DOI: https://doi.org/10.31318/2414-052x.2(43).2019.171480

Василь Каменський як інтерпретатор концептуального простору футуристичної естетики

Svitlana Kholodynska

Анотація


Додано нові штрихи до життєвого і творчого шляху В. Каменського, засновника російського футуризму. Розкрито зацікавлення поета естетикою, зокрема футуристичною теорією, значення його книги «Путь энтузиаста». Почасти охарактеризовано художнє життя в Росії протягом перших десятиліть ХХ століття, визначено роль футуризму в європейському мистецькому процесі. Висвітлено творчу атмосферу в середовищі футуристів, їх захоплення символами російської історії, архаїчним народним мистецтвом («лубок») і національною своєрідністю мистецтва. Застосовано принципи персоналізації (структурний елемент біографічного методу) й діалогічності, які дають змогу поглибити об’єктивне знання, авторські уявлення про сутність футуризму. Розкрито специфічні ознаки російського футуризму, його витоки, що сягають руху «будетлян» В. Хлєбникова, який вважав народне мистецтво вираженням «народної естетики», а у «словотворенні» спирався на фольклорну традицію. Наголошено на принциповій відмінності орієнтації російських футуристів від настанов італійців. У цьому переконують прагнення Д. Бурлюка, В. Каменського, В. Маяковського «розкріпачити» потенціал «слова-ритму», слов’янського язичництва, народної творчості (естетика «лубка») і національної історії (культ Степана Разіна). Практичне значення дослідження полягає в тому, що його матеріали сприятимуть поглибленню відповідних тем у курсах теорії та історії культури, культурології, естетики, літературознавства й мистецтвознавства.


Ключові слова


футуризм; естетика; персоналізація; «будетляни – будетлянство»; словобудування; національні традиції

Повний текст:

PDF

Посилання


Adaskina, N. L. (1993). Artistic theory of Russian avant-garde (On problem of art language) [Hudozhestvennaya teoriya russkogo avangarda (K probleme yazyika iskusstv)] Art Studies, 1, pp. 20–30 [in Russian].

Аsmus, V. F. (2013). Philosophy and aesthetics of Russian symbolism [Filosofiya i estetika russkogo simvolizma]. Moscow: URSS, 88 p. [in Russian].

Bila, A. (2006). Ukrainian literary avant-garde: searches, style movements [Ukrayinskiy literaturniy avangard: poshuki, stilyovi napryamki]. Kyiv: Smoloskyp, 464 p. [in Ukrainian].

Bobrinskaya, E. (2000). Futurism. [Futurism]. Moscow: Galart, 192 p. [in Russian].

Burljuk Vladimir Davidovich (2018). Available at: http://www.art-100.ru/text.php?id_texts=3602 (Accessed 05 Sep. 2018) [in Russian].

Burliuk, D. (1994). Pieces from futurist’s memory. Letters, verses. [Frahmenty yz vospomynanyi futurysta. Pysma. Stykhotvorenyia]. Saint Petersburg: Pushkin fund, 384 p. [in Russian].

Vovkun, V. (2010). Ukrainian avant-garde within the context of Western European culture formation processes (1910s–1930s) [Ukrayinskiy avangard v konteksti zahidnoyevropeyskih kulturotvorchih protsesIv (10-h – pochatku 30-h rr. XX st.)]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 26.00.01 Theory and History of Culture. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. Kyiv, 19 p. [in Ukrainian].

Ginc, S. M. (1968). The way of enthusiast goes on (V. V. Kamenskiy after October) [Put’ entuziasta prodolzhaetsya (V. V. Kamenskiy posle Oktyabrya)]. Kamenskiy, V. V. The way of enthusiast [Put entuziasta], autobiography. Perm’: Perm’ Publishing House, pp. 222–238 [in Russian].

Girin, Yu. N. (2013). The world picture of Avant-garde epoch: avant-garde as a systematic wholeness [Kartina mira epohi avangarda: avangard kak sistemnaya tselostnost]. Moscow: IMLI RAN, 399 p. [in Russian].

Gorbachov, D. (2009). Essays on Ukrainian avant-garde [Ese pro ukrainskiy avangard]. Aura, 1–2 (6–7), pp. 22–25 [in Ukrainian].

Dienko, A. (1990). Notes [Primechaniya]. V. Khlebnikov. Prose. [Proza]. Moscow: Sovremennik, pp. 122–127 [in Russian]

Zynkevych, E. (2013). Ukrainian avant-garde: zigzags of history. [Ukraynskyi avanhard: zyhzahy ystoryy]. 100 years of Russian avant-garde: collection of articles [100 let Russkogo avangarda]. Tchaikovsky Moscow State Conservatory. Moscow, pp. 385–398. [in Russian].

Kamenskiy, V. V. (1968). The way of enthusiast: autobiography [Put’ entuziasta: avtobiograficheskaya kniga]. Perm’: Permskoye knizhnoye izdatel'stvo, 240 p. [in Russian].

Kamenskiy, V. V. (1945). Stenka Razin [Sten’ka Razin]. V. V. Kamenskiy, S. M. Gints (ed.) Selected works [Izbrannoe]. Moscow: Polygraphkniga, pp. 13–16. [in Russian].

Kamenskiy, V. V. (1966). Nightingale [Solovey]. Kamenskiy, V. V. Verses and poems. [Stihotvoreniya i poemyi]. Leningrad: Sovetskiy pisatel’, pp. 71–75 [in Russian].

Kanishina, N. M. (1999). Artistic and aesthetis grounds for Ukrainian avant-garde art of the first third of the 20th century [Hudozhno-estetichnI zasadi ukrayinskogo avangardnogo mistetstva pershoyi tretini XX stolittya]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate in Philosophy: 09.00.08 Aestheticcs. Taras Shevchenko National University of Kyiv. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Korniyenko, N. M. (2003). Les’ Kurbas and new Ukrainian theatre: from “modernism” to “fantastic realism” [Les Kurbas i noviy ukrayinskiy teatr: vid «modernizmu» do «fantastichnogo realizmu»]. Ukrainian theatre of the 20th century [Ukrainskyi teatr XX stolittia]. Kyiv, pp. 101–167 [in Ukrainian].

Krusanov, A. (2010). Russian avant-garde: 1907–1932 [Russkiy avangard: 1907–1932], historical review [Russkiy avangard: 1907–1932], in 3 vols., vol. 2 (3), book 1: Futuristic revolution (1917–1921) [Futuristicheskaya revolyutsiya (1917–1921)]. Moscow: New Literary Review, 808 p. [in Russian].

Lyakh, V. I. and Manzhelevskaya, N. I. (2016) Biographical methods in cultural research [Biograficheskiy metod v kul'turologicheskom is-sledovanii]. Cultural studies: Russia south [Kul'turnaya zhizn' Yuga Rossii], Krasnodar State University of Culture and Arts. Krasnodar, 3 (62), pp. 14–16 [in Russian].

Levchuk, L. (1997). Western European aesthetics of the 20th century [Zahidnoyevropeyska estetika XX stolittya]. Kyiv: Lybid’, 224 p. [in Ukrainian].

Levchuk, L. (2009). Futurism: history, theory, creative practice [Futurizm: istoriya, teoriya, mistetska praktika]. Actual philosophical and culturological problems of modernity [Aktualni filosofski ta kulturologichni problemi suchasnosti], Kyiv National Linguistic University. Kyiv, 24, pp. 3–9 [in Ukrainian].

Lichkovah, V. A. (2009). Aesthetics sphere of avant-garde [Estetosfera avangardizm]. Cherkasy University Bulletin: Philosophy [Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia: Filosofiia], Cherkasy, 170, pp. 4–16 [in Ukrainian].

Lozovaya, L. V. (2007). Aesthetics of Russian futurism. [Estetika russkogo futurizma]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate in Philosophy: 09.00.04 Aestheticcs. Herzen State Pedagogical University of Russia. Saint Petersburg, 18 p. [in Russian].

Mayakovskiy, V. (1987) I am on my own [Ya sam]. V. V. Mayakovskiy. Selected works [Sochineniya]: in 2 vols., vol. 1. Moscow: Pravda, pp. 23–40 [in Russian].

Pavlychko, S. (1999). Discourse of modernism in Ukrainian literature [Diskurs modernizmu v ukrayinskIy literature]. Kyiv: Lybid’, 447 p. [in Ukrainian].

Judge Garden [Sadok Sudey] (1910). V. Burlyuk, V. Kamenskiy, E. Nizen, N. Burlyuk, E. Guro, S. Myasoedev, A. Gej, D. Burlyuk, E. Milicza, B. Lyvshycz, A. Kruchenyh and V. Xlebnykov. Saint-Petersburg: Zhuravl, 131 p. [in Russian].

Sukhovei, D. (2013). “Concrete poems” by Vasilii Kamenskiy [«Zhelezobetonnye pojemy» Vasilija Kamenskogo]. 100 years of Russian avant-garde: collection of articles [100 let Russkogo avangarda]. Moscow: Sceintific and publishing center ‘Moscow conservatoire’, pp. 315–325 [in Russian].

Tkachenko, R. V. (2009). The specificity of artistic interpretations of game paradigm in creative works of Russian symbolists and futurists at the end of the 19th and the beginning of the 20th century [Osoblivosti hudozhnih Interpretatsiy igrovoyi paradigmi u mistetskih rozvidkah rosiyskih simvolistIv ta futuristiv kintsya XIX – pochatku XX stolittya]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 26.00.01 Theory and History of Culture. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. Kyiv, 19 p. [in Russian].

Tuzov, V. O. (2011). Culture formation processes in Ukraine (the end of the 19th – the beginning of the 20th century) as a ground for current theoretical innovations [Kulturotvorchi protsesi v Ukrayini (kinets XIX – pochatok XX stolittya) yak pidgruntya suchasnih teoretichnih innovatsiy]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 26.00.01 Theory and History of Culture. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Khrapko, P. Yu. (2014). Aesthetics discourse of Ukrainian avant-garde art of the first third of the 20th century: structural and semiotic analysis [Estetichniy diskurs ukrayinskogo avangardnogo mistetstva pershoyi tretini XX st.: strukturno-semiotichniy analiz]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate Candidate in Philosophy: 09.00.08 Aestheticcs. H. S. Skovoroda Institute of Philosophy National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Valevskiy, A. L. (1993). Fundamentals of biographics [Osnovaniya biografiki]. Kyiv: Naukova dumka, 110 p. [in Russian].

Yangfel’dt, B. (2009). Stake is Life. [Stavka – zhizn]. Transl. from Swedish by A. Lavrusha and B. Yanfeldt. Moscow: Colibri, 640 p. [in Russian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Адаскина Н. Л. Художественная теория русского авангарда (К проблеме языка искусств) // Вопросы искусствознания. 1993. No 1. С. 20–30.

Асмус В. Ф. Философия и эстетика русского символизма. Москва : URSS, 2013. 88 с.

Біла А. В. Український літературний авангард : пошуки, стильові напрямки. Київ : Смолоскип, 2006. 464 с.

Бобринская Е. А. Футуризм. Москва : Галарт, 2000. 192 с.

Бурлюк Владимир Давидович. URL: http://www.art-100.ru/text.php?id_texts=3602 (дата обращения: 05.09.2018).

Бурлюк Д. Д. Фрагменты из воспоминаний футуриста. Письма. Стихотворения. Санкт-Петербург : Пушкинский фонд, 1994. 384 с.

Валевский А. Л. Основания биографики. Киев : Наук. думка, 1993. 110 с.

Вовкун В. В. Український авангард в контексті західноєвропейських культуротворчих процесів (10-х – початку 30-х рр. XX ст.) : автореф. дис. ... канд. культурології : 26.00.01 Теорія та історія культури / Нац. акад. керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2010. 19 с.

Гинц С. М. Путь энтузиаста продолжается (В. В. Каменский после Октября). Послесловие // Каменський В. В. Путь энтузиаста : автобиографическая книга. Пермь : Пермское кн. изд-во, 1968. С. 222–238.

Гирин Ю. Н. Картина мира эпохи авангарда: авангард как системная целостность. Москва : ИМЛИ РАН, 2013. 399 с.

Горбачов Д. О. Есеї про український авангард // Aura. 2009. No 1–2 (6–7). С. 22–25.

Диенко А. В. Примечания // Хлебников В. В. Проза. Москва : Современник, 1990. С. 122–127.

Зинькевич Е. С. Украинский авангард : зигзаги истории // Сто лет русского авангарда : сб. ст. Москва : Московская консерватория, 2013. С. 385–398.

Каменский В. В. Путь энтузиаста : автобиографическая книга. Пермь : Пермское кн. изд-во, 1968. 240 с.

Каменский В. В. Стенька Разин // Каменский В. В. Избранное / ред. С. М. Гинц. Молотов : Полиграфкнига, 1945. С. 13–16.

Каменский В. В. Соловей // Каменский В. В. Стихотворения и поэмы. Ленинград : Сов. писатель, 1966. С. 71–75.

Канішина Н. М. Художньо-естетичні засади українського авангардного мистецтва першої третини ХХ століття : автореф. дис. ... канд. філос. наук : 09.00.08 Естетика / Київський нац. ун-т ім. Т. Г. Шевченка. Київ, 1999. 20 с.

Корнієнко Н. М. Лесь Курбас і новий український театр: від «модернізму» до «фантастичного реалізму» // Український театр ХХ століття. Київ, 2003. С. 101–167.

Крусанов А. В. Русский авангард: 1907–1932 : истор. обзор : в 3 т. Т. 2, кн. 1 : Футуристическая революция (1917–1921). Москва : НЛО, 2010. 808 с.

Левчук Л. Т. Західноєвропейська естетика ХХ століття. Київ : Либідь, 1997. 224 с.

Левчук Л. Т. Футуризм : історія, теорія, мистецька практика // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності : альманах : зб. наук. пр. / Київський держ. лінгвістичний ун-т. Київ, 2009. Вип. 24. С. 3–9.

Личковах В. А. Естетосфера авангардизму // Вісник Черкаського університету. Серія: Філософія. Черкаси : ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2009. Вип. 170. С. 4–16.

Лозовая Л. В. Эстетика русского футуризма : автореф. дис. ... канд. филос. наук : 09.00.04 Эстетика / Рос. гос. пед. ун-т им. А. И. Герцена. Санкт-Петербург, 2007. 18 с.

Лях В. И., Манжелевская Н. И. Биографический метод в культурологическом исследовании // Культурная жизнь Юга России. 2016. No 3 (62). С. 14–16.

Маяковский В. В. Я сам // Маяковский В. В. Сочинения : в 2 т. Москва : Правда, 1987. Т. 1. С. 23–40.

Павличко С. Д. Дискурс модернізму в українській літературі : монографія. Київ : Либідь, 1999. 447 с.

Садок Судей. Вып. 1 / В. Бурлюк, В. Каменский, Е. Низен, Н. Бурлюк, Е. Гуро, С. Мясоедев, А. Гей, Д. Бурлюк, Е. Милица, Б. Лившиц, А. Крученых В. Хлебников. Санкт-Петербург : Журавль, 1910. 131 с.

Суховей Д. А. «Железобетонные поэмы» Василия Каменского // Сто лет русского авангарда : сб. ст. Москва : Московская консерватория, 2013. С. 315–325.

Ткаченко Р. В. Особливості художніх інтерпретацій ігрової парадигми у мистецьких розвідках російських символістів та футуристів кінця ХІХ – початку ХХ століття : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 26.00.01 Теорія та історія культури / Нац. акад. керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2009. 19 с.

Тузов В. О. Культуротворчі процеси в Україні (кінець ХІХ – початок ХХ століття) як підґрунтя сучасних теоретичних інновацій : автореф. дис. ... канд. культурології : 26.00.01 Теорія та історія культури / Нац. акад. керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2011. 20 с.

Храпко П. Ю. Естетичний дискурс українського авангардного мистецтва першої третини ХХ ст.: структурно-семіотичний аналіз : автореф. дис. ... канд. філос. наук : 09.00.08 Естетика / Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди НАН України. Київ, 2014. 20 с.

Янгфельдт Б. Ставка – жизнь / пер. со швед. А. Лавруша, Б. Янфельдт. Москва : КоЛибри, 2009. 640 с.