплення символами російської історії, архаїчним народним мистецтвом («лубок») і національною своєрідністю мистецтва. Застосовано принципи персоналізації (структурний елемент біографічного методу) й діалогічності, які дають змогу поглибити об’єктивне знання, авторські уявлення про сутність футуризму. Розкрито специфічні ознаки російського футуризму, його витоки, що сягають руху «будетлян» В. Хлєбникова, який вважав народне мистецтво вираженням «народної естетики», а у «словотворенні» спирався на фольклорну традицію. Наголошено на принциповій відмінності орієнтації російських футуристів від настанов італійців. У цьому переконують прагнення Д. Бурлюка, В. Каменського, В. Маяковського «розкріпачити» потенціал «слова-ритму», слов’янського язичництва, народної творчості (естетика «лубка») і національної історії (культ Степана Разіна). Практичне значення дослідження полягає в тому, що його матеріали сприятимуть поглибленню відповідних тем у курсах теорії та історії культури, культурології, естетики, літературознавства й мистецтвознавства.

Біографія автора

Svitlana Kholodynska, Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет»

Холодинська Світлана Миколаївна – кандидат філософських наук, доцент, доцент кафедри філософських наук та історії України Державного вищого навчального закладу «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь.

Посилання

Adaskina, N. L. (1993). Artistic theory of Russian avant-garde (On problem of art language) [Hudozhestvennaya teoriya russkogo avangarda (K probleme yazyika iskusstv)] Art Studies, 1, pp. 20–30 [in Russian].

Аsmus, V. F. (2013). Philosophy and aesthetics of Russian symbolism [Filosofiya i estetika russkogo simvolizma]. Moscow: URSS, 88 p. [in Russian].

Bila, A. (2006). Ukrainian literary avant-garde: searches, style movements [Ukrayinskiy literaturniy avangard: poshuki, stilyovi napryamki]. Kyiv: Smoloskyp, 464 p. [in Ukrainian].

Bobrinskaya, E. (2000). Futurism. [Futurism]. Moscow: Galart, 192 p. [in Russian].

Burljuk Vladimir Davidovich (2018). Available at: http://www.art-100.ru/text.php?id_texts=3602 (Accessed 05 Sep. 2018) [in Russian].

Burliuk, D. (1994). Pieces from futurist’s memory. Letters, verses. [Frahmenty yz vospomynanyi futurysta. Pysma. Stykhotvorenyia]. Saint Petersburg: Pushkin fund, 384 p. [in Russian].

Vovkun, V. (2010). Ukrainian avant-garde within the context of Western European culture formation processes (1910s–1930s) [Ukrayinskiy avangard v konteksti zahidnoyevropeyskih kulturotvorchih protsesIv (10-h – pochatku 30-h rr. XX st.)]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 26.00.01 Theory and History of Culture. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. Kyiv, 19 p. [in Ukrainian].

Ginc, S. M. (1968). The way of enthusiast goes on (V. V. Kamenskiy after October) [Put’ entuziasta prodolzhaetsya (V. V. Kamenskiy posle Oktyabrya)]. Kamenskiy, V. V. The way of enthusiast [Put entuziasta], autobiography. Perm’: Perm’ Publishing House, pp. 222–238 [in Russian].

Girin, Yu. N. (2013). The world picture of Avant-garde epoch: avant-garde as a systematic wholeness [Kartina mira epohi avangarda: avangard kak sistemnaya tselostnost]. Moscow: IMLI RAN, 399 p. [in Russian].

Gorbachov, D. (2009). Essays on Ukrainian avant-garde [Ese pro ukrainskiy avangard]. Aura, 1–2 (6–7), pp. 22–25 [in Ukrainian].

Dienko, A. (1990). Notes [Primechaniya]. V. Khlebnikov. Prose. [Proza]. Moscow: Sovremennik, pp. 122–127 [in Russian]

Zynkevych, E. (2013). Ukrainian avant-garde: zigzags of history. [Ukraynskyi avanhard: zyhzahy ystoryy]. 100 years of Russian avant-garde: collection of articles [100 let Russkogo avangarda]. Tchaikovsky Moscow State Conservatory. Moscow, pp. 385–398. [in Russian].

Kamenskiy, V. V. (1968). The way of enthusiast: autobiography [Put’ entuziasta: avtobiograficheskaya kniga]. Perm’: Permskoye knizhnoye izdatel'stvo, 240 p. [in Russian].

Kamenskiy, V. V. (1945). Stenka Razin [Sten’ka Razin]. V. V. Kamenskiy, S. M. Gints (ed.) Selected works [Izbrannoe]. Moscow: Polygraphkniga, pp. 13–16. [in Russian].

Kamenskiy, V. V. (1966). Nightingale [Solovey]. Kamenskiy, V. V. Verses and poems. [Stihotvoreniya i poemyi]. Leningrad: Sovetskiy pisatel’, pp. 71–75 [in Russian].

Kanishina, N. M. (1999). Artistic and aesthetis grounds for Ukrainian avant-garde art of the first third of the 20th century [Hudozhno-estetichnI zasadi ukrayinskogo avangardnogo mistetstva pershoyi tretini XX stolittya]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate in Philosophy: 09.00.08 Aestheticcs. Taras Shevchenko National University of Kyiv. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Korniyenko, N. M. (2003). Les’ Kurbas and new Ukrainian theatre: from “modernism” to “fantastic realism” [Les Kurbas i noviy ukrayinskiy teatr: vid «modernizmu» do «fantastichnogo realizmu»]. Ukrainian theatre of the 20th century [Ukrainskyi teatr XX stolittia]. Kyiv, pp. 101–167 [in Ukrainian].

Krusanov, A. (2010). Russian avant-garde: 1907–1932 [Russkiy avangard: 1907–1932], historical review [Russkiy avangard: 1907–1932], in 3 vols., vol. 2 (3), book 1: Futuristic revolution (1917–1921) [Futuristicheskaya revolyutsiya (1917–1921)]. Moscow: New Literary Review, 808 p. [in Russian].

Lyakh, V. I. and Manzhelevskaya, N. I. (2016) Biographical methods in cultural research [Biograficheskiy metod v kul'turologicheskom is-sledovanii]. Cultural studies: Russia south [Kul'turnaya zhizn' Yuga Rossii], Krasnodar State University of Culture and Arts. Krasnodar, 3 (62), pp. 14–16 [in Russian].

Levchuk, L. (1997). Western European aesthetics of the 20th century [Zahidnoyevropeyska estetika XX stolittya]. Kyiv: Lybid’, 224 p. [in Ukrainian].

Levchuk, L. (2009). Futurism: history, theory, creative practice [Futurizm: istoriya, teoriya, mistetska praktika]. Actual philosophical and culturological problems of modernity [Aktualni filosofski ta kulturologichni problemi suchasnosti], Kyiv National Linguistic University. Kyiv, 24, pp. 3–9 [in Ukrainian].

Lichkovah, V. A. (2009). Aesthetics sphere of avant-garde [Estetosfera avangardizm]. Cherkasy University Bulletin: Philosophy [Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia: Filosofiia], Cherkasy, 170, pp. 4–16 [in Ukrainian].

Lozovaya, L. V. (2007). Aesthetics of Russian futurism. [Estetika russkogo futurizma]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate in Philosophy: 09.00.04 Aestheticcs. Herzen State Pedagogical University of Russia. Saint Petersburg, 18 p. [in Russian].

Mayakovskiy, V. (1987) I am on my own [Ya sam]. V. V. Mayakovskiy. Selected works [Sochineniya]: in 2 vols., vol. 1. Moscow: Pravda, pp. 23–40 [in Russian].

Pavlychko, S. (1999). Discourse of modernism in Ukrainian literature [Diskurs modernizmu v ukrayinskIy literature]. Kyiv: Lybid’, 447 p. [in Ukrainian].

Judge Garden [Sadok Sudey] (1910). V. Burlyuk, V. Kamenskiy, E. Nizen, N. Burlyuk, E. Guro, S. Myasoedev, A. Gej, D. Burlyuk, E. Milicza, B. Lyvshycz, A. Kruchenyh and V. Xlebnykov. Saint-Petersburg: Zhuravl, 131 p. [in Russian].

Sukhovei, D. (2013). “Concrete poems” by Vasilii Kamenskiy [«Zhelezobetonnye pojemy» Vasilija Kamenskogo]. 100 years of Russian avant-garde: collection of articles [100 let Russkogo avangarda]. Moscow: Sceintific and publishing center ‘Moscow conservatoire’, pp. 315–325 [in Russian].

Tkachenko, R. V. (2009). The specificity of artistic interpretations of game paradigm in creative works of Russian symbolists and futurists at the end of the 19th and the beginning of the 20th century [Osoblivosti hudozhnih Interpretatsiy igrovoyi paradigmi u mistetskih rozvidkah rosiyskih simvolistIv ta futuristiv kintsya XIX – pochatku XX stolittya]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 26.00.01 Theory and History of Culture. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. Kyiv, 19 p. [in Russian].

Tuzov, V. O. (2011). Culture formation processes in Ukraine (the end of the 19th – the beginning of the 20th century) as a ground for current theoretical innovations [Kulturotvorchi protsesi v Ukrayini (kinets XIX – pochatok XX stolittya) yak pidgruntya suchasnih teoretichnih innovatsiy]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 26.00.01 Theory and History of Culture. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Khrapko, P. Yu. (2014). Aesthetics discourse of Ukrainian avant-garde art of the first third of the 20th century: structural and semiotic analysis [Estetichniy diskurs ukrayinskogo avangardnogo mistetstva pershoyi tretini XX st.: strukturno-semiotichniy analiz]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate Candidate in Philosophy: 09.00.08 Aestheticcs. H. S. Skovoroda Institute of Philosophy National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Valevskiy, A. L. (1993). Fundamentals of biographics [Osnovaniya biografiki]. Kyiv: Naukova dumka, 110 p. [in Russian].

Yangfel’dt, B. (2009). Stake is Life. [Stavka – zhizn]. Transl. from Swedish by A. Lavrusha and B. Yanfeldt. Moscow: Colibri, 640 p. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-25

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ