Представники школи Теодора Лешетицького в концертному просторі Києва 80-х років XIX століття (за матеріалами преси)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052x.2(43).2019.171478

Ключові слова:

педагогіка Т. Лешетицького, концертне життя Києва, газетна періодика, виконавський стиль

Анотація

Розглянуто педагогічну діяльність Т. Лешетицького (1830–1915), визначено його роль у культурно-освітньому процесі в Києві. На основі архівних матеріалів Національної бібліотеки України імені В. Вернадського наведено нові подробиці про київську піаністику 80-х років XIX століття. Здійснено огляд концертної і педагогічної діяльності представників школи Т. Лешетицького – В. В. Пухальського, Г. К. Ходоровського, С. А. Брікнера, Г. М. Єсипової, В. І. Сафонова; наведено маловідомі факти про їх виступи в місті. Педагогічні принципи Т. Лешетицького висвітлено шляхом порівняння виконавського стилю цих піаністів. Розкрито своєрідність педагогічних настанов Т. Лешетицького, які нині є альфою і омегою українського фортепіанного виконавства. Зазначено, що багаторічна педагогічна праця митця, відображена у діяльності його учнів, свідчить про незаперечний авторитет маестро. Він вплинув як на розвиток фортепіанного виконавства загалом, так і на формування окремих національних шкіл, зокрема й української. Концертна і педагогічна діяльність його учнів у Києві впливала на культурне життя міста. Представники школи Т. Лешетицького у 80-ті роки XIX століття сприяли формуванню київської фортепіанної школи, адже вони викладали в музичному училищі.

Біографія автора

Alina Zagladko, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Загладько Аліна Олексіївна – аспірантка кафедри історії світової музики Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського

Посилання

Alekseev, A. D. (1988). The history of piano art: in 3 parts [Istorija fortepiannogo iskusstva]. Рart 1–2, 2-nd ed., supplemented. Moscow: Muzyka, 414 р. [in Russian].

Al’shvang, A. A. (1948). In memory of V. Puchalsky [Pamjati V. Puhal’skogo]. Soviet music [Sovetskaja muzyka], 4, pp. 75–76 [in Russian].

Bertenson, N. A. (1948). A. N. Esipova. Еssay of life and activity [A. N. Esipova. Ocherk zhizni i dejatel’nosti]. Leningrad: Gosudarstvennoye muzykal'noye izdatel'stvo, 143 p. [in Russian].

Birmak, L. V. (1985). In the Esipova class [V klasse Esipovoj]. Soviet music [Sovetskaja muzyka], 12, pp. 89–92 [in Russian].

Braginskaya, N. F. (2010). Chopin in the arrangement by T. Leshetsytsky [Shopen v aranzhirovke T. Leshetickogo]. Musicus, 1–2 (20–21), pp. 8–12 [in Russian].

Dedusenko, Zh. V. (2002). Performing piano school as a genus of cultural tradition [Vykonavska pianistychna shkola yak rid kulturnoi tradytsii]. The dissertation author’s abstract for gaining the degree of the Candidate of Art Criticism by specialty 17.00.01 Theory and History of Culture. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kiev, 208 p. [in Russian].

Demin, S. (2003). Mykola Tutkovsky [Mykola Tutkovskyi]. Ukrainian Music Archive [Ukrainskyi muzychnyi arkhiv], vol. 3. Center for Musical Information. Kiev, pp. 144–152 [in Ukrainian].

Hnatiuk, L. A. (2003). The cooperation of musicians of Saint Petersburg and Kyiv in the field of musical pedagogy (the end of the 19 – the first third of the 20 century) [Spivrobitnytstvo muzykantiv Peterburha i Kyieva u sferi muzychnoi pedahohiky (kinets XIX – persha tretyna XX st.)]. Kyiv musicology. Culturology and art studies [Kyivske muzykoznavstvo. Kulturolohiia ta mystetstvoznavstvo], vol. 9. Kiev, pp. 116–123 [in Ukrainian].

Kashkadamova, N. B. (2006). The history of piano art 19 century [Istoriia fortepiannoho mystetstva. ХІХ storichchia]. Ternopil: ASTON, 608 p. [in Ukrainian].

Khursina, Zh. I. (1990). Outstanding pedagogues-pianists of the Kiev Conservatory (1917–1938) [Vydajushhiesja pedagogi-pianisty Kievskoj konservatorii (1917–1938)]. Kiev: Muzychna Ukraina, 134 p. [in Russian].

Klin, V. L. (2013). G. K. Khodorovsky [G. K. Khodorovsky]: biographical essay. Kyiv Piano School. Names and times [Kyivska fortepianna shkola. Imena ta chasy]. Collective monograph. Author of the project T. O. Roshchina, authors-order. T. O. Roshchina and O. V. Ryndenko, ed. O. V. Sakharova, O. E. Stepanyuk. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kiev, pp. 84–88 [in Ukrainian].

Kononova, O. V. (2007). The succession of generations: the department of special piano [Spadkoiemnist pokolin: kafedra spetsialnoho fortepiano]. Pro Domo Mea [Pro Domo Mea] Essays. To the 90th anniversary of the foundation of Kharkiv National Kotlyarevsky University of Arts. others, ed. T. B. Verkina, G. A. Abadzhyan and G. Ya. Botunova. Kharkiv: Kharkiv National Kotlyarevsky University of Arts, pp. 20–56 [in Ukrainian].

Kurkovsky, G. V. (1983). V. Pukhalsky and G. M. Beklemishev [V. Pukhalskyi ta H. M. Beklemishev]. Questions of piano performance. Digest of articles [Pytannia fortepiannoho vykonavstva]. Kiev: Muzychna Ukraina, pp. 25–70 [in Ukrainian].

Kyiv Piano School. Names and times. Collective monograph [Kyivska fortepianna shkola. Imena ta chasy. Kolektyvna monohrafiia]. Author of the project T. O. Roshchina, authors-order. T. O. Roshchina and O. V. Ryndenko, ed. O. V. Sakharova and O. E. Stepanyuk. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kiev, 632 p. [in Ukrainian].

Maikapar, S. M. (1948). Years of learning [Gody uchenija]. Moscow, Leningrad: Iskusstvo, 200 p. [in Russian].

Malozomova, O., Kopitsa, M. and Husarchuk, T. (2013). Path to the opening [Shliakh do vidkryttia]. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine 100 years. [Natsionalnii muzychnii akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho 100 rokiv], author-order, project manager V. I. Rozhok. Kiev: Muzychna Ukraina, pp. 12–41 [in Ukrainian].

Maltsev, S. M. (2003). Hand of Leshetitsky [Ruka Leshetickogo]. Three centuries of Petersburg: music pages [Tri veka Peterburga: muzykal’nye stranicy]. Digest of articles and abstracts. N. A. Rimsky-Korsakov Saint Petersburg State Conservatory. Saint-Petersburg, pp. 52–80 [in Russian].

Maltsev, S. M. (2005). Method of T. Leshetitsky [Metod T. Leshetickogo]. Saint-Petersburg: VVM, 224 p. [in Russian].

Moskovkin, V. M. (2016). To the history of the Kharkov musical and dramatic education. The experience of systematic research (1910–1940 years) [K istorii har’kovskogo muzykal’nogo i dramaticheskogo obrazovanija. Opyt sistematicheskogo issledovanija (1910–1940 gg.)]. Saarbrücken: LAP LAMBERT Academic Publishing RU, 63 p. [in Russian].

Romanenko, A. R. (2018) Culture of reminiscences and reminiscences of culture: memoir legacy of V. Pukhal’sky [Kultura spohadiv i spohady kultury: memuarna spadshchyna V. Pukhalskoho]. Manuscript of Dissertation work for gaining the degree of the Candidate in cultural science in speciality 26.00.01 Theory and History of Culture (Cultural Studies). Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kiev, 255 p. [in Ukrainian].

Roshchina, T. O. (2013). Names in the history of the Kiev piano school: light through time [Imena v istorii Kyivskoi fortepiannoi shkoly: svitlo kriz chasy]. Kyiv Piano School. Names and times. Collective monograph Author of the project T. O. Roshchina, authors-order. T. O. Roshchina and O. V. Ryndenko, ed. O. V. Sakharova and O. E. Stepanyuk. [Kyivska fortepianna shkola. Imena ta chasy. Kolektyvna monohrafiia]. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kiev, pp. 3–7. [in Ukrainian].

Shamaeva, K. I. (1996). Musical education in Ukraine in the first half of the 19 century [Muzychna osvita v Ukraini u pershii polovyni XIX stolittia]. Kiev, 110 p. [in Ukrainian].

Sitenko, T. S. (2004). Kiev episodes of the creative biography of I. Paderevsky [Kyivski epizody tvorchoi biohrafii I. Paderevskoho]. Scientific herald of the Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho], vol. 42: Music History: New Facts and Interpretations [Istoriya muzyky: novi fakty ta interpretatsiyi]. Kiev, pp. 40–51 [in Ukrainian].

Sitenko, T. S. (2004). The touring activities of Polish pianists as an important factor in the concert life of Kyiv in 1900–1913 years [Hastrolna diialnist polskykh pianistiv yak vazhlyvyi chynnyk kontsertnoho zhyttia Kyieva 1900–1913 rr.]. Kyiv Musicology: Culturology and Art Studies [Kyivske muzykoznavstvo: Kulturolohiia ta mystetstvoznavstvo], a collection of articles, vol. 14. Kiev, pp. 173–179. [in Ukrainian].

Snegirev, O. M. (1998). Pianists of Ukraine [Pianisty Ukrainy] in 4 vols., vol. 2. Kiev: R. Glier Kyiv Institute of Music. Kyiv, 112 p. [in Ukrainian].

V. V. Pukhalsky. Life as a service to music: historical and biographical compilation [V. V. Pukhalsky. Zhyttia yak sluzhinnia muzytsi istoryko-biohrafichna zbirka] (2017). Authors-compilers T. Anokhin, L. Danchenko, Y. Dragomoschenko and T. Klochko, V. Kulik, 2-nd ed., corrected. Kiev, 140 p. [in Ukrainian].

Zilberman, Ju. A. (2012). Kyiv Music College. Essay activity. 1868–1924 years [Kyivske muzychne uchylyshche. Narys diialnosti. 1868–1924 roky]. Kiev: Typohrafiia «Kliaksa», 480 p. [in Ukrainian].

Zinkevich, E. S. (2003). Concert and park on a cliff... Kiev musical 19 – beginning of 20 century [Concert i park na krutojare... Kiev muzykal’nyj XIX – nachala XX stoletija]. Kiev: Dukh i litera, 316 p. [in Russian].

A. Esipova’s concert [Koncert A. Esipovoj]. (1882). Kievlyanin [Kievljanin], 273, December 9, pp. 1–2 [in Russian].

A. Esipova’s concert [Koncert A. Esipovoj]. (1883). Kievlyanin [Kievljanin], 224, October 18, p. 3 [in Russian].

A. K-skiy. (1881). Music notes [Zametki o muzyke]. Work [Trud], 44, June 5, pp. 1–2 [in Russian].

A. K-skiy. (1882). Concert flood... [Koncertnyj potop...]. Work [Trud], 32, March 19, p. 2 [in Russian].

A. V. (1889). Third quarter meeting [Tret’e kvartetnoe sobranie]. Kiev’s word [Kievskoe slovo], 594. January 31, p. 3 [in Russian].

Art and literature [Iskusstvo i literatura]. (1880). Dawn [Zarja], 38, December 17, p. 3 [in Russian].

Art and literature [Iskusstvo i literatura]. (1881). Dawn [Zarja], 9, January 13, p. 3 [in Russian].

Art and literature [Iskusstvo i literatura]. (1881). Dawn [Zarja], 280, December 20, p. 3 [in Russian].

Concert m. Isaia [Koncert g. Izai]. (1883). Kievlyanin [Kievljanin], 100, May 8, p. 2 [in Russian].

Concert m. Paderevsky [Koncert g. Paderevskogo]. (1883). Kievlyanin [Kievljanin], 240, November 6, p. 2 [in Russian].

Emergency meeting RMS [Jekstrennoe sobranie RMO]. (1882). Kievlyanin [Kievljanin], 239, October 29, pp. 1–2 [in Russian].

First quarter assembly RMS [Pervoe kvartetnoe sobranie RMO]. (1883). Kievlyanin [Kievljanin], 61, March 18, p. 2 [in Russian].

First symphony assembly [Pervoe simfonicheskoe sobranie]. (1883). Kievlyanin [Kievljanin], 31, February 9, p. 2 [in Russian].

L. K-k. (1880). Musical note [Muzykal’naja zametka]. Kievlyanin [Kievljanin], 45, February 24, p. 1 [in Russian].

L. S-skiy. (1887). Concert of mm. Davydov and Safonov [Koncert gg. Davydova i Safonova]. Kievlyanin [Kievljanin], 241, November 7, p. 3 [in Russian].

L. S-skiy. (1887). Student orchestra concert [Koncert orchesrtra studentov]. Kievlyanin [Kievljanin], 237, November 3, p. 2 [in Russian].

Lyudogovsky N. (1880). Musical note [Muzykal’naja zametka]. Kiev sheet [Kievskij listok], 18, March 1, p. 1 [in Russian].

Music Collage Act [Akt muzykal’nogo uchilishha]. (1880). Kiev sheet [Kievskij listok], 45, June 4, p. 2 [in Russian].

Music Collage Act [Akt muzykal’nogo uchilishha]. (1882). Work [Trud], 54, May 21, p. 2 [in Russian].

Music Collage Act [Akt muzykal’nogo uchilishha]. (1883). Kievlyanin [Kievljanin], 120, June 4, pp. 1–2 [in Russian].

Music Collage Act [Akt muzykal’nogo uchilishha]. (1884). Kievlyanin [Kievljanin], 119, May 31, p. 2 [in Russian].

Music Collage Act [Akt muzykal’nogo uchilishha]. (1885). Kievlyanin [Kievljanin], 105, May 15, p. 3 [in Russian].

Music Collage Act [Akt muzykal’nogo uchilishha]. (1886). Kievlyanin [Kievljanin], 115, May 28, p. 2 [in Russian].

Review of the first quarter meeting [Recenzija na pervoe kvartetnoe sobranie]. (1883). Dawn [Zarja], 60, March 17, p. 2 [in Russian].

Second symphony assembly of the RMS [Vtoroe simfonicheskoe sobranie RMT]. (1886). Kievlyanin [Kievljanin], 75, April, 3, pp. 2–3 [in Russian].

Sono qui. (1880). Preview of two concerts by A. Esipova [Anons dvuh koncertov A, Esipovoj]. Dawn [Zarja], 286, December 23, p. 2 [in Russian].

Sono qui. (1881). Musical chronicle. A. Esipova’s first concert [Muzykal’naja hronika. Pervyj concert A. Esipovoj]. Kievlyanin [Kievljanin], 27, February 4, p. 3 [in Russian].

Theatre and art [Teatr I iskusstvo]. (1884). Kievlyanin [Kievljanin], 68, March 24, p. 3 [in Russian].

V. Chechott. (1886). Concert m. Brickner [Koncert g. Briknera]. Dawn [Zarja], 60, April 10, p. 3 [in Russian].

V. Chechott. (1886). First concert m. Esipova [Pervyi concert g. Esipovoj]. Kievlyanin [Kievljanin], 272, December 13, p. 3 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-25

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО